• Toktjejen

Kuvertavgift för Mat & Dryck

Hejsan allihopa !!

Är det någon som har använt sig av kuvertavgift på sitt bröllop någon gång och hur funkar detta ??? Menar att folk i stället ska slippa köpa presenter osv till oss så kan dom lägga de på maten och tårta. Eller är detta en dum idee ????

• Svar på tråden Kuvertavgift för Mat & Dryck
  • Odium

Vi kommer ha kuvertavgift på vårt bröllop.
    Det funkar för oss, och vi avböjer presenter.
    Vill någon absolut köpa en present så får de ju det, men tanken är att presenten är att de är där och delar vår dag med oss.

• daniiel

Vi hade kuvertavgift och den täckte maten. Vi stod för drickat till middagen, kaffe, tårtan.. även brudskål och tilltugg före middagen. Efter middagen fick gästerna köpa det de ville dricka i baren på hotellet som vi höll till på. Självklart önskade vi oss verkligen inte några present, men vi fick trots det endel presenter, både i form av saker och pengar. Något vi absolut inte hade förväntat oss.

Du kommer förmodligen få endel kommentarer här om hur fult och snålt det är att ta en kuvertavgift och många kommer nog anse att man ska "rätta mun efter matsäck", så att säga. Strunta i dom! Märkligt nog är det många som ofta påpekar att "Det er dag, ert bröllop och ni ska göra som ni vill", men när det kommer till vissa saker, som tex kuvertavgift, så får man tydligen inte det - göra som man själv vill.

Känner ni att det är ett bra alternativ för er och att era gäster nog kommer tycka att det är helt okej, så kör på. Kuvertavgift tycker jag kan vara ett bra sätt att bjuda in alla man vill ska kunna vara med och fira. Visst kan man välja att istället bara ha en fest, utan mat, eller halvera gästlistan, ha ett picknickbröllop eller knytkalas, men vill man ha en middag och kunna ha med de man vill ha med, så tycker jag att kuvertavgiften som sagt är ett bra alternativ.

Dock kan man ju tänka på att inte välja det dyraste alternativet och sätta avgiften alldeles för högt, samt kanske inte ha en klädkod som kräver att gästerna köper/hyr nya kläder också.

• Toktjejen

Alltså ja har inte sagt att de ska bli så, men jag hade bara en fundering över det, då ja fick det som ett tips från andra... ville höra hur det funkar och hur ni andra har tänkt er....

• daniiel

Mja, och jag svarade? :) Om ni sedan bestämmer er för att inte ha det eller ha det, det är ju upp till er. Jag ville bara ge en sida av hur jag ser på kuvertavgift och förvarna för att trådar som handlar om detta förut ofta blivit väldigt hårda och rent utav otrevliga, för att alla tycker så otroligt olika i denna frågan. Jag ville då att du/ni inte skulle bli skrämda av den saken, utan att vill ni ha det, så tycker jag ni kan ha det ändå. Oavsett vad människor här inne tycker. Alltså att ni ska utgå från er, er situation och era gäster.

• Pertinax

Vi tänkte först ha en liten kuvertavgift på ca 100 kr/person. Men vi valde istället att "be" om pengar till vår kommande bröllopsresa. Tyckte att det kändes bättre på nåt sätt. Har personligen inget emot kuvertavgift så länge som det inte känns som att gästerna ska betala HELA kalaset. Fick en inbjudan där avgiften var 300 per person. Och då blir det en liten middag i en bystuga i en liten håla utanför Mora. Då känner jag bara att nej, jag tänker inte betala ert bröllop bara för att ni vill göra det större än ni har råd med.

• Strawberry

Det finns flera trådar i samma ämne och de kommer alla fram till ungefär samma sak, folk tycker väldigt olika!

Vissa anser att det är snålt och helt fel med att ha kuvertavgift på ett bröllop och många skriver att de skulle tacka nej till inbjudan av den orsaken. Men de finns även många som tycker det är helt okej och till och med bättre med kuvertavgoft än utan då de slipper tänka på vad de ska köpa till brudparet osv. Vi valde att inte ha kuvertavgift men vad jag tycker i frågan är egentligen oviktigt, känner ni er bekväma med att ha kuvertavgift och kan stå bakom det beslutet är det kanske rätt för ert bröllop. Och ni känner era gäster bäst och vet förhoppningsvis ungefär hur de skulle reagera och tycka om det.  

• mingla

Vi har valt kuvertavgift. 400 :- per person och undanbedes gåvor  och det är ingen som inte har tyckt det är en bra ide. Oftast köper man ju bröllospresent dyrare än detta och vi ska använda pengarna till mat och dryck för gästerna hela kvällen. Sen tilkommer allt annat man själv ska köpa, Vi sa att hellre gör vi så här än att vänta flera år att gifta oss och försöka spara ihop pengar.

• ClaraH

Jag tycker att det är OK med kuvertavgift om den ligger max på 250:- utifrån gästperspektiv. Är den över det så finns det folk som kanske egentligen skulle vilja avstå av kostnadsskäl. Man kanske vill köpa nya kläder, och  boende och transport kan vara andra utgifter i samband med bröllopet. Jag tror att det känns bäst om gästerna känner att de bidrar till middagen men att det inte känns bra att bidra till annat runt ikring, t.ex. ringar, klänning ect.

• repsara

Jag tycker det är helt ok med kuvertavg. Har själv varit gäst på bröllop där de tog ut en avg på 100 kr, en helt ok summa.
    Däremot skulle jag tycka det var snålt om det handlade om en avg över 200 kr, för då skulle det kännas som om man bekostade mer än enbart maten.

• CCC1

Jag tycker det är snålt att ta ut kuvertavgift. Gästerna har ofta kostnader för resa och hotell, och att då dessutom vara med och bekosta kalaset, nja känns inte rätt. Tycker att man får anpassa festen efter plånboken. Jag hade själv inte velat gå på ett sådant bröllop.

• Dejli
    CCC1 skrev 2012-04-04 16:12:55 följande:
    Jag tycker det är snålt att ta ut kuvertavgift. Gästerna har ofta kostnader för resa och hotell, och att då dessutom vara med och bekosta kalaset, nja känns inte rätt. Tycker att man får anpassa festen efter plånboken. Jag hade själv inte velat gå på ett sådant bröllop.
    Men väldigt många köper ju ganska dyra presenter istället. På de bröllop jag varit på har nog presenterna snittat på ca 300-500 kr/person... Om man uppmanas att inte köpa någon present så blir ju totalkostanden inte högre för det... och jag tror nog att bröllopsparet i de allra flesta fall har förståelse för om någon gäst inte har ekonomi till att stå för varken avgift eller present...
  • Cicci90

Jag tror att det kan ha en del att göra med vilka man bjuder på sitt bröllop.
    I vår umgängsekrets och släkt har det aldrig förekommit kuvertavgift, men jag vet vad de har för tankar om det och skulle av den anledningen aldrig ta ut det på mitt eget. ;) Folk skulle prata bakom ryggen på oss tills vi dör ;)

Själv skulle jag kunna tänka mig att betala max 150 kr i kuvertavgift. Alla ska ha "råd att bli bjuden på bröllop" och mer än det har jag personligen inte råd med. Min inkomst täcker alla fasta utgifter, pengar till fritid och skoj finns inte.. :/

• rosasten

Jag tycker det är pinsamt med kuvertavgift, lite "Ove Sundberg". Jag skulle hellre ha färre inbjudna än att behöva ta inträde för att kunna ha en stor fest. Eller om man absolut vill bjuda lättemånga men inte har råd så kan man ju bara bjuda på tårta istället för hel middag. Eller spara till bröllopet lite längre.

Svar på tråden Kuvertavgift för Mat & Dryck