• Brudiframtiden

    Pioner i sutet på augusti, början av september???

    Som rubriken lyder...går det att ha en brudbukett med pioner i slutet av augusti/början av september?? Vill så hemskt gärna ha en pionbukett men har förstått att det egentligen är efter säsong? Någon som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Pioner i sutet på augusti, början av september???
  • Head Over Heels
    daniiel skrev 2012-04-01 11:51:55 följande:
    Dahlia kanske? Eller astrar som är lite bulliga? Nejlikor? Jag är inte hundra på namnen, men rosorna David Austin (jättevackra) eller Sweet Avalanche?
    Instämmer med brudiframtiden, tack för tipsen :)
  • daniiel
    Brudiframtiden skrev 2012-04-01 11:57:02 följande:
    Tack!!!!
    Hoppas du ska hitta något som passar, om inte pioner finns. Om du hittar något annat som du kan tänka dig istället, så går det ju be om att de väntar till sista stund med att kolla om det finns pioner och om inte, så tar de det andra alternativet.
  • Brudiframtiden
    daniiel skrev 2012-04-01 12:01:54 följande:
    Hoppas du ska hitta något som passar, om inte pioner finns. Om du hittar något annat som du kan tänka dig istället, så går det ju be om att de väntar till sista stund med att kolla om det finns pioner och om inte, så tar de det andra alternativet.
    David Austinrosorna var ju ljuvliga, googlade runt och hittade!!!! Undrar just vad en bukett med sådana kostar! Tack för hjälpen, verkligen jättebra tips!!!
  • NilsKpyssling

    tänkte också tipsa om David Austinrosor, jag gifter mig i mitten på juli och ville också ha pioner men fick till svar att det kan bli svårt. Funderar på nejlikor, dahlior och austinrosorna.. Hoppas du hittar nåt du blir nöjd med!

  • Malin106

    Mina pioner i trädgården brukar nästan vara utblommade i juni då de står soligt. Vill själv ha pioner i min bukett och hoppas innerligt att de står sig till 16 juni. Tror som sagt att det är för långt efter säsong ditt datum. Men det finns ju nejlikor i samma färg som pioner och man kan sätta ihop dem väldigt många så ser det ut som en riktigt stor blomma :)

  • daniiel

    Ja, Austinrosorna är nog de som påminner mest om pionerna och jag tycker de är jättevackra. Hade något tipsat mig om sådana före mitt bröllop förra året, så hade jag haft blommor i buketten :) Tror att de skulle göra sig bra ihop med nejlikor :)


  • Head Over Heels

    Hittade en ros (david austin) som heter "spirit of freedom" som är väldigt fin och sen tycker jag om nejlikor också :) Så visst finns det alternativ till pionerna!

  • NilsKpyssling

    Är det någon som har en aning om vad David Austinrosorna kostar på ett ungefär? Räknas de som "exklusiva", eller är de vanliga?

  • Brudiframtiden
    NilsKpyssling skrev 2012-04-01 19:51:55 följande:
    Är det någon som har en aning om vad David Austinrosorna kostar på ett ungefär? Räknas de som "exklusiva", eller är de vanliga?
    Det undrar jag med....
  • daniiel
    Head Over Heels skrev 2012-04-01 12:16:05 följande:
    Hittade en ros (david austin) som heter "spirit of freedom" som är väldigt fin och sen tycker jag om nejlikor också :) Så visst finns det alternativ till pionerna!
    Ja, den är fin :) Även "Queen of Sweden", "The Pilgrim" och "Constans Spry" är väldigt vackra tycker jag.
  • thewhytehouse
    Brudiframtiden skrev 2012-04-01 19:57:46 följande:
    Det undrar jag med....
    Pionrosor brukar kosta minst det dubbla från vanliga rosor och var beredd att de måste beställas i god tid innan. De brukar kosta runt 40--50:-st.

    De brukar komma från Holland eller England och det kan vara så att odlarna inte har just de sorterna som ni nämnt i trådarna, men det finns alltid liknande. Så bäst att inte hänga upp sig på en speciell sort.

    Ta med bild till florist, så kan de säkert hjälpa till med att få fram något som odlarna har i sitt sortiment.
    Lycka till.
Svar på tråden Pioner i sutet på augusti, början av september???