• EmmaoFemi

Hur löste ni dagen, ni brudpar med småbarn?

Snart gifter vi oss.
    Tänker på våra små barn som då kommer vara 1 år och nästan 4 år och hur det kommer bli. Självklart ska barnen vara med och gästernas barn också, de som vill.
    Men är det någon som har tips för att det ska flyta på bra under dagen? Tänker på hur avbruten man blir hela tiden av kissbesök/blöjbyten en springer dit den andra åt andra hållet... trött ettåring m.m. Man vill ju gärna inte missa sin egen bröllopsfest eller hur man nu ska uttrycka sig...
    Hur har ni som varit i typ samma situation löst det?

• Svar på tråden Hur löste ni dagen, ni brudpar med småbarn?
  • barbarastyx

Hej! Vi har en tjej som är två, och hennes mormor kommer ha hand om henne i princip hela dagen. Hon är van att vara med henne, så det går förhoppningsvis bra även fast mamma o pappa finns i närheten. Sedan finns ju farfar och moster oxå, om mormor behöver göra nåt annat emellan... Sen får man se hur länge hon orkar vara med. Svårare med be hon kan sova senare på kvällen..!

• Plett

Jag antar att om barnen ska vara med så borde det vara lättast att någon annan har ansvaret för dem. Om det är någon som har tänkt vara nykter och åka hem tidigt kan ju till exempel denna ta med barnen hem på kvällen. En ettåring brukar väl sova vid 19-20-tiden?

Vi har i alla fall valt att vår tvååring ska ha barnvakt från att middagen börjar. De sover hemma hos oss. Jag tror inte att varken hon eller vi tycker att det är så roligt tillsammans på festen :) Innan det är hon med men då kommer antingen barnvakten att vara med eller så får farmor eller någon ta hand om henne!

• daniiel

Vår dotter var ca 4,5år när vi gifte oss och vi började dagen hos mina föräldrar med frukost, sedan åkte vi till min mormor där jag, dottern och de två tärnorna (min syster och min makes syster) gjorde oss klara. Senare kom makens föräldrar och hämtade dottern och makens syster och åkte till kyrkan. Jag åkte med min syster och vår mormor.

I kyrkan var dotten brudnäbb, hon gick in före oss och framme i kyrkan stod hon med tärnorna och ibland med mig och maken. Hon var väldigt duktig. Hon gick ut först ur kyrkan också.

Efter vigseln skulle vi fotas och jag och maken åkte med fotografen i en bil. Sedan kom våra fyra marskalker + min syster i vår bil och makens pappa skjutsade makens syster och dottern. Vi fotades hela brudföljet och sedan bara jag och maken med dottern. Efter det åkte marskalkerna och min syster i vår bil, dottern och makens syster åkte med makens pappa och vi fotades en stund till ensamma. Efter det åkte vi till festlokalen.

Där satt vår dotter nära oss, men inte vid honnörsbordet. Hon satt med min mormor och farmor som hon känner. Hon var dock mest och dansade med alla våra vänner. Alla tog väldigt bra hand om henne under kvällen :) Efter tårtan hade serverats och vi dansat första dansen, vid kl.23.00, så åkte dottern iväg med makens föräldrar och sov där :)

Det var ett upplägg som funkade bra för oss och vår dotter. Hon fick vara med på allt, som hon och vi ville. Vi hade koll på henne, men makens föräldrar hade ansvaret när vi inte var med. Hade vi haft ett till barn, så hade nog upplägget varit precis detsamma :)

• Imke1977

Eftersom all vår släkt och vänner var med på bröllopet. Och våra föräldrar är sjuka och inte orkar ta hand om våra barn helt själv. Så gjorde vi så att vi anlitade en profissionell barnvakt. En som vi naturligtvis anlitat ett par gånger innan för att hinna lära känna våra barn.

Hon kom hem till våra mammor en stund före och hjälpte till att klä på och åka till kyrkan. Var med under vigseln och minglet efteråt. Innan middagen åkte hon hem med dom och gav mat och nattade. Vid 23 taget kom våra mammor hem och tog över för natten och en stund dagen efter.

Det var våra två minsta som hon tog hand om. Dom är 3 och 1,5 år. Min äldsta som är 9 fick vara med fram till 21 taget då hans pappa kom och hämtade honom.

Allt funkade superfint. visst saknade vi våra barn massor! Men det hade inte blivit det minsta lilla avslappnat för någon om dom hade varit med. Och just den här dagen ville vi att både vi och våra föräldrar skulle få njuta helt och hållet. och det var värt varje peng för barnvakten.

• Oniq

Vår son var 2,5år när vi gifte oss. På morgonen skjutsade min man mig till frisören och sedan lämnade han av sonen till mina föräldrar och kom tillbaka till mig.
    Vid tolvtiden åkte vi allihopa till vigsel/festplatsen (sammas tälle) där vi hade en granntjej som såg efter vår lintott. Han fick i stort sett göra vad han ville och hon höll koll på honom så han var med oss mer eller mindre hela tiden, fast vi behövde inte ha den där absoluta uppsikten på honom utan det skötte tjejen.

Jag hjälpte till med läggningen (riktigt sött när sonens sista ord innan han somnar är att han tyckte att jag var fin i min klänning ;) ) och sen satt den inhyrda barnvakten och bara höll koll så att han inte vaknade och var ledsen.

Vid tolvtiden vaknade han till och då kände vi att det var läge att lämna festen åt sitt öde :)

Sonen sov resten av natten hos mormor & morfar sedan träffades vi dagen efter för en fika/presentöppning med de som ville.

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • EmmaoFemi

Tack för vad ni delat.

Visst, massor av släkt och vänner kommer ju naturligtvis. Men att binda upp någon av dem på vårat bröllop, det känns inte rätt. Vi har nästan aldrig barnvakt. Det har varit deras mormor och morfar och morbror med familj som gjort det lite. Och det är alltid jag som nattar...

Åh, det hade varit lättare att gifta sig innan man fick barn. Men men, lite sent att tänka på det nu...

Måste väl försöka klura ut vem man skulle kunna fråga till barnvakt i alla fall till den minsta. Någon som inte redan är bjuden men som känner våra barn bra... DET blir klurigt.

• millanfs

Hej! Jag har samma funderingar här på mina barn 2 och tre år, vi vill att barnen ska vara med under hela dagen men att någon har ett extra öga på dom hela tiden farmor/mormor men sen känner jag att det hade varit skönt med en barnvakt som kanske kan vara med under festen och leka lite med alla barn cirka 30 st i olika åldrar om alla tar med sina barn vill säga.. Och att barnvakten får barnen i säng tills farmor eller mormor är redo att åka från festen för att sova hos våra barn.. Vi vill att alla ska vara med så länge dom önskar på våran dag, men hur gör man med barnen som behöver komma i säng? Och vart hittar man en bra barnvakt tro? får leta redan nu så hon hinner ha barnen några gånger..

• Teza

Hej här e en till meddet angenäma problemet om vår lilla älskling ;) Han kommer vara 9 månader när vi gifter oss, min kusin och hans faster kommer ta hand om honom så mycke de går, vi har ju än så länge ingen aning om hur lätt eller svår han blir att lämna till andra, just nu nöjer han sej ju med vem som helst då han bara är dryga 3 månader.

Man hoppas ju på att få det att flyta, han ska nämligen döpas oxå samtidigt, grubblar mycke på vad som ska komma först vad som blir bäst, någon med erfarenhet av just den biten?

• daniiel

När det gäller barnvakt, har ni inte några goda vänner vars föräldrar kanske kan ställa upp? Eller om era barn har kusiner, så kanske kusinernas mor- eller farföräldrar (som inte är gemensamma med era barns) kanske kan ställa upp? Tex om brudens syster har barn, så kanske systerns makes föräldrar kan ta hand om barnen.

• JuliBrud89

Våran dotter kommer vara strax øver 8 månader!! Och eftersom alla vi kænner och tycker om ær på brøllopet, var det faktiskt en kvinna som erbjød sig att inte vara med på festen och passa dottern istællet. Så gulligt!! Så hon kommer få vara med på middagen istællet, som tack och før att hon ska få vara med ændå :)

Vår tjej har aldrig sovit borta førut så hon kommer provsova dær en eller två gånger så vi vet att allt går bra. Det ær værldens gladaste unge så ær sæker på att det går helt fint :) Men vill ændå vara sæker. Så løste vi det! Lycka till! 

• Smulan

Nu hade vi en väldigt enkel cermoni på stadshuset med bara våra två vittnen med oss. Under vigseln (som går på 5 min) satt han i en soffa och babblade i ett med oss alla. Alla log och tyckte inte att det störde utan bara sött. Sen följde han med för att fota och sen vidare till resturangen. Han var då väldigt trött och han var lite rastlös men han fick greja runt lite runt borden (det var tomt på folk när vi kom) sen fick han mat och han fick spela på min IPhone lite. Han lekte med några bilar vi hade med (hade äben med papperoch penna). På slutet sprang han runt borden lite men det verkade inte vara nån som stördes utan tyckte snarare att det var kul så vi lät honom göra det. På festen som vi ska ha nu efteråt är det många barn som kommer så då tänker vi ställa fram lite papper och kritor och kanske några leksaker i ett hörn som de kan hålla till på om de vill. De kommer att få springa "lösa" ;). Har tyvärr inga tips på om man inte gillar spring eftersom vi i våra släkter aldrig har brytt oss om lite "barnstök". Vi har alltid haft hjälp av alla runt om så man missar inget pga att det alltid är någon som hjälper barnen, likadant har det varit i köket med mat och diskning. Det flyter på väldigt bra i vår släkt med andra ord....man behöver aldrig be om hjälp!

• sanjoh83

Nu har vi valt att inga barn ska vara med men min bästa kompis mamma hand om dem 18 mån och snart 3 år . Om nu dem varit med skulle hon tagit dem om jag bett henne men för våran skull och de andra gästerna önskar vi att denna kväll helt och hållet ägnas åt allt annat än barnpassning

Svar på tråden Hur löste ni dagen, ni brudpar med småbarn?