• Anonym (snart brud)

Hur skall jag fokusera bort henne?

Hej!

Gifter mig snart med min drömman och allt har gått så bra! Vi har fått de lokaler vi vill ha, många har tackat ja och jag känner mig i super form inför den stundande dagen. Planerat har vi gjort gemensamt i ett års tid och båda är lika laddade och lyckliga över våra släkter och vänners engagemang.

Men jag känner mig lite ledsen över min sk bästa vän. Hon som alltid funnits där och vi som haft så roligt i många år blev otroligt stressad och irriterad över vårt bröllop (hon och hennes kille har varit hop betydligt längre) och nu har hon sett till att bli gravid med flit inför vår dag..
    Hade varit överlycklig för hennes skull om jag inte visste att hon vill "överträffa mig" (det är mer än tydligt).. hennes kille ville inte ha barn och inte gifta sig än och hon grät sig fram till detta och hotade med att göra slut...

Hon har ett hedersuppdrag men hör knappt av sig, svarar inte när jag ringer och när vi pratar är det bara bebis bebis bebis som gäller trots att hon inte skall föda på ett bra tag. Jag har sett till att avlasta hennes så att hon bara har lättare uppdrag (hon vill ha den här rollen!) men hon klagar på att hon inte får stressa och hon inte har tid för hon är gravid men att "det ska nog lösa sig". Suck... hon är som förbytt... jag ser alltid till att visa stort intresse inför hennes graviditet men hon visar inget inför min dag, och när jag antyder om "vad lyckligt lottade vi är" så fnyser hon och säger med menande ton "ja men min sak är ju betydligt större än din".

Hon kommer vara med på bröllopet hela dagen (jag har inte hjärta att be henne avsäga sig rollen), oavsett om hon fixar sina uppdrag så har vi god back up av andra, men hur ska jag undgå att lägga fokus på henne på själva bröllopsdagen när vi sitter i sminket? Hur ska jag tackla henne om hon kommer med nedsättningar och klaganden på den dag då jag vill vara mitt lyckligast jag? Snälla tips på hur jag skall fokusera bort henne!

Tack// Johanna

• Svar på tråden Hur skall jag fokusera bort henne?
  • Mimmi2012

Usch, vad tråkigt att läsa! Jag vet faktiskt inte riktigt vad du kan göra, har du provat att prata med henne och förklara hur du känner (du behöver kanske inte nämna biten med att överglänsa dock)? Förklara att du förstår att hennes sak känns stor och att du är glad för hennes skull men i ditt liv är detta det största som händer just nu.

• Anonym

Åh man blir ju så arg när man läser om folk som beter sig såhär.. Hur svårt kan det vara att för en liten stund ta ett steg tillbaka och vara intresserad och glad för sin väns skull, även om det är förståeligt att mitt bröllop inte är det största som händer i min väns liv?! Jag har själv en kompis/arbetskamrat som alltid måste vara i centrum, men det vet jag bottnar i att hon väldigt ofta blir avundsjuk på folk i hennes närhet som har kommit längre än henne i livet. Men det är ju inte mitt problem...

Du kanske skulle prata med henne och förklara att du är jätteglad för hennes skull om bebisen men att du nu behöver lite mer fokus på bröllopet från hennes sida, eftersom hon har ett uppdrag som är väldigt viktigt att hon kan fullfölja. Och att om hon inte klarar av de uppgifter hon har under planeringen så får hon kliva åt sidan så att någon annan kan ta över rollen. Och vad menar hon med att hon inte har tid med saker pga att hon är gravid?? Okej att hon går till barnmorskan och kanske mår dåligt emellanåt och så, men vad annars är man "upptagen" med som gravid?? Jag har då aldrig hört mina kompisar säga när de var gravida att "nej jag har inte tid med det, jag är gravid"..! Men jag har aldrig varit gravid så jag vet ju inget om detta, det är bara så jag tänker i alla fall...

Annars kanske du kan kolla om du kan ha med dig någon mer till sminket och så, som du vet är intresserad av dig och ditt bröllop och gärna pratar om det istället? Och på festen lär du nog inte ha tid med att prata med din vän om hennes bebis hela kvällen eftersom det är så många andra gäster där som du vill prata med Glad
    Lycka till och hoppas att ni får en underbar dag ändå! Solig

• Anonym (någon annan)

Ett tips är ju att be någon annan vara budbärare under dagen. Prata med någon annan som ska vara med hela dagen (mamma, syskor, kompis) och be denne säga till om hon säger något gnälligt/dumt och beskriv vad du menar så de förstår dig.

Jag var på ett bröllop då det skulle filmas och tjejerna som hänge med bruden gnällde en del om filmningen. Bruden sa ifrån en gång, men tjejerna fortsatte ändå. Då sa jag ifrån och förklarade "att det här är hennes dag och nu slutar vi prata om det här, det är inte det viktiga idag!". Och då gav de sig . Så ta hjälp av någon så att du inte behöver tänka ens (gärna nån hårdhuding som säger vad de tycker), du har massa annat skoj att fixa med! Glad

Svar på tråden Hur skall jag fokusera bort henne?