• daniiel

"Bröllop kan vara ogiltiga" (i Uppsala)

Hade jag varit ett av dessa paren, så hade jag inte blivit glad av denna nyheten!

www.aftonbladet.se/incoming/article14793745.ab

Vad gör man om en sådan sak skulle hända? Såg i ett barnprogram på Barnkanalen för ett par veckor sedan ett par som upptäckte efter flera år att de inte var gifta på riktigt. Man kanske har haft ett stort och påkostat bröllop, gör man om det då? Eller väljer man att bara ensamma gå till stadshuset och gifta om sig så snabbt som möjligt? Nej, inte rolig tanke alls tycker jag. Man kanske har valt datum omsorgsfullt och så blir det sedan något helt annat.

• Svar på tråden "Bröllop kan vara ogiltiga" (i Uppsala)
  • darkHorse

Jag skulle fortfarande se det första datumet som bröllopsdagen. Dvs. den man firar, har i ringar osv. Att man får "gifta om sig" är ju bara en administrativ miss. Vad händer om hindersprövningen hinner gå ut dagen innan bröllopet (eller tappas bort, brinner upp)? Eller om det blir något datastrul vid registreringen av vigseln? För mig skulle det vara samma sak, fast det kan nog finnas någon som känner sig besviken över att inte vara juridiskt vigd.

• MalinLarsson

Känner samma sak som dig här darkHorse. Är ju det datumet som ändå "gäller". När papperen blev giltiga eller inte skulle inte jag bry mig om. Jag skulle absolut inte ordna ett nytt bröllop med fest osv.

darkHorse skrev 2012-05-08 18:26:10 följande:
    Jag skulle fortfarande se det första datumet som bröllopsdagen. Dvs. den man firar, har i ringar osv. Att man får "gifta om sig" är ju bara en administrativ miss. Vad händer om hindersprövningen hinner gå ut dagen innan bröllopet (eller tappas bort, brinner upp)? Eller om det blir något datastrul vid registreringen av vigseln? För mig skulle det vara samma sak, fast det kan nog finnas någon som känner sig besviken över att inte vara juridiskt vigd.
  • daniiel

Jag skulle bli jätteledsen. Förmodligen skulle jag inte göra om det med stor fest osv igen, utan bara göra det enkelt för att få det gjort så att säga. Jag vet dock inte hur jag skulle känna inför bröllopsdagen, för rent tekniskt sett blev man ju inte gift den dagen, även om bröllopet var då. Svårt att tänka sig in i situationen.

• 101112

Lite samma sak för dem som väljer att gifta sig i rådhuset och sedan åker utomlands för det "riktiga" bröllopet som visserligen bara är en välsignelse, fast å andra sidan är det ett medvetet val som görs och frivilligt och DET är det inte i den här situationen. Kan nog kännas riktigt jobbigt för en del.

• daniiel

www.aftonbladet.se/nyheter/article14863593.ab

Jag förstår faktiskt att de är förbannade och att det känns riktigt surt. De ville ju uppenbarligen gifta sig på alla hjärtans dag och nu måste de vänta ett år till. De hade säkert en jättefin ceremoni och rolig fest, men det hjälps ju som inte när man inte blev gift. Jag förstår inte hur den där människan kunde fortsätta viga folk, vad trodde hon?

• darkHorse
    daniiel skrev 2012-05-23 11:07:56 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article14863593.ab

Jag förstår faktiskt att de är förbannade och att det känns riktigt surt. De ville ju uppenbarligen gifta sig på alla hjärtans dag och nu måste de vänta ett år till. De hade säkert en jättefin ceremoni och rolig fest, men det hjälps ju som inte när man inte blev gift. Jag förstår inte hur den där människan kunde fortsätta viga folk, vad trodde hon?
    Det är klart att det är enormt klantigt att glömma att förnya sitt förordnande, och det är synd att det drabbar de som gift sig. Men jag tror knappast att hon fortsatte "viga" folk på pin kiv samtidigt som hon visste att hon inte var behörig.

Jag står fast vid att jag skulle se mitt bröllopsdatum, det som står i våra ringar och när vi hade vår fest som vigseldatum, oavsett när det juridiska avtalet ingåtts. Förstår att alla inte känner så, men Aftonbladet brukar typiskt vrida saker till det värsta.
  • Sörön10

Läste nånstans att det var "nån" (kommunen? nån annan snubbe/-a) som hade på sig att skicka in förnyelserna och inte hade gjort det. Förmodligen jävligt jobbigt för henne oavsett och knappast något hon gjort med filt!

Tråkigt för alla drabbade!  

• daniiel

Ja, jag har ingen aning om varför det inte var förnyat, men jag har inte läst den versionen (att det skulle vara någon annan som glömt) utan att det berodde på henne själv. Vad som är sant har jag ju ingen aning om, men jag tycker ändå att man som vigselförrättare bör ha koll på att vigslarna man utför är giltiga.

Jag tycker faktiskt jättesynd om brudparen, oavsett vems fel det hela är vad det beror på. Med allt planerande, alla pengar man lägger ut osv på sitt bröllop (de flesta iaf), så tycker jag det skulle kännas extremt tråkigt om det inte var giltigt. Det är ju såklart enkelt att åtgärda, bara att snabbgifta sig, men det skulle ändå inte vara samma sak ju, tror jag.

• Sörön10

Tror att det stod i Uppsalatidningen och jag tror iaf de är sakligare än aftonblandet om man säger så.. Men jag vet inte. Var ett tag sedan jag läste det och då var det iaf att förnyandet låg hos nån annan och att det funkat förr, därför trodde hon att det inte var några problem. Om jag minns rätt! 

• daniiel

Haha ja, aftonbladet är i 99% av fallen inget att lita på. Tror jag läste det på någon annan sida på nätet. Jag tror ju dock mer på vad som står i Uppsalatidningen iaf, har bara inte läst den. Bor inte direkt i närheten :P

Svar på tråden "Bröllop kan vara ogiltiga" (i Uppsala)