• Emmma

    Kuvertlåda

    Efterlyser bilder från de som gjort egna kuvertlådor till presentbordet.
    Behöver lite inspiration på hur jag ska dekorera den, så jag skulle bli väldigt tacksam
    om någon ville dela med sig.

  • Svar på tråden Kuvertlåda
  • Emmma
    Jonkne skrev 2012-04-06 10:26:25 följande:

    Hur hade ni gjort? Någon annan bättre lösning?


    Har också haft samma fundering, kanske inte om någon i sällskapet skulle stjäla men mer att någon som inte är bjuden som man inte märker kommer in.
    Vi ska inte ha någon presentöppning på vår fest eftersom vi inte har önskat oss något annat än pengar,
    så jag funderar på om vi kanske ska ställa undan kuvertlådan när middagen är klar och festen börjar på riktigt.
  • Jonkne

    Hade oxå den tanken, funderade lite på om kunde ev "samla" in kuverten redan i kyrkan. Men det kanske är blir helt fel.
    Kanske skulle be barnen gå runt och sammla in "kollekt" till brudparet....ha,ha

  • Pertinax

    Puff puff!


    Behöver verkligen tips från er som är pyssliga då jag ska till att börja med min låda nu.

  • lordoz

    Har en fundering kring det här med kuvert-låda eller fågelbur... Hur skriver ni i inbjudan? Skriver ni att ni önskar er presentkort/pengar/bidrag... Eller skriver ni nåt i stil med "Vi tycker att er närvaro räcker, men om ni vill ge oss något så önskar vi oss ett bidrag till..."?? (fast i finare ord)

    Kan man skriva så att närvaron räcker och i alla fall ha en kuvert-låda, eller är det förmätet?

  • Vilse
    lordoz skrev 2012-06-22 23:41:56 följande:
    Har en fundering kring det här med kuvert-låda eller fågelbur... Hur skriver ni i inbjudan? Skriver ni att ni önskar er presentkort/pengar/bidrag... Eller skriver ni nåt i stil med "Vi tycker att er närvaro räcker, men om ni vill ge oss något så önskar vi oss ett bidrag till..."?? (fast i finare ord)

    Kan man skriva så att närvaron räcker och i alla fall ha en kuvert-låda, eller är det förmätet?
    Just den frågan sitter jag och bollar med nu, och vet tusan inte hur jag ska göra!

    Får vi ingen present av något så stör det inte mig ett dugg - men jag kan ju bara se till mig själv och jag själv hade ju aldrig gått på ett bröllop utan att ta med en present...
  • Niini

    Vi önskade i huvudsak bidrag till bröllopsresan så vår kuvertlåda var rätt stor :)
    För att matcha presentbordet så slog vi in två pafflådor så det liknade två paket radade ovanpå varann. Den mindre lådan har hål i botten så allt samlades upp i den större.



  • Niini
    lordoz skrev 2012-06-22 23:41:56 följande:
    Har en fundering kring det här med kuvert-låda eller fågelbur... Hur skriver ni i inbjudan? Skriver ni att ni önskar er presentkort/pengar/bidrag... Eller skriver ni nåt i stil med "Vi tycker att er närvaro räcker, men om ni vill ge oss något så önskar vi oss ett bidrag till..."?? (fast i finare ord)

    Kan man skriva så att närvaron räcker och i alla fall ha en kuvert-låda, eller är det förmätet?
    Vi skickade med en önskelista där det stod följande:

    Vår högsta önskan är att bli make och maka,


    och att släkt och vänner ska få vara med och bevaka.


    Vi tänkte ge ett litet tips,


    på hur problem med en eventuell gåva löses vips.



    En dag på Aquarium                                      50€


    Kamelvandring                                              130€


    Middagskryssning                                          90€


    En kväll på Vu's Bar                                      60€


    Biobesök                                                        30€


    En tur med luftballong                                   370€


    U-båtstur                                                        100€


    Besök på speciell restaurang                          40€


    Delfinutflykt i solnedgången                          140€


     


    Det kommer finnas en plats att lägga kuvertet på vid festen. Skriv gärna till vad ni önskar bidraget går.


    Vi hade letat upp olika saker att göra (var hemligt resmål f.ö.) o gav det som förslag, så gästerna tekniskt sett kunde ge en upplevelse :)
  • Sara 120707
    lordoz skrev 2012-06-22 23:41:56 följande:
    Har en fundering kring det här med kuvert-låda eller fågelbur... Hur skriver ni i inbjudan? Skriver ni att ni önskar er presentkort/pengar/bidrag... Eller skriver ni nåt i stil med "Vi tycker att er närvaro räcker, men om ni vill ge oss något så önskar vi oss ett bidrag till..."?? (fast i finare ord)

    Kan man skriva så att närvaron räcker och i alla fall ha en kuvert-låda, eller är det förmätet?

    Jag brottades också med det här men i sluändan så gjorde jag iordning en leksaksresväska som "postlåda" men jag valde på vilje en väska som ser väldigt liten ut, på det viset ser det inte så "krävande" ut. Kuvert tar ju inte stor plats så det får ändå plats med en hel del ifa det skulle behövas. Det jag har funderingar på nu är om man borde ställa den på nån sorts presentbord, men det känns så sniket. Men samtidigt så blir det ju dumt om folk kommer med något och där inte finns något förberett presentbord.......... Hhhhmmmm............


    It's a thinker.......

  • lillama

    Jag gjorde en önskerlista på våran blogg.
    Men skrev även i ibjudan att dom gärna kunde kolla in våran blogg och adressen.

    skrev såhär på bloggen
    "Våran önskerlista.
    Här är våran önskerlista på eventuella presenter (absolut inget måste, vi gifter oss inte för gåvorna utan för våran kärlek till varandra)! ´"



    Sen blev de ju numrerat om va vi vill ha..

  • lordoz

    Min bror gifte sig nu för ca 1 månad sedan, och de hade undanbett sig presenter och sagt att de möjligen ville ha bidrag till resan. Trots detta så kom det några med presenter och en hel del med kuvert. Så även om de inte hade något presentbord så fick jag och den andra toastmastern lite snabbt fixa ett. Så jag tror det är bra att ha..  Det behöver ju ingenstans stå att det är ett presentbord... om ingen har med sig en present så kan man ju alltid ha det till något annat...

    Sorry TS att jag är lite off topic!

    Mer on topic så tycker jag att resväskan är en cool sak... liksom en Pappis låda... Ska till IKEA imorrn, så funderar på att köpa en pappis jag med, och leka lite med, så får jag se vad min m2b säger... Om det blir nåt bra av det så lägger jag upp bild här..

  • Sara 120707

    Vi har ingenting "gulligt" på vårt bröllop så ja gick "all out" på kuvertväskan och gjorde den riktigt super fjollig! Hihihi, ja har lite udda humor. Här är iaf bilden av hela vårt bröllops gullighet

  • Sara 120707


    O gräll e den oxå!!


    Hängde på den en jättelikt kort så att man om man vill kan skriva upp sig när man lagt i ett kuvert(kommer att ligga penna bredvid).


    På kortet står det "Grattis på bröllopsdagen önskar:"

  • purpleflower
    lordoz skrev 2012-06-22 23:41:56 följande:
    Har en fundering kring det här med kuvert-låda eller fågelbur... Hur skriver ni i inbjudan? Skriver ni att ni önskar er presentkort/pengar/bidrag... Eller skriver ni nåt i stil med "Vi tycker att er närvaro räcker, men om ni vill ge oss något så önskar vi oss ett bidrag till..."?? (fast i finare ord)

    Kan man skriva så att närvaron räcker och i alla fall ha en kuvert-låda, eller är det förmätet?
    Har också samma funderingar här.. Vi skrev såhär på vår inbjudan "Er närvaro på vår stora dag är det som betyder allra mest för oss, men vill man ändå ge en present så tar vi gärna emot ett litet bidrag till vår bröllopsresa". Vi har alltså inget emot ifall våra gäster inte ger oss någon present eftersom det viktigaste för oss är att de kommer och firar med oss, men om de nu vill ge så vill vi helst inte ha en massa blommor eller vinflaskor etc..

    Min sambo tycker inte att vi ska ha någon kuvertlåda för han tycker att det kommer att se ut som att vi förväntar oss att alla ska ge en present, vilket jag kan hålla med om.. Men samtidigt så tänker jag att även om man inte ger en present så har man oftast med sig i alla fall ett litet gratulationskort och det vore ju bra att ha nånstans att lägga dem. Så brukar i alla fall jag göra när jag går på bröllop. Och sen vet vi att alla gäster på min sambos sida, som inte är ifrån sverige, antagligen kommer att ge oss ett kuvert med pengar eftersom det är enligt deras traditioner så därför kommer vi ju att behöva en kuvertlåda ändå. Men vi får se om min sambo går med på det till slut.. Tungan ute 
    Hade vi inte skrivit den där sista meningen, och istället helt avsagt oss presenter, så hade jag inte ställt fram en kuvertlåda. Men har man skrivit någonting om att man önskar sig/gärna tar emot ett bidrag till bröllopsresan så tycker jag att det är okej att ställa fram en kuvertlåda. Men det är vad jag tycker.. 
  • Pluppe

    Här kommer vår låda :)



    Jag köpte en rund kartong"låda" i en decopageaffär. Målade den vit, skar ur en skåra och satte blommor som en slinga över (lite samma stil som vår bröllopstårta) och skrev "Kuvert Här".
  • lordoz

    Purpleflower: Precis så resonerar jag med, så det blir nog en kuvertlåda för vår del med... :) Fast jag kanske ska kolla med min m2b vad han tycker först... :)

  • MajaStina

    Vi skrev så här i vår inbjudan:


    "Vi har grubblat och funderat, vårt hushåll grundligt studerat.


    Man kan snabbt konstatera att vi behöver inte mycket mera!


    Er närvaro glädjer oss nog, men om ni mer än vår dag vill hylla,


    ber vi er strunta i paketen och istället bidra med en slant så vi


    kan åka på en resa till solens land!"


    Sen har jag tänkt köpa en resväska, barnvariant, jag hittat på nätet co ställa på presentbordet där gästerna får lägga sina eventuella kuvert! Sen om resan bara går till Gränna, vad sjuen gör det!


    Resväska mellan

Svar på tråden Kuvertlåda