• Grodprinsens brud

när började ni planera?

Vi har planerat att gifta oss i augusti 2013 och jag är mitt i planeringen. Jag vet att det är tidigt men jag kan liksom inte låta bli.. Jag har min bröllopsblogg där jag samlar mina tankar, idéer, viktlogg och sådant och har bokat dag för möte med en restaurang.. Jag känner mig lite som en Bridezilla, när började ni planera "på riktigt"

• Svar på tråden när började ni planera?
  • Amejuli

Vi bokade lokal 12 mån innan och började efter det planera mer seriöst. Innan dess hade vi kanske kollat lite i tidningar å så i ett par månader. :)

• 120804

Vi började nyss, 4 månader innan ungefär, men så har vi ett litet bröllop också, och vi ska inte göra så mycket själva =) 

• Cicci90

Vi gifter oss i augusti i år och bestämde datum i maj-juni förra året.
    Alla sa hela tiden att "Oj vad ni är tidigt ute" men det har vi behövt. Jag har sytt alla servetter, gjort alla trycksaker och alla dekoration helt själv. Är färdig nu och det är 3,5 månader kvar till vigsel. Ganska skönt att inte behöva tänka på alla smågrejer då :)
    Men hur mycket tid man behöver beror självklart på hur stort/litet bröllop man har. Hur mycket man ska göra själv och det viktigaste av allt, hur mycket tid har man? Jag hinner knappt med något på vardagarna och inte lördagarna heller. Med andra ord har jag bara söndagarna på mig ;)

• sollan

Vi börade planera direkt efter frieriet så hade 1 år 1 vecka 1 dag på oss :)

Började med att boka lokalen och kyrkan vi ville ha.

Sen tog vi visserligen "paus" i planeringen över Juni-September.

Fru Olsson sedan 120414 <3
  • amelian

Vi har haft datum bestämt sedan vi förlovade oss för 1,5 år sedan. Dock började planeringen på allvar först för kanske en månad sedan och nu är det 8 månader kvar. Hotell till bröllopsnatten är bokat och flygbiljetter till och från min hemby där vi ska gifta oss är köpta.

Lokal och kyrka har varit semibokad i evigheter eftersom att min mamma jobbar för Svenska Kyrkan och är den som har hand om bokningar för kyrkan och församlingshemmet, nu är det iaf definitivt bokat också med präst, kantor och vaktmästare.

Just nu håller jag på att färdigställa inbjudningskorten så vi kan skicka iväg dem till tryckeriet och sedan skicka ut dem. Vi vill vara ganska tidiga med inbjudningarna eftersom att vi kommer gifta oss 21 december vilket är en vanlig arbetsdag precis innan jul så en del kommer att behöva ta ut semester för att kunna närvara.

I sommar ska vi bestämma mat och tårta och beställa/boka all mat, samt även bestämma oss för om vi ska ta en sväng till Tyskland eller förlita oss på Systembolaget.

Till hösten ska svärmor börja sy på min klänning (när jag har velat färdigt om hur den ska se ut). Fram till sommaren blir det väl mest småfix, ska sy lite servetter och fundera på om jag ska ha stolsöverdrag eller inte typ. 

• Tinzi

2008 oh vi gifter oss den 12 maj nu ;) men mest på allvar de senaste 1, 5 året! Men började köpa in saker redan 2008 där...

• Silme

Förlovade oss redan 2008 men bestämde oss för datum i september förra året. Bokade även lokal då. Sedan låg det nere lite, började planera på allvar efter nyår. Vi ska ha ganska litet bröllop (30 st) och ganska enkelt samt vigsel och middag/fest på samma ställe. Gifter oss 11/8.

• MatsoLotta

Vi började planera 10 månader innan och har nu kommit halvvägs, är så kul.

• ElinFalk85

Vi gifter oss om precis en vecka på valborg (nervös som faaan!!! =)), och vi började planera ca 7 månader innan bröllopet. först bokade vi kyrka, vilket var jättesvårt eftersom valborg är en måndag och dom bara ville ha vigslar på helgerna, men efter lite möda hittade vi sankt görans kyrka (stockholm där vi bor) som vill viga oss. då var jag lugn =).
    jag satt i säkert 2 veckor om inte mer och kollade olika lokaler. förstå så tänkte vi hyra lokal och pimpa själva och hyra catering, men det blev dyrare per person än att köra på restaurang för oss, så vi valde restaurang...då slipper vi pimpa lokalen och slipper städa efter oss =D.
    sen kom ju dilemmat med klänning, där velade jag fram till typ 1,5 månad sen. likaså med frisyr, men det var mest om jag skulle göra på salong eller inte (sminkningen med såklart), men bestämde mig för att göra mig iordning hemma. ska ha mina lockar utsläpta för en gångsskull =).

• tagetuss

Hej!

Är sprillans ny på BT efter att jag å sambon förra veckan bestämde att i maj nästa år ska vi minsan ta tag i det här med giftemål. Vi har nu varit förlovade i snart 4 år och 5 år när det är dags att skrida till altaret, dessutom har vi redan ett barn och nummer två kommer i sommar så det kändes som på tiden!

Jag har ju redan börjat kolla klänning och ring på nätet, bestämt kyrka och i stortsett bestämt var festen ska va (i samtycke med den blivande maken såklart). Dock är inget bokat ännu.

Nu när jag läser att andra som ska ha bröllop efter oss redan har börjat så känner jag att vi inte är ute i fööör god tid, blir ju lite uppehåll under sommaren när bebisen kommer ochi höst flyttar vi med tillhörande renovering.

• Victoria

Vi gifter oss i september 2013 och jag började små planera för ca 6 månader sen och det beror nog på att jag är sjukt mycket bridezilla och sen så klart för det är så sjukt kul!! Dom flesta tycker det är kul att vi planerar så lång tid i förväg medans vissa tycker att det är fööööör långt tid!! Men den största delen i dent tidiga planeringen är att vi ska hinna spara ihop pengar.

Vi har allafall bokat vår lokal, påbörjat gästlistan och köpt på oss lite små saker!

• Emelie 87

Älskling friade: 18 oktober 2008
    Officiellt: 6 december 2008
    Började planera smått: 6 december 2008
    Började planera på allvar: 1 januari 2011
    Gifte oss: 18 juni 2011 

En man, två barn, oändligt med kärlek
  • lordoz

Vi förlovade oss den 6/4 nu i år, och ska gifta oss 6/4 2013 (exakt ett år efter förlovningen).

Jag har planerat bröllopet sedan vi beställde förlovningsringarna ca 1 månad innan förlovningen. Så 1 år och 1 månad... Sen vet jag att verkligheten kommer knacka på dörren och att vi inte alltid har tiden till att planera. Så det kommer nog bli mer och mindre i perioder. :)

Min mamma tyckte att jag var jättetidigt ute, framförallt eftersom vi skickade ut 'Save-the-date'-korten i förra veckan, men det gjorde vi medvetet eftersom vi har många släktingar och vänner som älskar att ut och resa och vi verkligen vill ha dem på vårt bröllop.

Men jag ska pyssla en hel del själv med dekoration till borden och lokalen, så det känns som om jag verkligen behöver tiden.

• Grodprinsens brud

Vad roligt att det är fler än jag som är sådana! Tack för alla svar!
    är edt någon som har lust så får ni gärna gå in och rösta på vår fula garageport, klicka i 5 och rösta på den här bilden.,
    Vinner vi tänkte jag överraska min blivande make genom att boka montaget när han är på jobbet.. Hihi!

Svar på tråden när började ni planera?