• Anonym (Funderar)

    Jobba på företag utan kollektivavtal?

    Jag har fått ett jobberbjudande på ett företag som inte har något kollektivavtal...
     Är det värt att satsa på?

    Vet att man förlorar på pensionen pga det... Men vad finns det fler  för nackdelar?
    Lönen var bra åtminstone - så jag funderar på ta det ändå.

    Någon mer som jobbat utan kollektivavtal och har åsikter om detta? 
    För- nackdelar? 

  • Svar på tråden Jobba på företag utan kollektivavtal?
  • Anonym

    På vilket sätt förlorar man pensionen på att jobba på ett företag som inte har något kollektiv avtal? Företaget jag jobbar på har heller inget kollektiv avtal men de "följer Unionens kollektivavtal" vad nu det betyder egentligen. Vet att de betalar in tjänstepension men vet inte hur mycket. Jag är pinsamt dålig på allt vad pension heter. Skäms

    Har en kompis som nångång nämnde nåt om att har inte företaget kollektivavtal så ska man ha mer i lön eller nåt sånt. Hon hade tydligen räknat ut att det var värt 5000:- för hennes del. Ingen aning vad hon baserade det på dock.

  • agjzut

    Varför kollektivavtal?

    Som anställd har du dina grundläggande rättigheter genom LAS, Lagen om anställningsskydd. Genom kollektivavtalet utvecklas sedan dina förmåner. Avtalet garanterar tex lön, avtalspension, föräldrarlön, övertidsersättning, inflytande och mycket mer. Men kollektivavtalets förmåner gäller bara om du arbetar på en arbetsplats som har tecknat kollektivavtal. Du tjänar på att arbeta på en arbetsplats med kollektivavtal och att vara medlem i HRF.


    Utan avtal?


    Finns det inget kollektivavtal på din arbetsplats kan du inte förutsätta någon av de saker som regleras i avtalet. Utan kollektivavtal finns det till exempel ingen reglering om minimilön och arbetsgivaren kan därför, i princip, erbjuda dig hur låg lön som helst.


    Logga in och läs ditt kollektivavtal Kontakta din avdelning

    Arbetar du på en arbetsplats utan kollektivavtal vänder du dig till din avdelning. Då får du svar på hur ni på arbetsplatsen tillsammans med avdelningen kan gå vidare. Avdelningen börjar med att skicka ett avtalsförslag till din arbetsgivare.


    Taget från hrf.net
  • Anonym

    Om företaget inte är har ett kollektivavtal, är det då något man kan använda vid en löneförhandling eller är det bara att gilla läget så att säga? Tänkte eftersom det är en trygghet för den anställde att företaget har ett kollektivavtal...

  • agjzut

    Det går ju alltid att försöka förhandla, sen om det inte går får man ju antingen tacka nej eller gilla läget. Höra med sitt fack kan man ju göra också..

  • Anonym (Funderar)

    Ok, tack för svar!

    Facket sa att jag skulle ta upp det med företaget, men hur kul är det att komma ny och börja tjata om att de ska gå med i facket.... 

  • lmcl

    Kolla med ditt fack vilka förmåner som ingår i kollektivavtalet för din bransch, och försök sedan förhandla in dem i ditt anställningsavtal. Fördelen med detta är att en arbetsgivare inte kan ta bort förmåner i ditt anställningsavtal utan ditt samtycke, men däremot kan du bli av med kollektiva förmåner. Får du inte in förmånerna i ditt eget avtal kan du begära kompensation i lönekuvertet.

Svar på tråden Jobba på företag utan kollektivavtal?