• Anonym (Hmm..?)

    OP + Naglar

    Halloj!

    I augusti ska jag operera mig, en gastric bypass. Gifter mig gör jag i juli...

    Nu till min fråga. Jag tänkte göra sådana där snygga gelnaglar på salong till bröllopet och kommer inte hinna ta av dem innan operationenen då vi kommer vara på semester och kommer hem dagen innan operationen.

    Så jag undrar om man möjligen får ha gelnaglar under en operation då man är sövd?

    Jag tänker möjligen på att de kanske vill kolla syresättning bla och sätta en sån där manick på fingret, det kanske inte blir riktigt bra då eller?
    Eller man kanske kan sätta en sån manick på tån..??

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden OP + Naglar
  • SusanneJoh

    aceton funkar inte på gelé, utan det är på akryl.

    Jag hade långa gelénaglar när jag opererade mig och det var inga som helst problem. Det gick att ha en sån där manick på fingret iaf.

    i värsta fall så får du väl fila/klippa ner just den nageln en liten bit om du skulle ha alldeles för långa naglar. 


    ♥ 4/8-12, då smäller det! ♥
  • Anonym (Hmm..?)
    SusanneJoh skrev 2012-07-06 13:21:53 följande:
    aceton funkar inte på gelé, utan det är på akryl.

    Jag hade långa gelénaglar när jag opererade mig och det var inga som helst problem. Det gick att ha en sån där manick på fingret iaf.

    i värsta fall så får du väl fila/klippa ner just den nageln en liten bit om du skulle ha alldeles för långa naglar. 
    ♥ 4/8-12, då smäller det! ♥
    Oooh, det var det svaret jag väntade på, haha Flört nää, men jag får kolla med min läkare först iaf, men det är bra att jag vet att det finns andra som haft snygga naglar även på op-dagen Flört Synd bara att läkaren inte svarar just nu Obestämd
  • ElinFalk85

    hej!
    jag har opereat knät 3ggr och alla 3ggrna har jag tvättat med sån där decutansvamp-sak man köper på apoteket. det har varit krav på noll piercingar och inget nagelack. egentligen fick man inte ha lypsyl heller men där fuskade jag faktiskt. när jag kom hem så höll jag huvudet över badkarskanten, sköljde ur det och hade i inpackning i 1,5 h sen sköljde jag ur. smörjde in kroppen också, det jag kom åt såklart. så jag trro gelnaglar är no no.

  • ElinFalk85
    ElinFalk85 skrev 2012-07-06 15:44:47 följande:
    hej!
    jag har opereat knät 3ggr och alla 3ggrna har jag tvättat med sån där decutansvamp-sak man köper på apoteket. det har varit krav på noll piercingar och inget nagelack. egentligen fick man inte ha lypsyl heller men där fuskade jag faktiskt. när jag kom hem så höll jag huvudet över badkarskanten, sköljde ur det och hade i inpackning i 1,5 h sen sköljde jag ur. smörjde in kroppen också, det jag kom åt såklart. så jag trro gelnaglar är no no.
    sköljde ur håret med vatten och sen inpackning ska det såklart stå! passade även på att fixa naglarna i sängen, hade händerna på en stoooor skärbräda =). senaste gången var jag typ hög så då sov jag i ett dygn och gjorde allt ovanstående sen. jag tejpade då fast plastpåsar (sånna man handlar mat i ) över bandaget och satt på en pall inne i duchen.
  • Drullen

    Aceton går jättebra att ta bort gel med. Dränk en bomullstuss (lagomstor som nageln) i aceton, lägg på nageln o packa in varje finger för sig i folie. Stoppa fingrarna i en plasthandske eller påse. För snabbare effekt värm en vetekudde o lägg på fingrarna. Efter runt en halvtimme kan du försiktigt peta bort gelén. Ha på lite överlack, ska INTE förstöra naglarna. Men ja kan bara prata för Bio Sculpture gelé.

  • Anneli256

    Du kommer mest troligt att få träffa narkosläkare innan op, det får dom flesta som ska opereras. Ett tips är då att fråga den personen om du kan ha nagelförlängning. En sak jag vet med säkerhet är att nagellack inte får användas.

  • Anonym (Hmm..?)

    Tack för era tips och erfarenheter!! Jag har redan träffat narkosläkaren och då hade jag inte ens en tanke på att fråga. Nästa ggn jag gör det är dagen innan op, tror det är lite sent att fråga då... Men jag måste försöka få tag i honom på måndag, så typiskt att de inte svarar när man verkligen vill fråga något..!

  • Anonym (Hmm..?)

    Update:

    Jag fick ha mina gel/akrylnaglar bara jag inte gjorde dem knallröda typ.. Flört

  • Anonym
    Anonym (Hmm..?) skrev 2012-07-19 15:41:38 följande:
    Update:

    Jag fick ha mina gel/akrylnaglar bara jag inte gjorde dem knallröda typ.. Flört
    Ja, jag fick också ha mina gelnaglar när jag operarades 2009. Inte ens en kommentar angående dem eller nåt. 
  • Chicita
    Anonym (Hmm..?) skrev 2012-07-19 15:41:38 följande:
    Update:

    Jag fick ha mina gel/akrylnaglar bara jag inte gjorde dem knallröda typ.. Flört
    Skönt att du fick svar Glad

    Det där måste vara något som är upp till varje narkosläkare. Jag skulle inte råda rent generellt att det är ok dock. Och jag säger inte att du gör det, men det brukar komma många "det är klart att man får..." -kommentarer i såna här trådar efter att TS fått ok.
    Märks tydligast i trådar om brudöverlämning och liknande där det då kan ge en felaktig bild av vad som är ok och inte 
  • MikaelaAhl

    Jag fick inte ha någonting under min GBP. Fick sprita öronen för att jag har hål i dem, och på mina andra piercade ställen. Dessutom sprita naveln och fick ABSOLUT inte ha något nagellack på mig. Fick inte ens raka benen innan med risk för att få skärsår som skulle kunna sabba (titthåls)operationen. Kolla med sjukhuset, det verkar ju vara olika regler för olika sjukhus!

  • Anonym (Hmm..?)
    MikaelaAhl skrev 2012-07-21 19:02:54 följande:
    Jag fick inte ha någonting under min GBP. Fick sprita öronen för att jag har hål i dem, och på mina andra piercade ställen. Dessutom sprita naveln och fick ABSOLUT inte ha något nagellack på mig. Fick inte ens raka benen innan med risk för att få skärsår som skulle kunna sabba (titthåls)operationen. Kolla med sjukhuset, det verkar ju vara olika regler för olika sjukhus!
    Oj, det lät hårt! När jag äntligen fick tag i dem så var det inga större problem med nåt faktiskt :) Eller ja, inga örhängen o piercingar o sånt då men.. ;) De har inte nämnt något om rakade ben iaf..!
Svar på tråden OP + Naglar