• Vingilot

Kris: ingen musiker!

Vi har sedan länge planerat att en god vän ska sjunga för oss på vårt bröllop 7/7 i Bohuslän. Församlingen vi ska vigas i har nu skickat lite info om vår bokning och där förklarar de att kantorn inte spelar något annat än in- och utgångsmusik samt 2-3 psalmer. Alltså inget ackompanjemang till solosång.

Jag har av någon anledning aldrig tänkt på att det skulle kunna bli så. Vad gör vi nu?

Vi ska träffa prästen på torsdag så då tar vi förstås upp frågan, men jag är jätteorolig att detta inte ska gå att lösa! Vi har ingen som kan spela för oss och jag vet inte vart man hittar nån heller? 
    Vi har en vild förhoppning att kyrkan ska kunna tipsa om musiker som finns att hyra, men jag vet inte vad jag ska tro.

Kan ju inget om detta..! Någon som har tips eller råd?

• Svar på tråden Kris: ingen musiker!
  • Chicita

Din goda vän känner ingen som kan accompanjera?

Ofta så har dom ju egna kontakter.
    Om dom sjunger i kör så kanske någon brukar spela piano eller gitarr där 

• CJIGBG

Kanske inte hjälper er, men tänkte tipsa om hur vi gjorde då våra två vänner som skulle sjunga bara hade ca 45 min att träna tillsammans med musikern (de bor långt bort och det var dop innan vigsel etc) och framförallt de var väldigt oroliga över att det inte skulle "klaffa".

De tränade in två varianter, en med tänkt komp och också en a capella variant som de skulle kört om de inte kände sig bekväma med, eller skulle hinna träna in ordentligt på den korta tiden innan vigseln.

• CarPer

Jag förstår inte denna fixering med sång i kyrkan, när jag gifte mig var det nog en av dom oviktigare dearna av  av det jag idag kommer ihåg från den dagen. skulle jag gifta mig igen så skulle jag lägga in dylika event på skälva festen, det är faktiskt den jag idag minns och gläds åt.

• Chicita
    CarPer skrev 2012-06-03 22:59:12 följande:
    Jag förstår inte denna fixering med sång i kyrkan, när jag gifte mig var det nog en av dom oviktigare dearna av  av det jag idag kommer ihåg från den dagen. skulle jag gifta mig igen så skulle jag lägga in dylika event på skälva festen, det är faktiskt den jag idag minns och gläds åt.
    Och för mig är det en av de få bitarna jag minns från vigseln...
    Alltså när makens lillebror sjöng två omarrangerade låtar.
    Själva cermonin minns jag knappt annars. 
  • daniiel

Sång i kyrkan hjälper till att göra hela vigseln lite mer personlig och även lite längre, för jag tycker personligen inte att det skulle vara så kul om det bara var över i ett nafs.

Nåja, till TS, som skrivet ovan så hör med hon som ska sjunga om hon kanske känner någon som kan kompa. Om inte, så kolla runt bland vänners vänner och bekanta. Om du har facebook, så brukar det finnas lokal "Köp & sälj"-grupper, pröva annonsera i en sådan. Kika också blocket, där kan det finnas annonser. Det finns säkerligen fler sidor man kan kolla också.

Ni behöver inte vänta tills ni ska träffa prästen heller, utan ni kan kontakta expeditionen eller kantorn och fråga om de har några tips.

• Vingilot

Tack för alla tips!Glad
    Nej, hon känner ingen som kan spela (hon ska fråga sin bror som spelar lite på hobbynivå, men hon är egentligen inte säker på att han är kunnig nog för att fixa det).

CarPer: för mig är det precis tvärtom. Det är en barndomsvän till mig som ska sjunga. Hon har alltid funnits i mitt liv trots att vi redan efter gymnasiet skildes åt av många mil och helt olika liv. Och för bara ett par år sedan upptäckte jag att hon sjunger vackert. Den stunden när jag och min sambo första gången lyssnade på en ljudfil hon skickat oss är ett sådant bestående och härligt minne. Min älskade vän som betydde så mkt var plötsligt (hon hade sjungit länge, men varit lite hemlig...) en sångfågel, det var så speciellt, det tyckte vi båda och där och då föddes drömmen om att hon skulle sjunga när vi gifte oss. Och hon blev så glad när vi frågade! Så, jo, för oss är den här delen av vigseln viktig.Glad 

Vi åker till Bohuslän idag för att fixa inför bröllopet och jag kommer att ringa kantorn i morgon och fråga om hon kan tänka sig att spela extra låtar eller om hon kan tipsa om nån lokal förmåga.

Än en gång, tack för råden!Skrattande

• Jean Genie

Har en kompis som är trubadur (gitarr, piano o sång) i Lund, men han firar somrarna i Bohuslän. Kolla med honom, han kanske kan hjälpa er:

Erik Lindqvist  <eatlink@gmail.com>

Lycka till!

• Vingilot
    Jean Genie skrev 2012-06-04 13:00:02 följande:
    Har en kompis som är trubadur (gitarr, piano o sång) i Lund, men han firar somrarna i Bohuslän. Kolla med honom, han kanske kan hjälpa er:

Erik Lindqvist  <eatlink@gmail.com>

Lycka till!
    Tack!
  • Vingilot

Och plötsligt löste sig allt.Glad Vi träffade kantorn idag och hon spelar till solot mot ersättning. Vi lyssnade lite på låtarna på Youtube tillsammans och det skulle inte vara några problem men någon av låtarna. Gud vad skönt!Skrattande

Svar på tråden Kris: ingen musiker!