• underligt

Tips på klänning till bröllop?

Jag är bjuden på bröllop i sommar, klädkoden är "kavaj". Men jag hittar verkligen ingenting att ha på mig.

Jag vill gärna ha en klänning då jag trivs i det. Finns ju jätte många fina klänningar, men det ska vara en modell som passar mig också. Är 169 cm lång och har storlek 44. Har ganska mycket lår, rumpa, en markerad midja och "normal" storlek på brösten. Är 23.

Är det någon som har något tips på en klänning som skulle passa så vore jag väldigt tacksam! :)

• Svar på tråden Tips på klänning till bröllop?
  • Chicita

Kopiera adressen i adressfönstret när du är på sidan som klänningen finns på (alltså inte högerklicka och välja egenskaper för det funkar inte på haléns)

• Chicita
    underligt skrev 2012-05-14 18:47:00 följande:
    ja precis den, jag fattar fortfarande inte vad jag för för fel men ja.. Vad tror ni om den?:)
    Jag tror att den kan bli lite kort eftersom du ändå är relativt lång. Men som daniiel sa så kan du alltid ha tights eller mörka strumpbyxor under för att göra det mer "rätt".
    Risken finns också att om din kroppsbeskrivning stämmer, så måste du ta en storlek som kommer att bli för stor över bysten om den ska passa över höfter och rumpa. Och med en sån där klänning så finns risken att du får gå och dra i den hela kvällen i så fall för att den ska sitta uppe.

Och både axelbandslöst + kortare än klädkoden säger kan ses som lite "naket"... Så kanske en bolero till också om du ändå bestämmer dig för denna? Solig
  • underligt
    Chicita skrev 2012-05-14 18:58:50 följande:
    Jag tror att den kan bli lite kort eftersom du ändå är relativt lång. Men som daniiel sa så kan du alltid ha tights eller mörka strumpbyxor under för att göra det mer "rätt".
    Risken finns också att om din kroppsbeskrivning stämmer, så måste du ta en storlek som kommer att bli för stor över bysten om den ska passa över höfter och rumpa. Och med en sån där klänning så finns risken att du får gå och dra i den hela kvällen i så fall för att den ska sitta uppe.

Och både axelbandslöst + kortare än klädkoden säger kan ses som lite "naket"... Så kanske en bolero till också om du ändå bestämmer dig för denna? Solig

Ja, den kanske blir i det kortaste laget. Och jag vill helst inte ha leggins eller mörkare strumpbyxor på mig, då det kommer att vara mitt i sommaren. :)

Men färgen skulle den funka? Eller blir klänningen för mörk?

• Chicita

Man ska undvika helsvart och helvitt enligt en del ettikettregler. (egentligen är det väl viktigare att undvika vitt för att man ska inte konkurrera med bruden).

Men där bryter du av med både färg och mönster, så jag skulle säga att den är helt ok på så sätt Glad 

• daniiel

Jag tycker också den modellen är snäppet kort, speciellt om man inte vill ha något under den, tex strumpbyxor. Jag tycker också, som sagt, att axelbandslöst inte är att föredra. Speciellt i kombination med en väldigt kort klänning. Därför tycker även jag att en bolero eller kofta är att föredra om du väljer den klänningen. Utan strumpbyxor eller något upptill, bolero/kofta, så tycker jag inte att den klänningen är passande. Färgen tycker jag dock var fin :) Snyggt mönster.

Om den passar din kroppsform är svårt att säga, jag vet ju inte hur du ser ut, mer än du beskrivit. Jag är själv drygt 160cm lång, har storlek 44 och har mycket rumpa, lår och byst samt ganska markerad midja. Jag hade inte känt mig bekväm i en klänning i den modellen, men smaken är som baken och någon annan som har ungefär samma kroppsform som jag kanske skulle trivas jättebra i den. Det viktigaste är ju att man själv tycker att man är fin och att man känner sig bekväm.

• underligt

Jag håller med er, tror inte att jag skulle känna mig så bekväm i den heller! Vad bra det är att kunna få råd och tips av andra! :D

http://www.asos.com/ASOS/ASOS-Dress-With-Bell-Skirt/Prod/pgeproduct.aspx?iid=2085888&cid=8799&sh=0&pge=0&pgesize=200&sort=-1&clr=Red

Vad tror ni om denna då? Och vilken av färgerna i sådanafall? =)

Eller den här, nu är ju denna också visserligen axelbandslös, men den är betydligt längre och med en bolero/kofta över så kankse det funkar?

http://www.asos.com/ASOS/ASOS-Cocktail-Dress/Prod/pgeproduct.aspx?iid=2032449&cid=8799&Rf-300=1946&sh=0&pge=1&pgesize=200&sort=-1&clr=Navy

(hoppas länkarna funkar)

• Chicita

Jag skulle valt den första där... och bara för att jag passar väldigt bra i turkose så säger jag ju självklart turkos också Flört

• underligt

Då kör jag på den! Dock blir det inte den turkosa utan den blå ;)

Tack så mycket för hjälpen! :D

• Chicita

Hoppas den passar bra.
    Lägg gärna upp en bild sen så vi får se hur det blev Solig 

• underligt
    Chicita skrev 2012-05-14 20:14:33 följande:
    Hoppas den passar bra.
    Lägg gärna upp en bild sen så vi får se hur det blev Solig
    Det ska jag försöka komma ihåg att göra =)
Svar på tråden Tips på klänning till bröllop?