• Aodailady

tårtan katatrofal!

Hej!

Ville bara skriva av mig lite. Forst och framst ber jag om ursakt for att jag tyvarr anvander ett engelskt tangentbord. Jag och min man gifte oss i for ca en vecka sedan.
    Jag hade lange sett framemot sjalvaste brollopstartan.
    Det verkade tydligen ha blivit ett misstag och tartan foll ihop, gick inte att skara i den mangd antal bitar som jag hade bestallt. den sag dessutom oaptitlig ut och var extremt torr (man kunde se stora smulbitar som foll isar nar man forsokte skara tartan...)  enligt konditorn sa hade de inte gjort ngt misstag utan skyllde pa den person som
    tog emot tartan, att det inte fanns plats i kylen etc och att de hade varit tvungna att ha tartan framme i flera timmar.
    jag vet tyvarr inte vad som sagts mellan de tva parterna eftersom jag, som brud, endast ville koppla av och inte behova tanka pa tartan pa min stora dag. kanske gjorde jag fel i det och skulle varit mer aktsam. men jag tycker det ar valdigt konstigt att en tarta inte ens kan sta framme i ett par timmar utan att falla sonder?! jag hade kunnat baka battre sjalv och tur var val att jag hade bakat egna sma muffins som alla alskade. 
    sedan far jag ett email fran konditorn som ar mycket otrevlig - ar det proffsigt bemotande gentemot sina kunder?
    Jag vill inte publicera namnet pa foretaget offentligt men rekommenderar alla er andra att anlita proffsiga konditorer t.ex chokladfabriken etc. kanner mig ledsen och besviken. (for er som vill veta mer far garna emaila mig privat) i ovrigt hade jag en fantastisk brollopsdag! 

Lycka till och hoppas ni far en battre tarta an jag! 

• Svar på tråden tårtan katatrofal!
  • Chicita

Just något sånt här var jag orolig för, och avrådde därför en brud att anlita mig, då jag inte fick leverera tårtan dagen innan pga att hotellet inte hade plats att kylförvara den. Och jag ville inte riskera att något kunde gå fel samma dag som bröllopet...

Det blir inte stora smulbitar i tårtan av att få stå framme, däremot om det är mycket smörkräm eller grädde i tårtan så kan den ju självklart surna om det är varmt.
    Oavsett om tårtan förvarats fel så måste även konditorn ha gjort fel med denna tårta.
    Och oavsett om man gjort fel eller inte så svarar man inte surt. Man ber om ursäkt för att personen blev missnöjd, förklarar att man själv inte kunnat göra annorlunda (om man nu faktiskt inte gjort fel) och förklarar varför det som hänt har hänt så att man kanske kan gå vidare till nästa person och tala om att "du hanterade tårtan fel - därför blev den förstörd" om man nu vill gå så långt...
    Men som leverantör så är man inte sur och otrevlig mot den som beställde tårtan... 

• Grodprinsens brud

Du behöver ju inte säga " Den konditorn var knäpp..." men du skulle ju kunna säga " Jag blev missnöjd med min tårta från..... därför att den inte motsvarade mina förväntningar" På så vis kan det väl inte bli förtal? Det är ju samma sak med alla som beställer klänningar etc att man säger vilka man är missnöjd med så att ingen annan råkar ut för samma sak...

• snuttitess

Skulle gärna vilja få veta vilket konditori så man själv inte råkar ut för samma sak.
    Tråkigt att du fick så dåligt bemötande och om tårtan :(. 

• Syllis 2012

Fy vad trist att det blev så där.Den konditorn borde inte få göra bröllopstårtor

• Tveket

Du får gärna PMa namnet på konditorn om du vill så man vet vem man ska hålla sig borta från. Jättetråkigt att tårtan blev misslyckad!! Det förtar ju mycket av glädjen. :( vilken typ av tårta hade ni beställt?

• Aodailady

Jag skrev om tartan till konditorn och forklarade, och aven att jag ville ha kompensation.
    Men de anser inte att de har gjort ngt fel. Hade bifogat en bild ocksa dar man tydligt ser hur tartan faller ihop, ar ojamn och ser allmant oaptlig ut. 
    Enligt dom var det fuktigt i rummet och det fanns inte plats i kylen men de som tog emot tartan sade att konditorn hade sagt att tartan skulle sta i rumstemperatur.
    Jag hade inte fatt nagon information om detta vid bestallningen av tartan. Det enda hon sade var att om jag sjalv ville hamta tartan hos deras konditori sa skulle jag betala for att fa hyra en kylvaska, och jag antar att hon menade det for att kunna leverera tartan sakert i bilen.
    Aven om det kan ha skett ett misstag hos bada parter dar tydligen missforstand uppstatt om hanteringen och kylforvaringen, tycker jag anda att hon som 'proffessionell' konditor och egen foretagare skulle kunna hantera en missnojd kund och inte skylla pa kunden. En duktig konditor bor val kunna baka en tarta som haller ett par timmar i rumstemperatur? Jag har iaf inte haft det problemet nar jag sjalv bakat tartor. 
    Vill tillagga att det var en tarta i mousseinterior med sugarpaste over den, sa det var ju liksom inte en graddtarta!
    Sugarpasten bor val skydda tartan just mot torrhet? 
    Som sagt, jag ar bara en nygift brud som ville ha en fin och hallbar tarta..... 
    Ska pm:a er vilket konditori det ar. Ni kan aven fa lasa emailet som hon skickade mig.

• Aodailady
    Chicita skrev 2012-06-15 14:26:00 följande:
    Just något sånt här var jag orolig för, och avrådde därför en brud att anlita mig, då jag inte fick leverera tårtan dagen innan pga att hotellet inte hade plats att kylförvara den. Och jag ville inte riskera att något kunde gå fel samma dag som bröllopet...

Det blir inte stora smulbitar i tårtan av att få stå framme, däremot om det är mycket smörkräm eller grädde i tårtan så kan den ju självklart surna om det är varmt.
    Oavsett om tårtan förvarats fel så måste även konditorn ha gjort fel med denna tårta.
    Och oavsett om man gjort fel eller inte så svarar man inte surt. Man ber om ursäkt för att personen blev missnöjd, förklarar att man själv inte kunnat göra annorlunda (om man nu faktiskt inte gjort fel) och förklarar varför det som hänt har hänt så att man kanske kan gå vidare till nästa person och tala om att "du hanterade tårtan fel - därför blev den förstörd" om man nu vill gå så långt...
    Men som leverantör så är man inte sur och otrevlig mot den som beställde tårtan... 
    Jag fick ingen information om kylforvaringen annat an att om jag ville hamta tartan sjalv hos deras konditori sa skulle de hyra ut en kylvaska at mig. Nar de lamnade tartan sa sade de till de som lagade maten att tartan skulle sta i rumstemperatur och INTE i kyl. Nagonstans maste det ha blivit ett grovt missforstand. Aven om tartan statt framme i ett par timmar sa borde det inte ha paverkat smaken och utseendet till det hoga grad att tartan faktiskt inte gick att skara utan att rasa ihop, den var extremt torr inuti samt att pga av torrheten inte gick att skara i 30 bitar - och det markliga var att jag faktiskt hade bestallt 35 bitar! Eftersom den var i mousseform och skyddad av sugarpaste sa borde ett par timmar i rumstemperatur (det var inte varmare an normalt i rummet) inte ha paverkat sa mycket. Det var varken smorkram eller gradde i den. Att konditorn dessutom mycket tydligt klagade pa att min mamma varit otrevlig mot henne och personalen (hon kan ha ett temperament ibland, ja) tycker jag dock var att ta i och inget man som proffesionell tartmakare gor. Kan inte tanka mig att foretag som Chokladfabriken, Gateaux eller andra skulle hantera sina kunder pa detta vis - angrar djupt att jag inte anlitade dem. En annan sak som hon anmarkte pa i emailet var att det inte fanns plats eller var fuktigt? i rummet dar all mat forvarades (men han som lagade maten hade gjort plats for tartan) och om de hade vetat att brollopet hallts pa en skola skulle hon ha varit forberedd. Tyvarr kunde vi brudparet ju inte ra for att vi inte har rad med ett dyrt fint brollop pa en restaurang! Vi var i ovrigt jattenojda med var lokal som hade ett jattebra kok med massor av plats for forvaring. Jag tycker att man som foretagare tyvarr far ta att alla inte kan bli 100 % nojda, jag gav henne faktiskt komplimanger om att tartan var vacker utanpa men att tyvarr innehallet inte motsvarade vara forvantningar. Kanner mig ledsen och besviken och langtar efter att fa planera nagons fest da jag kan baka sjalv :) 
  • Chicita
    Aodailady skrev 2012-06-16 14:00:39 följande:
    Jag skrev om tartan till konditorn och forklarade, och aven att jag ville ha kompensation.
    Men de anser inte att de har gjort ngt fel. Hade bifogat en bild ocksa dar man tydligt ser hur tartan faller ihop, ar ojamn och ser allmant oaptlig ut. 
    Enligt dom var det fuktigt i rummet och det fanns inte plats i kylen men de som tog emot tartan sade att konditorn hade sagt att tartan skulle sta i rumstemperatur.
    Jag hade inte fatt nagon information om detta vid bestallningen av tartan. Det enda hon sade var att om jag sjalv ville hamta tartan hos deras konditori sa skulle jag betala for att fa hyra en kylvaska, och jag antar att hon menade det for att kunna leverera tartan sakert i bilen.
    Aven om det kan ha skett ett misstag hos bada parter dar tydligen missforstand uppstatt om hanteringen och kylforvaringen, tycker jag anda att hon som 'proffessionell' konditor och egen foretagare skulle kunna hantera en missnojd kund och inte skylla pa kunden. En duktig konditor bor val kunna baka en tarta som haller ett par timmar i rumstemperatur? Jag har iaf inte haft det problemet nar jag sjalv bakat tartor. 
    Vill tillagga att det var en tarta i mousseinterior med sugarpaste over den, sa det var ju liksom inte en graddtarta!
    Sugarpasten bor val skydda tartan just mot torrhet? 
    Som sagt, jag ar bara en nygift brud som ville ha en fin och hallbar tarta..... 
    Ska pm:a er vilket konditori det ar. Ni kan aven fa lasa emailet som hon skickade mig.

En mousse innehåller nästan alltid grädde. Så i princip så var det en gräddtårta.

Men den ska inte bli torr och smula och falla sönder för det. Som sagt så kan smaken ändras om grädden surnar men det påverkar inte konsistensen på bottnarna ju.
    Och om du beställt 35 bitar så ska den ju räcka till minst 35 bitar. Helst mer.

Och självklart ska hon inte skylla på kunden som jag skrev. Det hör till att kunna ta missnöjda kunder och inte bara skylla ifrån sig.
  • Grodprinsens brud

Var det så att tårtan skulle stå med eller utan kylväska i rumstemperatur? Det är ju en ganska väsentlig skillnad. Och visst ska en tårta hålla någon timme i rumstemperatur men eftersom mousse ofta är gräddbaserat så skulle jag inte ställa den för länge eftersom grädde surnar... 

• Aodailady

Ska aldrig mer bestalla tarta fran En Nypa Socker. Ligger pa Fleminggatan pa Kungsholmen, Sthlm.
    Kanner mig fortf ledsen over det. 
    En tarta ska inte falla sonder. 
    Hoppas att framtida brudar bestaller sin tarta fran ett annat konditori som har varit etablerat ett bra tag. 

Kram pa er 

Svar på tråden tårtan katatrofal!