• DreamBear

Ingångsmusik till kombinerat dop och bröllop som avslöjar

I augusti ska vi döpa vår dotter och då ska vi också passa på att gifta oss. Gästerna vet inget om vigseln utan tror att de bara kommer att få vara med om ett dop.

Vi kommer att gå in till ingångsmusik, men skulle vilja ha någon annan än den traditionella brudmarchen. Roligt om den avslöjar det hela på något sätt. Jag kommer inte ha brudklänning utan en vanlig sådan. Kommer att bära vår dotter och mannen går bredvid och håller sin arm om oss.

Tips?

Det enda jag själv kommit på är Abbas I do, i do. Men skulle helst vilja ha en med svensk text.

• Svar på tråden Ingångsmusik till kombinerat dop och bröllop som avslöjar
  • sommar2014
    I do, I do, I do, I do, I do finns ju med svensk text, då heter den Jag vill jag vill jag vill (från Mamma Mia-musikalen). Men ingångsmusik har man väl oftast instrumental? Jag tänker att låten är så pass känd att det kanske går fram ändå att det är ett bröllop?

Om inte annat är det ju en kul referens till Mamma Mia-filmen (och musikalen också kanske, men den har jag inte sett) att ha ett överaskningsbröllop med I do eftersom det är så i filmen. Glad

Ett annat fint stycke som man kanske kan gå in till tycker jag är Duvemåla hage från Kristina från Duvemåla. Fast den är väl inte så mycket bröllop så era gäster kanske missar vinken.

Det finns en jättefin brudmarsch som heter Brudmarsch till Per och Anna (Orsa spelmän) som är fin att gå in till. Den är inte så obvious som Mendelsohns brudmarsch, men ändå en brudmarsch! Det finns många fina brudmarscher om du söker på ordet brudmarsch (eller wedding march) på Spotify! Benny Andersson/Orsa spelmän har gjort flera fina brudmarscher som är lite mer "folkmusik" än superpampiga som exempelvis Mendelsohns.
  • CarolineJohan

Men skulle det inte vara väldigt roligt att just ha en typisk brudmarsch som typ Mendelsohns just eftersom era gäster absolut INTE väntar sig ett bröllop?!? Annars tror jag att det kan vara svårt att förstå samt att jag tror det skulle vara oerhört kul att se deras miner när ni går in och då de faktiskt förstår vad det handlar om! =)

• Pia01

Förra gången jag gifte mig gjorde vi just så, överraskade på äldsta dotterns dop. Ingen visste något utom gudföräldrarna, som visste av praktiska skäl. Vi hade just Mendelsohn och det var så roligt! Gästerna har berättat att de tänkte först att "vad pinsamt, de har glömt att byta psalmer efter bröllopet innan", eftersom det var vigselpsalmer som satt på tavlan. Sedan ringde klockorna och Mendelsohns brudmarsch började spelas och då var det flera som tänkte "Men först glömmer de att byta psalmer och så spelar de fel, gud så pinsamt".

Ingen förstod tydligen något innan vi kom in bröllopsklädda På videon hörs ett sorl som stegrar sig till ett jubel som sedan tystnar. Då hörs min mamma som säger "det visste inte jag, visste alla om det här"! Hon hade blivit jättesur tills hon förstod att ingen visste.

Så mitt svar till dig är att för oss var det väldigt lyckat med en klassisk bröllopsmarsch, det blev liksom extra kul när så många trodde att de spelade fel, för musiken gick ju inte att ta miste på

• CarolineJohan
    Pia01 skrev 2012-05-14 16:46:00 följande:

Förra gången jag gifte mig gjorde vi just så, överraskade på äldsta dotterns dop. Ingen visste något utom gudföräldrarna, som visste av praktiska skäl. Vi hade just Mendelsohn och det var så roligt! Gästerna har berättat att de tänkte först att "vad pinsamt, de har glömt att byta psalmer efter bröllopet innan", eftersom det var vigselpsalmer som satt på tavlan. Sedan ringde klockorna och Mendelsohns brudmarsch började spelas och då var det flera som tänkte "Men först glömmer de att byta psalmer och så spelar de fel, gud så pinsamt".

Ingen förstod tydligen något innan vi kom in bröllopsklädda På videon hörs ett sorl som stegrar sig till ett jubel som sedan tystnar. Då hörs min mamma som säger "det visste inte jag, visste alla om det här"! Hon hade blivit jättesur tills hon förstod att ingen visste.

Så mitt svar till dig är att för oss var det väldigt lyckat med en klassisk bröllopsmarsch, det blev liksom extra kul när så många trodde att de spelade fel, för musiken gick ju inte att ta miste på

Svar på tråden Ingångsmusik till kombinerat dop och bröllop som avslöjar