• mirre01

redan klar med allt : varför planera långt i förväg

vi gifter oss i början av maj nästa år. Alla sa till mig att börja planera och fixa minst ett år innan, vilket jag tyckte lät rimligt, nu sitter jag här i mitten av juni och allt är klart reda till bröllopet som ska gå av stapeln i maj,

varför planerar man så långt innan när allt gick så fprt :(

kan även tillägga att ja pysslat ihopp allt själv servetter inbjudan program servettringa ja det ena och de andra,

vad ska jag nu göra i ett år

• Svar på tråden redan klar med allt : varför planera långt i förväg
  • mirre01

jag måste va för snabb :D verkar som de flesta faktiskt behöver ett år på sig, trodde de var mer att planer när man gifte sig, å andra sidan ska jag inte klaga men man vil ju så gärna fixa och trixa infär den stora dagen

• Chicita
    mirre01 skrev 2012-06-18 14:33:29 följande:
    jag måste va för snabb :D verkar som de flesta faktiskt behöver ett år på sig, trodde de var mer att planer när man gifte sig, å andra sidan ska jag inte klaga men man vil ju så gärna fixa och trixa infär den stora dagen
    Om jag hade gjort allt så fort jag bara kunde och inte dragit ut på något, så hade jag behövt ungefär ett halvår.
    Men då sydde jag ju kläder till 12 personer också Flört.
    Så för mig var det skönt att göra lite i taget.

Du har ju hindersprövningen kvar, den kan du inte göra tidigare än 4 månader innan.
    Bordsplaceringen går ju inte att göra förrän man fått in svar på vilka som kommer eller inte och om ni ska ha festhäften så kan ju det också vara något som är bra att göra så sent som möjligt eftersom saker kan ändra sig.

Det finns alltid saker att göra. Dekorationer till borden, en brudbåge eller annan dekoration bakom brudparet. Stolsöverdrag (om man vill ha sånt).
    Sy servetter i tyg, eller brodera ( stämpla) dit monogram på dom.
    Osv...  
  • CoG

Jag har varit gift en gång tidigare.
    Då planerades allt på 5 månader och det fanns ändå mycket dötid.

Om man kollar planeringskalendern hjälper den till att visa vad man ska göra när ungefär för att hinna med det.
    Det står inte att man ska göra saker varje dag för att man ska hinna, utan det är ju flera veckor och ibörjan månader mellan varje moment.

Nu i början vill jag få struktur och bestämma den röda tråden och hur allt ska vara.
    jag har gjort ett inbjudningskort, resten gör jag då det faller mig in.
    Kanske en regnig kväll eller senare i vinter?

Jag har två barn varav en är bäbis och tar sin tid.
    Det är skönt att inte behöva stressa.
    Men samtidigt är jag lite som daniiel skrev.....om jag bestämmer mig för saker nu och gör de stora inköpen förtidigt, då hinner jag säkert ändra mig eftersom att det är lång tid kvar.

Det är skönt att inte behöva stressa, men det är verkligen en låååång väntan också.
    Snudd på för lång :P

• funnybunny84

jag har varit gift en gång tidigare och då planerades det i 2 månader men då gifte jag mig borligt på rådhuset och sen så gick vi ut och åt med dom närmaste i familjen och närmsta vännerna så det krävdes inte så mkt planering.

denna gång blir det helt annollunda då min m2b vill gifta sig i kyrkan och ha en middag och fest efteråt!
    så jag känner att jag vill ha ett år på mig att planera så man slipper stressa....men planeringen har inte kommit igång än, allt som är bestämt är datumet och kyrkan men än är inte kyrkan bokad!
    just nu sitter jag mest och kollar runt lite på nätet efter lite inspriation och så planerar jag dopet för min dottern!

tror det har lite med vad man är för person om man "behöver" ett år på sig att planera sitt bröllop eller inte Glad

• Anneli256
    mirre01 skrev 2012-06-18 14:33:29 följande:

Behöver o behöver.. kyrkan och festlokalen hade säkerligen varit upptagna om vi inte hade bokat i tid, så där var det tvunget om vi skulle ha det vi önskade. Dessutom så arbetar vi heltid båda två, har andra engagemang som ska genomföras och planeras inför under året. Flera olika problem har uppstått inom tiden, den ena tärnan valde att tacka nej av personliga skäl. En av solisterna kom inte på sångträning, ny solist fick sökas och skulle öva in sången. Det visade sig att det inte gick med bilen vi skulle ha från början , utan vi fick boka en ny. Hon som lovat att hon skulle ordna inbjudningskorten gjorde inte vad hon lovat så vi fick tänka om. Dessutom så skulle pengar sättas undan till detta vi gjorde en budget, när vi beslutade att gifta oss så hade vi inga pengart avsatta utan det var något som vi planerade under året som gick. Tärnklänningar skulle beställas, när vi väl hade ordnat en ny tärna (hade tre) modell skulle utses som passade alla med helt olika kroppar och så. Vår fotograf och vän fick diagnosen bröstcancer och blev opererad och skulle påbörja cytostatikabehandling som skulle pågå vid tidpunkten för bröllopet vilket resulterade i att vi i all hast fick leta ny fotograf. Förutom detta så fick min far en stor hjärtinfarkt under perioden (just då så var man kanske inte så motiverad att sitta och knåpa med inbjudningskort tex)

Hindersprövning kan ni inte beställt ännu? ev vigselprogram,?bordsplacering kan ju ändå inte vara klart om ni ska ha det?Provsminkning? provuppsättning av hår?skor inköpta? ingångna? underkläder? bröllopsresa planerad och beställd? Band provlyssnade eller musiklista gjord? Smycken inköpta? Ring beställd och graverad? Är kyrkans solist redan bestämd? i vår kyrka så var schemat inte lagt ett år innan så därför kunde vi inte få namn varken på vilken präst, kantor eller solister som var i tjänst just det datumet, det fick vi inte förrän två månader innan (tror jag)

Det är helt relaterat till vad man har för liv själv..vilken typ av bröllop man vill ha, om man har spec önskemål om lokal osv.Ett bröllop kan man planera på en vecka om man vill, tex boka rådhuset och gå ner till skattemyndigheten med sin partner och ordna hinderprövningen. Nu säger jag inte att bröllopet är bättre om man plannerar i tid, men det är som sagt var helt relaterat till vad man vill ha och hur man har det runt omkring sig. Vi ville dessutom ha möjlighet att hitta kostnadseffektiva alternativ genom att kontrollera priser etc på olika ställen.

Det är bara att lyckönska dig om du är klar med allt och att inget under tiden ändrar sig.. o om ni dessutom har hela summan undansatt till att bekosta bröllopet. Klänningen är perfekt, och att den sitter kanon( bara titta på dom brudar här på bt som köper flera olika brudklänningar för att dom inte hittar rätt)., Förstår dock om du känner dig lite snopen, du har ju bara gjort vad folk rekommenderar, känns som du är "snuvad på konfekten" jag hade nog känt samma.

Med vårt liv och allt annat som händer runt omkring och dom valen vi gjorde så var vi klart beroende av tiden. Givetvis så var det en del dötid emellanåt när annat i livet tog plats, eller vissa saker som vi inte kunde göra förrän i slutskedet, som tex testsminking och planering med frisör, hindersprövning bordsplacering och vigselprogram... skjuts till olika personer som inte kunde ta sig till och från lokalen av olika skäl osv.

• VanAbo

Det är ganska mycket att planera coh jag är förvånad att du är klar. Men precis som föregående "talare" har skrivit så är det ju olika för alla beroende på vad man lever för liv och vilka förutsättningar man har.  

Men försök att njuta av tiden som är kvar, det är otroligt givande och roligt att leta inspiration, läsa bloggar och hänga här på BT. Sånna saker gör att man varje dag kommer på något nytt för det stundande bröllopet.  

Själv så började jag planera vårt bröllop förra året i juli och vi gifter oss nu i augusti. Redan första månaden var de stora delarna såsom kyrka, lokal, mat, fotograf, transport etc. klart och jag undrade vad mer kan jag göra. Inte visste jag att nu, 6 veckor innan bröllopet, att jag skulle ha såååååå mycket att göra. För varje dag som går kommer jag på "shit, jag måste ju ringa till den där personen.. FAN, jag har ju glöm köpa det där.. har den där personen osat" etc..

Oroa dig inte, det kommer smälla sista månaderna och då kommer du önska att du verkligen hade allt klart ett år innan.. haha =)

Lycka till med allt! 

• Grodprinsens brud

Vi gifter oss i augusti nästa år och jag har nästan samma problem. Jag är i princip klar, lite detaljer som kyrka och präst och det där (Skrattande) kvar men annars är allt klart. Men nu kan vi ju gotta oss i smådetaljer! Fördelen med att veta tema och färger är ju att vi kan shoppa massa dekorationer och sådant på rea och utförsäljningar!

• ChristineL

Vi gifter oss i augusti nästa år och mycket är klart i tanken, men vi bollar idéer varje dag och ändrar oss och kommer på nya grejer hela tiden. Och det är ju det som är hela grejen tycker jag, att man fixar och donar och funderar. Hur kan du vara så säker på att dom inbjudningskorten du nu har gjort, är dom du vill skicka iväg sen när det är dags? Och maten, dukningen, gästlistan, kläder?

• mirre01

k'nner mig väääldigt säker på allt :O) kunde inte va mer nöjd med allt, men förstår om andra vill ändra sif osv 

• Sara 120707

För mig var den trixigaste biten att hur mycket jag än hade planerat så blev det för oss sjukt mycket grejer som endast kunde göras sista veckorna och sista dagarna.

Typ dubbelkolla alla bokningar, träffa prästen, hämta blommor och tårta, hämta bord och stolar, dekorera lokalen, förbereda för serveringspersonalen, göra snittar, dekorera, etc.

Visst att allt var förplanerat gjorde allting lättare att organisera och faktiskt checka av men allting blev liksom ihopbunkat de sista veckorna.

• Tok kär Annki

Jag och min blivande man satt på mors dag i år och  planerade giftemål till 27/7-13. Det inne bar att jag/vi hade ca 14 månader på oss att planera och fixa allt till vår dag. Men så blev det inte, för min älskling ville inte vänta till nästa sommar. Utan han/vi vill gifta oss i år. Så vi bestämde oss för att den 4/8-12 blir vår dag. Så nu hade vi inte längre 14 månader på oss, utan nu fick vi 9 veckor på oss att planera och fixa allt inför vår dag. Nu är det ca 20 dagar kvar och allt är planerat och klart inför vår dag.
    Jag nu håller på att dekorerar, pysslar och syr för fullt.Så man behöver inte ha ett helt år på sig för att planera, det går lika bra att planera ett bröllop på 9 veckor. Flört  

Tok kär Annki
  • BlackWIngedAngel
    mirre01 skrev 2012-07-14 22:43:26 följande:
    k'nner mig väääldigt säker på allt :O) kunde inte va mer nöjd med allt, men förstår om andra vill ändra sif osv 
    Det är ju inte bara en fråga om att man vill ändra sig utan bara att man i vissa fall måste tänka om. Jag visste precis vilken klänning jag ville ha, men jag letade tyg i nästan ett år innan jag hittade det jag ville ha. 

Vi hade även bestämt temafärger och vissa av de dekorationerna som vi köpte till detta fanns inte i sortiment ett halvår innan så det var bra att vi köpte dem tidigare än så.

Sedan, som folk redan har sagt, så är du ju ändå inte helt klar. Hindersprövningen kan man ju inte göra så tidigt och bordsplacering kan du ju inte göra förrän du vet vilka som kommer. (Om ni ska bordplacering förstås.) 
  • Syllis 2012
    mirre01 skrev 2012-06-18 13:48:34 följande:

vi gifter oss i början av maj nästa år. Alla sa till mig att börja planera och fixa minst ett år innan, vilket jag tyckte lät rimligt, nu sitter jag här i mitten av juni och allt är klart reda till bröllopet som ska gå av stapeln i maj,

varför planerar man så långt innan när allt gick så fprt :(

kan även tillägga att ja pysslat ihopp allt själv servetter inbjudan program servettringa ja det ena och de andra,

vad ska jag nu göra i ett år

Vi började planera 1 år i förväg.Det har känts bra för oss att haft god tid på sej att planera.En del saker som vi bestämt har inte funkat och då har vi fått tänka om.
    Och nu idag är det bara 13 dagar kvar till bröllopet Glad
Svar på tråden redan klar med allt : varför planera långt i förväg