• mammma1970

Måste man bjuda prästen på middagen/festen?

Ja, som rubriken lyder, måste man det??

• Svar på tråden Måste man bjuda prästen på middagen/festen?
  • Insanire

Det har jag svårt att tro. Och om man bjuder så tror jag att få faktiskt tackar ja. Vi bjuder in prästen men vi är vänner privat.

• daniiel

Nej, det måste man absolut inte. Man kan, om man vill, men precis som Insanire skriver, så tror jag det är få präster som tackar ja om man inte är vänner privat också. De vill nog hellre spendera kvällen med sina egna nära kära :) Många träffar ju bara präste 1-2 gånger före vigseln, så då det är ju ingen man känner. Om man vill tacka prästen på något sätt, så tycker jag en donation till kyrkan och/eller ett tackkort till prästen är bra sätt :)

• Juni 2012

Nej, man bjuder inte prästen, kantorn, vaktmästaren eller övrig kyrko-personal om man inte känner dem privat.

• Chicita

Oftast har prästerna mer än en vigsel per dag också och kan ju då faktiskt inte vara med på alla middagar. Så nej, det behöver man inte göra.
    Man kan ju (som redan sagts) fråga om man vill. Men det är inget dom förväntar sig Glad 

• Mariem

Vi bjöd prästen, men hon tackade nej.

• Aniara4

Som redan har sagts, det är nog få präster som vill tillbringa var och varannan lördagkväll på okända personers bröllopsmiddagar istället för att vara hemma med sin egen familj eller vara med sina egna vänner, så de flesta tackar nog nej om man frågar.

I vårt fall var prästen en kompis som kände andra på festen, så det var en annan historia.

• Kjell Präst

Förr var det ju en självklarhet, men så är det inte längre. Jag får ibland inbjudningar, men tackar alltid nej.

Svar på tråden Måste man bjuda prästen på middagen/festen?