• millem­ill
    Äldre 20 Jun 12:47
    2960 visningar
    12 svar
    12
    2960

    Resa 1 månad efter bröllopet.

    Vi har bokat en resa drygt en månad efter bröllopet.


    Hur gör vi med efternamnen, vi har än så länge bara skickat in och fått hindersprövningen, hur sen kan man anmäla ändring av efternamn?


    M2b ska ta mitt efternamn, men så ska vi ha svärmors flicknamn som mellannamn. Nån som har tips?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-20 12:48
    Rättning "hur sent" ska det stå!
  • Svar på tråden Resa 1 månad efter bröllopet.
  • millem­ill
    Äldre 20 Jun 18:52
    #1

    Ingen??

  • Mrs S 2012
    Äldre 20 Jun 18:55
    #2

    Jag pratade med Skatteverket idag, de rekommenderar att man behåller sitt namn tills efter resan.


    Vi ska resa 2 mån efter vårt bröllop och enligt den jag pratade kan det ta 3v till 3 mån innan det går igenom så ska man dessutom hinna skaffa nytt pass.
    Man kan ju chansa, men det känns lite jobbigt om jag inte hinner få mina papper. Dessutom gifter vi oss utomlands så allt ska översättas.

  • Äldre 20 Jun 23:08
    #3

    Vi reste iväg 6 veckor efter bröllopet och resan bokades i våra dåvarade namn. Under tiden vi var på resa så kom papperena om makens nya namn. så han åkte på sitt pass som han hade då namnet i passet stämde med namnet på biljetten. Sen när vi kom hem skickade han efter personbevis och vidare till polisen för nytt pass och sen nytt körkort.

  • Äldre 20 Jun 23:13
    #4

    Vi bokade resan i våra gamla namn. Och använde alltså våra gamla pass.
    Det resebyrån, polisen och skattemyndigheten sa till oss var att så länge som namnet i passet stämmer överens med namnet på biljetten så ska det inte vara några problem.

    Någon här på BT sa att dom hade fortsatt resa på sitt gamla pass så sent som 6 månader efter namnbytet.
    Och någon annan hade fått passet skannat och då fått problem eftersom det kom upp fel namn. 

    Så det beror väl på om du vågar chansa eller inte.

    Hur ni gör för att lägga till mellannamnet kan jag inte svara på dock 

  • Äldre 21 Jun 00:18
    #5

    Ang mellannamn så fyller du bara i det på blanketten.... eller vad ska du ha tips om?


    Min make tog sitt gamla efternamn som mellannamn och mitt efternamn som även sitt efternamn så att säga.

  • millem­ill
    Äldre 21 Jun 08:20
    #6

    Okej, tack då vet jag! Vi kör på det gamla och väntar med namnbyte. :)

  • Mrs S 2012
    Äldre 21 Jun 09:15
    #7

    Han jag pratade med på Skatteverket igår sa att OM man reser med sitt gamla namn och pass (om man väljer att byta namn direkt) så kan det bli problem om de kör någon koll mot databas och det står det nya namnet där. Jag tänkte nämligen göra så men jag vågar inte ta risken!

  • Mrs S 2012
    Äldre 21 Jun 09:17
    #8

    Hm gick visst inte att citera, skulle citera Chicita

  • Äldre 21 Jun 09:23
    #9
    Mrs S 2012 skrev 2012-06-21 09:15:48 följande:
    Han jag pratade med på Skatteverket igår sa att OM man reser med sitt gamla namn och pass (om man väljer att byta namn direkt) så kan det bli problem om de kör någon koll mot databas och det står det nya namnet där. Jag tänkte nämligen göra så men jag vågar inte ta risken!
    Mrs S 2012 skrev 2012-06-21 09:17:17 följande:
    Hm gick visst inte att citera, skulle citera Chicita
    Citerar mig själv då:
    "Och någon annan hade fått passet skannat och då fått problem eftersom det kom upp fel namn. " 

    Så vi säger ju samma sak om det var det du menade Flört 
  • Anneli­256
    Äldre 21 Jun 09:40
    #10

    min namnändring gick inte igenom förrän 13 juni, vi gifte oss 26 e maj. Pappret från skattemyndigheten kom igår. Kollade med banken igår och i deras register hade namnet inte ändrats, då jag tänkte beställa nytt visa kort. Det kan bli tight om tid för er att få pass och så i tid. Mitt tips är prata med skattemyndigheten och förklara eran historia kanske dom kan skynda på pappersarbetet. Det kan dock vara svårt nu i semestertider både med dom och med passmyndigheten. Ett annat tips är att prata med resebyrån så att dom kan rek er hur ni ska göra, då har ni kontaktat dom iaf om något skulle strula. Lycka till.

  • millem­ill
    Äldre 21 Jun 11:28
    #11

    Jamen då väntar vi med namnbyte tills efter resan för att vara på den säkra sidan! :)


     

  • Äldre 21 Jun 11:33
    #12
    millemill skrev 2012-06-21 11:28:39 följande:

    Jamen då väntar vi med namnbyte tills efter resan för att vara på den säkra sidan! :)


     


    Om ni skulle åkt bara veckan efter (som vi gjorde) så skulle jag rekommenderat dig att göra som oss.
    Vi bad prästen att "glömma" skicka in vårt vigselintyg en vecka eller två. Så att namnändringen inte skulle gå igenom förrän vi kom hem.
    Men det funkar nog bara om man kommer hem inom en månad eftersom det brukar ta 3-5 veckor hos skattemyndigheten sen och det vore ju synd om det går igenom samma dag som man åker hem - och man råkar få sitt pass skannat den gången Tungan ute 
Svar på tråden Resa 1 månad efter bröllopet.