• FruNovember

Jag behöver seriös hjälp! :-(

Det är så jobbigt nu! Alla lägger sig i vår planering, och det är enbart negativa åsikter som levereras, inget konstruktivt alls.. Budgetalternativet rynkas det på näsan åt, alternativ 2 är tydligen inte heller bra, då det kan verka otrevligt att bara bjuda på bröllopsfika, för att senare på kvällen äta riktigt fint med de närmsta? Till saken hör att vi vill ha det nästintill alkoholfritt, så om vi kör på alternativ nr 1 tror vi att folk kommer tröttna efter 3-4 timmar iaf.. :-\ Alternativ nummer 2 kändes toppen, men nu har vi fått även det förslaget söndersågat.. Blir så påverkad av all denna negativitet, känns inte roligt alls längre, vet att vi borde strunta i vad alla andra tycker och bara göra som vi själva vill, men det går ju inte att bortse ifrån att folk tycker att våra ideer är helt fel, orkar man planera något som uppenbarligen är helt galet dåligt? :-\

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag behöver seriös hjälp! :-(
  • FruNovember

Ursäkta rörigheten.. blir visst inte så snyggt när man postar via mobilen.. :-P

• Stumpisen 88

Jag måste säga att jag tycker att båda förslagen låter bra och att ni borde sattsa på det som ni tror passar er bäst. Jag tycker att det är väldigt otrevligt att ha en massa negativa åsikter istället för att uppskatta att man har blivit bjuden.

• Grodprinsens brud

Vi ska på bröllop på lördag där paret bjuder på hembakt tårtbuffé och sedan bjuds närmaste familjen på fin middag på kvällen på det hotell där paret tillbringar bröllopsnatten.. Låter jättemysigt tycker jag!

• FruNovember

Tack snälla ni för svaren, vi vill verkligen ha alt nr 2, men inte om det kan anses som ofint.. kul att höra om andra som har gjort likadant..

• daniiel

Jag tycker absolut ni ska gå efter det ni helst vill göra, för annars kommer ni ångra er efteråt. Jag tycker upplägg nr.2 låter väldigt trevligt. Alla får vara med på vigseln och fika, men sedan kan ni fira på kvällen med era närmsta :)

Vem är det som har negativa saker att säga om det? Vännerna som inte får vara med under middagen?

• milla1

Min syster bjöd ALLA (släkt vänner kollegor osv) till kyrkan och alla fick skåla i en drink plus jordgubbar vid bryggan efteråt: det var jättemysigt! Alla fick oxå tid att prata och gratta! Sedan var det bara den allra närmaste familjen på middagen på kvällen. Detta upplägg gjorde att alla blev nöjda och hennes vänner blev inte heller sura då det inte var någon som blev "utvald" för middagen. Själv har vi bara bjudit den allra allra närmaste familjen plus vänner och då får alla middag, vi blir runt 50..? Jag röstade på ditt alternativ 2!!Lycka till och bestäm er bara.....:)

• PiaB

Jag tycker att båda alternativen låter bra. Kanske att tvåan låter bäst men jag skulle inte ha något emot att komma på något av dem. Låter jättemysigt och familjärt med alt. 2

• Pertinax

Båda alternativen är bra. Varför ska man behöva ruinera sig för ett bröllop? Och varför ska folk behöva lägga sig i? Röstade på alternativ 2 för att det innebär att fler får vara med och fira er.

• FruNovember

Så snälla ni är, tack! Daniiel; det är faktiskt våra föräldrar som är negativa, den ende som är riktigt positiv just nu är min pappa, men de andra kanske ändrar inställning längre fram.. får vi väl hoppas.. :-P men ingen av er tycker alltså att det är "taskigt" att bara bjuda på fika/tårta efter kyrkan för att sen fira vidare med hälften av gästerna?

• daniiel
    FruNovember skrev 2012-06-11 19:53:30 följande:
    Så snälla ni är, tack! Daniiel; det är faktiskt våra föräldrar som är negativa, den ende som är riktigt positiv just nu är min pappa, men de andra kanske ändrar inställning längre fram.. får vi väl hoppas.. :-P men ingen av er tycker alltså att det är "taskigt" att bara bjuda på fika/tårta efter kyrkan för att sen fira vidare med hälften av gästerna?
    Ojdå, där ser man. Varför är de så negativa till hur ni vill ha ert bröllop? Och nej, jag tycker absolut inte att det taskigt öht att göra så :)
  • Viii

Jag tycker båda alternativen låter kanon!
    Välj det som känns mest rätt för ER!

• PiaB

Nej jag tycker inte heller att det är taskigt på något sätt. Först får alla vara med både i kyrkan och på tårtkalas. Sedan får ni fira vidare med era närmaste. Låter urmysigt

• sofiasmamma

Vad less jag blir på att folk ska såga planer. Alt. 2 är ju toppen!!

Du får trösta dig med att det förmodligen är osäkerhet från föräldrarnas sida.

Min svärmor är så nervös inför vårt bröllop att hon kollar, dubbelkollar och sen frågar oss om ALLT. De ville tom. att vi ska hjälpa dem med talet (!) och ha rätt på vad mina föräldrar gav min syster i bröllopspresent (så att de kan göra likadant). Helst skulle vi inte välja den mat vi ville ha (vilt) eftersom det finns de som inte uppskattar smaken (läs: svärmor vill hellre ha nöt än vilt).

Man får skaka av sig. Kör på tvåan, det kommer bli superbra!!

• Anneli256

jag vet inte hur gamla dina föräldrar är men ofta är det ju så med dom lite äldre att dom inte förstår denna typ av bröllop som kommit dom senaste åren. Picknik, cupkake, kuvertbröllop.. ja you name it. Jag tror iaf att det är så.

Försök prata med dom och förklara varför ni vill ha det så, kanske dom förstår bättre. Och när det gäller övriga gäster så är det ju fritt val om dom vill komma eller ej.

Jag håller med dom andra ni ska göra vad ni känner är mysigast/ bäst.

• FruNovember

Massa tack allihop för stödet,
    nu har vi bestämt oss, och det är det här upplägget som passar
    oss allra bäst.. Om folk tycker att det är snålt eller fult så
    behöver de ju inte komma..
    Alla som inte bjuds till middagen bor i samma stad som vi gifter oss i,
    så ingen behöver ju lägga tid och pengar på resa..
    Tror och hoppas att det blir kalas det här :)

• Syllis 2012

Jag tycker om  alt:2.
    Gör det som känns bäst för er.Det är eran stora dag ingen annas Glad

• FruNovember
    Syllis 2012 skrev 2012-06-15 12:18:00 följande:
    Jag tycker om  alt:2.
    Gör det som känns bäst för er.Det är eran stora dag ingen annas Glad
    Tack! Solig
    Nu ska vi bara klura ut hur vi ska få fikastuden att kännas
    lite mer exklusiv och arbetad.. känns lite futtigt att bara bjuda på kaffe
    och ställa fram tårtan.. :P
  • Chicita

Vet du...

Sluta prata med din släkt och dina vänner om ditt bröllop. Dom märker när dom får inbjudan hur det kommer att bli och kan då ta ställning till om dom vill komma eller inte.
    Om vi skulle lyssnat till våra släktingar och vänner så skulle det inte ha blivit ett medeltidsbröllop "för vem vill gå på något sånt?"
    Och vi skulle inte ha tagit in AUG och fått vår underbara medeltidsmat heller (för vem vill äta barkbröd på ett bröllop? torftigt värre... har ni inte råd med riktig mat? osv).

I efterhand så har alla utan undantag tackat för det bästa bröllop dom någonsin varit på. Till och med personalen (jobbarkompisar) tackade för att dom fick vara en del av vår dag och uppleva detta. Dom som hade fått betalt för att jobba 10 timmar stannade nog 14-15 timmar men ville inte ha ett öre till, nästan så dom tänkte lämna tillbaka det dom fått redan för dom var så glada att ha fått vara med.

Så stäng igen frågelådan och säg att dom kommer att märka hur det blir när dom får inbjudningarna.
    Men fram till dess så planerar ni själva (med lite hjälp av oss då Flört )

• amelian

Gör som ni själva känner är rätt. Vi vill inte lägga en hel förmögenhet på en dag så vi bjuder familj, släkt och några av våra närmsta vänner till vigseln och middagen. Eftersom att vi bor i Sthlm och gifter oss i Skåne så hade många av våra vänner förmodligen inte kunnat komma ändå p.g.a. reskostnaden.

Vi kommer att ha en "förfest" en vecka innan vi gifter oss hemma hos oss där alla är välkomna förbi en sväng. Lite öppet hus-stil. Alla får komma - vänner, kollegor, bekanta och vem som nu vill komma och gratulera oss. Vi tillhandahåller snacks och alkoholfritt. Vill man ha något med alkohol i tar man med det själv. 

• filibustern

tycker att om ni tänkte först att bjuda på fika och sen fara på restaurang med närmaste, så gör det! om jag vore en av era gäster skulle jag vara glad över att jag fick vara med på vigsel och fika! 

Svar på tråden Jag behöver seriös hjälp! :-(