• Snurran

Hu skall jag lägga upp dagen?

Hej.

Vi planerar nu vårt bröllop för 2013.
    Vi kommer ha bröllopet på en resturang på landet.
    Nu är frågan om hur dagen skall läggas upp på bästa sätt?
    Vi vill ha ett avslappnat otraditionellt bröllop.

Min sambo vill gärna ha en cocktail style celebration där alla maträtter (treräters) kan ätas ståelde och att det blir ett mingel party. Detta var arrangörerna med på o sa att de hade specialutformade tallrikar där glaset kunde hängas på sidan. Där kommer finnas sittplatser för all gäster men detta är valfritt man kan mingla runt under hela middagen om man vill. Vi bjuder på brudskål, vin & öl. Drinkar får gästerna köpa själva. 

Annat alernatv är att förätten serveras till minglande gäster o kan förtäras stående men sedan har vi en kock som grillar diverse kött ute i trädgården så får gästerna hämta detta evt. servers gästerna detta sittande (men inte m bordsplacering utan man väljer själv plats).

Vilket alernativ är bäst!?

Sedan är det det med tidsplanen.
    Vi tänkte först vigsel kl 15, middag kl 18, band kl 20 (speler ca. 5-10 låter) därefter DJ, nattamat kl 23 o stängning l 24. Dock sa en erfaren bröllopsgäst att det nog blir för utdraget o dessutom väldigt dyrt med att ha dryckande gäster i så många timmar då priser för öl o vin är resturangpriser.

Då är frågan om man om vi har cocktail style cerebration (alt 1) skall starta tidigt kanske vi 13 tiden o stänga vid 19 så får gäster åka in till stan o festa vidare om önskas (har många gäster m småbarn som kanske tycker slut kl 19 ok) eller ha en senare version med vigsel kl 17 o middag kl 18 o slut 24?

Kan man ha cocktail style celebration på kvällen? För mig är dessa typer av bröllop mer en grej under dagen o grillning med band o DJ mer en kvällsgrej?

Åhhh, är förvirrad. Vad tycker ni?
    KH 

• Svar på tråden Hu skall jag lägga upp dagen?
  • PiaCarina

Hej!
    Vad kul med ett annorlunda tänk kring ert bröllop!

Kommer ni att gifta er vid restauranten?
    Ska ni iväg på fotografering mellan vigseln och middagen?

Funderar på ifall en tre rättersmiddag blir kanske lite lång på stående fot, har ni många gäster?

Kan det här upplägget funka för er del?

Vigsel vid restauranten kl 15.00.Om ni ska iväg för fotografering kan ni bjuda era gäster på bubbel och tilltugg,när ni är tillbaka så blir det brudskål, mingel och gratulationer...

Middag som börjar vid 16.30 med förrätt, man behöver inte ha bordsplacering, men kan kännas skönt för gästerna att de vet "var de ska ta vägen" så att säga....
    Det underlättar oxå för ev toastmaster om någon vill hålla tal el dyl...
    Supertrevligt med kock som grillar till varmrätt och gäster hämtar själva :)
    MIddag klar ca 17.30-19.30, helt beroende på hur många gäster samt tal,spex o dyl ni har....
    Därefter brudvals? kaffe o tårta  ? bandet kanske spelar mellan 20 o framåt.....

Coctailparty brukar vara mellan 17-19, men det behöver man ju kanske inte hålla så hårt på.....

Ge x antal drinkbiljetter, tex 4 per person där var och en kan byta in det mot öl eller vin, resten får gästerna stå för själva...
    Vill ni själva ha bröllopsfest tycker jag att det du planerat med vickning kl 23 är jättebra..
    Hoppas det var lite ideer, och en hjälp??
    ÖLycka till! 

• Snurran

Hej PiaCarina.

Ja vi kommer gifta oss i resturangen stora lummiga trädgård borgligt. Fotografen kommer till oss o fottar oss i trädgården.... Tack för tipsen. Jag skall fundera på det du föreslagit :)

• CoG

Jag tycker att det låter mysigt att ha en kock som grillar ute i trädgården då det är dags för varmrätt men då lite senare precis som du skriver.

Tror att vilket som är trevligt

• Anneli256

Låter spännande. Jag vet inte om ni tänkt ha någon bröllopstårta..för då känns planen lite tight. Om ni ska ha tårta, ev godis och andra snacks så kan det kännas lite mycket med nattamat också med tanke på att festen avslutas relativt tidigt. Funderar även på det där med trerätters middag och eventuella tal om era anhöriga är dom typiska "talarna" kanske ni ska ha ett ställe avsatt med mikrofon eller liknande (beroende på antalet gäster) om det är någon som vill hålla tal. Vet inte vart ni bor men dom priserna som vi har kollat upp så kan det bli ganska kostsamt med både liveband och diskjockey.. Personligen så hade jag nog valt det ena eller det andra.. och låtit dom spela hela tiden istället. Kanske om man valt en diskjockey till dansen att man har en trubadur eller något som sjunger lite i samband med att man äter. Lycka till :)

• Snurran

Tack för alla tänkvärda tips. Vi kommer ha min lillabrossas band som spelar några låtar men de kan inte underhålla en hel kväll då de inte kan så många sånger ännu. Så tror jag lägger pengar på DJ.Ja, har också tänkt skippa nattamaten då alla nog kommer vara mätta så att de spricker efter allt ätande....

Svar på tråden Hu skall jag lägga upp dagen?