• Estell­e
    Äldre 26 Feb 12:18
    4760 visningar
    30 svar
    30
    4760

    I vilket land ska vi gifta oss?! Hjälp...

    Här kommer min historia...


    Jag: Pappa svensk och mamma australisk. Men båda bor här (Stockholm).


    Min fästman: Pappa engelsman och mamma fransk. Men båda bor i England.


    Vi vet inte riktigt hur vi ska göra med bröllopet, ska det vara i Sverige eller England. Eller kanske t.o.m. Frankrike så att båda släkten möts hava vägen. Men min släkt är inte lika "rika" som hans så då är det också ett problem.


    Den stora frågan lyder: Var ska bröllopsfesten vara? Och/eller vigseln?

  • Svar på tråden I vilket land ska vi gifta oss?! Hjälp...
  • Estell­e
    Äldre 26 Feb 21:27
    #11

    Vi är ca. 150 pers.

  • Estell­e
    Äldre 27 Feb 15:24
    #12

    Puffar lite...

  • Sebast­iána
    Äldre 27 Feb 15:28
    #13

    I vilket land bor de flesta? Både ni och dina föräldrar bor här och då röstar jag för att ni gifter er här.

  • Estell­e
    Äldre 27 Feb 15:49
    #14
    Sebastiána skrev 2012-02-27 15:28:57 följande:
    I vilket land bor de flesta? Både ni och dina föräldrar bor här och då röstar jag för att ni gifter er här.

    Inte vet jag, det beror på var gränser för "nu är inte vi släkt" går?


    Både han och hans föräldrar bor där...


    Både jag och mina föräldrar bor här...

  • sofi 88
    Äldre 27 Feb 16:03
    #15
    Estelle skrev 2012-02-27 15:49:42 följande:

    Inte vet jag, det beror på var gränser för "nu är inte vi släkt" går?


    Både han och hans föräldrar bor där...


    Både jag och mina föräldrar bor här...


    Borde ni inte kunna räkna på vilka som bor vart om ni nu ska räkna dem ni ska bjuda till ert bröllop?
    Rimligtvis bör ni väl ha hyfsad koll på antal och vart folk bor? Å då räknar man nog inte bara med "släktband", är det vänner ni ska bjuda, ja då räknar ni helt enkelt vad som är närmst för flest, om ni nu vill ha det där det är närmast.
  • Äldre 27 Feb 16:38
    #16

    Jag är också halv australisk halv svensk, med killen som är ifrån Italien. Vi bor i Italien och hela hans släkt och vänner är här. Hela mamma's släkt är i Sverige och pappa finns inte mer, men hela hans släkt är i Australien. 
    Vi valde främst mellan Sverige och Italien. Jag hade alltid föreställt mig att gifta mig på Hven i södra Sverige. Men när jag började titta på priserna så märkte vi snart att vi inte skulle kunna ha vår drömfest.
    Vi gifter oss i ett slott i Italien på Gardasjön, och sen ska vi ha vår bröllopsresa i Australien. Vi kommer även att ha en mer avslappnad fest i Australien, typ BBQ med pappas sida av släkten.
    Var i Australien är du ifrån? 


  • Estell­e
    Äldre 27 Feb 19:58
    #17
    pulmonate skrev 2012-02-27 16:38:00 följande:
    Var i Australien är du ifrån?
    Sydney
  • Äldre 1 Mar 18:05
    #18
    Estelle skrev 2012-02-27 19:58:39 följande:
    Sydney
    Åh vilket lätt svar. Det är ju den enda staden folk känner till. Själv får man beskriva det som "900km norr om Sydney... Byron Bay, Australiens mest östliga punkt". 
  • Äldre 1 Mar 18:19
    #19

    Varfor inte ha tva fester om det ar ganska 50/50 med gasterna och land. Kanske ha en storre fest i Sverige och en lite mindre i Frankrike?
    Jag ar Svensk men bosatt i London sen lange tillbaka, min fastman ar Engelsk, for oss var det ingen fraga om saken, vi valde Sverige och min hemort for det kandes ratt. Aven fast majoriteten av gasterna, slakt fran min fastmans sida och nastan alla vara vanner kommer fran UK eller andra delar av varlden. Vi tyckte det kandes finare, mer speciellt med ett svenskt sommarbrollop for oss och vara gaster. Men vi kommer aven ha en mer avslappnad fest pa sensommaren med Engelska slaktingar och London vanner vi inte kunde bjuda, men det blir nat enkelt, typ en klassisk gammal London pub med pints, Pimms och lemonade och kanske BBQ. 
    Om jag avr du skulle jag kora pa en fest i Sverige och en i Frankrike.
    @ pulmonate - erat brollop later helt fantastiskt, det kommer bli sa vackert!  

  • Äldre 2 Mar 10:25
    #20
    Willow skrev 2012-03-01 18:19:52 följande:
    Varfor inte ha tva fester om det ar ganska 50/50 med gasterna och land. Kanske ha en storre fest i Sverige och en lite mindre i Frankrike?
    @ pulmonate - erat brollop later helt fantastiskt, det kommer bli sa vackert!  
    Ja visst är det kul med två fester! 
    Självklart är vår stora fest i Italien (i samband med vigseln...7 rättersmiddag) och sen kommer den i Australien vara väldigt avslappnad typ BBQ i trädgården. 
    Men om jag hade varit TS så antingen hade jag haft hela i Frankrike så att alla reser, och sen ingen i Sverige eller England, eller i Sverige med en Engelsk fest efteråt. 
  • Estell­e
    Äldre 2 Mar 19:56
    #21
    pulmonate skrev 2012-03-01 18:05:48 följande:
    Åh vilket lätt svar. Det är ju den enda staden folk känner till. Själv får man beskriva det som "900km norr om Sydney... Byron Bay, Australiens mest östliga punkt".

    Nej, hon kommer från själva staden.


    Jag kan faktiskt fler städer: Canberra (huvudstad), Melbourne, Darwin, Robinvale o.s.v. ;)

  • Äldre 3 Mar 10:35
    #22
    Estelle skrev 2012-03-02 19:56:52 följande:

    Nej, hon kommer från själva staden.


    Jag kan faktiskt fler städer: Canberra (huvudstad), Melbourne, Darwin, Robinvale o.s.v. ;)


    Hehe, jag menade att när JAG säger att jag är ifrån Byron Bay ser alla helt frågande ut och säger "är det nära Sydney eller?" och så får man svara "nej, 900km norr om Sydney". 
    Mmm, som aussie så tar jag det för givet att du kan fler städer!  
  • Äldre 3 Mar 12:00
    #23
    pulmonate skrev 2012-03-02 10:25:32 följande:
    Men om jag hade varit TS så antingen hade jag haft hela i Frankrike så att alla reser, och sen ingen i Sverige eller England, eller i Sverige med en Engelsk fest efteråt. 
    Oj da, jag menade ju faktiskt att skriva England, inte Frankrike - lite snurrig i luvan med forkylningen haromdagen ser jag! 

    Forresten, vart i England ar din fastman fran Estelle?
  • Estell­e
    Äldre 3 Mar 23:22
    #24
    Willow skrev 2012-03-03 12:00:44 följande:
    Forresten, vart i England ar din fastman fran Estelle?
    Yorkshire :)
  • Äldre 3 Mar 23:56
    #25
    Estelle skrev 2012-03-03 23:22:20 följande:
    Yorkshire :)
    Eftersom du namnde slott tidigare i traden, detta slott ligger i Yorkshire... www.castlehoward.co.uk/Entertaining/Weddings-and-Civil-Services/Wedding-Receptions.html

    Ett till alternativ, HIghclere Castle (kanske mer kant som Downton Abbey) - lite narmre London sa lattare for utlandska gaster att ta sig till kanske... www.highclerecastle.co.uk/weddings/weddings.html

    Fast om jag ska vara arlig sa far du mycket mer for pengarna i Sverige an i UK. Jag laste fran en annan trad vad din ungefarliga budget var, du kommer valdigt langt pa det i Sverige, inte riktigt lika langt kanske i UK. Men det ar ju vart att kolla upp i alla fall Det finns ju manga fina slott och herrgardar att valja pa i Svergie ocksa! 
  • Äldre 4 Mar 01:09
    #26

    Ja det där är så himla svårt... Jag är lite avis på de som åtminstone lyckas hålla det inom Europa! Min fästis är från Argentina och vi bestämde oss efter lite vånda för att gifta oss här i Sveige för vi bor här nu, trots att vi skulle kunna få en brakfest för den ganska blygsamma summa vi skrapat ihop här. Men sen så tillkommer ju flygbiljetter och yada yada... vi ska förhoppningsvis ha en mindre cermoni och skaffa argentinskt vigselbevis i BA nästa sommar så att jag kan få argentinskt arbetstillstånd (om vi skulle vilja tillbaka dit i framtiden igen) och då ska vi också ha en liten fest där för hans familj, släkt o vänner. Det är bara hans föräldrar som kommer hit i sommar när vi gifter oss.
    Vi resonerade iallafall i slutändan som så att vi ska bo i Sverige och har vår framtid här, och då vill vi gifta oss här också, även om det hade varit bättre ur andra synpunkter att gifta sig i Argentina... Så enligt mig ska ni gifta er där ni tänker er att bo sen Glad

  • Estell­e
    Äldre 4 Mar 15:04
    #27
    Willow skrev 2012-03-03 23:56:45 följande:
    Eftersom du namnde slott tidigare i traden, detta slott ligger i Yorkshire... www.castlehoward.co.uk/Enterta ining/Weddings-and-Civil-Services/Wedding-Receptio ns.html

    Ett till alternativ, HIghclere Castle (kanske mer kant som Downton Abbey) - lite narmre London sa lattare for utlandska gaster att ta sig till kanske... www.highclerecastle.co.uk/wedding s/weddings.html

    Tack så hemskt mycket, båda var så underbara!!


    Tack tusen gånger om...

  • Estell­e
    Äldre 4 Mar 15:06
    #28
    knyttan skrev 2012-03-04 01:09:06 följande:
    Så enligt mig ska ni gifta er där ni tänker er att bo sen Glad

    USA??


    Jag skrev tidigare i tråden att vi förhoppningsvist kommer att bo i USA, men att gifta sig där?? Nä, vi känner inte så många där...

  • Äldre 4 Mar 17:52
    #29
    Estelle skrev 2012-02-27 15:49:42 följande:

    Inte vet jag, det beror på var gränser för "nu är inte vi släkt" går?


    Både han och hans föräldrar bor där...


    Både jag och mina föräldrar bor här...


    Estelle skrev 2012-03-04 15:06:12 följande:

    USA??


    Jag skrev tidigare i tråden att vi förhoppningsvist kommer att bo i USA, men att gifta sig där?? Nä, vi känner inte så många där...


    Eh nej det står inte i tråden att ni tänker bo i USA, men det har du kanske skrivit någon annanstans... Jag ser iofs nu att ni inte bor tillsammans än i något av länderna så då är mitt ärliga och uppriktiga råd till er att ni först bestämmer vem av er som ska flytta vart och provar på det ett år minst innan ni börjar planera giftemål. Byta land är en mycket större omställning än man först tror även om man kanske har varit i landet mycket innan, kan språket osv... Det sätter hårda prov på förhållandet helt enkelt.
  • Estell­e
    Äldre 5 Mar 12:51
    #30
    knyttan skrev 2012-03-04 17:52:41 följande:
    Estelle skrev 2012-03-04 15:06:12 följande:

    USA??


    Jag skrev tidigare i tråden att vi förhoppningsvist kommer att bo i USA, men att gifta sig där?? Nä, vi känner inte så många där...


    Eh nej det står inte i tråden att ni tänker bo i USA, men det har du kanske skrivit någon annanstans... Jag ser iofs nu att ni inte bor tillsammans än i något av länderna så då är mitt ärliga och uppriktiga råd till er att ni först bestämmer vem av er som ska flytta vart och provar på det ett år minst innan ni börjar planera giftemål. Byta land är en mycket större omställning än man först tror även om man kanske har varit i landet mycket innan, kan språket osv... Det sätter hårda prov på förhållandet helt enkelt.
    Ja, jag kanske skrev det någon annanstans...
Svar på tråden I vilket land ska vi gifta oss?! Hjälp...