• tesso77

Hindersprövning och efternamn-ändring, vad mer behövs inför vigsel?

Ska nu ta tag i att fylla i papper för hindersprövning och efternamns ändring. Är det några fler papper som behövs att skickas in? Är helt lost i pappers-djungeln. Tacksam för hjälp Solig

• Svar på tråden Hindersprövning och efternamn-ändring, vad mer behövs inför vigsel?
  • Chicita

Nepp, dhat's it...
    I alla fall just nu, efter vigseln så får ni en bekräftelse på att namnändringen trätt i kraft och då måste du byta körkort, betalkort mm. Men det är en senare fråga Solig

• Chicita

Men gud så jag skriver Skrikandes
    That's it ska det givetvis stå och inget annat *hihi*

• tesso77
    Chicita skrev 2012-02-21 17:33:16 följande:
    Nepp, dhat's it...
    I alla fall just nu, efter vigseln så får ni en bekräftelse på att namnändringen trätt i kraft och då måste du byta körkort, betalkort mm. Men det är en senare fråga Solig
     tack för hjälpen Solig då åker brevet på posten imorgon. Ja, det blir ju endel kort man får byta ut, fast det gör inget, får ju så fint efternamnCool
  • tesso77
    Chicita skrev 2012-02-21 17:33:54 följande:
    Men gud så jag skriver Skrikandes
    That's it ska det givetvis stå och inget annat *hihi*
    Jag läser lika illa som du skriver, märkte ingenting Tungan ute
  • Chicita
    tesso77 skrev 2012-02-21 19:05:57 följande:
    Jag läser lika illa som du skriver, märkte ingenting Tungan ute
    hehe... ja hjärnan är rätt bra på att sålla och göra det rätt även om det är fel Glad
  • camillalm

Jag tror att hindersprövningen bara gäller i 3 mån så den inte hinner "gå ut" innan bröllopet =)

• tesso77
    daniiel skrev 2012-02-21 20:07:05 följande:
    Den är giltig i 4 månader :)
    Jag läste med att den är giltlig i 4 månader, och vi gifter oss 19 maj så det är inom tidsramen Glad
  • tesso77

Finns det en hindersprövning för när man ska gifta sig i Sverige och en annan när man gifter sig utomlands?  Min bror och hans blivande fru hade näligen fyllt i fel papper när han skulle gifta sig för några år sen och bröllopet var nära att ställas in! Vi befann oss i fjällen och de träffade prästen 2 dagar innan vigseln och det var då hon som upptäckte felet (de hade fyllt i papper för vigsel utomlands) . Det löste sig med nöd och näppe.... vi befann oss 15 mil frånnärmaste skattekontor......Snacka om nervös brud och brudgum Skrikandes

• Chicita

Det ska stå tydligt på papperna du skriver på. Kolla skattemyndighetens hemsida annars där du kan fylla i på nätet och skriva ut sen

• tesso77
    Chicita skrev 2012-02-21 20:46:19 följande:
    Det ska stå tydligt på papperna du skriver på. Kolla skattemyndighetens hemsida annars där du kan fylla i på nätet och skriva ut sen
    Jag såg det nu, det står i informationspapperna som kommer med om man skriver ut. Det står "för svensk vigsel". Är väl bäst att dubbelkolla så man inte hamnar i samma sits som käre bror Tungan ute
  • Chicita
    tesso77 skrev 2012-02-21 20:51:55 följande:
    Jag såg det nu, det står i informationspapperna som kommer med om man skriver ut. Det står "för svensk vigsel". Är väl bäst att dubbelkolla så man inte hamnar i samma sits som käre bror Tungan ute
    hehe.. precis Flört
Svar på tråden Hindersprövning och efternamn-ändring, vad mer behövs inför vigsel?