• hellgren

Pappersnäsdukar till gästerna under vigsel

Vi tänkte dela ut pappersnäsdukar till gästerna innan vigsel, i samband med vigselprogrammen.

Jag tänkte att det borde finnas på ebay, då vi behöver relativt billiga då det är ca 90 gäster. Men jag hittar inga bra. Någon som har tips på vart de kan finnas? Gärna genomskinliga omslag.

Är det någon som delat ut näsdukar? Har ni då fäst dem tillsammans med vigselprogrammet eller hur har ni gjort?

• Svar på tråden Pappersnäsdukar till gästerna under vigsel
  • Aniara4
    hedvig skrev 2012-05-05 15:28:44 följande:
    Åsikter får man ta på ett forum, varesig man önskat dem eller ej Och flertalet av era gäster kommer säkerligen ha samma åsikt - att det är en aning förmätet att dela ut näsdukar i förebyggande syfte. Något man som blivande brud kanske inte inser när man planerar allt till perfektion. Jag säger bara; inse när det är dags att dra i bröllopsbromsen...
    Håller med fullständigt.
     Och här kommer en åsikt till TS inte vill höra: Om jag hade varit gäst på ett bröllop där det delades ut näsdukar inför vigseln skulle jag dels ha blivit väldigt förvånad, men framför allt hade det känts ganska löjligt och jag hade tyckt att brudparet hade väldigt höga tankar om sitt bröllop.
    Syrinx skrev 2012-05-05 13:46:19 följande:
    Jag gav uttryck för en åsikt som flera av era gäster mycket väl kan tänkas ha. Ibland är det bra att höra sådana åsikter innan man står där på sin bröllopsdag. Vad ni sedan vill göra med information är självklart upp till var och en.
    Just. Om ni skiter i hur gästerna reagerar är det väl bara att ignorera alla varnande inlägg, men om jag hade lagt fram en dålig idé här inför vårt bröllop hoppas jag verkligen att någon hade försökt få mig att tänkla om!
  • hellgren
    Aniara4 skrev 2012-05-05 20:03:38 följande:
    Håller med fullständigt.
    Och här kommer en åsikt till TS inte vill höra: Om jag hade varit gäst på ett bröllop där det delades ut näsdukar inför vigseln skulle jag dels ha blivit väldigt förvånad, men framför allt hade det känts ganska löjligt och jag hade tyckt att brudparet hade väldigt höga tankar om sitt bröllop.
    Jag gav uttryck för en åsikt som flera av era gäster mycket väl kan tänkas ha. Ibland är det bra att höra sådana åsikter innan man står där på sin bröllopsdag. Vad ni sedan vill göra med information är självklart upp till var och en.
    Just. Om ni skiter i hur gästerna reagerar är det väl bara att ignorera alla varnande inlägg, men om jag hade lagt fram en dålig idé här inför vårt bröllop hoppas jag verkligen att någon hade försökt få mig att tänkla om!

Haha så bara för att du + några fler tycker det är en dålig idé så är det en dålig idé? *skrattar*

• Amor in aeternum
    Aniara4 skrev 2012-05-05 20:03:38 följande:
    Håller med fullständigt.
    Håller med fullständigt.
  • Sara 120707
    hellgren skrev 2012-05-05 20:23:51 följande:

Haha så bara för att du + några fler tycker det är en dålig idé så är det en dålig idé? *skrattar*

Tja det finns väl inget som är så svart och vitt som bra eller dåligt.

Men med tanke på att flera har reagerat på idén med att om hade de varit gästen så hade de lyft på ögonbrynet och tyckt att brudparet var lite väl uppfyllda av sin egen betydelse så kan det ju vara vettigt att tänka en gång extra om det här verkligen är något man vill göra.

• Aniara4
    hellgren skrev 2012-05-05 20:23:51 följande:

Ok, jag ska förtydliga eftersom du tydligen inte förstod vad jag menade. Om jag hade lagt fram en idé här som många tyckte var dålig så hoppas jag att de hade tagit bladet från munnen och sagt vad de tyckte. Jag skulle inte alls vilja att alla bara hade suttit och hållit med och sagt "guuuu så fint" och "det är DIN dag, DU gör som DU vill och vad gästerna tycker ska du inte alls bry dig om", och sen hade det blivit jättepinsamt och totalfiasko på bröllopsdagen för att gästerna inte alls fattade vad det var som var så fint med min idé.

Alltså tycker jag att det är BRA att folk här vrider och vänder på ämnen på sätt som frågeställaren inte alltid hade tänkt sig. Det skulle väl vara otroligt meningslöst med ett forum där alla bara håller med och klappar i händerna åt allting som andra säger?

Självklart gör du och din man som ni vill i slutänden. Men nu är du i alla fall medveten om vilka olika reaktioner ni potentiellt kan få från gästerna. Så behöver ni inte bli chockade och besvikna om gästerna inte blir så exalterade och rörda som ni hade tänkt er.
  • hellgren
    Aniara4 skrev 2012-05-05 21:29:37 följande:
    Ok, jag ska förtydliga eftersom du tydligen inte förstod vad jag menade. Om jag hade lagt fram en idé här som många tyckte var dålig så hoppas jag att de hade tagit bladet från munnen och sagt vad de tyckte. Jag skulle inte alls vilja att alla bara hade suttit och hållit med och sagt "guuuu så fint" och "det är DIN dag, DU gör som DU vill och vad gästerna tycker ska du inte alls bry dig om", och sen hade det blivit jättepinsamt och totalfiasko på bröllopsdagen för att gästerna inte alls fattade vad det var som var så fint med min idé.

Alltså tycker jag att det är BRA att folk här vrider och vänder på ämnen på sätt som frågeställaren inte alltid hade tänkt sig. Det skulle väl vara otroligt meningslöst med ett forum där alla bara håller med och klappar i händerna åt allting som andra säger?

Självklart gör du och din man som ni vill i slutänden. Men nu är du i alla fall medveten om vilka olika reaktioner ni potentiellt kan få från gästerna. Så behöver ni inte bli chockade och besvikna om gästerna inte blir så exalterade och rörda som ni hade tänkt er.

Min tanke med att ge gästerna näsdukar är inte att de ska bli exalterade och rörda.. Det jag inte förstår är varför det måste vara en dålig idé för att du tycker det?

Om man söker på internet så kommer det ju upp andra som har gjort så, tror du de har varit missnöjda med det beslutet? Det är även andra som svarat här i tråden som tänkt göra likadant.

Det är väl bra att man får höra både postivt om någon man funderar över MEN varför skulle det bli pinsamt och totalfiasko för ett näsduk? Det är väl att gå lite till överdrift. Tycker du inte?

• Lilo84

Jag tycker att det är en fin gest och jag kan säga att när vi var på bröllop förra sommaren och brudgummen började sjunga utan att någon visste om det så grät på de kvinnliga och vissa av de manliga gästerna, jag hade inte själv några näsdukar men fick som tur var en från en annan av gästerna...

• Aniara4
    hellgren skrev 2012-05-05 21:44:40 följande:

Det är väl bra att man får höra både postivt om någon man funderar över MEN varför skulle det bli pinsamt och totalfiasko för ett näsduk? Det är väl att gå lite till överdrift. Tycker du inte?

Ok, nu blev det samma fel igen. Den formulering du citerar syftar alltså INTE på dina näsdukar utan på mitt hypotetiska exempel om jag hade lagt fram en idé som andra här tyckte var dålig. Alltså: om någon av mina idéer hade kunnat uppfattas negativt av gästerna hade jag hellre fått höra det före bröllopsdagen än på den.

Min tanke med att ge gästerna näsdukar är inte att de ska bli exalterade och rörda.. Det jag inte förstår är varför det måste vara en dålig idé för att du tycker det?

Jag måste tydligen uttrycka mig tydligare och rakare eftersom du verkar läsa mina inlägg som Fan läser bibeln.

Alltså:

1) Eftersom jag och flera andra i tråden reagerar negativt på idén att dela ut näsdukar inför vigseln finns det en risk att en del av era gäster också gör det.

2) När man skriver på ett öppet forum får man inte bara de svar man har tänkt sig och vill ha, utan det kan även komma synpunkter som man inte tycker är roliga att höra. Personligen tycker jag det är bra. Det kan vara en tillgång att få höra olika personers reaktioner och synpunkter på ens planer.

3) Nu vet du att det är möjligt att uppfatta näsdukarna negativt, och därmed har du mer information när du väljer hur du ska göra. Om du väljer att genomföra det, och några av gästerna reagerar på samma sätt som flera av oss här och tycker det är lite förmätet, så behöver du därför inte bli förvånad över den reaktionen.

Har jag förklarat tillräckligt tydligt nu vad jag försökte säga?
  • hellgren
    Aniara4 skrev 2012-05-05 22:18:34 följande:
    Ok, nu blev det samma fel igen. Den formulering du citerar syftar alltså INTE på dina näsdukar utan på mitt hypotetiska exempel om jag hade lagt fram en idé som andra här tyckte var dålig. Alltså: om någon av mina idéer hade kunnat uppfattas negativt av gästerna hade jag hellre fått höra det före bröllopsdagen än på den.

Jag måste tydligen uttrycka mig tydligare och rakare eftersom du verkar läsa mina inlägg som Fan läser bibeln.

Alltså:

1) Eftersom jag och flera andra i tråden reagerar negativt på idén att dela ut näsdukar inför vigseln finns det en risk att en del av era gäster också gör det.

2) När man skriver på ett öppet forum får man inte bara de svar man har tänkt sig och vill ha, utan det kan även komma synpunkter som man inte tycker är roliga att höra. Personligen tycker jag det är bra. Det kan vara en tillgång att få höra olika personers reaktioner och synpunkter på ens planer.

3) Nu vet du att det är möjligt att uppfatta näsdukarna negativt, och därmed har du mer information när du väljer hur du ska göra. Om du väljer att genomföra det, och några av gästerna reagerar på samma sätt som flera av oss här och tycker det är lite förmätet, så behöver du därför inte bli förvånad över den reaktionen.

Har jag förklarat tillräckligt tydligt nu vad jag försökte säga?

Ja jag vet att du tycker att näsdukarna är en dålig idé OCH jag ser att du skriver att gästerna KAN uppfatta dem negativt men oddsen är väl lika stora att de uppfattar dom som positivt, som en kul grej, eller har jag fel?

• hellgren
    Sara 120707 skrev 2012-05-05 21:10:01 följande:

Tja det finns väl inget som är så svart och vitt som bra eller dåligt.

Men med tanke på att flera har reagerat på idén med att om hade de varit gästen så hade de lyft på ögonbrynet och tyckt att brudparet var lite väl uppfyllda av sin egen betydelse så kan det ju vara vettigt att tänka en gång extra om det här verkligen är något man vill göra.

Så de som skriver att det är en fin gest osv här på forumet, de struntar vi i, eller?
  • Amor in aeternum

Jag personligen hade tyckt att det hade känts löjligt om jag hade fått en näsduk i vigselprogrammet, tyvärr.
    Hade nog också tyckt att paret ifråga är lite uppe i det blå och varit lite vääl uppfyllda av sin egen storhet.

De bröllop jag har varit på har inga gråtit förutom brudparet och deras mammor i stort sett.
    Självklart gör du som du själv vill, men om jag hade gått på ditt bröllop så hade jag inte tagit det som en gullig gest utan som att ni var ett oerhöst självupptaget par.

Men om du nu ska dela ut näsdukar och du inte får den respons du vill ha utan bara ett "eeeh?..Okej?" så kan du ju i alla fall inte skylla på att några personer (på ett öppet forum) inte försökte få dig på andra tankar.

• Sara 120707
    hellgren skrev 2012-05-05 23:14:22 följande:
    Så de som skriver att det är en fin gest osv här på forumet, de struntar vi i, eller?

Fast det känns lite som att du behandlar alla gästerna som en homogen grupp

Se detta forumet som en liten "opinions undersökning", då antyder det att 30% av dina gäster kommer att tycka det är trevligt och gulligt och att resten kanske tycker att ni har lite väl höga tankar om ert bröllop.

Kanske tycker alla att det är en underbar gest kanske tycker alla att ni är lite själupptagna.

Dock har jag svårt att se att någon ställer sig upp i kyrkan och säger "Nä! Får jag ingen näsduk så går jag minsann hem"

Jag menar absolut inte att det måste gå illa men det kanske kan vara bra att vara förvarnad så att du vet hur det kan upplevas och sedan kan du ta ett beslut hur du vill göra utifrån alla fakta.

• hellgren

Nu återgår jag till min TS (och till er som tycker att det är en dålig idé, tack för era varningar!):

Vi tänkte dela ut pappersnäsdukar till gästerna innan vigsel, i samband med vigselprogrammen. Jag tänkte att det borde finnas på ebay, då vi behöver relativt billiga då det är ca 90 gäster. Men jag hittar inga bra. Någon som har tips på vart de kan finnas? Gärna genomskinliga omslag.

Är det någon som delat ut näsdukar? Har ni då fäst dem tillsammans med vigselprogrammet eller hur har ni gjort?

• Anneli256

Rätt intressant hur olika folk tänker. Jag förstår dom som tycker det kan kännas märkligt att få pappersnäsduk i programmet, mest troligt för att dom själv inte brukar reagera med tårar osv. Själv gör jag ofta det.. o givetvis så glömmer jag ofta servetter, och svär inom mig själv över att maskaran rinner på kinderna (för givetvis så brukar jag inte använda vattenfast) Så jag skulle inte reagera negativt och tro att brudparet har höga tankar om sig själv..utan jag skulle se det som en omtanke, däremot skulle jag nog inte lägga det i vigselprogrammet. Personligen så har jag funderat över om vi ska ha pappersnäsdukar i kyrkan till dom som vill ha.. med det menar jag att det kan stå en korg eller något där dom får sina vigselprogram. Har även funderat över det där med såpbubblor..eller ris. Kanske ha två korgar stående. Om man är en "gråtare" och kanske glömt servetter.. varsågod och ta.. likadant med riset.. eller såpbubblor.. Jag kan inte förutsätta att folk vill kasta ris..eller blåsa såpbubblor..men det finns om någon önskar. ... som ett erbjudande...

Det är samma med korgen som kommer att stå inne på toaletten. i festlokalen. i den kommer att finnas tamponger, nagellack, sysaker, deo, kondomer, halstablett, panodil, osv osv.. Jag förutsätter inte att folk behöver deo..men jag vet själv att det kan bli så på en fest..eller att folk tappar en knapp eller får en maska på strumpan..utan gör det av ren omtanke. Själv vill jag tro folk om gott..o om det finns tillgängligt så ser jag det som en omtanke...inte att folk förutsätter att jag har dåligt kroppslukt :)

• Aniara4
    Anneli256 skrev 2012-05-06 12:45:06 följande:

Personligen så har jag funderat över om vi ska ha pappersnäsdukar i kyrkan till dom som vill ha.. med det menar jag att det kan stå en korg eller något där dom får sina vigselprogram. Har även funderat över det där med såpbubblor..eller ris. Kanske ha två korgar stående. Om man är en "gråtare" och kanske glömt servetter.. varsågod och ta.. likadant med riset.. eller såpbubblor.. Jag kan inte förutsätta att folk vill kasta ris..eller blåsa såpbubblor..men det finns om någon önskar. ... som ett erbjudande...

Det tycker jag som en bra lösning! Om man vet med sig att man är lättrörd men kanske ändå inte har tänkt på att ta med sig en näsduk så får man en liten påminnelse när man går in. "Vad är det här, näsdukar... jamen det kan jag kanske komma att behöva, jag börjar ju jämt gråta på sånt här, vad bra."

Jag håller också med om att det är snyggare att ha ris eller såpbubblor så att man får ta själv OM det är så att man vill hylla brudparet. De flesta kommer förstås att vilja det, men det är inte snyggt att förutsätta att de ska göra det.
  • Pia01

Så långt har vi inte kommit i planeringen, men det tycker jag också är en bra idé att ha det tillgängligt för den som vill ha. Själv gråter jag bara jag tänker på ett bröllop så jag skulle förmodligen ha med mig näsdukar, men man kan ju glömma och då skulle jag uppskatta att det fanns så man slipper ta toapapper eller något :)

Jag vet inte om det hjälper dig TS, men där jag bor finns en affär som heter Inofinn, de har allt möjligt. Mycket skräp men även fynd. Bl.a. har jag sett förpackningar med hjärtan på näsdukarna som jag reagerat på eftersom de är så söta. Kanske du kan hitta något sådant om du vill ha dem i programmet?

• hellgren
    Anneli256 skrev 2012-05-06 12:45:06 följande:

Tack! :)
Svar på tråden Pappersnäsdukar till gästerna under vigsel