• Flisan

Smakråd - accessoarer till en vilsen bröllopsgäst

Hej!

I augusti är det dags för bröllop och jag behöver lite hjälp med passande accessoarer i form av smycken, frisyr, väska och skor till klänningen som ni ser nedan. En snygg helhet helt enkelt som passar en bröllopsgäst/solist! Mina naturliga färger är varma, 165 cm lång, brun/gröna ögon och guldblont hår. Så, nu önskar jag smakråd och är tacksam för hjälp- ordet är fritt! :)

Tack på förhand, ha en härlig sommar!

• Svar på tråden Smakråd - accessoarer till en vilsen bröllopsgäst
  • Anneli256

Att det helt plötsligt är tabu att ha ljusrosa klänning, vita accessoarer, fin håruppsättning för att man tävlar i ljushet. Tycker jag personligen är överdrivet. Att konkurera i ljushet har jag aldrig hör talas om .Vitt ja. Klänningen är rosa, visserligen väldigt ljus rosa inte vit. En smaksak helt enkelt..tror knappast det är ett ettikettsbrott som det antyds och att man tävlar med bruden. Visserligen så finns det vissa som är känsligare än andra. Helt nytt för mig att man som gäst inte får ha en finare håruppsättning,dessutom så är den uppsättning som jag visade bild på inte speciellt komplicerad utan måste hålla hålla det enkelt. Håller helt enkelt inte med er i sakfrågan.

När jag googlar på frågan så hittar jag faktiskt inte något som motsäger att man bryter mot någon etikett heller utan det är bara om man bär helvitt. Hade varit intressant om någon annan hittat det någon stans. Enligt min uppfattning helt och hållet en smakfråga.

Ett svar av många liknande...

I princip kan du bära den, då det är helsvart och helvitt som ska undvikas för damerna på ett bröllop. Sedan bör man undvika färger som i alltför stor utsträckning associerar till begravningsfärger och då blir svart/vit ett gränsfall.

• Chicita
    Anneli256 skrev 2012-06-19 19:44:05 följande:

Visst är Google jättebra med ettikettregler. Men om du tittar i trådar här inne så ser du att det finns vissa brudar som blir halvt hysteriska om någon kommer i en ljus klänning på deras bröllop "för då är hela dagen förstörd".

Det är helt ok att tycka att det är överdrivet. Men det är fakta från riktiga brudar med riktiga känslor och riktiga reaktioner.
    Om man inte vet säkert att bruden tycker att det är ok om hennes gäster dyker upp i ljusa klänningar med frisyrer som kanske överglänser hennes så är det vettigt att inte göra det faktiskt.

Min kusin kom i en väldigt ljus klänning som jag flera gånger misstog för vit i vissa ljus. Och eftersom vi hade medeltidstema så hade hon ju en krans i håret (coronett) och slöja också. Men det störde inte mig.
    Hade det varit någon annan så hade kanske den bruden suttit och gråtit floder på toaletten för att kusinen förstörde hennes bröllop liksom.
    Så att råda någon att bryta av, och att tänka på att göra något som klart och tydligt visar att dom inte tänker konkurrera med bruden är logiskt. 

Bara för att jag tycker att det är ok att komma i helvitt på mitt bröllop, eller i andra ljusa färger, så kan jag inte säga att det är ok på alla andras när jag vet att många reagerar starkt på det som sagt.

Jag får en känsla av att du tar det personligt när vi inte håller med dig, utan tvärt om säger emot dig. 
  • Anneli256

Nu får du ändå ta och ge dig Chicita.. vadå tar det personligt.. men i sakfrågan så måste faktiskt dementera mig själv iaf när det gäller färgen på accessoarerna..hittade detta med Magdalena Ribbing.

http://www.tv4.se/1.551333/2008/07/22/brollopschatt_med_magdalena_ribbing

visserligen handlar det om färgen champagne, vilket kan jämföras med den rosa nyansen.

Och sedan beror det på hur man formulerar sig åter igen Chicita.. I sakfrågan när det gäller färg pa accessoarer så backar jag. Men jag förstår dock inte varför man inte får ha en finare håruppsättning..

• Anneli256

det enda jag sa var att jag aldrig hört talas om att det var ett etikettsbrott.. vilket jag inte hade och när jag läste flera inlägg så tolkade jag att det nästan var som en dödssynd att göra något sådant. Däremot är jag fullt medveten om att vissa är känsligare än andra och har mer synpunkter. Tyvärr så tänkte jag inte på¨det när jag såg klädsen framför mig. Givetvis så ska man ta hänsyn till vad bruden tycket och hur känsligt det är för henne. var Jag sa inte att det var ok på andras bröllop jag gav ett tips om accessoarer och som sagt var så tänkte jag tyvärr inte på att andra kunde ta illa vid sig utan berättade vad jag tyckte var snyggt till.Lite obetänksamt kanske med tanke på att hon skulle på bröllop..skulle kanske lagt till att hon skulle kollat med bruden om det var ok.

Tycker fortfarande att det hade varit snyggast med vitt .. men som sagt var.. nu har jag förstått av vad MR skrivit att det faktiskt kan tolkas som ett etikettsbrott. och backar som sagt var.

Tycker dock det är lite tråkigt att du går in på personlighet.. jag pratar fakta..Vart står framgår det att jag alltid ska ha rätt.. har inget behov av att folk ska hålla med mig.. frågan var bara om det var ett etikettsbrott..eller ett påhitt som tex röd klänning på bröllop?

• Chicita
    Anneli256 skrev 2012-06-19 20:19:26 följande:

Nu får du ändå ta och ge dig Chicita.. vadå tar det personligt.. men i sakfrågan så måste faktiskt dementera mig själv iaf när det gäller färgen på accessoarerna..hittade detta med Magdalena Ribbing.

www.tv4.se/1.551333/2008/07/22/brollopschatt_...

visserligen handlar det om färgen champagne, vilket kan jämföras med den rosa nyansen.

Och sedan beror det på hur man formulerar sig åter igen Chicita.. I sakfrågan när det gäller färg pa accessoarer så backar jag. Men jag förstår dock inte varför man inte får ha en finare håruppsättning..

Jag tyckte att det lät som om du försvarade din åsikt med näbbar och klor i ditt förra inlägg. Därför undrade jag.
    Och sättet du börjar det här inlägget på gör ju inte att jag tycker att du låter mindre agressiv. 

Men det skrivna ordet är lätt att feltolka när det gäller tonen, så om jag uppfattade dig fel så får jag be om ursäkt 
  • Chicita

... och du 
    Ett "nejdå jag tar det inte personligt" hade räckt långt istället för att säga åt mig att ge mig när jag framställer en undran.
    Jag undrar ju så att jag kanske i fortsättningen kan undvika att trampa på några ömma tår om det kanske var det jag klev på eftersom du svarade tillbaka så starkt (som jag uppfattade dig). 

• knyttan

Jag tycker att det där med "inte vitt" på bröllopsgäster kan gå till överdrift. Det är ju så klart bara vitt som man inte bör ha, att det skulle gälla ljusrosa, ljusgul mm det  är lite väl överdrivet i min mening. Men i det här fallet så handlar det helt enkelt om att jag inte tycker att det skulle vara fint med vita accesoarer, skor mm till klänningen som TS visade, utan att den passar bättre med något mörkt som bryter av. För att det blir så väldigt blekt annars. Det skulle jag ha sagt oavsett om klänningen skulle användas till bröllopsfest, 30-årskalas eller examen. Det är min smak, och smak kan man ju inte argumentera om. Bara "agree to disagree".

• Anneli256

Håller med Chicita om att jag kanske uttrycker mig lite fel ibland. Men tyvärr så är jag sådan som person att om någon hävdar att "så här är det.". så vill jag veta om det endast är en uppfattning eller om det faktiskt är så. Till syfende och sist så finns det många människor som hävdar att olika saker är på ett ett visst sät. Om du förstår vad jag menar. Ibland kan det uppfattas som att jag försöker vara besserwisser men faktum är att det enda jag vill är att för egen del veta Vad är det som gäller. Jag har inga problem med att erkänna om jag har fel, inte heller be om ursäkt om jag uttryckt mig klumpigt. I denna fråga hade jag aldrig hört talas om detta, håller fortfarande inte med i sakfrågan. Men som sagt var så ger jag mig när en sakkunnig person som Ribbing säger att det är ett ettikettsbrott. Inga ömma tår här inte...tro mig. Och jag ber om ursäkt att jag uttryckte mig lite klumpigt.

• knyttan

Det mesta här på BT är nog bara uppfattningar Solig Sen har man olika syn på hur "bindande" det är med dem och hur viktigt det är att följa Ribbing mfl slaviskt (jag hör iofs själv till hennes mera hängivna anhängare...)

F.ö tyckte jag frisyren du postade Anneli256 var jättefin, tycker den skulle vara utmärkt både på en "enklare" brud och en mera uppklädd bröllopsgäst.... nu var ju klädkoden kavaj här iofs... så kanske skulle jag ha valt ngt enklare, men det beror ju också på vad man väljer som gäst, om man vill lägga pengar på frisörbesök mm...

• Chicita

Jag tror nog att många "regler" som gäller bröllop är rätt flytande.
    Det mesta beror på brudparet som ska gifta sig.
    Om det är en brud som i hela sitt liv drömt om den där dagen då hon kommer vara en prinsessa i vit fluffig gräddbakelse med blingbling och uppsatt hår. - Och så kommer en gäst i en ljus klänning med jättefint uppsatt hår och kanske ett litet hårspänne med bling, eller såna där hårdiamanter eller nåt så rasar hela hennes värld.

Medans om det är en brud som bara vill vara så fin hon kan och hoppas att hennes gäster också vill vara det, skulle bli glad om någon ansträngt sig med håruppsättning och kläder som följer klädkoden även om dom är ljusa så är dom ju inte vita då... (och vissa, som jag själv skulle inte kunna brytt mig mindre om någon gäst kommit i samma klännig som jag själv ens Tungan ute )

Så generellt här på BT så ger man råd med tanken att det kan vara "en sån där brud"...
    Och i de flesta trådar (även om det inte blev så i denna) så brukar man säga att "fråga bruden om det är ok, men om du av någon anledning inte kan göra det, och om du är minsta tveksam - så välj andra kläder eller välj mörka accessoarer för att göra klädseln lite mindre brud-lik".

När det gäller ettikettsbrott i allmänhet så tycker jag att det är helt ok att bryta mot dom flesta - under förutsättning att man vet att man faktiskt gör det. Och kan motivera varför om någon frågar. 

• Anneli256

Personligen älskar jag att klä upp mig. Har nog en tendens att kunna "överklä" mig. Just för att jag tycker det är så underbart kul att klä sig fin. När jag blir bjuden på en större fest eller tillställning så sätter jag genast igång med att planera kläder, fristyr osv. Inte för att jag vill överglänsa värdinna eller brud, utan bara för att jag tycker att det är så kul helt enkelt. Kan nog tänka mig att jag kanske bryter mot en del etiketts regler. Det enda jag unviker till 100% är vitt och svart på bröllop. Hade dock en vit o svart klänning med röda accessoarer en gång :) På mitt bröllop så reagerade jag dock när en av mina tärnor säger när vi sitter hos frisören och blir vidgjorda att hon vill ha håret ung som mitt.. då tittade jag på "min" frisör och hon instruerade sin frisör elev, det slutade med att tärnan fick en frisyr som istället liknade den hon själv hade på sitt eget bröllop :) slutet gott allting gott :)

Svar på tråden Smakråd - accessoarer till en vilsen bröllopsgäst