• Anonym (ledsen)

    Lust att strunta i allt

    Vi ska gifta oss nästa år. Blir budgetbröllop, max 20 000 kr. Jag kollar varje dag på klänningar, läser BT etc. Vi ska antingen bjuda all släkt och 2 vänner var el all släkt och de vänner vi vill. Antingen blir det totalt ( med oss) 30 eller 44. Vi ska vigas borgligt. Osäkra på hur vi gör eftee vigsrln. Varit inne på smörgåstårta + tårta, lunch på restaurang, kallbuffe i lokal. Hur vi än gör spricker budgeten, känns det som. Lust att strunta i allt

  • Svar på tråden Lust att strunta i allt
  • Cosy

    NI kan ha mingel middag göra lyxiga smörgåsar och eller snittar. Vilket gör att ni inte behöver tänka på stolar och bord och sånt där... samtidigt behöver inte barnen sitta still eftersom folk ändå står upp


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Pyttsan

    Jag var på en eftermiddagsvigsel för några år sedan, efteråt bjöd de på champagne och tårta. Det var fantastiskt fint och trevligt! 

    Efter det åt brudparet middag med sina närmaste familjer och på kvällen var vi några kompisar som ordnade fest. Vi hade pratat med brudparet innan, för några av våra gemensamma vänner kom resandes och då ville vi umgåas så mycket som möjligt, så vi beslöt att samlas på kvällen och fixa mat tillsammans, vi skulle ju alla äta. Sen bjöd vi in brudparet, men räknade inte med att de skulle komma, men de kom!!

    Det var en helt fantastisk avspänd och härlig dag! Så mycket värme och inga krav på att allt skulle vara ordnat och perfekt, fokus på vigsel, den festliga stunden med lite bubbel och sen bara kärlek, värme och att hinna umgåas.

    Jag är säker på att ni hittar ert sätt! 

  • Tuttan80

    Hej!¨Vi ska oxå ha ett litet bröllop som inte får kosta så mycket=/ Vi ska ha kall planka med olika kött sorter o potatissallad o små bullar till=)) Det kostar 90kr per/port JÄTTE BILLIGT=))


    Var bor du?


     

  • evigtkär

    I stället för att ni önskar er presenter som önska er ett bidrag till festen. Ta ut en kuvertavgift på 200kr/person! Det kommer lösa mkt för er tror jag! Lycka till!

  • Anonym (ledsen)

    Fick för mig detta idag: efter vigsel blir det bubbel, tilltugg och tårta. De som vill äta lunchen med oss är välkomna, men betala själva. Middagen äter vi på det hotellet vi ska bo på, de gäster som vill äta med oss får det, men betala själva Både jag och m2b, vill ha det enkelt, lägga pengar på oss. Som småbarnsföräldrar( och jag alös) blir det inte mycket "lyx" el tid för oss. Är detta sniket ang lunchen?

  • Cosy
    Anonym (ledsen) skrev 2012-02-19 11:53:34 följande:
    Fick för mig detta idag: efter vigsel blir det bubbel, tilltugg och tårta. De som vill äta lunchen med oss är välkomna, men betala själva. Middagen äter vi på det hotellet vi ska bo på, de gäster som vill äta med oss får det, men betala själva Både jag och m2b, vill ha det enkelt, lägga pengar på oss. Som småbarnsföräldrar( och jag alös) blir det inte mycket "lyx" el tid för oss. Är detta sniket ang lunchen?
    tycker det låter som en utmärkt idee och eftersom ni äta två gånger så kan ju gästerna välja vilken tillställning de vill vara med på
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Anonym (ledsen)

    Tack alla . Tror vi kör på detta, men några kommer säkert ha invändningar...

  • Chicita
    Anonym (ledsen) skrev 2012-02-19 13:05:21 följande:
    Tack alla . Tror vi kör på detta, men några kommer säkert ha invändningar...
    Det är alltid någon som har invändningar...
    Har du ett stort bröllop så kommer någon klaga på att du lägger för mycket pengar på det.
    Har man ett förmiddagsbröllop så kommer någon att tycka att det vore bättre att ha det på eftermiddagen.
    Osv...

    Det viktigaste är att ni har ett koncept som ni kan stå för och motivera era val om någon frågar.
    Men kom också ihåg att ni inte behöver förklara er för alla. Ibland kan ni bara säga dom där berömda orden "det är vårt bröllop och vi vill ha det så här".

    Och det är jätteviktigt att ni får ut informationen på ett bra sätt i inbjudningarna. För om man är förberedd på att det är på ett visst sätt så anpassar man sig lättare än om man blir överraskad av det...

    Kör på bara nu Solig
  • Pyttsan

    Kul att ni hittat en lösning! Annars tyckte jag picknick var en alldeles underbar idé! Tror baske mig att vi ska ha picknick-brunsch dagen efter i vår trädgård! Vi bidrar med grill och servis, bord och stolar och tält och alla tar med egen mat. Skrattande

  • Anonym (ledsen)

    Vi kommer ha enkelbjudning av fika i en lokal 20 min från där vi vigs. Ha vitt och grönt som temafärg. Vad tycker ni, cupcakes el tårta? Eller båda?

  • Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-02-19 11:53:34 följande:
    Fick för mig detta idag: efter vigsel blir det bubbel, tilltugg och tårta. De som vill äta lunchen med oss är välkomna, men betala själva. Middagen äter vi på det hotellet vi ska bo på, de gäster som vill äta med oss får det, men betala själva Både jag och m2b, vill ha det enkelt, lägga pengar på oss. Som småbarnsföräldrar( och jag alös) blir det inte mycket "lyx" el tid för oss. Är detta sniket ang lunchen?
    Låter bra tycker jag, men är bara lite nyfiken på upplägget med lunchen. Tycker det låter som en väldigt lång dag att både äta lunch och middag med gästerna. Hur tidig är vigseln? För om den är vid t.ex kl.13-14 så har väl ni (och gästerna) redan ätit lunch, och bubbel, tilltugg och tårta borde räcka utmärkt? Som någon skrev så finns det alltid något som någon kommer att reagera på, så jag menar verkligen inte att ni behöver ändra era planer! Det enda jag själv insett i allt mitt planerande är att man vill hinna med så mycket det bara går, men man glömmer lätt hur kort  en dag faktiskt är. Så mitt måtto har verkligen blivit "så enkelt som möjligt", iallafall vad gäller det logistiska, allt för att slippa stress. Så med alla förberedelser innan vigsel osv så har jag svårt att tro att ni inte kommer fylla upp dagen så det räcker med vigsel, mingel och tårta och sedan hinna hämta andan lite innan ni äter middag på hotellet. För övrigt tycker jag det är en jättebra idé att bjuda alla på bubbel och tårta och sedan ha en härlig middag tillsammans på hotellet och folk äter och dricker det dom vill. 
    Jag hade en vän som bara bjöd på bubbel, tårta och snittar efter vigseln, och det som jag tänkte på då var att dom verkligen lade pengarna på rätt saker, man fick liksom "russinen i kakan". Lycka till med ert planerande!
  • Anonym

    ...Och jag tror förresten att det är lättare för folk att bara vara välkomna till restaurangen med er efteråt, än att ha valet mellan lunch eller middag, eller båda. Plötsligt blir det två mål mat som ska betalas och jag skulle ha svårt att välja att bara vara med på det ena, men för någon med tight ekonomi så kanske det blir svårt och trist att behöva tacka nej. Men ett restaurangbesök på kvällen borde inte någon behöva "knorra över". Om man då inte kan så blir det bara en sak man uteblir från och inte två.

  • Anonym (ledsen)

    Tack . Känns bra att vi bestämt oss för bubbel och tårta. Jag och m2b får det vi vill, lyx för oss

  • gbg2012

    Jag hade kört på 30 personer, hyrt en bygdegård och gjort smårgåstårtor själv och köpt tårta och bubbel. 

    Sedan köpt en kinaklänning eller begagnat. Kollat runt saker med folk man känner, någon som kan fota och så.

    Tagit in blommor från naturen och gjort en bukett själv.  

  • Anonym (ledsen)

    Tack för tips. Vi blir totalt 44, om alla kommer. Blir borglig vigsel, hyrt församlingslokal där vi bor, blir bubbel och tårta, kanske övriga kakor. Jag och m2b stannar ett tag, innan vi åker till hotellet. Där blir middagen på kvällen,de gäster som vill äta med oss, får det. Blir kinaklänning el syr en bekant en till mig

Svar på tråden Lust att strunta i allt