Jag och min man har börjat planera för barn och har inte den ekonomin jag har drömt om, men vill slåg ett slag för oss som inte har den "perfekta ekonomin".
Jag är 30 år, min man 35 år och ingen av oss har något barn sedan tidigare. Jag vill poängtera tydligt att jag har Alltid velat ha fast jobb och en trygg ekonomi innan jag skaffar barn, MEN livet blir aldrig som man tänkt sig. Jag har en högskoleutbildning på tre år och har efter den haft två statliga jobb, dock bara på vik. där inget har blivit fast. Vi bor på en litet stället där det är ont om jobb och det går inte och dagpendla utan då måste de bli veckopendling.
Min man har fast jobb och jag går på en a kassa på ca 8000 kr/mån. Nej, detta är Inte drömläget och planera barn, men vi har vart tillsammans i tre år och jag har inte fått nått fast jobb och ingen av oss blir yngre. Vi vill ha minst två barn och min man är dessutom 35 år.
Sedan är jag själv adopterad och vet kanske mer påtagligt än de flesta att man inte alltid kan få barn och att dagens adoptionsprocess är lång och utdragen. Har dessutom haft problem med mina hormoner då jag adopterads och fick därför förtidig mens, och det är inget som man vet om det har påverkat min biologiska klocka.
Jag har en högskoleutbildning, haft två statliga jobb och har om jag får säga det själv jäkligt bra förutsättningar för kunna få ett fast jobb, men det är inget löfte och i dagens samhälle är allt osäkert. Jag har vart arbetslös 8 månader och inser mer och mer att skall man bara gå och vänta på det rätta läge, kan det passera.
Jag har gjort "allt rätt" för att försöka få en bra och trygg ekonomisk trygghet, men det har ännu inte löst sig för oss och vi vet heller inte när det kommer göra det. MEN jag är 30 år nästa år, vi vet inte om vi ens kan få barn, hur lång tid det kommer att ta och därför har vi bestämt att vi skall börja försöka till hösten/vintern.
Detta är långt ifrån hur jag önskar att situationen hade sett ut för barnplanering, och jag är uppvuxen med två akademiska föräldrar som alltid haft jobb sedan jag adopterades och aldrig vart arbetslösa.
Givetvis skall man försöka skaffa sig de bästa tänka bara förutsättningarna i livet, speciellt när man planerar för att få barn, men livet blir aldrig som man tänkt sig.
Jag förlorade min mamma i cancer när jag var 23 år och hon hann aldrig träffa min man eller vara med på mitt bröllop jag insåg när hon dog att livet är så oberäkenligt och skört. Visst skall man tänka klokt och realistiskt, men samtidigt så måste man ibland göra svåra val i livet där man väljer att följa mer sitt hjärta än vad hjärnan säger.
Blev ett långt inlägg, men mycket tankat och få ur mig :)