• Amanda547

OSA datumet har varit, många ej hört av sig- hur tolkas de?

Vårat osa datum var den 16 maj, alltså igår och våra tänkta gäster har haft 2 månader på sig att bestämma sig om de vill komma eller inte.

Nu finns det ett par som ej har osat, några har vi hört av oss till utan respons och några har vi inte ringt till för de känns inte som att vi vill jaga någon..
    Så dem som inte har svarat tar man för givet att de inte kommer på bröllopet? Eller hur gör man?
    Blir lite pinsamt om vi inte alls räknar med dem och dukar ej eller beställer mat åt dem så dyker de upp ändå..

Suck!

• Svar på tråden OSA datumet har varit, många ej hört av sig- hur tolkas de?
  • Amanda547

Jag kan känna lite som att ringer vi runt så var det som någon skrev, vi bönar och ber att dem ska komma.. Som min tärna sa till mig, kanske låtsas de om att ha "glömt " för att slippa att ringa och tacka nej.. 
    Jag tycker att en inbjudan till ett brölllop är en ära, jag känner mig ärad att få dela deras livs största dag och skulle känna mig fruktansvärt oförskänd om jag inte ringde och talade om hur vi skulle göra, om vi kom eller ej..

Vi skickade ut våra inbjudan första veckan i mars alltså tilloch med 3 månader innan självaste dagen så det har funnits tid att kolla upp den dagen.
    Det är väl ändå ett datum som man lägegr på minnet!? Eller jag gör det iaf.
    Många av dem som inte svarat på våran inbjudan har vi på facebook och jaf vet att dem varit online med jämna mellanrum och till och med kommenterat statusar som har med bröllopet att göra men ändå inte osat..

Och som ytterligare någon skrev, ont imagen är förnamnet ifall 10 stycken dyker upp fast dem ej osat, för vi har ju varken bordsplatser eller mat, tårta till dem.. Pinsamt..

Sen  något som stör mig lite, är att folk tycker sig ha rätten att bjuda med för oss "okänt" folk. Människor som aldrig träffat oss och inte har någon som helst kopling. Kan tycka lite att vad får dem ut av att gå på vårat bröllop ens!?

Min kusin tyckte att det var okej att ta med en vän plus pojkvän som hon varit tillsammans med i en kvart och aldrig träffat oss.. När jag sa att jag är ledsen men det funkar inte då det inte finns plats eller ekonomi till att hennes vänner dyker upp så fick jag inget svar ifall hon kommer själv eller inte alls, och nej jag vill inte fråga igen!

Att det skall vara så komplicerat att gifta sig.. :P 

• ksweet

Enlig min bilvande man vill att jag inte ska påminna dem helt och hållet .. om de inte svarar så betyder att de inte vill komma..  som andra har skrivit att det är rekpektlöst

Dazzle skrev 2012-05-17 18:50:38 följande:

Om det står OSA så SKA man svara - allt annat är som sagts ovan respektlöst. Vårt gick ut i måndags och jag vet 10 par som inte svarat. Släktingar kommer vi nog efterforska. Vänner/Bekanta ringer vi nog inte. Det känns som att böna och be, jag tycker fler borde svara tidigare istället för att lägga ifrån sig kortet och vänta...

Jag håller med dig.

Enlig min bilvande man vill att jag inte ska påminna dem helt och hållet .. om de inte svarar så betyder att de inte vill komma..  
  • aniara
    Dazzle skrev 2012-05-17 18:50:38 följande:

Om det står OSA så SKA man svara - allt annat är som sagts ovan respektlöst. Vårt gick ut i måndags och jag vet 10 par som inte svarat. Släktingar kommer vi nog efterforska. Vänner/Bekanta ringer vi nog inte. Det känns som att böna och be, jag tycker fler borde svara tidigare istället för att lägga ifrån sig kortet och vänta...

Förvisso är det respektlöst men frågan är: vill ni att de ska komma eller bjöd ni dem bara för att vara artiga? Vill  man ha sina inbjudna gäster där tycker jag inte det är hela världen om man får ringa/sms:a/maila och påminna de som inte svarat i tid. Förhoppningsvis skäms de för att de glömt bort er. Men jag kanske resonerar annorlunda eftersom det bara var 4 personer som glömde OSA till oss. Vi var inställda på att åtminstone några skulle glömma bort det, så vi blev inte speciellt besvikna eller stötta. Och att många dröjer med att svara tycker jag inte är konstigt, semesterschemana är ju sällan klara i mars!
  • Brud072012

Vi hade ca 10 som inte svarat när OSAt gick ut, när vi ringde runt så var det faktiskt 2 par (4 st) av dessa som inte fått inbjudan, alltså posten slarv... Kan vara värt att kolla upp så alla fått inbjudan i alla fall.

• darkHorse

Jag tycker också ni kan ringa/smsma/maila och kolla. Det kan faktiskt finnas tusen anledningar till att man missat att OSA:

Man kan bara ha glömt bort det, vilket såklart är pinsamt men någon annans bröllop blir aldrig högsta prioritet. Det är inte helt ovanligt att inbjudninagr kommer bort på posten. Särskilt om de är pyntade med fina adressetiketter som kan åka av. Hunden/barnen/svärmor kanske blev akut sjuk dagen innan OSA så att man absolut inte hann med att tänka på det. Det finns faktiskt folk som inte vet vad OSA betyder utan tror att det är "anmäl om du kommer" eller "meddela endast om du inte kommer". Som aniara sa så klokt ovan bjuder man ju inte gäster för att man vill ha dom där. Det värsta som kan hända är väl att gästerna har glömt det och tycker det är pinsamt.
  • darkHorse
    darkHorse skrev 2012-05-17 20:19:17 följande:
    Jag tycker också ni kan ringa/smsma/maila och kolla. Det kan faktiskt finnas tusen anledningar till att man missat att OSA:
    Man kan bara ha glömt bort det, vilket såklart är pinsamt men någon annans bröllop blir aldrig högsta prioritet. Det är inte helt ovanligt att inbjudninagr kommer bort på posten. Särskilt om de är pyntade med fina adressetiketter som kan åka av. Hunden/barnen/svärmor kanske blev akut sjuk dagen innan OSA så att man absolut inte hann med att tänka på det. Det finns faktiskt folk som inte vet vad OSA betyder utan tror att det är "anmäl om du kommer" eller "meddela endast om du inte kommer". Som aniara sa så klokt ovan bjuder man ju inte gäster för att man vill ha dom där. Det värsta som kan hända är väl att gästerna har glömt det och tycker det är pinsamt.
    Blev lite fel där. man bjuder såklart gästerna för att man VILL ha dom där
    Även om det är pinsamt och oartigt att missa att svara på en inbjudan tycker jag att det är ännu mer pinsamt att hårdnackat anse att man inte får göra misstag.
  • På rosa moln

Jag har inte så mycket över för Magdalena Ribbing annars, men i denna fråga har hon sagt någonting i stil med "Att inte ringa och OSA så fort man får en inbjudan är samma sak som att säga att man väntar och ser om någonting roligare hinner dyka upp". Om fler resonerade så så hade inte folk behövt glömma bort att svara för att de väntar till sista dagarna med att göra det.

• daniiel
    På rosa moln skrev 2012-05-18 01:30:13 följande:
    Jag har inte så mycket över för Magdalena Ribbing annars, men i denna fråga har hon sagt någonting i stil med "Att inte ringa och OSA så fort man får en inbjudan är samma sak som att säga att man väntar och ser om någonting roligare hinner dyka upp". Om fler resonerade så så hade inte folk behövt glömma bort att svara för att de väntar till sista dagarna med att göra det.
    Jag har inte heller så mycket över för vad den kvinnan säger ibland, och inte heller denna gången uppenbarligen. Det är nog väldigt få som vet 3-6 månader i förväg hur livet ser ut när bröllopet väl går av stapeln. Jag förstår inte hur man kan förväntas svara direkt man får inbjudan, då det kan vara en hel del saker som man måste vänta och se med innan man kan säga varken bu eller bä. Får man ledigt från jobbet? Hittar man barnvakt? Går det boka om den där resan man just bokat, eller kan/vill man ens boka om den? Har man råd att köpa nya kläder för att matcha klädkoden, köpa present, betala flyg och hotell osv. Har det just hänt något i ens liv som gör att man inte riktigt kan fokusera på någon annans bröllop just exat då? Som sagt, det finns nog lika många anledningar som det finns människor. Jag tycker det är oerhört fräckt att bara anta att för folk inte kastar sig på telefonerna samma dag eller vecka som de får inbjudan, att de skulle ha för avsikt att vänta för att se om något bättre dyker upp. Nu säger jag inte att ingen gör så, för det finns garanterat ett par som resonerar på det viset, men jag vågar nog lova att majoriteten inte gör det.

Sedan tycker jag absolut att man ska svara innan OSA går ut, eller kontakta brudparet och förklara varför man eventuellt inte kan svara innan och höra om det är möjligt att skjuta upp det ett tag.
  • Fjärilen

Vi hade OSA 1:a maj. Det var en del som inte hade svarat så då kontaktade vi dem. De flesta hade missat datumet eller tyckt att de redan hade svarat ja muntligt när vi hade träffat dem.  

Ett par har vi fortf inte hört något ifrån. Trots att vi har mailat, skickat sms och ringt. Det är ju inte så svårt att  bara skicka ett sms tillbaka med nej. Rent löjligt tycker jag. 

Så till trådstartarens problem, så tycker jag att hör av dig till dem. De kan ju tycka att de har svarat ja, när ni har träffats. 

• Anneli256
    darkHorse skrev 2012-05-17 20:19:17 följande:
    Jag håller med dig.. vi hade några goda vänner som sagt till mig o m2b att dom skulle komma..o vi svara ring toastmadame o OSA hon har hand om det.. o dom glömde göra det. Den ena trodde den andra hade gjort det ;) det löste sig dock .. jag hade nog ställt frågan iaf eller skickat en påminnelse på sms.. bara lite enkelt.. Vi har noterat att ni ej osat till vårt bröllop, vi er att snarast kontakta oss om ni har för avsikt att komma Annars kommer vi att förutsätta att ni inte kommer. Med vänliga hälsningar.. eller något liknande.
  • Amanda547

jag skickade ut ett massbrev igår på sms och facebook om att nuhar osa datumet passerat och vi skulle hemskt gärna vilja få in era svar om du kan närvara vid bröllopet eller ej då våran cateringfirma vill ha antalet gäster och dem som inte svarar innan veckan är slut anser vi ej kan närvara av olika skäl.. 

Sen att flera varit online efter de att jag skickat ut detta men ändå inte svarat vet ja inte hur jag skall tolka..  

• Melóra
    Amanda547 skrev 2012-05-18 10:56:59 följande:
    jag skickade ut ett massbrev igår på sms och facebook om att nuhar osa datumet passerat och vi skulle hemskt gärna vilja få in era svar om du kan närvara vid bröllopet eller ej då våran cateringfirma vill ha antalet gäster och dem som inte svarar innan veckan är slut anser vi ej kan närvara av olika skäl.. 

Sen att flera varit online efter de att jag skickat ut detta men ändå inte svarat vet ja inte hur jag skall tolka..  
    Vad sägs om att sluta försöka tolka vad folk gör, eftersom det inte verkar göra situationen så mycket klarare? Ring upp de gäster som inte svarat än istället och tala om för dem, utan att anklaga, att datumet för OSA:n har passerat och fråga klart och koncist om de ämnar komma på bröllopet eller inte. Det kan finnas massor med skäl till varför de inte har svarat, även om jag håller med om att det är både oförskämt och ohyfast att inte svara. Men som sagt, fråga dem istället för att sitta och undra, det är alltid bättre att veta Glad
  • ninisbrud

Vi hade sista datum den 14 /5 och det är 4 st som inte hört av sig vi tolksr det som att dom inte kommer. Nu är planeringen igång för dom gästerna som kommer :)

• Grodprinsens brud

Jag är själv "den där männiksan" som alltid glömmer OSA-datum men brukar vilja komma ändå. Och jag tar definitivt inte illa upp om någon ringer och frågar...

• aniara
    Melóra skrev 2012-05-18 12:16:58 följande:
    Vad sägs om att sluta försöka tolka vad folk gör, eftersom det inte verkar göra situationen så mycket klarare? Ring upp de gäster som inte svarat än istället och tala om för dem, utan att anklaga, att datumet för OSA:n har passerat och fråga klart och koncist om de ämnar komma på bröllopet eller inte. Det kan finnas massor med skäl till varför de inte har svarat, även om jag håller med om att det är både oförskämt och ohyfast att inte svara. Men som sagt, fråga dem istället för att sitta och undra, det är alltid bättre att veta Glad
  • Cosy

Som många andra ahr skrivit försök få tag på dem, alla kan glömma. Svarar de inte efter ex antal försk försök ge dem ett medelande att ni försökt få tag på dem och att ni antar att de inte tänker komma.

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Lady Lancelot
    Melóra skrev 2012-05-18 12:16:58 följande:
    Håller med Melóra, vårat osa är imorgon 20/5 så jag är nervös men om jag inte får svar får vi väl ringa och kolla upp.
Svar på tråden OSA datumet har varit, många ej hört av sig- hur tolkas de?