• Anonym (ring-ångest)

    Rädd för vad folk ska säga, vad tycker du?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-02 19:21
    Hej alla bröllopstorgare!

    Jag har lite ångest och skulle behöva era tankar och åsikter. Skriver anonymt så ingen jag känner kan lista ut vem jag är.

    Jag och min fantastiska sambo håller på att kolla på förlovningsringar. Eller ja, jag har kollat en längre tid och nu har jag väl äntligen kommit till någon slags slutsats. Problemet är att jag är så rädd för vad folk ska tycka när de får se min ring.

    Lite bakgrund först så ni kanske förstår lite bättre varför jag är orolig.
    Hela vår förlovning är ganska känslig för våra närstående för här i storstan räknas vi som på tok för unga. Vi är 23 och 22, vart ett par i tre år, sambos i ett. Vi har länge prata om förlovning, vi har samma framtidsplaner och vet precis vart vi har varandra osv. I vinter ska vi åka på vår livs stora resa och tänkte slå till på att byta ringar när vi är iväg. Det klassiska frieriet skippar vi då det inte känns nödvändigt när vi pratat så mycket om det.

    Hur som helst, till själva problemet. Eftersom jag gillar smycken och ädelestenar så var det självklart för min sambo att ge mig något som är lite mer annorlunda en vanlig guldring. Inget fel på det så alla som har det, ta inte illa upp. Jag fick i uppdrag att designa min egen ring, vilket är en riktigt dröm. Däremot hade jag aldrig trott att jag skulle få så hög budget som jag fick. Visst vi pratar inte om flera hundratusen men mycket pengar tycker jag. Vi kommer lägga ca 35000 på min ring. Ena dagen känns det gaaalet och andra så känner jag mig bara lyckligt lottad om man kan säga så.

    Jag är bara så rädd för att folk kommer fråga om min ring. Jag är rädd för vad våra föräldrar, släktingar och vänner ska säga. Vi är inga "snobbar", har inte massa pengar men vi prioriterar sådant som andra inte göra. Vi är livsnjutare och tycker om att lyxa till det. Jag vet bara inte hur
    jag ska kunna förklara det för alla.

    Förlåt det blev lite långt och osammanhängande..

  • Svar på tråden Rädd för vad folk ska säga, vad tycker du?
  • Paris 111202

    Vi la ner en större summa på min ring, och jag har bara valt att berätta summan för ett par av mina närmsta vänner, men inte till min mamma exempelvis. Hon har frågat flera gånger (tjatat faktiskt) men jag har bara svarat "den kostar mycket". Hon är dö-frustrerad av nyfikenhet haha! Någon på mitt jobb kommenterade ringen, med en lite negativ ton som säger att jag måste ha lagt ut galet mycket på en sån stor sten (1ct), och då har jag bara svarat att alla har olika prioriteringar (jag hade exempelvis inget stort bröllop utan smet iväg med bara min man). Jag skulle inte ljuga om äktheten, jag tycker att jag kan stå för mitt val.

  • Anonym (En av "de andra)

    Jag tillhör dem vars första reaktion var "herregud så mycket pengar - är de galna eller förstår de inte bättre?"
    men vad som fick mig att tänka om var någons argument "ja den kostade mycket pengar men för oss var det värt varenda krona"
    Då började jag istället tänka "Ja, alla prioriterar ju olika, de kasnke hellre vill lägga de pengarna på en ring som ska bäras resten av livet  än på hus, trädgård, resor och kläder. Det finns ju inget som säger att de hade varit lyckligare med mina prioriteringar, de är ju faktiskt inte jag och lever inte mitt liv."
    Så om du vill ha en åsikt från en som tillhör "de andra, som kommer störa sig" så är det att använda detta argument. Behåll er integritet, det vinner respekt!
    Grattis till dröm-ringen!

  • Anonym

    Mina ringar kostarde 42.000 och 18.000 och jag tror att det sammanlagt är tre stycken som frågat vad de kostat. Då har jag svara: - Alldeles lagom! För det var det för oss.


    Sedan jag jag fått höra några:- De kan inte varit gratis. Men det får man ta och bara le :)

  • charlotta
    Anonym (ring-ångest) skrev 2012-07-02 18:50:58 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-02 19:21
    Hej alla bröllopstorgare!

    Jag har lite ångest och skulle behöva era tankar och åsikter. Skriver anonymt så ingen jag känner kan lista ut vem jag är.

    Jag och min fantastiska sambo håller på att kolla på förlovningsringar. Eller ja, jag har kollat en längre tid och nu har jag väl äntligen kommit till någon slags slutsats. Problemet är att jag är så rädd för vad folk ska tycka när de får se min ring.

    Lite bakgrund först så ni kanske förstår lite bättre varför jag är orolig.
    Hela vår förlovning är ganska känslig för våra närstående för här i storstan räknas vi som på tok för unga. Vi är 23 och 22, vart ett par i tre år, sambos i ett. Vi har länge prata om förlovning, vi har samma framtidsplaner och vet precis vart vi har varandra osv. I vinter ska vi åka på vår livs stora resa och tänkte slå till på att byta ringar när vi är iväg. Det klassiska frieriet skippar vi då det inte känns nödvändigt när vi pratat så mycket om det.

    Hur som helst, till själva problemet. Eftersom jag gillar smycken och ädelestenar så var det självklart för min sambo att ge mig något som är lite mer annorlunda en vanlig guldring. Inget fel på det så alla som har det, ta inte illa upp. Jag fick i uppdrag att designa min egen ring, vilket är en riktigt dröm. Däremot hade jag aldrig trott att jag skulle få så hög budget som jag fick. Visst vi pratar inte om flera hundratusen men mycket pengar tycker jag. Vi kommer lägga ca 35000 på min ring. Ena dagen känns det gaaalet och andra så känner jag mig bara lyckligt lottad om man kan säga så.

    Jag är bara så rädd för att folk kommer fråga om min ring. Jag är rädd för vad våra föräldrar, släktingar och vänner ska säga. Vi är inga "snobbar", har inte massa pengar men vi prioriterar sådant som andra inte göra. Vi är livsnjutare och tycker om att lyxa till det. Jag vet bara inte hur
    jag ska kunna förklara det för alla.

    Förlåt det blev lite långt och osammanhängande..
    Hej

    Jag tycker du ska göra vad som är rätt för dig, tycker du din ring är fin oavsätt pris så är det ju huvudsaken. Mina ringar kommer att kosta ca  40.000kr och jag käms inte för det alls då jag har sparat ihop penrgarna med min sambo.

    Frågar familjen och andra kan du ju säga ett lägre pris om du är obekväm med att säga vad den kostar.

    Lycka till och låt inte det förstöra lite av bröllopsglädjen.
  • daniiel

    Jag upplever inte att det är så många som reagerar på dyra ringar, utan snarare på billiga ringar. Precis som TS själv skrev här i tråden "tycker inte folk att man är "WT" om man säger att den inte är äkta?".  Alltså, alla har åsikter om allt och många gånger inte samma åsikter som en själv.

    Om ni anser att ni har råd att spendera den summan, om det är ringen du verkligen vill ha och ni är överens.. spelar det egentligen någon roll vad andra tycker?

    Ska jag vara ärlig, så tycker jag att många spenderar hutlösa summor på ringar. Jag köper inte argumentet att det inte är så mkt pengar, för man ska ju ha den hela livet osv, men det är jag det. Det finns så mycket annat här i livet som kostar och som jag personligen hellre skulle spara pengarna till. Där är vi dock olika, vilket är helt okej. Min ring har CZ-stenar och om folk vill tycka att jag är WT för det.. ja, må så vara. Jag tycker min ring är fin och jag mår bra av vetskapen om att ringen inte kostade oss väldigt mycket pengar!


  • Chicita
    daniiel skrev 2012-07-03 13:26:15 följande:
    Ja folk har åsikter om allt.
    Det viktiga är att de beslut man tar är rätt för en själv och att man inte skadar någon annan på något sätt genom att ta dessa beslut (typ bara för att svärmor lovar att betala brudklänningen så beställer man en för 35000:- och hon får lov att skuldsätta sig för att hålla sitt löfte och inte såra blivande svärdottern).

    Mina ringar är inte så särskilt dyra, även om dom kostar betydligt mer än några andra smycken jag någonsin haft.
    Vigselringen blev ungefär 8600:- om jag inte minns fel, men då var det ju lite specialarbete med dom, bland annat isättning av två små diamanter i ringen. 
    Jag älskar mina ringar, tyvärr kan jag ju inte ha dom just nu pga proppen i fingret. Men jag skulle inte vilja ha dom på ett annat sätt. Om maken kom hem med en stor diamantring för 50000 och ville att jag skulle byta så skulle jag säga nej.

    Så länge ringen speglar dig, och du älskar den och är nöjd med priset så ska alla andra strunta i om den var billig eller dyr, fejk eller äkta, silver, guld, titan eller något annat. Solig 
  • filibustern
    Anonym (ring-ångest) skrev 2012-07-02 18:50:58 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-02 19:21
    Hej alla bröllopstorgare!

    Jag har lite ångest och skulle behöva era tankar och åsikter. Skriver anonymt så ingen jag känner kan lista ut vem jag är.

    Jag och min fantastiska sambo håller på att kolla på förlovningsringar. Eller ja, jag har kollat en längre tid och nu har jag väl äntligen kommit till någon slags slutsats. Problemet är att jag är så rädd för vad folk ska tycka när de får se min ring.

    Lite bakgrund först så ni kanske förstår lite bättre varför jag är orolig.
    Hela vår förlovning är ganska känslig för våra närstående för här i storstan räknas vi som på tok för unga. Vi är 23 och 22, vart ett par i tre år, sambos i ett. Vi har länge prata om förlovning, vi har samma framtidsplaner och vet precis vart vi har varandra osv. I vinter ska vi åka på vår livs stora resa och tänkte slå till på att byta ringar när vi är iväg. Det klassiska frieriet skippar vi då det inte känns nödvändigt när vi pratat så mycket om det.

    Hur som helst, till själva problemet. Eftersom jag gillar smycken och ädelestenar så var det självklart för min sambo att ge mig något som är lite mer annorlunda en vanlig guldring. Inget fel på det så alla som har det, ta inte illa upp. Jag fick i uppdrag att designa min egen ring, vilket är en riktigt dröm. Däremot hade jag aldrig trott att jag skulle få så hög budget som jag fick. Visst vi pratar inte om flera hundratusen men mycket pengar tycker jag. Vi kommer lägga ca 35000 på min ring. Ena dagen känns det gaaalet och andra så känner jag mig bara lyckligt lottad om man kan säga så.

    Jag är bara så rädd för att folk kommer fråga om min ring. Jag är rädd för vad våra föräldrar, släktingar och vänner ska säga. Vi är inga "snobbar", har inte massa pengar men vi prioriterar sådant som andra inte göra. Vi är livsnjutare och tycker om att lyxa till det. Jag vet bara inte hur
    jag ska kunna förklara det för alla.

    Förlåt det blev lite långt och osammanhängande..
    det första, och egentligen enda jag reagerade på var att dom tyckte ni var för unga för förlovning.... jag tycker det är en bra ålder, ja mena JAG var 18 när jag förlovade mig med min fästman som då var 27. så att ni är 22 och 23 är inget konstigt.. 

    sen det andra. det är möjligt att dom kommer kalla er snobbar.. för mig är 35 000.. de ÄR mycket pengar.. men det är DIN ring och DITT val. så kör på! hoppas den blir så som du önskar! :D 
  • Gerdsmygen

    Varför skulle ni vara för unga? Jag och min fästman var 19 när vi förlovade oss (efter att ha varit tillsammans i ett år) , idag är vi 31 men har fortfarande inte lyckats gifta oss ;) Men det är en annan historia.


     

  • Anonym (ring-ångest)

    Tusen tack igen för alla bra svar, även ni som "tillhör de andra" så att säga! Det är viktigt att förstå att folk kommer tycka olika. Det känns skönt att hör alla era åsikter och det får mig att förstå hur dumt det faktiskt är att bry sig om vad alla andra tycker. Självklart ska jag köra på och kommer nog aldrig ljuga om ringens äkthet då jag förmodligen kommer vara så jäkla stolt över den :) Som många av er skiver så kommer säkert flera personer ha åsikter och då får man hantera det på bästa sätt då. Som sagt, tack för alla svar. Tänk vad hade man gjort utan BT ibland ;)

    Jag förstår självklart att alla gör olika prioriteringar och kanske varken vill eller kan lägg den här summan på en ring. Det respekterar jag :) Anledingen att jag tog upp det där men "WT" var att jag, i tråden "trashigaste bröllopet", såg flera personer som skrev just det att CZ ringar är trashigt. Det var inget illa ment till alla som har det.

    Sen att vi är lite unga.. hehe ja här i huvudstaden verkar det som om att folk tycker vi är tonåringar när vi berättar om förlovningen. Vet inte om det bara är min skeva uppfattning av folks åsikter men här ska man "sats på karriären", "leva livet", festa och njuta av att vara ung. Tydligen kan man bara göra detta när man är singel men personligen tycker att man nog kan vara två om det också :P.

  • Niini
    Anonym (ring-ångest) skrev 2012-07-03 23:20:49 följande:
    Tusen tack igen för alla bra svar, även ni som "tillhör de andra" så att säga! Det är viktigt att förstå att folk kommer tycka olika. Det känns skönt att hör alla era åsikter och det får mig att förstå hur dumt det faktiskt är att bry sig om vad alla andra tycker. Självklart ska jag köra på och kommer nog aldrig ljuga om ringens äkthet då jag förmodligen kommer vara så jäkla stolt över den :) Som många av er skiver så kommer säkert flera personer ha åsikter och då får man hantera det på bästa sätt då. Som sagt, tack för alla svar. Tänk vad hade man gjort utan BT ibland ;)

    Jag förstår självklart att alla gör olika prioriteringar och kanske varken vill eller kan lägg den här summan på en ring. Det respekterar jag :) Anledingen att jag tog upp det där men "WT" var att jag, i tråden "trashigaste bröllopet", såg flera personer som skrev just det att CZ ringar är trashigt. Det var inget illa ment till alla som har det.

    Sen att vi är lite unga.. hehe ja här i huvudstaden verkar det som om att folk tycker vi är tonåringar när vi berättar om förlovningen. Vet inte om det bara är min skeva uppfattning av folks åsikter men här ska man "sats på karriären", "leva livet", festa och njuta av att vara ung. Tydligen kan man bara göra detta när man är singel men personligen tycker att man nog kan vara två om det också :P.
    Var många som höjde på ögonbrynen åt oss (ute på landet) när jag förlovade mig som 18-åring. Var inte så vanligt att man gick o förlovade sig i gymnasiet.
  • missfroggy

    Hej


    Jag tillhør också "de andra" som inte skulle läggga så mycket pengar på en ring. Men det är upp till var och en vad de vill spendera sina pengar på. Vi har valt att använda førlovningsringen även som vigselring. Vi tycker båda om ringen och vill inte att den ska hamna i en låda efter brøllopet. Att det blir billigare är ju bara en bonus:)

    Bär din ring med stolthet och njut av att du fått din drømring. Det enda som betyder något är att du din blivande är nøjda med valet ni gjort.

  • Chicita
    missfroggy skrev 2012-07-04 09:28:21 följande:

    Hej


    Jag tillhør också "de andra" som inte skulle läggga så mycket pengar på en ring. Men det är upp till var och en vad de vill spendera sina pengar på. Vi har valt att använda førlovningsringen även som vigselring. Vi tycker båda om ringen och vill inte att den ska hamna i en låda efter brøllopet. Att det blir billigare är ju bara en bonus:)


    Nu hängde jag inte med... När man gifter sig får man ju en till ring. Det brukar inte betyda att man tar av den första.
    Om man bara vill ha en ring så är det ju en annan sak, och då kan man ju som du välja att inte köpa någon ny.
    Men det finns inget som säger att man ska ta av sig förlovningsringen när man gifter sig. Vad jag vet i alla fall Förvånad 
  • Gullock

    Det viktigaste är att det är en budget som passar er! Vi lade ner mer på min förlovningsring och detsamma på vigselringen, men det kändes ok med tanke på våra inkomster. Min mamma himlar med ögonen åt det, men so what? Jag älskar diamanter och skall bära dessa resten av mitt liv. Tips är att försäkra den och att ni gör den hos en certifierad juvelerare.

  • Anonym (ring-ångest)

    Självklart visst är det så. Jag hade väl lättare kunnat förstå om vi inte hade haft råd med nu har vi ju det som tur är. Men den här tråden fick mig verkligen att inse att våra ringar är våra och det har ingen annan med att göra. :) jag ska bära min ring med stolthet! Självklart så ska jag värdera ringen så fort vi kommer hem så att vi kan försäkra den till rätt pris. Förhoppningsvis är det en ring som Kommer kunna gå i arv :)

  • BodyMindSoul

    Kör på, ringen är ju det ända (tillsammans med foton möjligen) som blir kvar när bröllop och annat är överstökat :)

Svar på tråden Rädd för vad folk ska säga, vad tycker du?