• Anonym (Tummelisa)

Hur gör man för att få bättre självförtroende?

Som rubriken lyder. Jag önskar desperat tips hur man kan göra för att bygga upp en bättre självkänsla. Känns ibland som om jag måste fråga om råd hela tiden och vågar inte längre ta egna beslut. Det känns nästan som om det är värre nu när jag är tillsammans med någon än när jag är singel. 

Jag är supersnabb när det gäller att tvivla på mig själv och mitt egna omdöme. En gång när jag gick i skolan var det en tjej som försökte lura i mig att ett glas ättika var vatten. Det smakade förstås vedervärdigt och jag kände ju på en gång att det inte var vatten men allt eftersom hon gick på började jag tom tvivla på mina egna smaklökar. Ni förstår hur osäker jag är! 

Jag skulle också vilja bli lite modigare. Jag är så rädd för massa saker som andra tycks klara lätt som en plätt. Bilkörning till exempel. Jag har haft körtkort sedan 2003 men skulle inte ens våga köra ett varv runt kvarteret. Detta lider jag av jättemycket särskilt eftersom det begränsar mig i yrkeslivet där det ofta efterfrågas att jag ska kunna köra bil. 

Hjälp mig snälla!!!! 

Alla tips emottages tacksamt.  

• Svar på tråden Hur gör man för att få bättre självförtroende?
  • Chicita

Träna på positivt tänkande till att börja med...

Och sätt upp delmål.
    Köra bil - jamen halva vägen runt kvarteret kanske du kan? Och sen är det ju bara samma vända tillbaka och den har du ju nyss kört och det gick bra Flört
    Ta små vardagsbeslut.

"jag flyttar golvlampan till andra hörnet för den behövs bättre där"
    "I dag ska vi äta pannkaka och inte våfflor för det har jag bestämt"

Nu överdriver jag ju, men jag hoppas att du kanske drar på smilbanden lite och får egna idéer av det.

Jag hade en kompis som alltid sa ja, vad man än frågade. Även om han inte hade tid så kunde han inte säga nej till att hjälpa någon.
    Till slut så var det någon som sa åt honom att:
    - Johan du måste lära dig att säga nej, jag vill inte höra fler ja av dig nu. Förresten vill du ha en kopp kaffe?
    - Nejtack det tar jag gärna (svarade han då)

• Dejli

Angående bilkörningen... ta körlektioner! Det är inte ovanligt att vuxna (särskilt kvinnor) som har körkort ändå tar lektioner. När jag tog mitt var det flera kvinnor (nyskilda...) som inte kört bil under hela sina äktenskap och nu hade glömt hur man gjorde.

• lmcl

Det är svårt att besvara en sån fråga när man inte riktigt har haft problemet... Jag har nog väldigt bra självförtroende och kan fatta egna beslut, även om jag är ganska mån om att höra vad andra tycker, men det är klart att det finns situationer som är utmaningar även för mig.

När jag tog körkort var en sån sak, för jag var så rädd för att misslyckas, köra ihjäl nån eller kvadda körskolebilen. Men sen tänkte jag på att alla andra (typ) ju har klarat både att ta körkort och sen att köra bil utan fara för andras liv och hälsa, och då tänkte jag att om kreti och pleti kan köra bil då kan väl jag också? Och nu kör jag alldeles utmärkt och älskar att köra bil

Och det är ett tankesätt som har hjälpt mig när jag inte trott att jag ska kunna klara av saker: tänk på alla som gjort det innan, som inte alls är så himla mycket bättre/smartare än jag. Och att det är inte hela världen att misslyckas heller, för det finns alltid tio andra saker man har lyckats med, och det hör till att misslyckas ibland. Ingen dör för det.

• daniiel

Jag tror faktiskt att KBT skulle kunna vara ett alternativ för dig, om du är villig att ta till dig lite mer professionell hjälp så att säga. Man kan tänka att det kanske är lite drastiskt, men det är ju alltid bättre att försöka få hjälp innan saker och ting blir värre. Det finns ju massor av sidor där du kan läsa om det, här är en tex www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Kognitiv-beteendeterapi/

• Vingilot

Jag tänkte dela med mig av ett par av de saker som verkligen hjälpte mig.

Banna aldrig dig själv! Jag fick hjälp för lite allt möjligt hos en bra kurator som såg till flera olika bitar samtidigt. Det var bra för mig. Något av det mest avgörande i den hjälpen var nog att jag insåg hur ofta jag bannar mig själv. Det kom helt naturligt o var så väl dolt i mina tankar att jag först inte trodde det var ett problem. Men när jag började uppmärksamma vad jag faktiskt tänkte insåg jag att det inte kunde fortsätta så.
    Exempel: Något går fel eller blir inte som jag hoppats. Mina tankar: "Klart det inte gick!", "Varför skulle jag lyckas med det? Bara dumt att tro det!" eller klassikern som nog förekom oftast: "Typiskt mig!".

Alla de där negativa tankarna om mig själv hade en så naturlig del i mitt dagliga tankemönster under så många år att de format mig att tro att jag var sämre än jag var, att det inte var någon idé att försöka för jag skulle aldrig klara det ändå osv osv. Det var fel. Jag hade inget statistiskt underlag för mina "Typiskt mig!", tvärtom. Det var inte alls särskilt typiskt mig att misslyckas, dels för att jag inte var så dålig o dels för att jag inte försökte tillräckligt ofta för att alls kunna misslyckas.Flört

Jag lärde mig att sluta tänka så. Det tog lång tid o krävde mkt uppmärksamhet i början, men numer går det nästan av sig själv. Jag ersatte inte tankarna med nåt positivt heller, jag bara avbröt dem när de dök upp, för de hade inget där att göra.
    Däremot peppade jag mig själv genom att skriva i en "nattbok" innan jag lade mig varje kväll. Bara ett par ord om nåt som varit bra, om nåt jag gjort bra eller om nåt jag tycker är bra med mig själv. Fånigt kanske men effektivt. För lika väl som jag lärde mig att jag var dålig genom att tänka att jag var det, likaväl kunde jag lära om och lära mig att jag är bra.Glad Det hjälpte mig att tycka om mig själv. Jag trodde jag redan gjorde det, men när jag såg hur illa jag behandlade mig själv, både i tanke o handling, tyckte jag synd om mig o en önskan att skydda och ta hand om mig själv väcktes.

Inga förminskande tankar om dig själv.
    Uppmärksamma allt som du tycker om med dig själv. Uppmärksamma det om o om igen. Sluta aldrig med det.
    Var inte rädd att misslyckas. Misslyckande är inte ett kvitto på att du är dålig utan en chans att lära o bli bättre.Glad

Det fanns annat som hjälpte mig att få bättre självkänsla, men just för mig var detta nyckeln. Kanske är din nyckel något helt annat, men jag önskar dig all lycka till och kom ihåg: allt går att förändra till det bättre!Skrattande

P.S. Jag tycker också det är läskigt att köra bil! Den biten har jag fortfarande inte tagit tag i ordentligt.D.S.

• KirsiLaa

Åh, jag förstår vad du menar. Jag har också haft stora problem med lågt självförtroende och en knappt existerande självkänsla. Tvivlade alltid på mig själv och vågade ingenting.

Så gick jag in i väggen och blev tvingad till att fundera på hur mitt liv ser ut. I och med den processen som startade när jag blev sjukskriven så har jag tagit tag i alla möjliga saker, bland annat självförtroendet och självkänslan. Dels har min terapeut bankat i mig att jag duger och att jag är bra och fin på alla sätt, det gör inget om jag misslyckas och att jag måste sänka kraven på mig själv. Dels så har jag vissa gånger trotsat mina rädslor och bara gjort saker ändå och vissa gånger avstått från att tvinga mig till saker för att inte slås ner av ett eventuellt misslyckande.  

Nu är det ju lite drastiskt att driva sig så långt som ända in i väggen, så jag vill istället rekommendera Mia Törnbloms böcker  Självkänsla nu!, Mera självkänsla och Du äger. Riktig bra böcker med massor av råd. :)  

• Doofie

Håller med föregående talare. Läs Mia Törnblom! Och gör de övningar hon föreslår. Kan även rekommendera Elisabeth Gummesson och hennes bok Good Enough. Mycket bra bok.

Alla människor tvivlar nog på sig själv och sin förmåga. Det som är viktigt att komma ihåg är att skilja på person och prestation. Om du misslyckas med något innebär det inte att DU är misslyckad, det gör dig inte till en dålig person. Du är ju samma människa som innan! :)

Svar på tråden Hur gör man för att få bättre självförtroende?