• FruNovember

    Skulle följande kännas snålt?

    Herreguuud, jag kan verkligen inte bestämma mig.. Både jag och min blivande är nykterister, men hade ändå planerat för trerätters med vin/ öl till maten, avec till kaffet osv.. Vår ekonomi är ganska ansträngd, men om vi verkligen gnetar så får vi till det.. Saken är ju den att vi helst skulle ha det nyktert och lite billigare.. Har nu hittat ett supermysigt ställe där de har följande afternoon-tea-meny.. vad tycker ni, är det okej eller känns det b? Kakbuffén består av: Nybakta scones med marmelader och ost Tårta och bakelser Kladdkaka med grädde Mini dammsugare, biskvier, chokladbollar & bullar Mjuka kakor som morotskaka, snoddas & banankaka Winerbröd Rulltårta Paj Små kakor Smörgåstårta Dricka, kaffe & te!         

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 09:37
    Så, nu har vi pratat nytt upplägg halva natten, och det känns helrätt

    Vi kommer lägga till en hel del smörgåsar, kanske lite crustader och liknande, så vi hamnar på typ 50/50 "matiga alternativ"/ bakverk..
    Det enda jag är lite oroligvför är att det kanske blir lite väl kort.. Någon som har något bra förslag för att "förlänga kalaset"?

  • Svar på tråden Skulle följande kännas snålt?
  • 1700tal
    FruNovember skrev 2012-03-27 20:54:03 följande:
    det som står i trådstarten är ställets meny som jag bara klistrat in, så en hel del modifiering blir det.. Massa tack för tipset, ide om fyllningar emottages tacksamt! man kanske ska löpa linan ut och ha engelsk lord som klädkod?

    Ahaa, då förstår jag. Kolla in här, här finns de flesta klassiker: http://www.sandwich-recipe.co.uk/index.html. Egg mayo är ett måste, gott och blir inte torrt. Tuna mayo är också supergott och saftigt. Sen är väl en med cheddar, fin skinka och smågurka eller liknande också en klassiker. Och en BLT (bacon, lettuce, tomato)... Och en klassisk butty (bröd, smör, och ketchup och så ett pålägg till) med kotlettbacon eller riktiga engelska pork sausage. Och nån med kyckling och senap/creme fraich osv.


     


    Har bott i UK ett antal år så har lunchat flitigt på sandwichar.. Ett smart tips är iaf att akta sig för torra fyllningar, blanda gärna i majonäs, creme fraich, senap, hackade smågurkor osv för att göra dem saftiga.

  • sagoprinsessa

    Låter kalaskul och inte alls snålt tycker jag Glad Sen ska jag å andra sidan bara ha efterrätter på mitt bröllop så jag kanske är aaaningen partisk Oskyldig Solig

  • FruNovember

    Det här börjar kännas som ett vinnande koncept faktiskt! Tack 1700-tal för expertisen, fyll på.mer om du kommer på nåt! Så kul att fler tänker köra på samma grej, borde vi starta en tråd? :-P

  • hsmamma

    Jag har startar en tråd . "någon mer som ska sk tebröllop eller liknande"

  • Fröken fantastisk

    Hahahaha tack för alla som redde ut denna mystiska fråga, spännande. Hade egentlign inget med frågan att göra men ja, intressant hur det kan skilja sig dialektalt :) Tyckte det var lite ovanligt med snoddas bland banankakan. För att fortsätta på OT då, vad heter detta vita bröd som inte brukar kosta många kronor med svarta frön på hos "er"?


    Men TS, tillbaks till ämnet. Tycker det låter som ett jättebra upplägg, gillar sånt oerhört, hade en tanke på det själva :) Däremot tycker jag att kuvertavgift är BIG no no i detta fall. Då bjuder ni på ALLT!


    Sen måste jag också säga att jag hade nog kräkts på kvällen om jag ätit allt detta söta med den feta smörgåstårtan (och då äääälskar jag ändå det). Kanske scones och marmelader också/eller? Eller eventuellt någon sallad...

  • SkövdeSophie

    Låter jättemysigt! Kör på det! Inte alls snålt, det är ju er dag, ni skall känna att ni gör det som känns rätt för er!

  • repsara
    Green skrev 2012-03-27 22:15:47 följande:
    Kan det vara rosenbröd (skåne) som kallas snoddas ?
    rosenbröd heter det här också (ångermanland).

    TS. Låter inte ett dugg snålt utan toppenmysigt!
  • 120509

    Kan bara instämma med många före mig, att jag tycker detta låter som ett idealiskt upplägg för er! Särskilt som ni inte är så inne på alkohol, som det gärna blir mera av vid kvällsarrangemang!
    Och med det här temat kan man ju t o m baka en hel del själv i förväg, som många av er andra verkar göra. Att baka är ju dessutom riktigt kul, och man kan nästan se som ett rent nöje?
    Lycka till! /Kram Britt


  • Jane

    Inte snålt alls, jag tycker inte heller att alkohol passar in med alla bakverk. i sådana fall om ni skulle vilja ha avec till kaffet om ni har råd. Men utan blir bra ändå.

    Men jag skulle skippat mini dammsugarna och biskvierna som folk alltid äter till vardags och införskaffat mer bröd och pålägg som några skriver.


  • Anneli256

    Tycker det låter som hur mycket som helst.. inte alls snålt. Du undrade hur man kan "förlänga" festen. Vet inte vilken tid på dagen som ni ska ha ert bröllop. Eller om ni tänkt er någon typ av underhållning eller annat spex. Kanske en trubadur som spelar? Var på en femtioårsfest med namngivningsceremoni för deras lilla barn .. där hade ett par som kände värdparet ordnat ett korsord där dom spelade och sjöng och låtarna var kopplade till något som kunde relateras till jubilaren. Det innebar att i detta fall kalaset hade det där "lilla extra ". Man kan även ha annan typ av underhållning, som tex lekar, bildspel.


    Vill ni ha dans? ska ni ha en brudvals.. eller liknande finns tips på youtube
    ">

    som kan göra det lite roligt och kanske förlänga festen eller bruden som dansar för brudgummen
    ">

    . Det beror helt och hållet på vad ni tänkt er.


    Det kanske inte faller sig naturligt att hålla tal och liknande för gästerna när man inte har den "traditionella" trerättersmiddagen, beror även på hur era vänner och anhöriga är och hur ni har tänkt er själva sittningen. Uppmuntra gärna gästerna till att bidra med spex eller tal i inbjudan. En annan sak som kan vara bra om nu festen drar ut på tiden är att erbjuda någon enkel "nattamat" tex janssons eller korv med bröd. Gästerna har kanske ätit middag innan dom kommer eftersom dom vet att det bara blir "enklare mat" och om det nu drar ut på tiden så blir dom kanske sugna på något framåt kvällen / natten.. istället för att behöva skynda hem så vips dukar ni fram korv med bröd ;)


    Bara några små tankar och funderingar.

  • darkHorse
    FruNovember skrev 2012-03-27 18:33:44 följande:
    Herreguuud, jag kan verkligen inte bestämma mig.. Både jag och min blivande är nykterister, men hade ändå planerat för trerätters med vin/ öl till maten, avec till kaffet osv.. Vår ekonomi är ganska ansträngd, men om vi verkligen gnetar så får vi till det.. Saken är ju den att vi helst skulle ha det nyktert och lite billigare.. Har nu hittat ett supermysigt ställe där de har följande afternoon-tea-meny.. vad tycker ni, är det okej eller känns det b? Kakbuffén består av: Nybakta scones med marmelader och ost Tårta och bakelser Kladdkaka med grädde Mini dammsugare, biskvier, chokladbollar & bullar Mjuka kakor som morotskaka, snoddas & banankaka Winerbröd Rulltårta Paj Små kakor Smörgåstårta Dricka, kaffe & te!         

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 09:37
    Så, nu har vi pratat nytt upplägg halva natten, och det känns helrätt

    Vi kommer lägga till en hel del smörgåsar, kanske lite crustader och liknande, så vi hamnar på typ 50/50 "matiga alternativ"/ bakverk..
    Det enda jag är lite oroligvför är att det kanske blir lite väl kort.. Någon som har något bra förslag för att "förlänga kalaset"?
    Jag vet inte alls när och under vilka former tebjudningen ska vara, men jag ser ett vitt utetält en solig sommardag framför mig ;)

    En tipspromenad kanske (med frågor om er) så kan gästerna spatsera runt i de vackra omgivningarna? Gästbok där gästerna kan skriva ner sina lyckönskningar? Är det tänk att vara enbart mingel kanske det kan bli lite klurigt med tal, men om gästerna är någorlunda samlade och det finns ett bra sätt att påkalla uppmärksamhet kan det mycket väl vara någon som vill säga några ord. Solosång eller annat musikaliskt stycke om ni är musikaliska osv.
  • FruNovember

    Å, massa tack för alla trevliga och bra svar! Ska höra vad mannen tycker, men iden om trubadur och melodikryss var ju supertrevlig! Gästbok var också bra, kanske blir lite mer seriöst i nyktert tillstånd också.. Vi gifter oss i november, bröllopskalaset kommer vara på ett friluftsmuseum, restaurang.. tänker att det blir sådär höstmysigt att krypa in och bara ha det varmt och gott.. marshaller på vägen upp, kanske en liten tipspromenad mellan parkering och restaurangen..

  • Green
    darkHorse skrev 2012-03-28 16:35:21 följande:
    Rosenbröd är väl runda brödbitar?
    Såhär ser Snoddas ut:
    static.kokaihop.se/recipe/large/1802868-38299...
    De brödet finns inte här. Har aldrig köpt något och tror inte att jag sett det innan heller?!
    Det närmsta jag kommer är vanligt franskbröd (eller formfranska)
  • sandraochdaniel
    FruNovember skrev 2012-03-27 20:44:51 följande:
    Haha, Frökenf, dt är dialektalt.. :-P Men snoddas i västerås är samma sak som kärleksmums i Götet!
    Hej, är också Västeråsare och måste fråga vart du hittade det här fantastiska alternativet med afternoon tea?
Svar på tråden Skulle följande kännas snålt?