• Krila

    Festen innan vigseln?

    Är det jättekonstigt att ha festen innan vigseln?

    Anledningen att jag undrar är för att jag och sambon inte är några höginkomsttagare och har två barn. Han vill att vi gifter oss utomlands bara vi två och har festen hemma i sverige. Inga problem för mig. Men jag hade tänkt att vi skulle önska oss pengar till bröllopsresa. Och att finaniera en resa med vigsel och sen fest känns som en omöjlighet de närmsta åren.

    Därför tänkta jag att man kanske kunde ha festen först, och önska sig bidrag till bröllopsresan där vi även gifter oss.

    Vi båda vill ha en riktig fest, med trerätters, fin dukning och hela kittet. Själv vigseln spelar inte så stor roll för mig vart den äger rum. men han vill ha den utomlands.

    Åsikter?

  • Svar på tråden Festen innan vigseln?
  • ECO wedding

    Tänker direkt att det finns en liten möjlighet att gästerna skulle känna sig lurade. Om jag har försått det rätt ska de gå på en påkostad fest med trerätters som är erat bröllop och de ska finansiera eran resa men får inte vara med under vigseln?


    Jag själv som gäst hade tagit väldigt illa upp.


    Ett alternativ till det kanske vore enkel vigsel hemma, i rådhuset eller vad man nu känner för och fest i samband med det. Gästerna behöver ju inte vara med på vigseln.


    Och sen på eran resa skulle ni kunna få en välsignelse i eran drömmiljö.


    Men såklart, det är upp till er och jag hoppas att det går bra för er, hoppas verkligen inte ni tog illa upp av mitt inlägg.

  • daniiel

    Jag förstår tanken, men jag tycker nog det är bättre att åka utomlands först och gifta sig och sedan ha festen när ni kommer hem för att fira. Då kan ni visa ett bildspel från vigseln tex :) Lite bakvänt känns det.


  • Zandra

    Nej, jag tycker inte att det är ok. Ni bjuder in folk för att mer eller minder "tigga" pengar. Jag som gäst skulle tycka att det var smått förnedrande. Kanske låter hårt men det är så jag hade uppfattat det :(

  • Krila

    Tack för era svar! Precis så va jag rädd att det skulle uppfattas. =P

    Jag ska prata med min blivande om hur han tycker att vi ska göra.

    Jobbit med två viljor och för lite pengar;)

  • daniiel

    Eftersom ni tänkt bjuda på trerätters osv, så kan ni ju alltså tänka er att lägga ut en hel del pengar på festen. Ta de pengarna till en utlandsresa, där ni gifter er. När ni sedan kommer hem, så ordna en lite enklare fest för era familjer och vänner, tex med buffé eller bara lite plockmat. Ställer ekonomin till det, så ordna ett knytkalas. Istället för presenter, så kan alla ta mig sig något ätbart :) Det om ni tycker att vigseln utomlands är det viktigaste, men gärna vill ha en fest också.

    Är festen det viktigaste, så vig er här hemma i Sverige (det kan ni ändå göra på tu man hand) och ha en ordentlig bröllopsfest och åk sedan på bröllopsresa (som ni önskat er bidrag till) och bara mys :)

    Ibland får man lov att prioritera och har man inte råd, kan man inte alltid få allt, tyvärr! :P


  • Krila

    Saken är den att han tycker vigsel utomlands är prio ett. Jag tycker att festen är prio ett.

    Men jag behöver inte ha någon dyr fest. Där hade vi missförstått varandra lite. För han räcker det med en vanlig fest. Jag vill ha lite mer bröllop. Men partytält/billigare lokal med fint dekorerade bord och grillfest funkar för mig. Så det går nog att lösa ändå. Vi förlovade oss för en vecka sedan så vi har inte hunnit prata så mycket om giftemålet än. Är mest jag som spånar och planerar för fullt. Han har inte lika bråttom;)

Svar på tråden Festen innan vigseln?