• MalinLarsson

Vad oroar du dig inför er stora dag?

Som trådrubriken lyder så undrar jag om ni har några farhågor inför er stora dag?

Det kan vara allt från att ni är rädda att bryta en nagel timmen innan vigseln till att ni misstänker att någon kommer att komma, fast de är oinbjudna, och förstöra er dag.

Själv oroar jag mig för att fulgrina mig igenom hela vigseln och bröllopet. Jag har otroligt lätt till tårar när jag blir rörd, och det gör ju inget i vanliga fall, men jag vill inte storböla där framme vid altaret eller på festen när pappa håller tal. Jag blir dessutom jättesnorig lätt och man vill ju inte toksnyta sig framme vid altaret :P

• Svar på tråden Vad oroar du dig inför er stora dag?
  • Lilique
    2 0 1 2 skrev 2012-06-01 13:46:47 följande:
    Har du provat Cyklo-F? De fungerar mycket effektivt för mig!
    Jajamen, men ingen tur där tyvärr. Om jag sänker tillräckligt många glas champagne så kanske det inte känns så farligt ;) haha!
  • 2 0 1 2
    Lilique skrev 2012-06-01 13:52:12 följande:
    Jajamen, men ingen tur där tyvärr. Om jag sänker tillräckligt många glas champagne så kanske det inte känns så farligt ;) haha!
    Åh så trist. Jag ligger också i farozonen vad gäller det där, ska ringa min läkare och be att få uppskjutande tabletter. Eländes elände!
  • Chicita
    Lilique skrev 2012-06-01 13:44:59 följande:
    En ganska löjlig sak som ändå är bland det jag är mest orolig för är att få dubbelhaka på bröllopsbilderna. Jag kommer ihåg att jag fick det på balporträttet och kunde inte förmå mig att rama in det pga det, så jag slängde hela kuvertet med bilder. Är man känslig så är man x)
    Det var jag också...
    Så jag sa helt enkelt till våra fotografer "ert jobb är att få mig att se lång och smal ut", alltså på skämt, men för att dom skulle kanske ha det i bakhuvudet.  
    Det kan vara stor skillnad mellan att fotografera rakt framifrån eller att sträcka / sänka sig någon cm.
    Kameravinkeln gör alltså en hel del. Eftersom ingen av jag och maken är så vana vid att vara med på bild så sa vi åt dom att styra oss. Typ "vrid huvudet lite mer hitåt" osv. + Att ta kort där vi inte var beredda så man slapp det där påklistrade leendet  (jag avskyr att vara med på bild, nästan lite fobi aktigt, jag kan springa och gömma mig om någon kommer med kamera liksom Skäms )
  • MalinLarsson
    Misswert skrev 2012-06-01 13:08:26 följande:

Min största oro är att min biologiska mor skall dyka upp. Kommer hon till kyrkan kan ingen göra något om hon inte ställer till något. Men om hon dyker upp vid festlokalen och bara låssas att hon är bjuden och smiter in med alla andra, min svärmor har dessutom väldigt svårt att förstå att jag inte har kontakt med henne.

Men jag hoppas att hon har så pass mycket vett att hon inte dyker upp, att hon inser att det är för många som vet att hon inte är bjuden.

Annars så har jag inte så mycket oro, fast kanske att min kära svärmor kommer försöka bestämma för mycket när vi skall duka dagen innan. Hon har en ganska stark vilja. Men jag har skaffat mig backup, min tärna kommer samt min mamma (en annan kvinna än min biologiska mor) och lillebror. Så förhoppningsvis får jag ha det som jag vill.

Oj vad jobbigt. Det är ju en typisk sådan sak som man inte kan styra över och inte "planera" så att det inte händer. Jag håller tummarna för att hon inte dyker upp oc att din svärmor håller sig på mattan :P
  • MalinLarsson

Det där om att det skulle vara tur om det regnar på en bröllopsdag måste någon desperat peron har kommit på för att trösta en brud på hennes regniga dag :)

Jag ligger också i farozonen för lingonvecka. Som tur är äter jag p-piller så jag skjuter fram det en vecka bara.

Champange hjälper garanterat mot värken :P

• Lilique
    Chicita skrev 2012-06-01 14:06:18 följande:
    Det var jag också...
    Så jag sa helt enkelt till våra fotografer "ert jobb är att få mig att se lång och smal ut", alltså på skämt, men för att dom skulle kanske ha det i bakhuvudet.  
    Det kan vara stor skillnad mellan att fotografera rakt framifrån eller att sträcka / sänka sig någon cm.
    Kameravinkeln gör alltså en hel del. Eftersom ingen av jag och maken är så vana vid att vara med på bild så sa vi åt dom att styra oss. Typ "vrid huvudet lite mer hitåt" osv. + Att ta kort där vi inte var beredda så man slapp det där påklistrade leendet  (jag avskyr att vara med på bild, nästan lite fobi aktigt, jag kan springa och gömma mig om någon kommer med kamera liksom Skäms )
    Åh, det ska jag definitivt säga till min fotograf! ^^ "Se nu till att jag inte har mer än en haka på varje kort!"  :D
    Och du blev hur fin som helst, säkerligen en kombination av bra fotograf och vacker kvinna! :)

Behöver visst inte oroa mig för mens och menssmärtor på bröllopet, som jag trodde innan :D Smått på g! :)
  • Pluppe

Jag oroa mig över att inte kunna njuta tillräckligt, jag är en sådan kontrollmänniska och att jag bara ska bli servad hela dagen känns jobbigt haha! Dessutom hänger jag upp mig på saker heeela tiden och det är också lite oroväckande..

Och sedan är jag nervös inför min håruppsättning, har sett många fina uppsättningar min frisör har gjort men även många slarviga där hårstrån som inte kommit med i uppsättning syns väldigt väl.. Vet inte ifall det bara lyckas bli så på bild eller om det verkligen syns i verkligheten..

• CJIGBG

Jag insåg någon dag innan vår dag (nu lyckligt gift i 8 hela dagar :P) att jag blev nervös över att inte få tillräcklig med många och fina kort från kvällen och kyrkan.
    Vår proffsfotograf hade vi bara bokat 1h innan vigsel, sedan hade vi bett kompisar (några olika) att ta lite extra ansvar så vi kunde fråga dem om bilder. Men att inte själv kunna bestämma hur den stora dagen blir ihågkommen fotomässigt tyckte jag var oroande.

Det vi gjorde var att skriva ihop en lista på lite saker som kanske inte är helt givna att man vill ha kort på, typ uppläggningen av maten eller vad det nu kan vara.
    Det funkade över förväntan och vi har nu MÅNGA MÅNGA bilder!

• majemma

Jag oroar mig mest för att gästerna kommer att ha tråkigt mellan vigseln och middagen. Vi ska fotograferas då, så de måste underhållas lite. Iofs kommer de flesta checka in på sitt boende (där vi har festen) och sedan tänkte vi förbereda en fotografering av dem till gästboken samt ha en tipspromenad. Men jag är rädd att jag inte kommer att kunna njuta av fotograferingen utan bara oroa mig för att de har långtråkigt.

• Chicita
    Lilique skrev 2012-06-03 15:35:53 följande:
    Åh, det ska jag definitivt säga till min fotograf! ^^ "Se nu till att jag inte har mer än en haka på varje kort!"  :D
    Och du blev hur fin som helst, säkerligen en kombination av bra fotograf och vacker kvinna! :)

Behöver visst inte oroa mig för mens och menssmärtor på bröllopet, som jag trodde innan :D Smått på g! :)
    Oh grattis Solig

Jag skulle nog säga bra fotograf för då där snygg är jag då inte på dom bilder vi tar själva Oskyldig
    Jag älskar våra bröllospbilder. Eller tja jag gör någon sorts "hamstergrimasch" på några. Men dom bilderna behöver jag ju inte visa upp för andra Tungan ute
  • Pluppe
    Lilique skrev 2012-06-03 15:35:53 följande:

Hahaha samma här! Mensen skulle enligt kalendern slå till just på bröllopsdagen, men eftersom det finns en liten i magen hos mig med så slipper jag det :) Är mest nervös för att klänningen inte ska passar ;)
  • Charlie13

Eftersom min m2bs släkt är väldigt troende så kommer vi inte att ha alkohol under middagen, utan kommer att ha bar till självkostnadspris som öppnar kl 21. Jag är rädd att det kommer att bli stelt och tråkigt innan våra vänner och så har fått i sig något att dricka, många är väldigt blyga. Plus att det är ju väldigt trist om folk inte vill stanna på festen utan hellre sticker hem tidigare!

• Sirenne

Jag oroar mig också för hur vi ska kunna underhålla våra gäster mellan vigseln och middgae.

Vi ska vara i en och samma lokal hela dagen, så mellan vigseln och middagen måste hela salen dukas från biosittning till middagsbord. Det har jag snälla underbara familjemedlemmar som ska göra, så att jag och maken kan koncentrera oss på gästerna. Tipspromenad, tja...det är min reservplan om jag inte kan hitta på något annat. Funderar på någon form av skattjakt så att de som ska sitta vid samma bord lär känna varandra inför middagen...

Blir det regn faller ju den idén, så det blir till att ha 2 reservplaner eller så... tur att bröllopstorgets alla medlemmar är så generösa med att dela med sig av sina idéer och tips!

Dessutom är jag lite orolig för att en av gästerna ska dricka sig redlös långt innan kvällen lider mot sitt slut. Han har ingen koll på hur mycket han tål. Tack och lov blir han bara trött och lite fånig - inte otrevlig eller arg, så jag får väl be någon som känner honom väl sparka honom på smalbenet och trycka i honom extra vatten och kaffe...

/S 

• Chicita
    Sirenne skrev 2012-06-03 17:00:10 följande:
    Dessutom är jag lite orolig för att en av gästerna ska dricka sig redlös långt innan kvällen lider mot sitt slut. Han har ingen koll på hur mycket han tål. Tack och lov blir han bara trött och lite fånig - inte otrevlig eller arg, så jag får väl be någon som känner honom väl sparka honom på smalbenet och trycka i honom extra vatten och kaffe...

/S 
    Kan dela med mig av några tips... Vi hade några sådana i bekantskapskretsen jag och exet. Men det är kompisar till exet så jag slipper dom nu som tur är Tungan ute
    Exet var väl inte den som sparade på drickat heller...

Om ni har bemannad bar så kan ni blanda lättöl med mellanöl till honom (samma kan man göra med vin, blanda alkoholfritt vin med vanligt vin).
    Om han dricker drinkar så kan dom ge honom 3:or istället för 4:or. Det kan tyckas marginellt men det gör skillnad om han dricker mycket.
    Det är också smart att blanda en drink helt utan sprit (eller med ytterst lite) och om han tycker att den smakar saft så får den som står i baren be om ursäkt och säga att han får en starkare nästa gång...
    Nästa gång ger dom honom en 2:a eller 3:a då, så kommer det att smaka sprit och han blir nöjd...

Att spä ut spriten direkt i flaskorna är ett annat alternativ. I klar sprit så kan man ha i lite vatten så gör det inget om man mäter upp en 6:a i drinken. Det kanske bara motsvarar en 3:a eller 4:a i alla fall Tungan ute
  • Sirenne
    Chicita skrev 2012-06-03 17:09:05 följande:
    Kan dela med mig av några tips... Vi hade några sådana i bekantskapskretsen jag och exet. Men det är kompisar till exet så jag slipper dom nu som tur är Tungan ute
    Exet var väl inte den som sparade på drickat heller...

Om ni har bemannad bar så kan ni blanda lättöl med mellanöl till honom (samma kan man göra med vin, blanda alkoholfritt vin med vanligt vin).
    Om han dricker drinkar så kan dom ge honom 3:or istället för 4:or. Det kan tyckas marginellt men det gör skillnad om han dricker mycket.
    Det är också smart att blanda en drink helt utan sprit (eller med ytterst lite) och om han tycker att den smakar saft så får den som står i baren be om ursäkt och säga att han får en starkare nästa gång...
    Nästa gång ger dom honom en 2:a eller 3:a då, så kommer det att smaka sprit och han blir nöjd...

Att spä ut spriten direkt i flaskorna är ett annat alternativ. I klar sprit så kan man ha i lite vatten så gör det inget om man mäter upp en 6:a i drinken. Det kanske bara motsvarar en 3:a eller 4:a i alla fall Tungan ute
    Tack för tipsen Chicita!
    Vi kanske få tänka om det där med obemannad bar och be om hjälp med det.
  • MalinLarsson
    Pluppe skrev 2012-06-03 16:14:17 följande:
    Hahaha samma här! Mensen skulle enligt kalendern slå till just på bröllopsdagen, men eftersom det finns en liten i magen hos mig med så slipper jag det :) Är mest nervös för att klänningen inte ska passar ;)
    Men grattis! Vad kul!
  • Pluppe
    MalinLarsson skrev 2012-06-04 08:44:10 följande:
    Men grattis! Vad kul!
    Tack tack :)
  • majemma
    Pluppe skrev 2012-06-03 16:14:17 följande:
    Vad roligt! Stort grattis!
  • MalinLarsson
    Pluppe skrev 2012-06-04 19:42:49 följande:
    Då blir det ingen champange för att döva lingonveckssmärtorna då :P
  • Pluppe
    majemma skrev 2012-06-04 20:15:14 följande:
    Vad roligt! Stort grattis!
    MalinLarsson skrev 2012-06-05 09:55:31 följande:
    Då blir det ingen champange för att döva lingonveckssmärtorna då :P
    Hahaha nej det blir ju inte det, tur i oturen kanske ;)
Svar på tråden Vad oroar du dig inför er stora dag?