• kacan

    Fest häften

    Hej på er...


    Ni som har gjort (eller har tänkt göra ett fest häften...)


    Hur gjorde ni?


    Fixade ni själva på datorn? Lämnade ni till tryckeri? Via internet?


    Om ni har något häfte/bilder som ni skulle vilja dela med er av så vore jag såååå tacksam ,,,


    Behöver lite insperation =)


     


     

  • Svar på tråden Fest häften
  • daniiel

    Skapade det själv i datorn och fick det utskrivet på ett lokalt litet tryckeri. Det blev väldigt billigt, gick snabbt och smidigt. Vi fick ju dock vika och häfta alla häften själva, men det gick snabbt. Vi betalade ca 400kr för 60 festhäften och 60 vigselprogram. Då fick vi många provutskrifter också. Rosa papper till omslaget och vita papper inuti. Jag ångrar dock i efterhand att jag skickade iväg maken ensam, för han valde billigaste möjligt och tog svartvit utskrift. Det kostade bara ca 700-800kr att få det i färg och enligt mig hade det varit värt det.

    Tyvärr har jag inga bra bilder alls på resultatet, tänkte inte på att fota häftena :P Vi hade vårt monogram på framsidan. Festhäftena är A4 vikta på längden och vigselprogrammen är vikta på bredden.

    Festhäftet.



    Vigselprogrammet.


     


    Innehållet i vigselprogrammet.



    För innehåll i festhäftet så går det mejla till augustibruden@gmail.com, så skickar jag över det.
  • frökenkröger
    daniiel skrev 2012-04-19 21:38:42 följande:
    Skapade det själv i datorn och fick det utskrivet på ett lokalt litet tryckeri. Det blev väldigt billigt, gick snabbt och smidigt. Vi fick ju dock vika och häfta alla häften själva, men det gick snabbt. Vi betalade ca 400kr för 60 festhäften och 60 vigselprogram. Då fick vi många provutskrifter också. Rosa papper till omslaget och vita papper inuti. Jag ångrar dock i efterhand att jag skickade iväg maken ensam, för han valde billigaste möjligt och tog svartvit utskrift. Det kostade bara ca 700-800kr att få det i färg och enligt mig hade det varit värt det.

    Tyvärr har jag inga bra bilder alls på resultatet, tänkte inte på att fota häftena :P Vi hade vårt monogram på framsidan. Festhäftena är A4 vikta på längden och vigselprogrammen är vikta på bredden.

    Festhäftet.


    Vigselprogrammet.


     


    Innehållet i vigselprogrammet.



    För innehåll i festhäftet så går det mejla till augustibruden@gmail.com, så skickar jag över det.

     


    Hej.
    Men hur gjorde ni det i datorn? Gjorde ni det i pdf fil och bara maildae in? Det som jag har svårt med är att få sidorna i rätt ordning!! Vi för det i microsoft office words...  Har du något tips på hur man får det i rätt ordning??
  • Chicita

    Jag gjorde vårt program i Word

    För att få sidorna i rätt ordning så gjorde jag helt enkelt så att jag vek samma antal papper som jag tänkt ha, numrerade dom och sen hade jag ju en mall att gå efter Solig 

    Skrev ut på jobbet (men hade lika gärna kunnat skriva ut hemma då dom inte var avancerade alls) 

  • Lebendig

    Mitt tips till dig är att använda dig av Publisher, då behöver du inte fundera på att sidorna ska bli i rätt ordning utan det ser datorn till. Jag skulle bli galen av att arbeta med word i det här fallet. det är strikt och svårarbetat enligt min mening. Ett riktigt redigeringsprogram som typ InDesign kommer vi använda, men då är vi jag lite av en hobbyredigerare (gör en klubbtidning) och min sambo är redigerare. Om du inte har programmet kan du testa det gratis i 60 dagar http://www7.buyoffice.microsoft.com/emea1/product.aspx?country_id=SE&culture=sv-SE&family=o14_publisher&action=buy&tid=bdijqGaRG&cid=757pcw14471&pcrid=9527107589&pkw=publisher%202010%20testversion&pmt=broad&WT.srch=1&WT.mc_id=pointitsem_OTB+SE_google_Publisher+-+Trial

    Jag tycker det är det enklaste hobbyprogrammet för att göra häften. Jag kan hjälpa dig med en typ av mall om du vill.  

  • Lebendig

    Och vi kommer spara på kostnaden och skriva ut det på sambos jobb.. 

  • Lebendig

    När du ska göra häftet är det också viktigt att komma ihåg att basen är 4 sidor. du kan inte bara lägga till 1 sida utan vill du lägga till sidor så blir det 4 sidor till osv

  • sabz

    Finns en tjänst hos bröllopsguiden där man kan göra sina häften :) Hade varit nice om den fanns här med.

  • Chicita

    Det finns annat ett bra program för att skapa festhäften i, det är på en konkurrerande sida till BT så jag vet inte om det är ok att skriva ut adressen dit här egentligen.
    Men forumet där är i princip dött, så jag rekommenderar inte att "flytta dit" så att säga...

    Så jag chansar, annars får dom ta bort inlägget då...
    http://www.brollopsguiden.se/

    Om man blir medlem där och går till "min sida" så finns "festprogramsverktyg" i vänsterspalten.
    Jag gillade deras placeringsverktyg också, men använde inte det i slutänden i alla fall Glad 

  • chrpe

    Lebendig: skulle du vilja hjälpa mig med ett skal till ett festhäfte? Jag får inte ordning på det. Vi vill ha A4 som man viker på längden. Så att häftena blir långa och smala.

  • Lebendig
    chrpe skrev 2012-04-25 14:06:57 följande:
    Lebendig: skulle du vilja hjälpa mig med ett skal till ett festhäfte? Jag får inte ordning på det. Vi vill ha A4 som man viker på längden. Så att häftena blir långa och smala.
    Jag kan visst hjälpa! Använder du publisher?
  • Lebendig
    Chicita skrev 2012-04-25 14:12:05 följande:
    Är det bara jag, eller ser tråden helkonstig ut... 
    Jag trodde det bara var jag! Den ser helknäpp ut...
Svar på tråden Fest häften