• drömmer

Hur beräkna tiderna på stora dagen??

Vi ska ha ett band som ska spela på festen. Vigseln i kyrkan är klockan 14, när kan man beräkna att vi har ätit middagen? Vi har relativt kort mellan kyrka och lokal, ca 10 minuter och tanken är att vi först ska ha brudskål och mingel, och därefter 2-rättersmiddag. Hur beräknar man egentligen tiderna??

• Svar på tråden Hur beräkna tiderna på stora dagen??
  • RebeckaD

För att ta reda på hur lång vigseln är - fråga prästen, de har ganska bra koll på hur långt det brukar ta och vet vad ni ska ha för innehåll.

Även om det är 10 min mellan kyrka och lokal räkna in mycket mer! Det ska kramas och grattis och sådant tar tid, beroende på hur många gäster ni har.

Ca tre kvart till mingel och brudskål.

Ca 1,5 - 2 timmar för middagen. Ska dock tal och annan underhållning vara under middagen blir det så klart längre.

(Min gissning) 

• daniiel

Vår vigsel (2 psalmer, 2 solosånger) tog ca 45min - med kramar och foton på kyrktrappan efteråt inräknat. Mingel före brudskål hade vi ca 40min, själva brudskålen tar ju bara några minuter. Sedan ska alla sätta sig till bords och det tar väl en ca 10min. Vi hade ca 60gäster, 3-rätters middag, med en paus mellan varmrätt och efterrätt, tal och lite lekar och det tog allt som allt ca 4 timmar.

Alltså.. er vigsel börjar 14.00, räkna med att allt är klart och alla har tagit sig till festlokalen vid ca 15.00, lite drygt kanske, sedan om ni vill ha mingel i ungefär en timma, så kan ni ha brudskålen innan alla sätter sig till bords, då kanske middagen kan dra igång vid 16.30. Äter ni då i drygt 2 timmar, så är middagen klar vid 19.00. Ungefär så skulle jag ha räknat. Det går ju dock lägga in längre mingel efter vigseln och även kanske dryga ut middagen en aning, om man tycker det blir lite tidigt.

• drömmer

Tack för era svar :)! Låter som en bra tid för bandet att komma vid 19-tiden då och sen kanske komma iordning och börja spela vid 20-tiden?

• malin martin

Vi hade vigsel kl 15, vilket tog ca 40minuter sen på med ytterkläder och byta skor innan vi gick ut och mötte alla gäster för kramar. Mellan vigsel och skål hade vi valt en längre paus så gästerna kunde byta om och snygga till sig =)
    SKålen va kl 17.00 så ca en halvtimmes paus mellan kyrkan och skålen. Vi hade en promenad på ca 300meter mellan kyrkan och matsal. Vi passade på att andras ut i sviten en stund innan.
    Middag började 17.30 tvårätters
    paus på en halvtimme då vi skickade upp himmelslyktor
    sedan in för tårta och kaffe
    är osäker när vi va klara ca 21 eller 21.30 

• Lillis82

Om ni har möjlighet att bandet kan packa upp och ställa i ordning sakerna innan middagen (innan ni går in i kyrkan helst) skulle det nog vara att föredra. . 

Min m2b spelar i band och de brukar komma och ställa upp sakerna vid 12 tiden på bröllop (då det finns möjlighet) så de kan soundchecka lite innan utan att störa gästerna. . Tänk på att det kan bli lite stök när de skall bära in alla saker. . (beroende på vad de behöver ha med sig såklart)

Om de kan det kan de ju bara dyka upp precis innan de skall börja spela utan att egentligen "störa" festen...

Hoppas du förstår vad jag menar.. låter lite rörigt kanske Tungan ute

Svar på tråden Hur beräkna tiderna på stora dagen??