• teddy

Ang. bordsplacering... Behöver tips!

Har precis börjat pilla med vår bordsplacering och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa till med...

Bebisar och barn, sätter man dom tillsammans vid samma bord (Alltså de mammor/papper med barn vid samma bord)? Och de som är mer tonåringar? Vilka "vill" de sitta med tror ni? Ska man samla de lite yngre vid ett bord eller ska man sprida ut dom?

Och familjemedlemmar typ syskon eller mamma och vuxna barn exempelvis, ska man sära på de eller kan de sitta vid varandra? 

Och hur gör man bäst med de "tysta" personerna?

Och sen den där traditionella placeringen vid honnörsbordet, måste man göra så? Jag tror nog att jag vill röra om lite i grytan så att säga, men kan det vara så att folk tar illa upp av det?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ang. bordsplacering... Behöver tips!
  • Chicita

Vi spred ut barnen (och föräldrarna) men var noga med att se till att det inte satt väldigt barn-ovana personer bredvid dom. Det jag kan rekommendera är att ni sätter både föräldrar och barn så att dom har lätt att gå ifrån bordet. Alltså inte längst in om ni har E eller U-bord så att dom måste försöka tränga sig ut mellan alla stolsryggar varje gång barnet vill gå på toa eller inte orkar sitta kvar längre.
    Sen behöver dom inte förpassas till längst bort, eller till ett speciellt barnbord.

Ungdomar kan du gärna sätta i närheten av varandra. Men inte heller där behöver du ha alla tonåringar vid samma bord. Äldre barn och yngre vuxna (om du förstår hur jag menar) funkar ofta bra att blanda in bland tonåringarna.
    Så länge som barnen har någon dom känner (kusiner exempelvis) i närheten så klarar dom sig utan mamma och pappa. Oftast bättre till och med Flört 

Tysta personer behöver verkligen någon dom känner väl i närheten så dom känner sig trygga. Och sätt dom inte vid någon väldigt högljudd för då är risken stor att dom "drunknar" i konversationen och inte alls får en chans att komma in i den.

Visst kan folk ta illa upp om du frångår normen. Men det betyder inte att du inte ska göra det.
    Är du medveten om det och kan "försvara" dina val så brukar det inte vara några problem. Och med "försvara" så menar jag mer än att säga "jag vill ha det så här, sådetså"  

• TheD

Vi hade barn bland vuxna. Gillar inte där med barnbord.

Vi hade inte en "riktigt" H-bord. Tärna, pappa, jag, maken, mamma, marsalk.

Tysta personer kan gärna få en person i närheten som de känner. Andra sidan ordet eller bredvid.

Mittenbordet var det viktigaste bordet efter H-bordet. En del av mina släktingar satt där, de som står närmast osv. Man brukar sätta närmast sörjande ;) nära brudparet och backa bakåt.... men makens jävla morsa satt längst bort vid ett bod med sin karl.... Thank God! men det var ju så vi ville ha det :)

Man kan blanda men man får nog tänka lite vad det är för personer. En person på 85 kanske inte gillar att endast ha 17-åringar runt sig t.ex.

• teddy

Tack för bra tankar! ...de e ett pussel de här, hehe... men ett kul sådant såklart! ;)

Men vi har tre bebisar som troligtvis kommer vara med och jag undrar om man inte borde sätta de + en av föräldrarna då, tillsammans ändå?  Va tror ni om det?

• Chicita

Det är ett jättepussel Flört

Skriv ut allas namn på färgade lappar. Exempelvis rosa för dom som är "dina" gäster, blått för "hans" och grönt för gemensamma (mörkare för killarna, ljusare för tjejerna).
    Då är det mycket enklare att få en överblick och flytta runt folk.

Eller så kan du färgkoda efter intressen eller annat som ni anser är viktigast.
    Vi färgkodade efter "adel, borgare, bönder och vanligt klädda" Flört 

Jag skulle kanske satt (om du förstår hur jag menar)

XXGästXX ... Förälder 2 ... Bäbis 3 ... Förälder 3 ... Förälder 1

Men i så fall sett till att den förälder som sitter på sidan med andra gäster har möjlighet att ta sig därifrån enkelt. Eventuellt haft den andra föräldern på andra sidan bordet

• teddy

Chicita, menar du att BÅDA föräldrarna till en bebis borde sitta vid samma bord?

• teddy

...Och sen kom jag på ytterligare...

Gifta ska inte sitta vid varandra va? O inte heller syskon va?
    Hur e de me förlovade? Och de som "bara" e pojkvän/flickvän? 

• Chicita
    teddy skrev 2012-06-29 23:40:48 följande:
    Chicita, menar du att BÅDA föräldrarna till en bebis borde sitta vid samma bord?
    Det är inte nödvändigt. Men jag tycker ju att om man separerar föräldrarna så blir en person utsedd till "barnvakt" av er och den andra får alltså frikort till en avslappnad middag där dom inte behöver torka spyor eller springa och byta blöjor Flört Det är kanske inte så kul att veta att ni tycker att den andra föräldern är mer värd att roa sig (som det kan se ut för den som blir placerad vid "bäbisgänget")
    Ett annat alternativ är att helt enkelt göra barnvagnsplats bakom föräldrarna men inte placera bäbisarna vid bordet.
    teddy skrev 2012-06-29 23:41:53 följande:
    ...Och sen kom jag på ytterligare...

Gifta ska inte sitta vid varandra va? O inte heller syskon va?
    Hur e de me förlovade? Och de som "bara" e pojkvän/flickvän? 
    Förlovade ska egentligen alltid sitta bredvid varandra, och om det är ett etablerat par men inte förlovade så kan man räkna dom som förlovade.
    Men här tycker jag att ni struntar i "reglerna" eftersom familjeförhållandena inte är samma  nu som dom var förr.
    Förlovade kan ha varit förlovade i flera år och ha både hus och barn.
    Förr så var man ju aldrig förlovad så länge och man satte dom bredvid varandra för att dom inte skulle inledas i frestelser bland annat Flört
  • teddy

Om man varit sambos länge då? Då kan man väl sära på dom?

• daniiel

Vi satte par mitt emot varandra och jag tycker det funkade riktigt bra faktiskt. Då oavsett om de var förlovade, gifta, sambo eller "bara" pojk- och flickvän. Vi hade en bebis med och den fick inte en egen plats vid bordet eftersom den inte äter maten (ammades). Vi placerade ju de föräldrarna mitt emot varandra som alla andra paren och längst ut på ett bord, då kunde barnvagnen enkelt stå brevid och båda föräldrarna kunde hjälpas åt med barnet. Nu kanske det är lite svårare om man har flera bebisar, men alla med bebis behöver ju inte sitta tillsammans, utan man kan gott sprida ut dom bland övriga gäster tycker jag.

• Chicita

Ja vi satte par diagonalt emot varandra så långt det gick. 
    De bäbisar som var med hade börjat äta smakportioner så därför gav vi dom platser vid bordet ifall föräldrarna ville ha dom där. Men föräldrarna satt så dom kunde parkera barnvagnen bakom sig utan att den var i vägen, så det var inga problem alls även om dom inte ville ha dom vid bordet.

Det finns ingen universallösning.
    Man måste hitta det som funkar för en själv och ens gäster Glad 

Svar på tråden Ang. bordsplacering... Behöver tips!