• Estell­e
    Äldre 28 Feb 08:59
    14297 visningar
    38 svar
    38
    14297

    Någons budget som överstiger 300 000 SEK?

    Ville bara veta, någon på BT?

  • Svar på tråden Någons budget som överstiger 300 000 SEK?
  • Äldre 29 Feb 13:12
    #21
    bruden2012 skrev 2012-02-29 13:00:40 följande:
    Och jag tror inte det finns något samband med dyra bröllop och tidig skillsmässa om det var det någon här som försökte koppla ihop de.

     
    Jag uppfattade det inlägget mer som att:
    Det inte finns någon garanti för att det håller bara för att man lägger mycket pengar på bröllopet.

    Min inställning är annars att det är dumt att spendera pengar "bara för att spendera pengar". Bröllopet blir inte bättre för att det kostar pengar. Om man kan få samma sak billigare så bör man välja det billigare alternativet, men om något är värt att lägga pengar på och man har dom pengarna så ska man inte snåla istället...

    Vi hörde i efterhand att flera av gästerna på vårt bröllop trodde att vi lagt 250000:- eller mer på vår bröllopsfest med specialupsydda kläder osv.
    Men eftersom vi gjorde mycket själva, lånade istället för att hyra och dealade/prutade där vi kunde så kom vi inte ens över 100000:- inklusive bröllopsresa...

    Jag tycker att det är viktigare vad man får för pengarna man spenderar, än hur mycket det kostar.
  • Äldre 29 Feb 14:27
    #22

    Det ar val upp till var och en vad dem lagger till sin brollopsbudget och jag tycker verkligen inte att man ska 'neggig' pa nan for att dem har en stor budget. Bara for att man lagger 300 000 pa ett brollop behover val inte betyda att man inte vill gora saker sjalv och pyssla. Sen sa beror ju kostnaden pa vart i landet du bor - Stockholm och andra stora stader ar sakert betydligt dyrare an landsbygden och kanske det finns dem som gifter sig utomlands och da blir det, beroende pa land forstas, ofta dyrare an i Sverige. I UK t.ex blir allt sjukt mycket dyrare sa fort du namner brollop, jag har en van som ska gifta sig i augusti och dem maste betala runt 40 000 bara for hyra av festlokalen och dem ar inte rika manniskor for det. Jag tycker det ar himla trist att detta forum ibland ger mig kanslan av att vara sa trangsynt och fordomande mot dem som inte ar som alla andra. Vare sig det galler en stor budget, dyr klanning, dyr ring eller att inte bli framledd till altaret av sin blivande make/maka. Alla ar olika och det ar ju det som ar det fina, vore ju trist om alla gjorde exakt likadant. Vissa har mer pengar an andra och om dem da vill spendera dem pa ett stort brollop sa ar det val helt upp till dem och dem borde inte bli ner klankade for det. Huvudsaken ar ju ändå att brollopet blir perfekt for dem som gifter sig vare sig det ar en liten eller stor budget!

    Och att lagga 30000 pa en ring ar inte sa ovanligt mycket, det beror ju helt pa vad det ar for ring och vilken kultur/land du kommer fran etc. UK och USA ar det enligt gammal 'tradition' att mannen spenderar en manadslon pa fastmon's forlovningsring - fast det betyder ju inte att alla gor det, maste lagga sa mycket eller kan gora det. Och Grekiska brollop far brudparet oxo pengar och dem far oftast mer an vad dem lagt ut pa sina stora brollop.

    Estelle: Ta inte at dig av dem negativa kommentarerna - alla ar olika och alla har olika budget och vi vill alla gora det basta med vad vi har!

  • MrsSil­fverbl­ad2b
    Äldre 29 Feb 14:40
    #23

    Haha, OT kanske men den där klänningstråden är faktiskt ganska rolig!


    12-05-12
  • Estell­e
    Äldre 29 Feb 14:58
    #24
    Willow skrev 2012-02-29 14:27:47 följande:
    Estelle: Ta inte at dig av dem negativa kommentarerna - alla ar olika och alla har olika budget och vi vill alla gora det basta med vad vi har!
    Tack! :)
  • bruden­2012
    Äldre 29 Feb 15:02
    #25

    Jag håller fullständigt med Willow, samma sak förekommer tyvärr rätt ofta, någon undrade vad alla skulle köpa för morgongåvor till sina män, hälften av svaren var att de inte skulle köpa morgongåva och de kommer vara lyckligt gifta trots att de väljer att inte köpa morgongåvor, att de inte är materialistiska etc. men själva grejen var att TS för den tråden undrade vad folk skulle köpa inte OM de skulle köpa något. Det känns som att vissa tar det mesta som att man trampar de på tårna :S 

    Det handlar inte om att någon är bättre än den andra, jag och min m2b är inte rika och vi skulle aldrig gå runt och skryta om något som vi har köpt, vi har så vi klarar oss och vi känner att vi vill göra det här bröllopet på vårt sätt och så länge vi kan finansiera det själva tycker vi att det är värt det, plus att det är rätt dyrt att gifta sig i en fin lokal i centrala Göteborg men det kommer vara värt det ändå :) :) 

  • Estell­e
    Äldre 29 Feb 15:14
    #26
    bruden2012 skrev 2012-02-29 15:02:01 följande:
    någon undrade vad alla skulle köpa för morgongåvor till sina män, hälften av svaren var att de inte skulle köpa morgongåva och de kommer vara lyckligt gifta trots att de väljer att inte köpa morgongåvor, att de inte är materialistiska etc. men själva grejen var att TS för den tråden undrade vad folk skulle köpa inte OM de skulle köpa något.
    Håller med och känner tyvärr igen det...
  • Äldre 29 Feb 15:27
    #27

    Det blir precis lika illa åt andra hållet... När de som tycker att "äh 10000 hit eller dit spelar väl ingen roll" kommer in i spara-trådarna och tycker att man inte ska snåla "köp detta" - "det här är lite dyrt men man bara mååååste ha det" osv...

    Många som vill ha tips på vad man kan köpa för morgongåva eller favours eller liknande, vill köpa sånt bara för att "alla andra har det" eller "för att det ska vara så"... Och att få höra att man inte behöver det kan dels stärka dom i sitt beslut att göra det för att dom vill, men också göra att dom blir lättade av att dom inte måste.

    Det jag tycker är tråkigast är i alla fall när folk läser in annan betydelse i inlägg, mot vad personen verkligen skrev. (jag ska inte säga att det görs här i tråden, men rent allmänt alltså).

    Och jag kan ju bara prata för mig själv. Men jag skiter högaktningsfullt i om ett bröllop har kostat 5000:- eller 500000:-
    Något jag tycker är onödigt är när man slösar pengar man inte hade behövt slösa.
    Som att välja mellan två cateringfirmor som gör samma meny, som är exakt lika bra - men ändå välja den dyrare bara för att det låter finare när man sen ska berätta om kostnaden...
    Om något är värt pengarna för en själv, så ska man spendera dom oavsett vad andra tycker. Men det är onödigt att slösa pengar på skrytsaker "bara för att man kan". Och saker blir inte bättre bara för att dom kostar mer.
    Vi hade ju en tråd här för ett tag sen om ringar. Där någon rackade ner på alla ringar som kostat under 25000:- för dom var fula - punkt slut -
    Personen verkade inte veta något om diamantkvalité, slipning mm. Utan det var enbart priset som styrde om ringen var snygg eller inte och det visades tydligt när någon la in en bild på sin 4000:- ring och påstod att den kostat 30000:- och trådstartaren berömde den jättemycket... Tills sanningen kom fram Flört

    Spendera vad ni vill på era bröllop. Det spelar ingen roll om ni är Spara eller Slösa...
    Men så fort man skriver på ett forum så får man förvänta sig att någon har en annan åsikt.

    Och oavsett något annat så tycker jag att Estelle har hanterat både kritik och beröm både i denna tråd och i andra trådar på ett bra sätt...

  • Anneli­256
    Äldre 29 Feb 16:23
    #28
    bruden2012 skrev 2012-02-29 13:00:40 följande:
    Vår budget är inte över 300 000 dock hamnar allt inklusive smekmånad på strax efter 200 000, och vi har inte lånat en enda krona utan har sparat ihop själva och lagt undan från våra besparingar. Och jag tror inte det finns något samband med dyra bröllop och tidig skillsmässa om det var det någon här som försökte koppla ihop de.

    Sen är det helt upp till var och en att göra sin egen budget, det är inget som är bättre än den andra utan mer en smaksak och väldigt individuellt.
     

    vart fick du det ifrån att jag försökte koppla ihop dyra bröllop med tidig skillsmässa..
    Syftet var bara att visa.. om man lägger 30 000 på en ring.. så förutsätter jag iaf att den övriga budgeten är på "samma" nivå.. inget annat.. märkligt hur det skrivna språket kan tolkas och vridas till vad som helst. Det var bara så det stod i annonsen.. säljes pga skillsmässa...efter endast fyra månader.. typ.. Lägger inga värderingar i hur mycket någor väljer att betala för sin ring heller. Det är en smaksak.. och en prioriteringssak för vissa.  Eftersom en del insändare tidigare inte trodde att folk med den möjligheten att ha en sån budget, vistades på forum som BT så ville jag bara visa.. att jag tror att det visst är så.. Visserligen genom att dra slutsatser för av vad vissa lägger ner på enskilda detaljer. För att klargöra om det är någon som ändå inte förstår vad jag menar är.. om du har en total budget på 50 000 så tror jag sannolikheten att du köper en ring för 30 000 är väldigt liten.Glad LÄs insändaren igen så ser du att det är så jag skrivit..

    För  min del är 300000 en mindre förmögenhet.. och som jag skrev så tror jag inte att  det spelar någon roll hur mycket.. eller hur lite ett bröllop kostar.. man blir lika lycklig oavsett. Vi har inte haft möjlighet att spara ihopa dom pengarna.. och om vi hade det.. Så hade våra prioriteringar legat mer åt bröllopsresan än åt själva bröllopet.. Men som sagt var det är en smaksak.. vad man vill lägga sina pengar på.. Inte det heller lägger jag några värderingar i.. eller hur man får ihopa sina pengar.. spara låna.. tigga.. det är väll upp till var och en. Vi skulle inte tänka oss att ta ett banklån tex..
    Inte på något sätt har jag sagt att kostnaden för bröllopet har med hur lyckliga man är eller blir att göra.. Varför jag drog upp mina bekanta o deras banklån var för att "helt vanliga" människor utan tillgångar oxå väljer en stor budget.. Helt upp till dom... men jag tror ändå att dom finns här på bt som vissa av era inlägg faktiskt bevisar..Glad

  • Veroni­caFerr­eira
    Äldre 29 Feb 21:26
    #29
    bruden2012 skrev 2012-02-29 13:00:40 följande:
    Vår budget är inte över 300 000 dock hamnar allt inklusive smekmånad på strax efter 200 000, och vi har inte lånat en enda krona utan har sparat ihop själva och lagt undan från våra besparingar. Och jag tror inte det finns något samband med dyra bröllop och tidig skillsmässa om det var det någon här som försökte koppla ihop de.

    Sen är det helt upp till var och en att göra sin egen budget, det är inget som är bättre än den andra utan mer en smaksak och väldigt individuellt.
    håller helt med.. det är samma sak för oss här..  
  • Veroni­caFerr­eira
    Äldre 29 Feb 21:30
    #30
    Willow skrev 2012-02-29 14:27:47 följande:
    Det ar val upp till var och en vad dem lagger till sin brollopsbudget och jag tycker verkligen inte att man ska 'neggig' pa nan for att dem har en stor budget. Bara for att man lagger 300 000 pa ett brollop behover val inte betyda att man inte vill gora saker sjalv och pyssla. Sen sa beror ju kostnaden pa vart i landet du bor - Stockholm och andra stora stader ar sakert betydligt dyrare an landsbygden och kanske det finns dem som gifter sig utomlands och da blir det, beroende pa land forstas, ofta dyrare an i Sverige. I UK t.ex blir allt sjukt mycket dyrare sa fort du namner brollop, jag har en van som ska gifta sig i augusti och dem maste betala runt 40 000 bara for hyra av festlokalen och dem ar inte rika manniskor for det. Jag tycker det ar himla trist att detta forum ibland ger mig kanslan av att vara sa trangsynt och fordomande mot dem som inte ar som alla andra. Vare sig det galler en stor budget, dyr klanning, dyr ring eller att inte bli framledd till altaret av sin blivande make/maka. Alla ar olika och det ar ju det som ar det fina, vore ju trist om alla gjorde exakt likadant. Vissa har mer pengar an andra och om dem da vill spendera dem pa ett stort brollop sa ar det val helt upp till dem och dem borde inte bli ner klankade for det. Huvudsaken ar ju ändå att brollopet blir perfekt for dem som gifter sig vare sig det ar en liten eller stor budget!

    Och att lagga 30000 pa en ring ar inte sa ovanligt mycket, det beror ju helt pa vad det ar for ring och vilken kultur/land du kommer fran etc. UK och USA ar det enligt gammal 'tradition' att mannen spenderar en manadslon pa fastmon's forlovningsring - fast det betyder ju inte att alla gor det, maste lagga sa mycket eller kan gora det. Och Grekiska brollop far brudparet oxo pengar och dem far oftast mer an vad dem lagt ut pa sina stora brollop.

    Estelle: Ta inte at dig av dem negativa kommentarerna - alla ar olika och alla har olika budget och vi vill alla gora det basta med vad vi har!
    Gud, vad bra du skriver.. Jag håller helt med och upplever som du, dvs.. att det finns trangsynt och fördömande människor här på BT... :-/  tyvärr... 
  • bruden­2012
    Äldre 2 Mar 13:54
    #31
    Anneli256 skrev 2012-02-29 16:23:19 följande:

    vart fick du det ifrån att jag försökte koppla ihop dyra bröllop med tidig skillsmässa.. 


    Jag ville bara klargöra OM det var så du menade, alla uppfattar saker och ting på sitt sätt och eftersom jag inte var säker på att jag förstod dig rätt så la till ett om istället för att bara anta att min tolkning av din text var korrekt :).

    Hopppas inte du tog illa upp, jag kanske är mer bitter än vad jag borde vara i det här forumet men det är som sagt på grund av att det är så konstig stämning i många forum så fort man pratar pengar och presenter och folk försöker hitta fel i att någon annan gör saker på sitt sätt för att rättfärdiga det de själva ska göra istället för att bara göra som man själv vill för att man vill och man behöver inte rättfärdiga någonting. 
  • Äldre 2 Mar 14:01
    #32
    Estelle skrev 2012-02-28 20:06:06 följande:
    Får man undra varför eller ska jag låta bli?? :)

    Det är alltid någon som uppfattar det som skryt. Visserligen beror det på hur man lägger fram det men iaf. Bara för att man lägger 300.000:- på ett bröllop så finns det INGA garantier att det blir lyckat!

  • Estell­e
    Äldre 2 Mar 19:53
    #33
    TheD skrev 2012-03-02 14:01:20 följande:

    Det är alltid någon som uppfattar det som skryt. Visserligen beror det på hur man lägger fram det men iaf. Bara för att man lägger 300.000:- på ett bröllop så finns det INGA garantier att det blir lyckat!


    Håller med till 100%
  • Anneli­256
    Äldre 3 Mar 14:07
    #34
    bruden2012 skrev 2012-03-02 13:54:37 följande:
    Jag ville bara klargöra OM det var så du menade, alla uppfattar saker och ting på sitt sätt och eftersom jag inte var säker på att jag förstod dig rätt så la till ett om istället för att bara anta att min tolkning av din text var korrekt :).

    Hopppas inte du tog illa upp, jag kanske är mer bitter än vad jag borde vara i det här forumet men det är som sagt på grund av att det är så konstig stämning i många forum så fort man pratar pengar och presenter och folk försöker hitta fel i att någon annan gör saker på sitt sätt för att rättfärdiga det de själva ska göra istället för att bara göra som man själv vill för att man vill och man behöver inte rättfärdiga någonting. 
    Tog definitivt inte illa upp. Håller med dig om att det ibland i vissa trådar är lite konstig "stämning" ibland t om väldigt nedlåtande. Ville bara klargöra att det inte alls var så jag menade. Skönt att vi rett ut det Glad

     Om vi hade haft dom ekonomiska möjligheterna så tror jag vissa saker hade varit annorlunda.. jag hade nog haft samma klänning men istället fått den uppsydd ifrån en sömmerska..inte Kina klänning, kanske ordnat skjuts, typ taxi eller buss för gästerna. Är övertygad att vi hade haft samma kyrka o mest troligt den lokalen.. inte helt hundra men jag tror det. Det finns småsaker som vi kanske hade valt att göra på ett annat sätt.. som faktiskt hade gjort att vår bröllopsbudget stigit enormt. Men alla har vi olika möjligheter.. själv tycker jag inte man ska behöva förklara sig.. eller ursäkta sig oavsett hur man har det. Dock kan jag tycka att vissa inlägg i vissa trådar kan upplevas som skrytsamma.. o som jag skrev så förstår jag inte intresset av att disskutera pengar. Orsaken till att jag valde att svara på denna tråd var helt enkelt att jag tror att BT har något att tillföra oavsett bröllopsbudget. Det finns så mycket inspiration över huvudtaget här för alla tycke och smaker och plånböcker
  • Estell­e
    Äldre 31 May 12:01
    #35

    Det blev väldigt delade åsikter här... Hoppas ingen tog illa upp. Personligt så skryter ingen här och ingen är för snål.

  • Stike
    Äldre 31 May 12:39
    #36

    men vilken tråkig tråd! vad hände me att svara på om man lagt/lägger över 300 000 på sitt bröllop?
    så tråkigt när trådarna går över till något annat. tycker att ni som vill diskutera annat kan väl mejla varandra!

  • Estell­e
    Äldre 31 May 16:12
    #37

    Till Stike: Just det! Kom igen, ingen här?

  • Stike
    Äldre 1 Jun 02:26
    #38

    Jag kan svara på frågan iaf! Vi kommer inte lägga över 300 000 kr. MEN hade vi haft råd så skulle vi göra det. Tänk att kunna få en riktigt härlig lokal utan att tänka på vad den kostar, alla dessa stolsöverdrag utan att behöva sy knoppa lakan, att kunna pynta riktigt ordentligt med fantastiska blomsterarrangemang, bjuda familjerna på hår och smink, fotografer och filmare hela dagen, ja you name it! Men eftersom att det är en summa som är nästan 3 gånger det vi har råd med så klarar man sig och vet att man kommer att få ett fantastiskt bröllop. Jag är nöjd med min bil, den tar mig dit jag ska, den krånglar inte. Men hade jag haft mkt mer pengar så hade jag haft en "snyggare bil". Det är ju så Sedan kan man spara under lång tid också för att få ett bröllop för över 300 000 kr så man måste ju inte vara "rik" för det :)

Svar på tråden Någons budget som överstiger 300 000 SEK?