• ECO wedding

    Hur stylar ni er kyrka?

    Ja, som rubriken lyder. Har ni några egna dekorationer i kyrkan eller bara de som ingår?

  • Svar på tråden Hur stylar ni er kyrka?
  • Marylojs

    Vi gör ingenting alls, kyrkan är så oerhört vacker som den är. 

  • Chicita

    Min personliga åsikt är att kyrkorna är så vackra ändå att man inte behöver "styla" dom något extra Glad

    Dessutom skulle det varit problem i kyrkan vi var i eftersom det är tre bröllop (minst) varje lördag (kanske inte under vintern, men annars). Vi hade första tiden så visst hade vi hunnit dekorera innan om vi önskat. Men hur skulle vi hinna plocka bort efter oss när nästa vigsel börjar ca 20-25 minuter efter att vi går ut ur kyrkan? 
    Våra gäster vill ju också följa med och gratta och ta bilder och sånt så jag skulle inte lägga det på dom heller, och kyrkvaktmästarna har annat att göra för att förbereda till nästa brudpar som ska komma...

    Men om man är ensam i kyrkan den dagen och det är ok med prästen så varför inte Solig 

  • daniiel

    Vi dekorerade inte heller kyrkan. Jag ser det som en onödigt utgift och/eller tid som man lägger ner på att plocka fram allt och sedan städa bort det. Majoriteten av alla kyrkor är vackra i sig och brudparet (med ev. brudfölje) är väl vad gästerna ska kika kika på? Och de brukar vara så fina, så det behövs inget annat :)


  • ECO wedding

    Tack så mycket för svaren, jag är ganska ny till det här med bröllop och trodde faktiskt att alla stylade kyrkan till överflöd men det verkar vara mer amerikanskt. Vad skönt det känns ändå, kan man strunta i det utan att känna sig snål. Tack!

  • Aniara4

    Som de andra: nej. Dels av tidsskäl, som Chicita säger, dels för att vår kyrka inte bara var vacker i sig utan nästintill omöjlig att dekorera. Den har nämligen ENORMA färgade glasfönster längst fram i koret som är otroligt häftiga men också gör att man inte direkt lägger märke till en liten blomvas nedanför.

  • 120509

    Vid mina samtal med församlingen har jag fått uppfattningen att man inte gärna vill att man drar in i kyrkan med en massa extra arrangemang. De dekorerar själva det som behövs, och brukar vara väldigt stilfullt! Ibland kan det vara flera vigslar direkt efter varandra och det kan bli knepigt med samverkan också? 
    Låt kyrkan vara som den är, det är oftast en väldigt vacker lokal i sig själv, och man kan ju välja en kyrka som amn tycker "stämmer" med ens egen idé om hur det ska vara? Om du inte redan bokat förståss? 

  • jkbr

    vi hade massa blommor och det gjorde kyrkan extra bröllopsfin vi hade blommor vid varje bänkrad och i vaser utanför men blommor vid altaret hade dom redan fixat i kyrkan.
    Jag tycker det gjorde massor med blommorna. 

  • Bride2Be13

    Vi kommer ha lite blommor, men det är allt. Blir nog en blomma nerstucken i en hållare per bänkrad. Går snabbt att fixa och inte krågligt att plocka på sig påvägen ut. :)

  • Pyttsan

    Vi kommer att ställa ett par hinkar med blommor på trappan. Församlingen fixar altarbukett och har en väldigt fin brudrya, som vi står på undervigseln. 

    Kyrkan är så vacker så inget mer behövs, men jag har varit med många gånger i kyrkan "i stan" och den är nyare med mindre känsla, där har vi ställt blomvaser på varannan bänkrad och björkar vid ingången och kyrktrappan. Men till det har vi alltid använt blommor vi plockat själv, inte köpta, så man tar vad som finns. Till ett bröllop tog vi bara blåärsris, just när riset är utan löv, vilket blev otroligt vackert! 

    Vår kyrka får smyckas, om det inte är jordfästning samma dag, det vet man ju 1-2 veckor på förhand ungefär.  

  • Cicci90

    Eventuellt kommer vi ställa två zinkhinkar (50 kr/st) vid kyrktrappan, med blommor från trädgården som passar vårt färgtema. Kommer ha zinkhinkar vid festlokalen så det kommer tillbaka även där. Men att slösa pengar på en redan fin kyrka tycker jag är onödigt.

  • malin martin

    vi valde att ha granris längs kyrkgången, i fönstren och på marken utanför kyrkporten. I fönstren hade de lagt granris, blockljus och röda äpplen ...mycket passande till en väldigt liten kyrka under vinterbröllop

  • passionsblomman

    I vissa kyrkor finns små bänkvaser man kan sätta enstaka blommor i, ifall man gärna vill ha någon blomma, men kolla den saken med den kyrka ni ska vigas i. Vill man så är det vackert att dekorera med enklare material efter årstid, som rönnbär, nypon, vackra höstlöv, gran/enris, blåbärsris m ngn tulpan istucken osv. Det behöver inte vara dyrbart.


     


    När det gäller altarblommor, så är det en detalj som ingår i kyrkans egen symbolik över kyrkoåret. Man har speciella blommor i särskilda färger för vilken del av kyrkoåret man är i. Det är blommor som vanligtvis ställs fram på fredagen inför helgen. Alltså är altaret redan dekorerat.


     


    I de fall man vill ha mer blommor, så rekommenderar jag att man väljer ett eller ett par lite rejälare arrangemang som dels gereffekt -kyrkor är ju ofta rätt rymliga och småsaker försvinner lätt. Men det är också smart att välja arr som är lätta att plocka med sig, så kan man enkelt ställa dem i festlokalen och få ut dubbelt av dem så att säga. Tänk gärna lite höjd och volym, så behöver det heller inte gå åt så stora mängder blommor.


    De typer av draperade tyger och överflödet av blommor man ser på filmer, är helt klart något som hör amerikanska traditioner till snarare än svenska. Inget fel med det, men man behöver verkligen inte känna att "alla andra har nog så och därför borde vi", snarare tvärtom


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • 070831

    vi ska inte ha något . för vi tycker barkarbys kyrka är ändå fin i sin höghet. :D vill ha så elegant och stilrent som möjligt i kyrkan

  • Sebastiána

    Vi tyckte att kyrkan var fin som den var. Vi gifte oss i en medeltidskyrka med nyrestaurerarde kalkmålningar. Det ville vi inte förta genom en massa extra blommor och rosetter.

Svar på tråden Hur stylar ni er kyrka?