• Anonym (Gravi­ditets­oro)
    Äldre 22 Mar 13:44
    21525 visningar
    21 svar
    21
    21525

    Kan jag vara gravid?

    Hej!

    Förlåt för långt och invecklat inlägg.
    Jag har ett litet problem.... Min blivande är 5 år äldre än mig och har länge känt sig redo för barn (han 31 och jag 26) medan jag vill vänta...
    Jag har precis avslutat mina universitets studier och vill jobba lite, resa lite och leva lite "gott" innan jag vill ha barn. Min sambo har däremot velat ha barn i flera år men jag har sagt nej.

    Vi kör utan skydd och han drar ut varje gång... Av olika anledningar (allergier m.m. kan vi inte köra med kondom/p-piller och spiral vill jag inte ha). Än så länge har denna metod funkat kanon (5 år).

    I lördags däremot... Vi var lite småfulla och tänkte att äsch vi kör på så han kom i mig... Det kändes mysigt och väldigt skönt när det hände men dagen efter och sedan dess har jag haft jätte ångest och oroar mig ifall jag kan bli gravid...
    Jag mår nästan illa av tanken och hela mitt inre skriker nej, nej, nej! Pga allergi kan jag inte ta dagen-efter-piller vilket jag självklart gjort annars...
    Jag vet att det var dumt och önskar inga moralpredikningar utan nu till min själva fråga...

    Jag har en app (as löjligt men men) som säger när jag har ägglossning m.m. Jag har en väldigt lång cykel (närmare 29-31 dagar) och enligt min app så hade jag ägglossning måndagen den 12/3, sexet skedde den 17/3 och beräknad mens är den 26/3...
    Hur stor är chansen/risken att jag är gravid? Hur märker man att man är det? Känns det med en gång i bröst/illamående/trötthet eller dröjer det några veckor innan sådana symtom visar sig?

    Tacksam för råd och svar!

  • Svar på tråden Kan jag vara gravid?
  • Anonym (Gravi­ditets­oro)
    Äldre 25 Mar 21:25
    #11

    och hur kan man veta varje månad, måste man kolla flera månader för att vara säker?

  • Anonym (App)
    Äldre 25 Mar 21:36
    #12

    Man måste kolla några månader i rad, o sedan räkna dagarna från ägglossning till första mensdag för att veta så säkert det går att veta utan att kolla.
    Det finns ägglossningstest man kan använda för att kolla, eller så håller man stenkoll på sin temperatur varje dag i några månaders tid så ser man när man har höjd kroppstemp vilket brukar tyda på ägglossning.

  • Anonym
    Äldre 26 Mar 09:28
    #13

    Klart man inte kan lita på en app, Appen är ju till för att veta på ett ungefär när man ska ha mens och ägglossning inte som ett preventivmedel. Vill man inte bli gravid får man helt enkelt skydda sig med riktiga preventivmedel.

    Jag har en kopparspiral men den ska snart ut då vi planerar att vi vill bli gravida, och då är appen jättebra för att se på ett ungefär när man har ägglossning och hur många dagar ens cykel är.

  • Anonym (Gravi­ditets­oro)
    Äldre 26 Mar 12:35
    #14

    Men neeeej. Självklart använder vi inte appen som ett preventinmedel utan jag använder den mer för att köra sex-statistik och mensdagar-statistik. Och JAG VET att vill man inte bli gravid så ska man inte utsätta sig för risken...
    Denna tråd har jag satt i "känsliga rummet" just av anledningen att jag inte vill ha moralkakor utan stöd, råd och tips i min oro...
    Idag är mensen beräknad....men ingenting ännu.

    Ska prova med temperaturen, du menar typ en febertermometer då? Den dag man har högst temperatur är det då man har ägglossning?

  • Anonym
    Äldre 26 Mar 13:21
    #15

    Oj, jag menade inte att du använde appen som preventivmedel, jag svarade på bubbelgums kommentar bara.

    Försök slappna av, din mens kan bli sen för att du just stressar upp dig nu över att du kan vara gravid. Inte lättaste att göra dock :\ Håller tummarna att den kommer nu i dagarna!

  • Anonym (App)
    Äldre 26 Mar 15:32
    #16
    Anonym (Graviditetsoro) skrev 2012-03-26 12:35:22 följande:
    Ska prova med temperaturen, du menar typ en febertermometer då? Den dag man har högst temperatur är det då man har ägglossning?
    Japp, den dag man har högst temperatur är den dag man har ägglossning - under förutsättning att man är helt frisk så klart så kroppen inte behöver kämpa ut några bakterier eller så.
    Googla lite på det eller ring din barnmorska så har hon säkert mer tips.

    Att mensene är sen nu kan du räkna kallt med. Din panik får din kropp att tvärvägra att sätta igång
  • Äldre 27 Mar 18:11
    #17

    Förstår att du är orolig... Jag vet inte hur det är för andra men jag insåg att jag var med barn när jag var i v5! Jag bara kände det... köpte ett test och jo... plus! :) Där och då fick jag förklaringen till min extrema kvällströtthet, spända bröst och molvärk (kändes som mensvärk) i magen.


    Så för mig kom en hel del symptom ganska omgående. Men som sagt, det är nog väldigt olika.


    Hoppas det löser sig för dig!

  • Anonym (Gravi­ditets­oro)
    Äldre 30 Mar 07:51
    #18

    Min mens har kommit så oro helt i onödan... tack för stöd!

  • Skövde­Sophie
    Äldre 30 Mar 08:22
    #19

    Oh va skönt för dig! Grattis!
    Nu vet jag inte vad du har för allergier, men har du möjlighet att testa p-ring så kankse det kan vara ett alternativ. 

  • Anonym
    Äldre 11 Apr 10:49
    #20

    Kopparspiral har jag och den fungerar super! Min kille kände av den i början med trådarna och det var lite obekvämt för honom, men vi gav det någon månad eller två och sen fungerade det super. Gäller också att trådarna inte klipps för korta för då blir det som hårt stubb :)

  • Äldre 13 Sep 23:02
    #21

    Hej TS, förmodligen ingenting att oroa dig över då det inte skedde varken dagen innan ÄL, på ÄL eller direkt efter ÄL. Såvida du är helt säker på rätt datum för din ÄL. Hoppas du mår bra och att det gått bra!

    Måste bara fråga en sak då du precis som jag har p-tracker menskalender.

    Min första mensdag började 11/8 - och slutade 15/8 (33 dagar emellan) första mens start idag 13/9. Så enligt "vi föräldrar" så ska min ägglossning inträffa på 28. Men hur ställer jag in den rätt i p-tracker? För den står just nu på dag 14, då inträffar min ägglossning den 2:a? Men vill ju att det ska vara på dag 28. Jag fattar noll... Hur gör man? Någon?

Svar på tråden Kan jag vara gravid?