• Minuz

    inspiration till vinterbukett önskas

    Här hoppas jag att ni vill dela med er av allt ni kan om vinterblommor. Jag gifter mig 1/12.


    Vilka blommor finns då?


    Jag funderar just nu på om jag ska ha en "fejk" bukett med mörklila och turkosa blommor.


    Jag är urkass på blommor och jag behöver inspiration till fina vinterbuketter......


    Antingen blir det nog en fejk, en enkel med calla eller en med kottar osv.


    Här delar vi med oss av tips och ideér som rör allt om blommor och vintern.


     

  • Svar på tråden inspiration till vinterbukett önskas
  • Minuz
    daniiel skrev 2012-06-02 11:19:53 följande:
    Det finns ju en mängd olika Austinrosor, går inte de att få tag på året runt? Många av dom liknar ju pioner väldigt mycket.
    Jaha............... då har jag googlat på dessa rosor och du har ju som vanligt helt rätt!!!!!!!!!! De liknar pioner.

  • daniiel
    Minuz skrev 2012-06-02 11:41:35 följande:
    Jaha............... då har jag googlat på dessa rosor och du har ju som vanligt helt rätt!!!!!!!!!! De liknar pioner.

    Ja, jag tycker att de är helt underbara och jag önskar att någon hade talat om för mig för ett år sedan att dessa fanns, då jag ville ha pioner i min bukett. Som sagt, jag vet inte om de går att få tag på året om, men jag har fått för mig att det går :)
  • Minuz
    daniiel skrev 2012-06-02 11:44:49 följande:
    Ja, jag tycker att de är helt underbara och jag önskar att någon hade talat om för mig för ett år sedan att dessa fanns, då jag ville ha pioner i min bukett. Som sagt, jag vet inte om de går att få tag på året om, men jag har fått för mig att det går :)
    Ibland önskar jag att jag gifte mig för ett år sedan....... Allt blir ju annorlunda med ny årstid....... och saken gör det ju inte bättre att jag som är så velig fick så mycket tid till planeringen.
  • Minuz
    malli716 skrev 2012-06-01 15:11:49 följande:
    Amaryllis låter också fint, vita, men kanske är man trött på julblommor då?
     
    Trött på julblommor redan 1/12???????????? Då har ju julen knappt börjat!!!!!!!

    Och jag är en person som älskar julen mer än något annat trots att jag hatar kyla. Här börjar julpysslet och dekorationer att göras i november.... Så trött på julen 1/12 kan man absolut inte vara!!!!!!!
  • malli716
    Minuz skrev 2012-06-02 12:03:05 följande:
     
    Trött på julblommor redan 1/12???????????? Då har ju julen knappt börjat!!!!!!!

    Och jag är en person som älskar julen mer än något annat trots att jag hatar kyla. Här börjar julpysslet och dekorationer att göras i november.... Så trött på julen 1/12 kan man absolut inte vara!!!!!!!
    Haha, jag läste 12/1! Så dumt.  Men 1/12 är man nog inte speciellt trött på julblommor. Sorry =)
  • Minuz
    malli716 skrev 2012-06-02 16:17:25 följande:
    Haha, jag läste 12/1! Så dumt.  Men 1/12 är man nog inte speciellt trött på julblommor. Sorry =)
    Hahaha................ då förstår jag dig............
  • daniiel
    Minuz skrev 2012-06-02 12:00:17 följande:
    Ibland önskar jag att jag gifte mig för ett år sedan....... Allt blir ju annorlunda med ny årstid....... och saken gör det ju inte bättre att jag som är så velig fick så mycket tid till planeringen.
    Ja, det är klart att det blir en stor omställning när man först hade tänkt en sak och så blir det en annan. Haha på sätt och vis är jag tacksam över att vi bara hade 6 månader på oss, men å andra sidan ångrar jag att vi inte valde denna sommaren istället, så jag hade fått 1½ år på mig istället! Allt gick så snabbt för oss, pang bom bara. Hoppas du ska hitta en bukett du tycker om iaf :) Och klänning ;P
  • jappetjejen
    Minuz skrev 2012-06-02 11:41:35 följande:
    Jaha............... då har jag googlat på dessa rosor och du har ju som vanligt helt rätt!!!!!!!!!! De liknar pioner.

    Ååååååh, vad underbara!!!! Antecknar genast ned dessa i mitt block!!! TUSEN TACK!!!
  • Minuz

    Nu har jag bestämt mig! Men kan ju visserligen ändra mig många gånger men just nu iaf..........

    Jag kommer att ha vita amaryllisar i min bukett!

  • Sara1991

    till alla er som just nu förälskar er i dessa underbara austintosor: dem är helt underbara men väldigt ovanliga. Jag jobbar som florist och han aldrig sätt dem i verkligheten, dem finns inte att köpa hos grossisterna utan måste specialbeställas från england och blir då därför mycket dyra :)


    MVH

  • Minuz
    Sara1991 skrev 2012-07-24 00:51:11 följande:

    till alla er som just nu förälskar er i dessa underbara austintosor: dem är helt underbara men väldigt ovanliga. Jag jobbar som florist och han aldrig sätt dem i verkligheten, dem finns inte att köpa hos grossisterna utan måste specialbeställas från england och blir då därför mycket dyra :)


    MVH


    Aha, tack för din hjälp!

    Men vad finns det för blommor i december du som vet.................Glad INTE TULPANER!!!!!!!!

    Jag funderar just nu på en i endast vita amaryllisar. Har de hunnit komma och blomma ut till 1/12? Vet du vad de brukar ligga på i pris per st?

     Nåt sånt här, eller några mindre i antal men med långa stjälkar
  • Minuz
    Alexanders Maria skrev 2012-07-24 07:51:38 följande:


    Den här tycker jag är heeelt ljuvlig!!
    Håller med dig. Helt underbar. LOVE IT!!!
  • Sara1991

    Hej ! Ja de ska absolut finnas , och dem slår ut på någon dag så de ska inte vara problem :) brukar ligga på ung 65-75 kronor styck beroende på sort och storlek. De allra vanligaste blommorna finns att få tag på så som rosor, gerbera, liljor , nejlika, kryssantemum, prärieklocka osv. kommer ju även mer vinter blommor så som hyacinter och amaryllis. Har ni tänkt er nåt speciellt färgtema eller liknande ?:) om du ska ha amaryllis som du är inne på så tycker jag att du bara ska ha de, dem är så stora, eleganta och speciella i sig att de inte blir lika snyggt om du lägger i en annan blomma också. Risken är då att de blir för rörigt.och amaryllisen är så elegant :)


    MVH Sara


     


     

  • Minuz
    Sara1991 skrev 2012-07-24 22:36:14 följande:

    Hej ! Ja de ska absolut finnas , och dem slår ut på någon dag så de ska inte vara problem :) brukar ligga på ung 65-75 kronor styck beroende på sort och storlek. De allra vanligaste blommorna finns att få tag på så som rosor, gerbera, liljor , nejlika, kryssantemum, prärieklocka osv. kommer ju även mer vinter blommor så som hyacinter och amaryllis. Har ni tänkt er nåt speciellt färgtema eller liknande ?:) om du ska ha amaryllis som du är inne på så tycker jag att du bara ska ha de, dem är så stora, eleganta och speciella i sig att de inte blir lika snyggt om du lägger i en annan blomma också. Risken är då att de blir för rörigt.och amaryllisen är så elegant :)


    MVH Sara


    Våra färger är mörklila, turkost, guld och lite ivory. Vi kommer att ha betong och kottar mm på borden.

    Så ett tag var jag inne på en fejk buket med mycket turkost och lila.
    Fast nu är jag inne på en med ENDAST vita amaryllisar med sina långa stjälkar.
  • Sara1991

    de kan absolut bli jättefint om du vill köra på de mer eleganta :) går annars att få de väldigt snyggt med kottar och exempelvis vita rosor men de blir å andra sidan inte lika elegant utan lite mer rustikt , men dock riktigt coolt.

    MVH:)  

  • Sara1991

    de kan absolut bli jättefint om du vill köra på de mer eleganta :) går annars att få de väldigt snyggt med kottar och exempelvis vita rosor men de blir å andra sidan inte lika elegant utan lite mer rustikt , men dock riktigt coolt.

    MVH:)  

Svar på tråden inspiration till vinterbukett önskas