• Chicita

Har du utnyttjat möjligheten att vara anonym?

Jag måste ju erkänna att jag kan bli lite irriterad på att det dyker upp trådar där man kan svara anonymt fast det inte behövs.
    Exempelvis "Kan jag ha pioner i brudbuketten"?

Eller: "Ska ni ha tårta eller cupcakes"? 

Eller: "Vilket färgtema ska ni ha"?

Nu kanske inte mina exempel finns här på sidan under anonymitetens flagg, men ni förstår nog principen.Tungan ute
    Så nu vill jag gärna höra om ni har använt funktionen och vad ni tycker om den.
    Tänkte först att jag skulle anmält detta till "veckans fråga". Men jag kännde att det ju faktiskt blir anonymt ställt då, så det hade ju varit lite fegt av mig Flört 

La in ett avslutningsdatum långt fram i tiden, för det här är en fråga som kommer upp lite då och då

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du utnyttjat möjligheten att vara anonym?
  • Miss L

Jag brukar vara anonym om ämnet är känsligt, som de flesta andra har svarat. Visst kan man tycka att man redan är rätt anonym bakom sitt nick, men många lägger ju upp väldigt personliga bilder på sig själva i och med val av klänning, smink m.m. och då är man inte så anonym längre. Jag har inte själv kommit till det stadiet än, men när jag väl gör det så vill jag inte att det ska finnas gamla trådar där jag avslöjat halva mitt privatliv eller känsliga åsikter, utifall nån jag känner surfar runt här :) Tycker att det är bra att man kan vara anonym i vissa trådar, men sen finns det absolut folk som använder det lite väl flitigt. Intressant fråga!

• snowstars

Jag har utnyttjat det vid några enstaka tillfällen, när ämnet har varit så att jag inte riktigt vill skylta med mina erfarenheter. Håller dock med om att en del startar trådar där man inte alls behöver vara anonym och många utnyttjar anonymitetsfunktionen till att vara otrevliga och elaka.

Även om jag försöker att inte lämna ut så mycket detaljer om mig själv så gör man ju det ändå och till slut kan någon lägga ihop ett och ett och se att det är jag bakom mitt nick. Då är det ju rätt skönt om de inte också kan läsa om sådant som jag inte vill att kreti och pleti ska veta. Så jag förstår tanken med den, men som sagt, allting utnyttjas.

• daniiel

Jag har använt mig av det någon gång, då det har varit känsliga ämnen. Alltså så som det är tänkt att man ska använda det.

Aldrig att jag skulle använda det till något liknande dina exempel i TS. Det känns fruktansvärt onödigt. Precis som det känns väldigt onödigt att använda sig av det när man bara vill skriva elaka saker, vilket jag också tycker förekommer alldeles för ofta! Som snowstars också skriver.

Själv så tycker jag det är en bra funktion, när den används som det är tänkt.

• Lebendig

Jag tror att det kan vara så att rätt många använder sig av anonymitet i frågor som i TS när de berättar saker om bröllopet som de anser är "hemliga" och inte vill röja för de bekannta de har som också rör sig här på BT. Folk verkar inte vilja avslöja allt för mycket om sitt bröllop i förväg.

• Chicita

Ja att den används vid känsliga ämnen, där man inte vill lämna ut sig själv är ju en sak. Det är ju så det är tänkt. Det är tråkigt bara att den missbrukas ibland. Speciellt som snowstars och daniiel skriver, när någon känner ett behov av att lämna elaka kommentarer. Då kan jag tända till på alla cylindrar. 
    Det har hänt att jag gått in och försvarat någon som jag egentligen tycker har fel, bara för att någon "anonym" är omotiverat elak och spydig.

Jag har inte använt den funktionen själv och jag tror inte att jag kommer göra det heller.
    Å andra sidan skulle det vara intressant att se om jag får samma svar angående vissa ämnen som jag får när jag skriver under mitt vanliga nick. Flört

När det gäller det där med att inte avslöja sig inför släkt och vänner...
    Tja det var därför jag valde ett annat nick på den här sidan än vad jag brukar ha annars. Och i början var jag lite försiktig med att berätta saker om mig (jobb mm) som kunde avslöja vem jag var. Men efter bröllopet så hade jag inget behov av att vara så hemlighetesfull längre.
    Och om någon av mina släktingar eller vänner hade kikat in och sett att jag pratade om medeltidsbröllop och bad om hjälp angående det så hade dom kunnat anta att det var jag bakom nicket, speciellt om dom såg att jag fanns med i "vi som gifter oss i dalarna 2011"-tråden *hihi* 

• CoG

Jag kan göra inlägg anonymt då det är en känslig fråga där det inte har ngn betydelse vem jag är i fallet eller om det är i ngt ämne där jag är rädd att bli identifierad för de ngn jag känner som kan tänkas vistas här inne.
    Där det bli för mycket direkt fakta om mig själv så att jag kan bli "avslöjad".
    Våra bröllopsinbjudningar går inte ut förrän nästa år :)

• CoG

Då jag blir mest irriterad över de som nyttjar anonymitet det är då det blir direkta påhopp på en annan, och då denne inte är anonym själv.
    Men så är det på många forum tycker jag.
    Att "folk" passar på att säga någr ärliga rader då dom är anonyma.

• sofiasmamma
    daniiel skrev 2012-05-30 09:55:31 följande:
    Jag har använt mig av det någon gång, då det har varit känsliga ämnen. Alltså så som det är tänkt att man ska använda det.

Aldrig att jag skulle använda det till något liknande dina exempel i TS. Det känns fruktansvärt onödigt. Precis som det känns väldigt onödigt att använda sig av det när man bara vill skriva elaka saker, vilket jag också tycker förekommer alldeles för ofta! Som snowstars också skriver.

Själv så tycker jag det är en bra funktion, när den används som det är tänkt.

Håller helt med.
    Jag har använt det vid någon känslig fråga, men det är verkligen i undantagsfall.

Nog för att jag inte avslöjar så mkt direkt för våra nära och kära men här har jag inget behov av att vara hemlig när det gäller vårt bröllop, jag har ytterst svårt att tänka mig att våra gäster hänger här och är det så gör det mig ingenting om de får reda på något. ;)

• Lommila1

Jag kryssade den sista. Men det är inte hela sanningen, i ett par trådar gällande relgion har jag varit anonym. Det är får att skydda både mig själv o andra... Men det e klart jag har försökt hålla en anonym profil överlag då vi gifter oss hemligt...

• Niini

Jag kan faktiskt förstå att såna trådar är anonyma (inte nödvändigtvis den om färg men de andra). Många vill kunna ventilera på nätet inför sitt bröllop utan att behöva avslöja allt för ev. gäster som också hänger här. Dock har jag aldrig använt mig av anonymiteten :)

• 1700tal

Jag har svarat en hel del anonymt i trådar som handlar att ge råd i ett väldigt känsligt ämne som jag har egen erfarenhet av. I början av min tid här på BT (2008) fanns inte anonymitetsfunktionen. Jag skrev ändå om det ämnet, som mitt nick, men önskar idag (när min anonymitet snart kommer ryka helt när jag lägger upp bilder från vårt stundande bröllop) att dessa trådar varit anonyma.

Annars skriver jag som mig själv. Och jag anser inte att mitt nick är så anonymt alls, det tar inte lång tid att samla ihop tillräckligt med info för att räkna ut vem jag är i verkliga livet.

• ThereseV

Jag har inte startat någon tråd anonymt, men jag har svarat anonymt om det varit något känsligt ämne. Jag har även svarat icke-anonymt i känsliga ämnen om det inte varit direkt känsligt för mig..ser inte vitsen att vara anonym bara för att valet finns.. Håller helt klart med när det gäller elaka kommentarer, men jag har svårt att ta sådana anonyma kommentarer seriöst..dom har inte samma "tyngd" som en icke-anonym kommentar.. 

Svar på tråden Har du utnyttjat möjligheten att vara anonym?