• lurpan

    Tårt-bekymmer

    Nu börjar det bli dags att träffa bagaren och diskutera tårtan. 
    Men jag vet inte alls vad det ska vara I själva tårtan. Jag vet på ett ungefär hur den ska se ut på utsidan, men smaker och sånt vet jag inte.
    Jag gillar typ chokladmousse och hallon, men sen kommer jag inte på några fler smakkombinationer.

    Vad har ni för smak på er tårta? 

  • Svar på tråden Tårt-bekymmer
  • Denise0007
    lurpan skrev 2012-06-10 12:23:37 följande:
    Nu börjar det bli dags att träffa bagaren och diskutera tårtan. 
    Men jag vet inte alls vad det ska vara I själva tårtan. Jag vet på ett ungefär hur den ska se ut på utsidan, men smaker och sånt vet jag inte.
    Jag gillar typ chokladmousse och hallon, men sen kommer jag inte på några fler smakkombinationer.

    Vad har ni för smak på er tårta? 
    Det räcker väl långt! Om du (och din blivande) gillar chokladmousse och hallon varför inte välja den kombinationen? Du behöver inte ha en massa olika grejor i ju.
  • Denise0007
    ajmb skrev 2012-06-10 13:26:06 följande:
    Hej Lurpan

    Ja det där med att välja då oändligheten verkar infinna sig gör det inte lättare heller.

    Vi går mot trenden. Kommer att ha en ytterst liten tårta på toppen av ställningen som bara min blivande och jag kommer att skära ur och äta.
    Fast eftersom det just börjar bli väldigt trendigt med cupcakes istället för bröllopstårta går ni ju snarare med trenden än mot den
  • ajmb
    Denise0007 skrev 2012-06-10 17:14:52 följande:
    Fast eftersom det just börjar bli väldigt trendigt med cupcakes istället för bröllopstårta går ni ju snarare med trenden än mot den
    Hoppsan....visste inte att det var så trendigt....i alla fall inte i bröllopssammanhang...

    Har pratat med många bagare..och när man nämner ordet cupcake...då höjer de på ögonbrynet (fniss)
    Vissa vill inte ens höra talas om det....

    Har hittat ett jättetrevligt par som har bageri i stan och när jag berättade för henne så lyste hennes ögon.

    Det här ska blir jättroligt och spännande.

    Lägger kanske upp en bild på skapelserna på tisdag kväll.

    Ha det gott 
  • lurpan

    Va kul att läsa om alla era kombinationer.
    Jag läser, dregglar och lägger på minnet. :)
    Tack allihopa. 

  • Chicita
    ajmb skrev 2012-06-10 17:19:26 följande:
    Har pratat med många bagare..och när man nämner ordet cupcake...då höjer de på ögonbrynet (fniss)
    Vissa vill inte ens höra talas om det....
    Det kan vara för att det tar betydligt längre tid att göra en sån om man vill ha cupcakesen dekorerade och alla har inte ställningar som är avsedda för detta heller.
  • Memsan

    tyvärr så hittade vi ingen konditor som var öppen för smakförslag, men vi blir nog nöjda med sockerkaksbottnar med choklad och jordgubbsmousse klätt i sockerpasta. 3-4 våningar verkar det bli.

  • Sara 120707

    Vill göra ett litet tillägg riktat till TS.


    De flesta (duktiga) bagare erbjuder någon sorts smakprovning och det är en jättebra chans att bara spåna vilt


    Tänk på vad ni gillar för frukter eller kanske nån chilikombination eller något riktigt udda som kokos kanske.


    Har ni dåligt med ideér så säg det till konditorn och be dem fritt hitta på några extra alternativ och gärna vara kreativa, det är ofta uppskattat att låta dem ta ut svängarna lite.


    Anledningen att jag vill betona smakprovningen är för att vi kom in med en idé på smakkombination och ut med en helt annan


    Trodde att jag skulle vilja ha massa choklad varianter och kanske "trygga" smaker som hallon och fläder, var även ganska skeptisk till mangomousse/pannacotta.


    I slutändan visde sig mangon vara himmelsk och när vi höll på och velade i slutet så kom konditorn på att hon hade ett litet smakprov med litchiemousse stående som hon förberett till ett annat par och det var helt klockrent tillsammans med det andra.


    Så var inte rädda att testa udda saker och bestäm er INTE innan ni faktiskt provat olika smaker och kombinationer.


    Lycka till!

  • AnnL

    Vi ska en väldigt spännande blandning, först chokladbottnar och sedan en vit chokladmousse och en mousse på jordgubbar, lime och färsk basilika :) supergott!!! en vuxen, lite syrlig smak och framförallt, otippat och ovanligt :)

  • Drullen

    Ja har inte gjort nåt test på vår tårta än, men planen är att ha kladdkakebotten, nötmarängbotten o sockerkaksbotten (1 med kakao o 1 vanilj) med mörk till vit chokladmousse mellan.


    Men igår bakade ja lite muffins till ena sonens klassavslutning, då förberedde ja det många pratar om -fluff med Guldnougatsmak. DET ska bli intressant att testa idag, om det blir bra så kanske det blir sånt mellan istället.


     

  • ajmb
    Chicita skrev 2012-06-10 21:09:58 följande:
    Det kan vara för att det tar betydligt längre tid att göra en sån om man vill ha cupcakesen dekorerade och alla har inte ställningar som är avsedda för detta heller.
    Det kan ligga något i det du säger...är ingen bagare...så vad vet jag ..fniss....

     
  • Pertinax

    Låter supergott!


    AnnL skrev 2012-06-11 07:38:34 följande:
    Vi ska en väldigt spännande blandning, först chokladbottnar och sedan en vit chokladmousse och en mousse på jordgubbar, lime och färsk basilika :) supergott!!! en vuxen, lite syrlig smak och framförallt, otippat och ovanligt :)
Svar på tråden Tårt-bekymmer