• Chicita

Resa 1 månad efter bröllopet.

Vi bokade resan i våra gamla namn. Och använde alltså våra gamla pass.
    Det resebyrån, polisen och skattemyndigheten sa till oss var att så länge som namnet i passet stämmer överens med namnet på biljetten så ska det inte vara några problem.

Någon här på BT sa att dom hade fortsatt resa på sitt gamla pass så sent som 6 månader efter namnbytet.
    Och någon annan hade fått passet skannat och då fått problem eftersom det kom upp fel namn. 

Så det beror väl på om du vågar chansa eller inte.

Hur ni gör för att lägga till mellannamnet kan jag inte svara på dock 

• Chicita
    Mrs S 2012 skrev 2012-06-21 09:15:48 följande:
    Han jag pratade med på Skatteverket igår sa att OM man reser med sitt gamla namn och pass (om man väljer att byta namn direkt) så kan det bli problem om de kör någon koll mot databas och det står det nya namnet där. Jag tänkte nämligen göra så men jag vågar inte ta risken!
    Mrs S 2012 skrev 2012-06-21 09:17:17 följande:
    Hm gick visst inte att citera, skulle citera Chicita
    Citerar mig själv då:
    "Och någon annan hade fått passet skannat och då fått problem eftersom det kom upp fel namn. " 

Så vi säger ju samma sak om det var det du menade Flört 
  • Chicita
    millemill skrev 2012-06-21 11:28:39 följande:

Jamen då väntar vi med namnbyte tills efter resan för att vara på den säkra sidan! :)

Om ni skulle åkt bara veckan efter (som vi gjorde) så skulle jag rekommenderat dig att göra som oss.
    Vi bad prästen att "glömma" skicka in vårt vigselintyg en vecka eller två. Så att namnändringen inte skulle gå igenom förrän vi kom hem.
    Men det funkar nog bara om man kommer hem inom en månad eftersom det brukar ta 3-5 veckor hos skattemyndigheten sen och det vore ju synd om det går igenom samma dag som man åker hem - och man råkar få sitt pass skannat den gången Tungan ute 
Svar på tråden Resa 1 månad efter bröllopet.