• Brud 121212

Betala för gästernas boende?

Hej
    Jag och min sambo planerar bröllop som går av stapeln den 12-12-12
    Min sambo är finsk och har släktingar i finland som vi skall bjuda sen har jag en kusin i GBG och min syster i småland...

Nu funderar vi över hur vi gör med deras boende?
    Skall vi betala för det??

Vi har fina stugbyari stan som vi planerar ha som tips för boende till dem..
    Där kan dem bo 4-7 pers i samma stuga för 1800 kr för 2 nätter...

Vi kommer inte att önska oss några presenter på bröllopet...

• Svar på tråden Betala för gästernas boende?
  • Chicita

Om ni har ekonomi för det så är det ju väldigt fint att bjuda på boende.
    Men det är långt ifrån vad man som gäst förväntar sig (en normal gäst i alla fall Tungan ute )

Att ni tipsar om stugbyn och kanske förhandlar med dom om att få ner priset är ett annat alternativ. Och kanske att ni fixar frukost till alla som bott där dagen efter bröllopet så dom slipper tänka på sånt?  

• daniiel
    Chicita skrev 2012-04-02 19:39:36 följande:
    Men det är långt ifrån vad man som gäst förväntar sig (en normal gäst i alla fall Tungan ute )

Att ni tipsar om stugbyn och kanske förhandlar med dom om att få ner priset är ett annat alternativ. Och kanske att ni fixar frukost till alla som bott där dagen efter bröllopet så dom slipper tänka på sånt?  
    Håller med om detta :) Jag tror inte det hör till vanligheterna att brudparet betalar för gästernas boende, men vill man och har råd, så är det ju väldigt snällt och omtänksamt att göra det. Annars är det, som Chicita skriver, bra om man som brudpar tipsar gästerna om lite olika boendealternativ osv.
  • JuliBrud89

Jag bor i norge och min familj (och andra) ska bila upp hit, och dom betalat før eget boende. Det ær inget bruparet ska stå før. (Om ni inte gærna vill och har råd till det såklart) :) Det ær ju en fin gest, men som ovanstående sagt, dom ræknar inte med det :) Hoppas jag...

• Brud 121212
    Chicita skrev 2012-04-02 19:39:36 följande:

Åh du kommer med så fina tips och råd Solig

Vår tanke är att dagen efter bröllopet skall vi äta frukost på ett hotell här i stan som är känd för sin frukostbuffé =)
    Vi bor bara i en 3a och tränga in 20 pers i en trea på 75 kvm skulle bli lite väl häftigt Cool
  • Brud 121212

Åh tack för era svar ni andra =)

Som jag skrev skall vi bjuda på frukost dagen efter på ett hotell som har bra frukost =)

• Chicita

Att bjuda på frukostbuffé på ett hotell är lyxigt nog känner jag...
    Så kör på det Solig 

Om någon tycker att det är snålt så skulle jag fundera på vem som egentligen är snål av er i så fall...
    Vissa kan lägga en bra bit över tusenlappen på en bröllopspresent utan att blinka. Men allt annat är "för dyrt" och "snålt".

Var bara tydliga i att ni vet att dom kommer ha omkostnader inför erat bröllop och att ni vill därför inte att någon ska känna sig manad eller tvingad att ge en present. Att dom kommer är gåva nog (eller något sånt) 

• Mariem

Tror du inte att gästerna hellre skulle välja att bo på hotellet istället för tillsammans i en stuga?

• milla1

Jag tycker inte att man behöver göra det! Jag har varit på bröllop där jag betalt boende själv, och inte alls tänkt över det..! Man får ju välja själv om man vill/kan komma! Vi betalar dock boende 2 nätter (bröllopshelgen) för min familj eftersom de "Måste" komma på mitt bröllop som kommer vara i Italien...Vi hade egentligen inte råd men det känns nu fint att vi prioriterade de allra närmaste, mina föräldrar och syskon.Resten får betala själva! (vilket jag hade dåligt samvete för...) Jag trodde många skulle tacka nej pga kostnaden men det visar sig att många vänner ändå kommer, vilket jag är jätteglad och tacksam för! Men självklart vill vi inte ha några gåvor på det....!!

• milla1

Ps) Vi kollade oxå upp billiga boenden och länkar till bra flygresor. Skrev ett infoblad med alternativ som vi sände med inbjudan!

• aniara

Vi hade först tänkt betala för alla våra gästers boende, men sen blev vi "avrådda" av de i vår omgivning som ansåg det helt normalt att gästerna betalar för sig själva. Men vi kommer att bjuda samtliga gäster på frukost på hotellet dagen efter (några bor på vandrarhem eller campar).

• Insanire

Vi hyr en lägergård tillsammans med festlokalen där gästerna som kommer långt ifrån kan bo.
    Självklart kostar det extra för oss att hyra lägergården med boendet, men vi löser det genom att ta 200 kr/pers och natt och då ingår frukost och lunch för den efterkommande dagen.
    Vissa väljer att bo hela helgen, fre - sön och betalar då 400 kr inkl frukost och lunch. Vissa väljer att bara bo lör - sön och betalar då 200 kr inkl frukost och lunch.

Det blev ett billigare alternativ än att ta in på hotell för gästerna, dock kände vi inte att vi hade råd att bjuda på hela boendet, därav den låga kostnaden.

• AnnL

Vi har valt en lokal där det finns flera rum samt plats för husvagn/husbil då många gäster åker långt. Vi har inte ekonomin att betala för alla men det finns iaf möjlighet att sova över om man vill, till en billigare peng än hotell. Däremot bjuder vi alla på brunch dagen efter :)

Svar på tråden Betala för gästernas boende?