• jeth

    Buffé eller bordservering?

    Hej!

    Vi kommer att ha ca 130 personer på vårat bröllop och skulle gärna vilja ha buffé.
    Vad är mest praktiskt buffé eller bordservering? Har ni erfarenheteer av vad som är för respektive nackdelar med båda?
    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Buffé eller bordservering?
  • Guffi

    Erfarenheten kan jag dela med mig av om två veckor när vi har haft vårt bröllop Kan däremot dela med mig av vårt resonemang. Vi har budgeterat för 40 000 och vill därför hålla så många kostnader som möjligt nere. Därför har vi valt att ha buffé på mat vi gjort själva.

    Vill ni ha serveringspersonal blir det en kostnad för att ha dem hela kvällen. Sen kanske ni inte funderar så mycket kring kostnaderna?

    En annan aspekt vi har vägt in är vilken stämning vi vill ha under kvällen. För oss blir det lite stelar med servering. Med buffé är vår känsla att det blir lite mer avslappnat, folk rör på sig mer naturlig osv... Det är vår uppfattning iaf..

    Med så många gäster som ni så skulle jag i så fall ha någon form av turordning när vilka gäster får gå, annars lär kön bli ofantligt lång.. Kanske också ha två eller flera buffébord. Annars finns risk att de första har hunnit äta upp innan de sista har tagit sitt...

  • jeth

    Jo vi försöker oxå hålla kostnaderna nere så gott det går. Vi gillar oxå att det blir lättsammare stämning med buffe och om man har flera buffebord och en bra toastmadame som ordnar med turordning så kanske det flyter på?!

    Vårt bröllop är inte förräns i september så om några veckor kan väl du berätta om hur erat gick :) Hur många gäster har ni?

  • Guffi

    Vi blir 36 personer totalt så väldigt litet jämfört med er :) Vi kommer ha en tjej som ställer i ordning maten under kvällen och ser till att allt flyter på, i samråd med toastparet.

    Så mitt råd är som sagt att planera, ha flera buffébord och i alla fall personal som ser till att där finns mat framme hela tiden :)

    Jag ska ge besked om hur vi hade det :)

    Vad har ni tänkt servera?

  • jeth

    Jag vet inte riktigt vad vi ska servera ännu, kollar på olika cateringfirmor, vad ska ni ha?

    Ja gör gärna det :) och lycka till på den stora dagen :)

  • theluckiest2013

    Personligen så gillar jag buffé bättre, dels för att man kan ta så mycket mat som passar just dig och dels för att jag inte tycker att det blir lika stelt.


     


    Några tips (jobbar på restaurang):


     


    *Se till att ha minst 4 ingångar på bufféen så att det flyter på snabbt och smärtfritt.


    *Ha minst tre serveringspersonal som kan förbereda, fixa till bufféen innan och under tiden samt duka av tallrikar.


     


    Lycka till!

  • Stike

    Jag har också tänkt buffe av flera anledningar. Jag och min fästman är från olika länder och vill att det ska synas på maten så det är omöjligt att få ihop tex tre rätters. Jag tycker också att Servering är stelt och tråkigt.. Sedan så är det svårt att få så många olika människor att alla ska gilla samma mat så det är också en stor anledning att ta bort servering! Med buffe kan alla välja och vraka fritt! Klockrent, alla blir nöjda!

  • daniiel

    Vi hade "bara" 60 gäster, tre rätters och servering vid bordet och kan säga att det var inte det minsta stelt och/eller tråkigt, alls. Folk pratade, gick mellan borden osv under hela kvällen ändå. Jag säger inte att servering är bättre, men menar bara att det behöver absolut inte innebära en stel och tråkig stämning :)


  • Chicita

    Vi hade en kombination av bordsservering / buffé

    Dom som serverade ställde fram stora fat och karotter som vi plockade ifrån 6 och 6 (dom ställde alltså ut maten vid var tredje stol om man säger så). Det funkade jättebra.
    Och stelt var det defenitivt inte.

    Buffé kan vara jättebra om det är välplanerat. Många bord att ta mat på, och möjlighet att ta från båda sidor av bordet så att det inte bara är en enda kö, ju fler gäster - destå fler ställen att ta mat på behövs om det ska flyta på bra. Samt personal som håller koll och fyller på 

  • TheD

    Vi hade buffé men jag funderar med på antalet gäster ni ska ha..... då räcker det inte med ett bord. Annars var det jättesmidigt, personalen fyllde hela tiden på så inget fat etc var tomt.

  • BlåAugustibröllop

    Chicita, vi funderar på att ha det på samma sätt som ni hade. Jag har massa frågor som jag skrev till dig i ett privat meddelande, det vore underbart om du kunde ta dig tid att svara på de. :)

  • SaJo1981

    Vi hade buffé när vi gifte oss förra sommaren, vi var 75pers på vårt bröllop och klarade oss med att man kunde gå från två håll runt buffén för att slippa långa köer=) men med 130pers kanske man ska dubbla mot hur vi hade det, två bord där man kan ta från två håll?!

    Tycker också att det blir lite stelt med sittning och vi har dessutom turen med att min svärmor har restaurang så hennes kock med familj kom och hjälpte till med maten på vårt bröllop=)

    Vår budget var 40.000 (inkl maten som vi dock fick av svärmor=)...) 

  • brud 201208

    Senaste bröllopet jag va på serverades buffe,vi va hundra gäster och när vi tog mat så hade dem första redan ätit upp. Dem hade bara från ett håll. Lite tråkigt.
    Jag va på ett för några år sedan där vi fick en exotisk planka till varje bord( tror vi satt 8 personer runt ett bord).
    Det kan jag verkligen rekomendera. En planka och en gratäng. Sedan kom det en ostbricka.
    Det va kanon,men man behöver lite personal som fixar det.

  • Guffi
    jeth skrev 2012-04-21 21:32:21 följande:
    Jag vet inte riktigt vad vi ska servera ännu, kollar på olika cateringfirmor, vad ska ni ha?

    Ja gör gärna det :) och lycka till på den stora dagen :)
    Vi ska ha kall buffé, med örtagårdsstek, kycklingfilé och fläskfilé. Sedan blir det två varianter av potatissallad, quinoasallad, bulgur, hummus och lite annat smått och gott :) Ostbricka och frukt också givetvis. Vi kommer också att ha förrätt som står på borden när gästerna kommer in i lokalen. Vi har grönt tema så vi har bestämt oss för en kall grön ärtsoppa som förrätt.

    Tack och lycka till ni med! :)
  • JuliBrud89

    Min gubbe ær kurs och konferens ansvarig på ett hotell så vi har fått med oss flera utbildade servitører så vi ska bli serverade på fat. Vår catering sa att det var mest "exlusivt", men med 130 pers så blir nog buffe bæst om man inte har folk som hjælper till :) Lycka till!

  • Chicita
    BlåAugustibröllop skrev 2012-04-22 02:12:43 följande:
    Chicita, vi funderar på att ha det på samma sätt som ni hade. Jag har massa frågor som jag skrev till dig i ett privat meddelande, det vore underbart om du kunde ta dig tid att svara på de. :)
    Jag har svarat så gott jag kan nu Glad
  • jeth

    Tack så mycket för jättebra tips och tankar :)

    Det är ju inte kul om hälften hunnit äta upp när andra hälften börjar :/
    Men om man har två buffebord med kö från två håll på varje så kanske det flyter på bra ändå! Samt pesonal som fyller på och plockar disk!

    Fler som har erfatenheter av detta? fler tips behövs :)

Svar på tråden Buffé eller bordservering?