• Vilsen pojkvän

    Vilsen pojkvän letar solitärring

    Hej!
    Letar ring till min flickvän och hon vill bli överraskad. Det är ganska utmanande med tanke på att hon ofta har ganska bestämd smak. Hon har hintat om att hon vill att jag ska fria, att hon vill ha bling bling och att hon litar helt på att om jag hittar en fin ring så kommer även hon att gilla den. Men det ska väl gå att lösa? Vill dock gärna ha tips av er erfarna. Från att ha noll koll har jag gjort en ganska noggrann research på allt om 4c, märken och dylikt.

    Jag letar solitärring, krav:
    * vitguld (tycker det är snyggast)
    * >=0,5ct diamant
    * måste passa in bra med framtida vigselring, dvs solitärringen ska ha en rak skena som ligger i kant med framtida vigselring

    Efter research har jag fått fram tre alternativ:
    Hallbergs guld egen solitärring (får en 0,75 ct diamant för samma peng som engelbert 0,5 ct)
    Schalins seine
    Engelbert 5809 den snyggaste ring jag har sett hittills, dock väldigt dyr (bra kvalité, 6-klosinfattning, dyr)
     
    Hallbergs guld



     Schalins Seine


     Engelbert


     Fråga: Är det värt att gå ner en diamantstorlek för att istället ta en Engelbert ring? Någon som har erfarenhet av ringar ovan vad gäller kvalité? Andra alternativ? Ska man gå till en smed istället? Jag vill dock vara säker på att det är bra kvalité. 

    Tacksam för svar/ Vilsen pojkvän 
  • Svar på tråden Vilsen pojkvän letar solitärring
  • KhiraLii

    För samma pris som engelberten får du ifrån USA en platinaring (betydligt dyrare än vitguld) samt en 0.8 ct toppslipad diamant. Då får du ett litet hum om prisskillnaden

  • MissBroccoli

    Jag skulle vilja tipsa om att köpa en palladium ring istället för en vitguldsring.


    Vitguld får man lämna in varje/varannat år för att rodinera den (görs för att den ska hålla färgen) men det behöver man inte göra med palladium och det har i princip samma färg. Kostnaden borde vara den samma eller max skilja några hundra.


    Är det svårt att hitta en färdig ring i palladium så gå till en guldsmed och få en gjord efter dina önskemål. Det behöver inte vara dyrare och mycket roligare att få en handgjord ring än en som är massproducerad!

  • Annamolly

    Som Broccoli sager: Vitguld haller sig inte fint, delvis darfor jag sade till min fastman att jag ville ha en 'gul'. Sedan tycker jag att 1) Du ska absout fria med en sadan ring, jag tror man gor det i typ hela varlden utom i sverige. Inget konstigt alls. I andra lander ar en slat ring nagot man har som gift, inte forlovad 2) Du har hittat jattefina ringar! Personligen har jag hellre en mindre diamant av battre kvalitet och en finare design pa ringen an en stor diamant som kanske anda ar av samre kvalitet och inte lika vit, tex. Engelbert ringen ser verkligen helt fantastiskt fin ut. Jag ar lite som din tjej, jag ville bli overraskad (och han ville overraska) och jag lamnade resten till honom. Jag ar ocksa valdigt picky, men han valde en helt fantastisk ring och dessutom uppskattade jag verkligen att han hade gjort sin research och valt den som han verkligen tyckte om sjalv ocksa. Sa folj ditt hjarta och ta den som du verkligen gillar mest, hon kommer att uppskatta det. Lycka till, du ar valdigt smart som fragar har! Men du kanner henne ju bast sjalv, sa i slutandad ar det upp till dig! :) 

  • 28juli2012

    Jag har valt seine.alm vigselring, tycker den är vacker och prisvärd. Engelbert har vackra ringa men som fler säåger betalar man mycket pengar för själva märket.

  • lmcl

    Jag gick förbi Kaplans auktioner i Stockholm för några veckor sedan, och de säljer väldigt många vitguldssolitärer där. Jag har ingen aning om vad ringarna du visar kostar (jag har inte fördjupat mig i ringfrågan...), men hos Kaplans verkar man få närmare en karat för 40.000:-, så en halv karat lär ju vara betydligt billigare. Och på en auktionsfirma betalar man knappast för märke och marknadsföring...

  • Charlie79

    Kaplans har många alternativ och egna guldsmeder som kan designa ringen tillsammans med dig. Vidare så äger Kaplans även diamantia.com som kan vara värt att kolla in (ett bra svenskt alternativ i alla fall). När min fästman friade så fick jag en underbart fin "leksaksring" och sedan designade vi de riktiga ringarna tillsammans, och fastnade just för kantigare skena på både solitär- (briljantslipning) och alliansringen (prinsesser). Det finns oerhört mycket inspiration att hitta på olika designers hemsidor såsom Cartier, Tiffanys etc.



     

  • mjeanettek

    hej,


     


    Jag har en liknande ring som Schalins Seine... var obs på att den "river" om du har baby/småbarn. Jag måste alltid ta av mig ringen för vi nattar eller fex kliar på ryggen. hehe


    Engelbert verkar på mig ha "mjukare kanter". I tillägg ödelägger Seine ringen nylonstrumpbyxor...

  • Vilsen pojkvän

    Tack för alla goda råd! Jag ska besöka olika smeder för att se vad de har att erbjuda. Den där fors verkar ju bra. Jag väljer nog hellre en ring av bättre kvalité och mindre sten som många av er säger. Nu ska det ut på stan och kollas igen!

  • Dannedo

    Som någon skrev innan så rekommenderar jag Kaplans i Stockholm.  De har mycket "använda" ringar, men även nytillverkade. Efter att ha kollat runt en hel del så känns det som att det är där man får mest ring och diamant för pengarna utan att tumma på kvalitén, och det är inga masstillverkade ringar. För övrigt så verkar du ha väldigt bra smak, jag gillar verkligen alla ringar du valt, supersnygga!

    Hittade en fin ring som stämmer ganska bra med det du beskrev:



    Den är från Kaplans, 0.50 carat och rätt ok i pris. 
    www.kaplans.se/Kaplans/StoreArt.aspx&plT=67498051
  • 120509

    Instämmer med en av de föregående, att det är mest "praktiskt" att stenen inte sticker upp alldeles för mycket, så att man kommer att fastna i allting. Det ser ut som om Engelbertringen gör det?
    Du kanske tycker jag är lite tråkig, men tänk samtidigt på att ringen är något man bär varje dag, dygnet runt, resten av sitt liv, eller hur?
    Både Schalins-ringar till riktigt bra priser, och många andra vackra egentillverkade kan du få hos "Valstaguldsmed" i Märsta. Jag vet inte hur han bär sig åt, men lär ha de bästa priserna häromkring. På hans hemsida kan du också se en hel del om hantverket, klart intressant!
    valstaguldsmed.se/sv/
    Jag tycker det är riktigt romantiskt att du lägger ner din själ i att hitta "rätt" ring! Lycka till!! 


  • Annamolly

    Min sten sticker upp ratt mycket men jag bryr mej inte om det. Det beror kanske lite pa vad man gor pa jobbet med eller om man har nagon hobby dar man anvander handerna mycket. Aven om Engelbert ringen sticker upp sa ser den ganska 'smooth' ut i formen medan de andra ar kantigare och kanske lite mer 'riviga'.

  • KhiraLii

    Gillar man ringar med utstående fattningar av ädelstenar så är det väldigt sällan de upplevs vara ivägen. Man lär sig väldigt fort hur man skall hantera handen. Undantaget är om man jobbar med något tyngre då bör man inte ha ring på sig alls pga av risken att man böjer skenan. Det gäller ju dock alla ringar.

    Ogillar man däremot designen ja då tror jag man lätt går och irriterar sig på den.

  • Koloratur

    Håller med Annamolly och KhiraLii!

    Har själv blivit friad till med en underbar "bling-bling"-ring  som sticker upp ganska mycket. Men det är inga problem alls, den är varken i vägen eller river upp strumpbyxor...

    Så om det är så att din blivande fästmö tycker om lite flashigare ringar så ska du nog inte oroa dig för mycket för att det ska bli för hög.

    Kaplans är ett jättebra ställe att kolla på, man kan verkligen fynda där! 

    Annars finns jättebra guldsmed i Sickla Köpkvarter (på den där lilla gatan på sidan som har olika typer av hantverk), de gör både smycken på beställning samt har egen design. De är verkligen duktiga, använder sig alltid av bra kvalitet på stenar! 

     

  • Dannedo

    Jag tror inte att du behöver vara orolig för att ringen ska vara för opraktisk för henne, om hon gillar bling och vill ha en sten som är över 0.50 c så blir det ju en hög ring. Lycka till! Visa gärna vad det blev för något!

  • milaui

    Först och främst; Herregud, vad fint av dig. Underbart att du pluggat på!


    Jag tror, att tjejer rent generellt, uppskattar tanken bakom mest. Det är den finaste biten. Sen ska man ju självklart inte sticka under stol med att om det är en helvetiskt ful ring så blir man besviken, men den biten tror jag absolut inte att du behöver bekymra dig om.


    Menar, det är ju DU som känner henne bäst! :)


    Go for the rock med lite bättre kvalitet, tycker jag. Jag är personligen en tjej med bestämd smak och "the best is always good enough". Lycka till och berätta gärna hur det gått!


     

  • ramy

    Min svenska fästman friade till mig med denna ring i palladium med 0.5ct Top Wesselton och klarhet VS. Den finns också med större diamant men för mig så var den perfekt.

    Jag har bara haft ringen i snart ett år men jag är glad för att min fästman köpte en ring i palladium...den ser nästan lika fin ut nu som när jag fick den...jag tvättar bara diamanten undertill ibland med en tandborste :)



    www.lamastone.se/solitar-palladium-rund-briljantslipad-diamant-05ct-p-3383.html
    Amore vole vole fe
  • Vilsen pojkvän

    Tack än en gång för alla fantastiska tips! Kom på att jag inte har gjort ett inlägg om hur det faktiskt har gått...

    Jag hittade en fin ring på Kaplans autktioner som jag bjöd på, en 0,56ct TW SI, i april förra året. Jag funderade på att designa själv men bestämde mig för att fria med den inropade så att jag och min fästmö kunde designa den tillsammans. Den blev helt fantastisk! Friade efter mkt planerande under sommaren 2012. Min fästmö blev utlurad till olika platser där hon fick olika brev där det stod om oss och våra år tillsammans. Till sist blev hon instruerad att ge sig ut till en pir där jag stod redo att fria! En fantastisk middag i hamnen väntade, blå himmel, vindstilla....

    Nu är det bröllopsplaner som gäller, där är det dock fästmön som är basen, såklart....;)

Svar på tråden Vilsen pojkvän letar solitärring