• Forumvärd

    Glad Påsk- berätta här!


    Foto: Vera Kratochvil publicdomainpictures.net

    Nu är det snart påsk!

    Tid att umgås med släkt och vänner och äta god mat och en massa ägg!

    Vilka påsktraditioner har ni och vem vill du hälsa till?
    Dela gärna med er av era hälsningar och traditioner i tråden. Och har ni någon fin bild så är det toppen!

    Glad Påsk önskar vi på Bröllopstorget.se!Solig
  • Svar på tråden Glad Påsk- berätta här!
  • TheD

    Traditioner? Inga. Den här helgen är ju en ursäkt att komma bort från folk :) Det är det bästa!!!

  • Forumvärd

    Jag älskar påsken men är väldigt dålig på att pynta och ha mig.
    Påsken är en tid då vi umgås och träffas. Det blir massor med god mat och ägg förstås!
    Massor med skratt med  kära vänner och familen.
    Glad Påsk!

  • Forumvärd
    TheD skrev 2012-04-04 14:09:52 följande:
    Traditioner? Inga. Den här helgen är ju en ursäkt att komma bort från folk :) Det är det bästa!!!
    Det kan väl vara en tradition!
    Tid att ta det lugnt och samla krafterna!
  • SkövdeSophie

    Sill! Massor med sill! Och godis! Min mamma brukar ordna en tävling där vi först målar varsitt ägg som vi sedan tävlar i äggpickning med. Är rätt soligtboch hon har alltid nån kul present till vinnaren. Min svägerska ordnar alltid middag på påskafton, med massor av mat! Hon har 20-års jubileum i år, jag har varit med i tre av dem

  • Soldemor

    För mig börjar påsken på påskdagen, eftersom påsken är när vi firar att Jesus uppstod från de döda. Långfredagen och påskafton är sorgedagar i Svenska kyrkan och känns som en bra anledning att bara ta det lugnt.


    Arbetar på långfredagen och tar nog omvägen in om två gallerier på vägen hem. Kommer att fira påsknattsmässa i Domkyrkan i Lund och sedan blir det troligen Österlen och konstrunda för hela slanten på påskdagen.


    Har ingen traditition hemifrån om att äta speciellt el så när det är påsk, oftast blir det kyrka och konst, då hela Skåne är nerlusat med konstrundor!

  • Chicita

    Normalt sett firar vi påsk i Särna med hela makens släkt.
    Det brukar vara ett lämmeltåg med skotrar när vi åker ut på fjället allihopa och ibland en helikopter också Glad 
    I år blir det dock inget av med detta eftersom det är öppet vatten på sjöarna och det knappt är skoterföre på fjället längre.
    Dessutom har min ena svägerska precis fått ett vikariat så hon kan inte komma med. Så vi bestämde helt sonika att i år firar vi i Älvdalen istället. Det blir den traditionella påskmiddagen med massor av sill, men ingen skoteråkning... Och bara närmaste familjen Glad 

  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2012-04-04 14:22:31 följande:

    För mig börjar påsken på påskdagen, eftersom påsken är när vi firar att Jesus uppstod från de döda. Långfredagen och påskafton är sorgedagar i Svenska kyrkan och känns som en bra anledning att bara ta det lugnt.


    Arbetar på långfredagen och tar nog omvägen in om två gallerier på vägen hem. Kommer att fira påsknattsmässa i Domkyrkan i Lund och sedan blir det troligen Österlen och konstrunda för hela slanten på påskdagen.


    Har ingen traditition hemifrån om att äta speciellt el så när det är påsk, oftast blir det kyrka och konst, då hela Skåne är nerlusat med konstrundor!


    Jag leder påskotta med efterföljande sillfrukost klockan 07.00 i "min" kyrka. Det är ren glädje och påskens höjdpunkt sedan fem år tillbaka. Men även skärtorsdagen och långfredagen är viktiga, då man får fundera över det mörka i tillvaron. Så har jag förstås ingenting alls emot att äta ägg och godis på påskafton heller, i närheten av påskriset och allt pyntet
  • Mariem

    Vi firar med familjen på påskafton med påskbuffé och tårta. Vi ger varandra påskägg med presenter i och så har vi ett jätteägg fyllt med plockgodis som alla får äta ur. Efter maten brukar vi spela sällskapsspel och äta godis tills man spricker. =) Ägg brukar vi måla några dar innan och hänga upp i påskriset. och så pyntar vi med fjädrar ute i syrenbusken. I år blir vi nio personer redan på långfredagen, så då ska vi äta lammfilé med potatisgratäng. Mums!

  • Forumvärd
    SkövdeSophie skrev 2012-04-04 14:16:38 följande:
    Sill! Massor med sill! Och godis! Min mamma brukar ordna en tävling där vi först målar varsitt ägg som vi sedan tävlar i äggpickning med. Är rätt soligtboch hon har alltid nån kul present till vinnaren. Min svägerska ordnar alltid middag på påskafton, med massor av mat! Hon har 20-års jubileum i år, jag har varit med i tre av dem
    Sill är supergott!

    Har du något bra recept på en smidig och snabbgjord sill?
  • Forumvärd
    Soldemor skrev 2012-04-04 14:22:31 följande:

    För mig börjar påsken på påskdagen, eftersom påsken är när vi firar att Jesus uppstod från de döda. Långfredagen och påskafton är sorgedagar i Svenska kyrkan och känns som en bra anledning att bara ta det lugnt.


    Arbetar på långfredagen och tar nog omvägen in om två gallerier på vägen hem. Kommer att fira påsknattsmässa i Domkyrkan i Lund och sedan blir det troligen Österlen och konstrunda för hela slanten på påskdagen.


    Har ingen traditition hemifrån om att äta speciellt el så när det är påsk, oftast blir det kyrka och konst, då hela Skåne är nerlusat med konstrundor!


    Konst och påsknattsmässa låter trevligt! Solig
    Jag har tyvärr aldrig varit på en påsknattsmässa. Men minns mysiga påskgudtjänster från Arådalens kapell.
    Det är ett litet kapell som ägs av Svenska Kyrkan och som ligger så otroligt vackert vid kanten av Oviksfjällen.
    Vi brukade åka dit förr om åren de påskar som firades i stugan.
    Lägger in en bild som visar hur vackert det är i Arådalen


    Foto Gunnar Cogrell
  • Forumvärd
    Chicita skrev 2012-04-04 14:26:19 följande:
    Normalt sett firar vi påsk i Särna med hela makens släkt.
    Det brukar vara ett lämmeltåg med skotrar när vi åker ut på fjället allihopa och ibland en helikopter också Glad 
    I år blir det dock inget av med detta eftersom det är öppet vatten på sjöarna och det knappt är skoterföre på fjället längre.
    Dessutom har min ena svägerska precis fått ett vikariat så hon kan inte komma med. Så vi bestämde helt sonika att i år firar vi i Älvdalen istället. Det blir den traditionella påskmiddagen med massor av sill, men ingen skoteråkning... Och bara närmaste familjen Glad 
    Det låter ju hur mysigt som helst!
    Jag älskar fjällvärlden och speciellt på vårvintern. Skoter och pimpling och en massa härlig sol! Solig
  • Forumvärd
    Kjell Präst skrev 2012-04-04 14:58:58 följande:
    Jag leder påskotta med efterföljande sillfrukost klockan 07.00 i "min" kyrka. Det är ren glädje och påskens höjdpunkt sedan fem år tillbaka. Men även skärtorsdagen och långfredagen är viktiga, då man får fundera över det mörka i tillvaron. Så har jag förstås ingenting alls emot att äta ägg och godis på påskafton heller, i närheten av påskriset och allt pyntet
    Sillfrukost efter påskottan låter ju som en yppelig idé!
    En ny version av kyrkkaffet och väldigt "påskigt" Det låter trevligt!
  • Forumvärd
    Mariem skrev 2012-04-04 16:46:18 följande:
    Vi firar med familjen på påskafton med påskbuffé och tårta. Vi ger varandra påskägg med presenter i och så har vi ett jätteägg fyllt med plockgodis som alla får äta ur. Efter maten brukar vi spela sällskapsspel och äta godis tills man spricker. =) Ägg brukar vi måla några dar innan och hänga upp i påskriset. och så pyntar vi med fjädrar ute i syrenbusken. I år blir vi nio personer redan på långfredagen, så då ska vi äta lammfilé med potatisgratäng. Mums!
    Påskbuffé och tårta smarrigt!
    Och påskäggen icke att förakta!

    Jag är tyvärr dålig på att tillaga lamm men i år ska jag försöka mig på det! Solig
  • Soldemor

    Hemma hos mig är det bara jag som äter sill, så jag brukar unna mig lite sill från Buhres i Kivik. De öppnar för säsongen nu till påsk, så jag skall passa på att köpa en burk eller två när vi är över och ser på konst. Den är god! Jag sörjde verkligen när deras fiskbutik och restaurang brann ner för några år sedan, men nu är allt uppbyggt igen, det skall bli så gott!

  • daniiel

    Vi brukar göra påskrisk, ute, och äta påskmiddag hos mormor :) Ibland, som i år, så fyller min mamma år under påsken, så då firar vi henne såklart :) Ja, dottern brukar få sig ett påskägg från påskharen också. Mycket mer än så är inte påsken för oss, men vi tycker det är alldeles tillräckligt :)



Svar på tråden Glad Påsk- berätta här!