• 2000
    Äldre 12 Jun 21:22
    7661 visningar
    20 svar
    20
    7661

    Ni med stor bröllopsbudget

    Jag har sett lite olika trådar om bröllop för de med mindre budget, och för de som har "mindre" bröllop.


    Och jag är IMPONERAD av alla som kan göra fina små/stora bröllop med en en liten budget.


    Men jag har haft svårt att hitta en tråd för dem som har bröllop med större/stor budget, och som har ett "stort" bröllop.


    Är lite nyfiken, eftersom jag har sett tv-program om "miljon bröllop" som är så vackra (enligt mig).


    Men ÄVEN små enkla bröllop har sim charm.


    ALLA BRÖLLOP ÄR FINA VAR OCH EN PÅ SITT SÄTT.


    SÅ JAG HAR INGA VÄRDERINGAR PÅ ATT BRÖLLOP SKALL VARA SI ELLER SÅ.


    BRÖLLOP ÄR ENLIGT MIG ALLTID BRA DÅ TVÅ LYCKLIGA MÄNNISKOR VILL DELA SITT LIV MED VARANDRA.


    Jag har aldrig varit på bröllop.


    Men ska snart på ett "fint" (enligt brudparet själva) stort bröllop, så det ska bli spännande tycker jag.


    Men ge mig förslag på sådana trådar som handlar om bröllop för större/stor budget, eller tråd om stora bröllop.


    TACKSAM FÖR VÄNLIGA KOMMENTARER!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 21:27
    FÖRSTÅR INTE VARFÖR DENNA TRÅD RÅKADE KOMMA UPP TVÅ GÅNGER PÅ FORUMET.
    Jag kan INTE data så bra, och jag måste ha tryckt på "posta inlägg" 2 gånger.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-13 23:51
    TACK ALLA HJÄLPSAMMA MÄNNISKOR!
  • Svar på tråden Ni med stor bröllopsbudget
  • Äldre 13 Jun 11:22
    #1

    Anledningen till att du ser fler "hur får man pengarna att räcka-trådar" är ju helt enkelt eftersom att det är där man kan behöva hjälp.
    Om man har i princip obegränsad budget eller i alla fall en väldigt stor budget, så behöver man oftast inte så mycket hjälp.
    Det finns några trådar som handlar om stora bröllop eller "vi med större budget" men jag är inte aktiv i dom trådarna så jag har dom inte sparade i några favoriter tyvärr, och sökfunktionen här är riktigt dålig.

    Men det är säkert någon som vet vart dom finns och kan hjälpa dig Glad 

  • Äldre 13 Jun 11:39
    #2

    Precis, de flesta som sitter här på BT gör det nog för att få pengarna att räcka till så mycket som möjligt med en relativt liten budget och därför så är det nog inte så många trådar om de med stor budget. Allt är ju dock som sagt relativt. Vad är en stor budget? Över 100 000kr, över 300 000kr eller kanske över 500 000kr? Och fördelat på hur många gäster? Du får väl kanske göra en egen tråd för er med stor budget :)

    Nåja, sökfunktionen är som sagt inte den bästa, men här är en tråd.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m4131686.html


  • 2000
    Äldre 13 Jun 17:35
    #3

    TACK FÖR HJÄLPEN!


    daniiel skrev 2012-06-13 11:39:36 följande:
    Precis, de flesta som sitter här på BT gör det nog för att få pengarna att räcka till så mycket som möjligt med en relativt liten budget och därför så är det nog inte så många trådar om de med stor budget. Allt är ju dock som sagt relativt. Vad är en stor budget? Över 100 000kr, över 300 000kr eller kanske över 500 000kr? Och fördelat på hur många gäster? Du får väl kanske göra en egen tråd för er med stor budget :)

    Nåja, sökfunktionen är som sagt inte den bästa, men här är en tråd.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m4131686.html
  • Äldre 13 Jun 20:34
    #4

    Här är en till, men den är rätt gammal

    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m4021646.html

  • 2000
    Äldre 13 Jun 23:50
    #5

    TACK!


    knyttan skrev 2012-06-13 20:34:22 följande:
    Här är en till, men den är rätt gammal

    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m4021646.html
  • gbg201­2
    Äldre 14 Jun 05:59
    #6

    Vet inte, stor och stor men vi hade ett bröllop för 120 000 2/6 och det va på 60 personer. Jag tycker det va en stor budget men allt är ju relativt. =) Lokalen var ju halva kostnaden så det drog snabbt iväg, sen hade vi heldagsfotograf, liveband och sånt. Men ingen svindyr klänning och inte öppen bar(det hade verkligen dragit iväg). Det var väl max va vi ville lägga på bröllopet och vi höll budgeten. =)

    Sedan kommer vi lägga 70 000 kr till vår bröllopsresa men vi har fått 45 000 i bröllopspresent av våra gäster så behöver inte lägga hela det beloppet. =)  

  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 14 Jun 06:48
    #7

    Vår kommer kosta ca 220 000 -  men då är 80 000 resan.
    Så själva bröllopet blir ju 140 000. Dock så vi gäster från utomlands, så vi fixar med bussar och boende. (ca 25 000 totalt) Så den "riktiga" bröllopsbudgeten blir ju 115 000 - blir nog billigare, vi planerade för 65, men det kommer nog bara 50.

  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 14 Jun 07:14
    #8

    Vi båda (jag och min m2b) kan dock förstå hur det kan kosta uppåt 500-700 tusen.
    Vi har tittar på vissa herrgårdar och andra ställen, där vi skulle 'älskar att ha bröllopet, men ska vi ha de andra sakerna vi tänkt oss, så får man ju prioritera.
    Ifall du undrar var det "kan" kosta - dyr lokal (slott/herrgård) och sen boende för alla gäster på herrgården/slottet.
    Sånna lokaler tillåter sällan egen mat eller dryck, så kostnaden för middagen går ju upp väsentligt. De erbjuder oftast vackra tält ute i deras trädgård för extra pris. De erbjuder fri bar, vilket självklart många tycker att de borde erbjuda sina gäster. Bara de saker jag nämnt nu skulle gå på ca 400-500 000 för 60 personer. (tänk då på att lyxbröllop brukar väl ha en gästlista på ca 100 pers)

    Sedan ska man ha klänning (eller kanske designklänning - kan ju kosta en förmögenhet), frack/smoking, dekorationer (....), limousine/häst och vagn (4000->), en fotograf som dokumenterar den där dyra dagen (ca 20000-30000/en hel dag), blommor (små bordsdekorationer för ca 10 bord och brudbukett kostar tillsammans ca 5000-6000, ska du ha finare/större, får du ge 10000-15000. Ska du ha lyxigt och blommor i överflöd som på lyxbröllop, där blommor är på bilen, i allmänutrymmen, i hörnen, på borden - ja överallt - då får du nog räkna med 50000-60000), underhållning/musiker/band (på lyxbröllop så kan det ju vara kända sångare som uppträder och då är prislappen inte liten, annars så kostar ett band för en kväll från ca 6000), ringar (om de räknas in i bröllopsbudgeten, så brukar många vilja satsa lite extra på ringar - räkna med att minst 100 000 har lagts på ringarna vid ett riktigt lyxbröllop), håruppsättning (1500->), make up (500->), underkläder (1000->), design slöja (från ca 10000), skor (....), tårta (5000->), brudföljets kläder, frisyrer m.m.

    Jag har skrivit ungefärliga priser, som är typ medelpris (eftersom man lär inte snåla in på någonting på ett lyxbröllop, annars så finns ju det mesta billigare), men du kan gå mycket högre på de flesta punkter. T.ex. tårta kan du få betala 15000-20000 för om du vill ha speciell utseende, sånt som kräver tid, jobb, handgjorda dekorationer.

    TS du skriver att du vill ha förslag på trådar som handlar om stora/större bröllop, men vad är det du letar efter egentligen? Vad vill du veta?

  • 2000
    Äldre 14 Jun 16:35
    #9

    Jag är bara nyfiken!

  • Äldre 14 Jun 16:51
    #10

    Vårt bröllop kommer att gå på omkring 80.000kr för 50 pers (då är inte bröllopsreasan inräknad) . 

    Vi tycker att det är mycket men då har jag ändå letat upp lite små saker att spara in på som inte är så viktiga för oss. T.ex. såpbubblor från Ebay, organzapåsar från BT, letat upp en prisvärd fotograf, jämfört priser på olika florister, musiken (hoppar över liveband) mm. 
    Vi har lagt de stora pengarna på lokalen (med mat & personal som fixar allt), klänning & ring.

  • 1700ta­l
    Äldre 14 Jun 17:07
    #11

    Nyfiken får man va!


     


    Tycker jag och blivanden nu har hamnat på summor som kvalificerar sig i budgetmodell "större", särskilt om man räknar in ringar och resa. Betydligt mer än vad vi hade tänkt och budgeterat från början. Men så är vi på ett slott (som vi har för oss själva) och är ca 90 gäster. Och under de omständigheterna tycker jag vi kommit väldigt "billigt" undan. Framförallt har vi råd, och med 2 mån kvar så är allt betalt utom cateringfakturan som kommer efter, men pengarna är undanlagda till det. Det är dock en prioritering man gör.


     


    Hursom så tror jag litegrann förklaringen till att få trådar rullar i det här ämnet är att det är lite typiskt svensk "ofint" att spendera pengar så här. Kan ju själv medge hur präglad jag är av den attityden. Inte så att man blir påhoppad även om det sker oftare för de som spenderar mer än för de som spenderar mindre. En hög budget "får" ifrågasättas. En låg budget ifrågasetts sällan. (och då pratar jag inte alls bara BT, lika mkt bland nära och kära. Det är dock bara min reflektion. Men kan villigt erkänna att sen vi höjt vår bugdet över den gräns jag känner är "vettig" i svenskars ögon så har jag konsekvent slutat prata pengar och budget på BT. Kanske borde man tänka om och stå för vad vi spenderar men så är det och jag tror många tänker likadant. Kanske är det därför svårt att få "högbugdettrådar" att hålla igång...

  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 14 Jun 18:18
    #12

    Det var inte meningen att trampa på några tår. Jag var bara nyfiken! Solig (plus att man får bättre koll på vad man ska skriva eller tipsa om ifall man frågar) Tungan ute

  • 2000
    Äldre 14 Jun 18:21
    #13
    Nej, du har VERKLIGEN INTE! "trampat på några tår". Jag ville bara säga att jag är lite nyfiken av mig. Kramiz"
    BlåAugustibröllop skrev 2012-06-14 18:18:25 följande:
    Det var inte meningen att trampa på några tår. Jag var bara nyfiken! Solig (plus att man får bättre koll på vad man ska skriva eller tipsa om ifall man frågar) Tungan ute
  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 14 Jun 18:37
    #14

    1700tal  - får man fråga vad ni hamnade på för slutsumma (om man interäknar med resan och ringarna)?

    Sen håller jag dock inte med - iaf om man ska lita på alla trådar som startats här på BT som handlar om hur de bjudna gästerna gör sig löjliga över en för billig bröllop  -det låter ju inte som att ingen ifrågasätter en låg budget.
    Sen blir ju gäster istället avundsjuka när det är dyrt bröllop och är säkert jobbiga ändå.

    Jag tycker inte vi har en "dyr" bröllop egentligen, men den är ändå för dyr för att vissa ifrågasätter vad vi har lagt pengarna på och om vi verkligen inte ska spara in och lägga de pengarna på något annat, för det handlar ju bara om en dag.
    Sen har vi även fått frågan om vi verkligen ska åka på en sån dyr resa.
    Vi står för en hel del själva, och visst skulle vi kunnat lägga de pengarna på något annat, men det är vårt val i slutändan. Förstår inte varför andra människor ska jämt klaga.
    Skulle vi väntat med bröllopet tills vi båda är ca 30, så skulle vi nog lägga ca 500-700 000 på det, men samtidigt vill vi vara gifta när vi skaffar barn och vi vill skaffa barn innan 30. De flesta runt om oss vet att vi har samma "vision" om "perfekt" bröllop - och de som kan räkna vet att det skulle gå på de summor. Det gör det ännu svårare att förstå varför vissa ifrågasätter vår ganska "sparsamma" (om man jämför med vad vi skulle kunnat tänka oss spendera ifall vi inte ville gifta oss NU) budget.
    Sen kan jag ju säga att "smågrejerna" - inbjudningskort, ebay-grejer, väst & kravatt m.m. (ja, allt under 1000 som vi handlat innan maj) - de är inte medräknade i budgeten, så den är nog lite högre.

  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 14 Jun 18:40
    #15

    Bra. Glad Det är jag som tänkte lite fel skriva med STORA bokstäver=skrika, tänkte att skriva med feta är lite "förtydligande, irriterad" eller nåt. Vet inte riktigt hur jag tänkte.  Obestämd Men det är bättre att säga förlåt en gång för många, än för få. Solig

  • 2000
    Äldre 14 Jun 22:56
    #16

    HÅLLER HELT MED DIG VÄNNEN! HA EN SKÖN KVÄLL!


    BlåAugustibröllop skrev 2012-06-14 18:40:18 följande:
    Bra. Glad Det är jag som tänkte lite fel skriva med STORA bokstäver=skrika, tänkte att skriva med feta är lite "förtydligande, irriterad" eller nåt. Vet inte riktigt hur jag tänkte. Obestämd Men det är bättre att säga förlåt en gång för många, än för få. Solig
  • 1700ta­l
    Äldre 15 Jun 08:52
    #17
    BlåAugustibröllop skrev 2012-06-14 18:37:53 följande:
    1700tal - får man fråga vad ni hamnade på för slutsumma (om man interäknar med resan och ringarna)?

    Sen håller jag dock inte med - iaf om man ska lita på alla trådar som startats här på BT som handlar om hur de bjudna gästerna gör sig löjliga över en för billig bröllop -det låter ju inte som att ingen ifrågasätter en låg budget.
    Sen blir ju gäster istället avundsjuka när det är dyrt bröllop och är säkert jobbiga ändå.

    Jag tycker inte vi har en "dyr" bröllop egentligen, men den är ändå för dyr för att vissa ifrågasätter vad vi har lagt pengarna på och om vi verkligen inte ska spara in och lägga de pengarna på något annat, för det handlar ju bara om en dag.
    Sen har vi även fått frågan om vi verkligen ska åka på en sån dyr resa.
    Vi står för en hel del själva, och visst skulle vi kunnat lägga de pengarna på något annat, men det är vårt val i slutändan. Förstår inte varför andra människor ska jämt klaga.

    Utan ringar och resa är vi en bit över 100 000. Hisklig summa för vissa, rätt normalt för andra...


     


    Jovisst finns det trådar som visar hur de med lågbudgetbröllop blir ifrågasatta, men tror fortf att de är i minoritet om man jämför med tvärtom. Upplever det som att det är helt ok för nära och kära att ifrågasätta en hög budget och tycka att paret borde spendera pengarna på nåt annat istället. Precis som du själv beskriver, så lite borde du hålla med.


     


    För mig är det dock helt ofattbart att man överhuvudtaget HAR en åsikt om någon annans ekonomiska prioriteringar... Varför liksom? Om personerna däremot har ekonomiska svårigheter eller skuldsätter sig för att genomföra "drömbröllopet", då kan jag möjligen förstå att iaf föräldrarna reagerar. Annars kör jag på BT-mantrat, alla gör som de vill och det borde man ha rätt till oavsett om man vill lägga mkt pengar på en dag eller inte!

  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 15 Jun 13:10
    #18

    Uffa, hittills är jag den i den här tråden som störst bröllopsbudget.... det trodde jag inte. Jag tycker att vi ändå gör så många "besparingar" - köper ju inga designgrejer, beställer saker från e-bay....
    Måste bara säga att de enda skulder vi har och kommer ha efter bröllopet är min m2b studieskuld och vår bensinkort-kredit (som vi betalar i slutet av varje månad). Solig
    Annars så håller jag med dig - varför har folk åsikter om andras prioriteringar.... Skuldsätter man sig för bröllopet, så är det dock nästan föräldrarnas skyldighet att lägga sig i. Så det kan jag förstå.
    Och nu när jag tänkt efter lite så hemlighåller vi ju budgeten (iaf för min m2b sida) lite. Det är ju mestadels för att vi vet att de inte tänker så långt, så då kommer de bara "räkna" med de stora uppenbara sakerna, och totalt glömma vissa "självklara" saker - och då får man ju en mycket mindre summa  - vilket gör att de kommer undra vad fan vi har spenderat pengar på.... Inte så många som inte planerat bröllop tänker ju på alla saker.

  • 1700ta­l
    Äldre 15 Jun 13:26
    #19
    BlåAugustibröllop skrev 2012-06-15 13:10:33 följande:
    .

    Vad landar er fest på för kostnad då, om man får vara nyfiken tillbaka?


     


    Och det där med att undanhålla kostnader för folk runtomkring känner jag igen. Vissa närstående till oss kommer aldrig att få veta vad vi spenderar, även om några faktiskt har frågat rakt ut. Det har gjort mig lite häpen i stunden, tycker inte det hör till god etikett (och nu syftar jag naturligtvis inte på dig eller den här tråden). Har då nämnt nån enstaka summa/utgift som exempel men skulle aldrig drömma om att ge den totala summan. Nån måtta får det vara på vad man har rätt att veta om varann. Men som sagt, hade människorna omkring oss hanterat prat om pengaspenderande bättre så hade jag inte haft nåt emot att prata om kostnader osv. Det är bemötandet som lägger band på tungan.

  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 15 Jun 13:59
    #20

    Som jag skrev tidigare så har vi en budget på ca 220 000. (strax över)

    Men då är 80 000 - resa. Så då blir det 140 000 kvar.
    Fast som jag skrev - allt som vi beställt innan maj under tusen-lappen har vi inte räknat med i budgeten. För vi vet inte hur mycket det är och det är ju redan köpt och betalat för.
    T.ex. väst+kravatt+skjorta (700), inbjudningskorten (vet inte vad de har gått på, men skrivaren gick på 1600, fast den räknas ju inte som bröllopssak),  tärnklänningar (800), slöja (400) m.m. 

    Så totalt är det väl runt 150 000 kanske.

Svar på tråden Ni med stor bröllopsbudget