På rosa moln skrev 2012-05-18 01:30:13 följande:
Jag har inte så mycket över för Magdalena Ribbing annars, men i denna fråga har hon sagt någonting i stil med "Att inte ringa och OSA så fort man får en inbjudan är samma sak som att säga att man väntar och ser om någonting roligare hinner dyka upp". Om fler resonerade så så hade inte folk behövt glömma bort att svara för att de väntar till sista dagarna med att göra det.
Jag har inte heller så mycket över för vad den kvinnan säger ibland, och inte heller denna gången uppenbarligen. Det är nog väldigt få som vet 3-6 månader i förväg hur livet ser ut när bröllopet väl går av stapeln. Jag förstår inte hur man kan förväntas svara direkt man får inbjudan, då det kan vara en hel del saker som man måste vänta och se med innan man kan säga varken bu eller bä. Får man ledigt från jobbet? Hittar man barnvakt? Går det boka om den där resan man just bokat, eller kan/vill man ens boka om den? Har man råd att köpa nya kläder för att matcha klädkoden, köpa present, betala flyg och hotell osv. Har det just hänt något i ens liv som gör att man inte riktigt kan fokusera på någon annans bröllop just exat då? Som sagt, det finns nog lika många anledningar som det finns människor. Jag tycker det är oerhört fräckt att bara anta att för folk inte kastar sig på telefonerna samma dag eller vecka som de får inbjudan, att de skulle ha för avsikt att vänta för att se om något bättre dyker upp. Nu säger jag inte att ingen gör så, för det finns garanterat ett par som resonerar på det viset, men jag vågar nog lova att majoriteten inte gör det.
Sedan tycker jag absolut att man ska svara innan OSA går ut, eller kontakta brudparet och förklara varför man eventuellt inte kan svara innan och höra om det är möjligt att skjuta upp det ett tag.