• Cosy
    Äldre 16 May 11:36
    3585 visningar
    10 svar
    10
    3585

    Bröllopstorgets medlemmars bästa spartips

    Hej jag tänkte att vi kunde skapa en tråd där vi delar våra bästa spartips. Hur man gör för att hålla sin satta budgetmed olika knep och trix.

    Jag tror många andra precis som jag sitter i en sits där vi kanske har en risk att spräcka budgeten. Så jag ser gärna att ni skriver ner era bästa spartips.

    MEn vi skapar lite förutsättningar för att det ska vara rimliga spartips;

    ATt använda sig av sina kontakter är ett utmärkt sätt att spara pengar, men jag tror det finns många som inte har några kontakter att använda sig  vid just dessa samanhang så jag ber er att inte framföraförslag som innebär att man ska använda sig av kontakter, dvs hur gör ni för att spara pengar när ni är tvugna att köpa alla tjänster själva.

    Svårt ämne men jag tror att vi kan hjälpa varandra att hitta biligare lösningar i denna värd där överpriser råder.


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Svar på tråden Bröllopstorgets medlemmars bästa spartips
  • Mariem
    Äldre 16 May 11:42
    #1

    Köp begagnad klänning istället för ny! Måste vara det bästa spartipset jag kan komma på. Jag använder min systers klänning. Helt gratis! =)


    Och att plocka egna blommor till brudbukett och dekorationer. Jag ska ha liljekonvaljer och håller tummarna på att dom slagit ut till dess!

  • Äldre 16 May 11:48
    #2

    Floristens råd:

    Ge din florist ett så stort mått som möjligt av frihet.

    Kan h*n välja bland det som är bäst för dagen hos grossisten istället för att göra detaljerade specialbeställningar, som så gott som alltid blir dyrare än dagspriserna, är det ganska lätt att sätta ett maxpris. Utgå ifrån känsla, färg och form och låt sedan det exakta blomvalet göras av floristen. Det brukar dessutom ofta bli mer kreativt och vackrare än bruden hade kunnat föreställa sig.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Jane
    Äldre 16 May 12:54
    #3
    Jag tipsar om att man kan köpa brudklänning och kostym från internet, outlets, kina eller liknande och inte i en dyr butik. Tårtan eller desserten kanske man kan baka själv och frysa in i förväg? Samma med maten. Den billigaste musiken kanske är att ha en stereo/bandspelare, men vill man ha ett riktigt band eller en solosångerska, så kanske man kan fråga några studenter som går den estetiska linjen i den lokala gymnasieskolan. De kanske kan få en slant (blir billigare än ett kännt band iallafall) och de får ju samtidigt en erfarenhet som de kan ha med i CV:t. Handla dukar och dekorationer på outlets, Ö&B, Rusta osv. Där de nästan alltid är billigt. Och vidga vyerna...man kanske inte behöver köpa en vit duk, utan man kanske kan köpa vita lakan som man kan ha som duk. Köp inte ringarna från hyllorna där det står "förlovningsringar/Vigselringar". Jag tyckte att det var en jädrans skillnad på priset mellan två snarlika ringar, bara att de hängde i olika skåp. De som är i Vigselringshyllorna brukar vara dyrare bara för att de är döpta till "vigselringar" känns det som. När man ska boka frisör och smink, har jag hört att man inte ska berätta att man ska gifta sig och att det är en bruduppsättning. Frisörer tar extra betalt för detta bara för namnet. Så säg "festuppsättning" så får man nog ett billigare pris. Planera i god tid (minst ett år iförväg) vad ni behöver till bröllopet, så att det mesta går att fynda på REA och halvapriset. Mest REA finns det efter Jul i mellandagarna, efter påsk, innan/efter studenten och i augusti/september (då sommargrejjorna ska bort från butikerna).
  • lordoz
    Äldre 16 May 12:55
    #4

    Tänk ut vad som är viktigast för ER och satsa pengar på det. Och fundera på olika budgetalternativ på resten.

    Jämför!!!

    Den ena lokalen kanske kostar 10.000, medan en annan kanske kostar 5000 och den tredje 500. Om lokalen då kanske inte är högsta prio, så kanske det går lika bra med den som kostar 500 som den som kostar 10.000.

    Som passionsblomman var inne på: var flexibel!

    Om du har rött som tema, så lås dig inte vid EN nyans av rött, utan var öppen för olika nyanser. På det sättet kan d köpa det som är billigast!

    Var ute i god tid!

    Kolla på reor! Fyndavdelningen på olika affärer. Om du har gult som tema, så kolla efter påsken.. Om du har rött, så kolla efter jul på utförsäljningar.

    Om du fyller år innan bröllopet, önska dig bra presentkort i present. T.ex. på frisör, smink eller någon affär som har saker som ni behöver köpa in.

    Köp begagnat!

    Om lokalen inte har bestick, glas och liknande. Köp det begagnat! Kolla på Myrorna och liknande ställen. De kanske inte har 60 - 100 likadana, men överväg då om det inte kan vara lite festligt att INTE ha likadana. Alternativt, kolla här på 'Köp och Sälj' eller på blocket. Vi fick t.ex. tag i 60 champangeglas för 150:-. Se det kanske även som en temporär utgift, och sälj sakerna efter ert eget bröllop!

  • Mariem
    Äldre 16 May 14:06
    #5

    Köp en begagnad ring, otroligt mycket billigare! Kolla på tex kaplans auktioner. Finns inte din storlek så kostar det inte så mycket att gå till en guldsmed och ändra storlek + gravera.

  • Äldre 16 May 19:26
    #6

    Jag fick min klänning av mamma som hade köpt den på Myrorna för 145 kr. Skor köpte jag för 99 kr förra sommaren.
    Plockar blommor själv ute. Gör hår och naglar själv. Bakar allt fika själv. Har kokat saften själv förra sommaren och fryst. Hyr ingen lokal, utan är hemma.

  • Cosy
    Äldre 17 May 08:26
    #7

    Jag tror att ett bra sätt att spara pengar är att återanvända sig av saker man redan har hemma och iavnliga fall slänger iväg, Exempelvis konservburkar och glasburkar fungerar utmärkt som vaser ljushållare.


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Cosy
    Äldre 17 May 20:08
    #8

    Jag tror det finns mer tips därute 


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • queene­mma
    Äldre 17 May 20:41
    #9

    Som ljus dekoration på borden ska vi använda barnmatsburkar. Ska sätta ett svart band runt dom sen stoppa i ett värmeljus ska även sätta dit gästernas namn på så kommer vara både en gåva till alla, placerings kort plus dekoration till borden :) Kommer inte kosta många kronor att göra dom då jag ber mina vänner om matburkarna också samt sparar dom burkar vi själva köper.

  • Green
    Äldre 17 May 22:07
    #10

    Vi köper två vanliga men väldigt goda tårtor istället för en speciell bröllpstårta.
    Har hört om priser på 85:-/bit för bröllopstårtan. Vi betalar 15:-

    Dekorationer kommer från loppisen och e-bay.

Svar på tråden Bröllopstorgets medlemmars bästa spartips