• Anonym (ring)

    vitt guld gulnar efter någon månad,ringen kostar 13000!

    min förlovningsring är en schalins stjärnsfall 7mm vit guld - kostade SEK 7000
    min vigselring är en av Guldfynds egen designade ringar som kostade SEK 13 000 

    båda ringarna köptes samtidigt i november 2011 alltså knappt 3 månader sedan och redan i julas såg vi att vigselringen börjat gulna i färgen!!

    Jag hade tyvärr ingen aning om det där med att en alltför låg halt av palladium i vitguldet kan leda till att smyckena får en gul ton med tiden, ingen i affären informerade om det heller...  

    med tiden.... efter några år har någon sagt til mig... men jisses knappa månaden och ringen börjar gulna!

    nu är det så stor skillnad mellan förlovningsringen och vigselringen att jag skäms att visa ringarna och ni vet vi räknas ju ännu som "ny gifta" så jag visar ju upp ringarna för de jag inte träffat sedan innan vigseln och fyyyy vad det är jobbigt

    Jag vet att man kan lämna in den för Rhodinering men det kostar 2-300 och det vill jag inte betala var annan månad...

    Har inte affären "skyldighet" att informera om detta när man köper? 

    vad ska jag göra? kan man reklamera ringen tro? 

    för låg halt av palladium sägs vara risken med billiga ringar men är en ring för 13.000 billigt??

    någon som vet något om detta? har jag "rätt" att reklamera den och välja en ny? 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-18 14:04
    Tänkte jag skulle uppdatera så ni får svar på hur det gick

    Jag önskar jag visste det jag vet nu om vitguld innan jag köpte min vigselring. Nu står jag utan ring. Den ring jag fick på mitt finger när vi två blev ett...finns inte mer. Känns lite märkligt att idag ha en ring på mitt finger som inte ser ut som den på bröllopsbilderna.

    Jag gick tillbaka till affären och sa att jag ville häva köpet. Butiksbiträdet vägrade. Märkligt men sant. Hon stod och körde ett övertalningstal om att alla vitguldsringar blir så här - jag visade upp min schalinsring som inte visar ett spår av gulhet men nej, inget hjälpte... "vi lämnar in den på Rhodiering" sa butiksbiträdet - Jag protesterade men nej. Det var väldigt genant att stå där och bli "överkörd",övriga kunder skruvade på sig så jag beslöt mig för att bita ihop och gå hem och ringa Guldfynds chef istället. Jag ringde och förklarade situationen och på 15 min var det klart. Självklart skulle jag få häva köpet!. Jag fick mina pengar tillbaka. Hyllas ska Guldfynd för det!

    Jag hoppas detta är till hjälp för alla er blivande brudpar när ni ska till att välja ring!
    Döm inte ut Guldfynd, jag hade säkert otur och fick en ring ur ett dåligt parti + en ej så proffsig säljare.

    Detta visar verkligen att även om en vara är dyr så ska man aldrig ta förgivet att det är kvalitet!
    Be att få information om ringen och ta med hem och googla den.
    Ringen är i grunden "oren" vilket inte syns på ytan då den är rodierad - då ytan nöts bort framträder en gulaktig färg. Vill man helt försäkra sig om att detta inte skall hända, kan man medvetet kräva ringar som inte är rodierad. Dessa vitguldsringar är lite "gråare" i färgen men du riskerar aldrig någon överraskning. Vill man senare ha en vitare färg så kan man lämna in dem för rodiering men det är självskrivet att det nöts bort och den vanliga lite gråare nyansen kommer fram. ca 1 ggr året får man rodiera om ifall vitguldsringen skall se ljust och fräsch ut hela tiden.

  • Svar på tråden vitt guld gulnar efter någon månad,ringen kostar 13000!
  • say yes

    Jag har samma erfarenhet av Albrekts guld som "CookieKaka" har av Guldfynd. Helt otroligt dåligt. De tappade bort min ring och när de väl hittade den igen efter 2 veckor hade de "glömt" att grevera den - alltså det som ringen blev bortskickad för från första början (anl. till att vi inte tog med oss den hem direkt när vi köpte den). Vi fick ringen över 3 veckor senare - ngt som enligt dem skulle tagit 5 arbetsdagar. Inte ens en ursäkt eller ett telefonsamtal fick vi utan vi var tvugna o ringa affären hela tiden och kolla och fråga om de fått ringen då vi väntade! Så jäkla dåligt!!!! 

  • lilly7

    Jomen man behöver ju inte förutsätta att man ska bli dåligt bemött av butiken på förhand. I våra ringar hade de graverat fel men det var inga som helst problem att få det ordnat och kvinnan i butiken var jättetrevlig.

  • snuttitess

    Vad tråkigt att ni fått sådant dåligt bemötande av Guldfynd. När vi köpte våra förlovningsringar 15juni 2010 de är i vittguld. Vi köpte de på Guldfynd i Karlstad och där fick vi prova och fick jätte bra service. Fick våra ringar och de var graverade rätt när vi skulle få de.

    Så jag har bara bra service av de.Så hoppas att få lika bra service när vi köper vvåra vigselringar dock inte bestämmt vart vi ska köpa de än. 

  • Palolem

    Jag köpte min ring på Albrekts (en Schalin) och förlovade mig den 15 mars. Den är redan gulnad på undersidan, ska det verkligen gå så fort? 3 månader?

    Den är inte graverad, kan man få byta den eller vad beror det på att den gulnat? Jag frågade om det när jag öpåte den och de sa att man behövde lämna in den 1-2 års mellanrum. Känns lite snopet. 

  • Anonym (Sommardröm)

    känns ju inte rätt att den ska bli gul, är det en vitguldsring med 16% palladium som de flesta använder sig av så blir den aldrig någonsin gul, utan gråvit som är den naturliga vitguldsfärgen,. Vi har haft våra ringar i över två år och har ännu inte känt något behov av att rhodera om. Tycker absolut du ska kontakta affären och se vad de säger!

  • Palolem

    Men åh, jag trodde jag hade köpt Schalin, eftersom det var det jag gick in i affären och bad om. Sambon har Schalin, men jag har lyckats köpa 2 ringar av Albrekts gulds eget märke. Känns värdelöst, det var ju inte det jag ville ha. Ungefär som att ha fått H&M-kvalitet på ringarna när man ville ha Tiger.

    Nu vill jag inte ha dem, men antar att jag inte har något val, för man kan väl inte häva köpet för att man själv inte har vrålkoll på exakt vad de säljer på en? De ska rodinera om förlovningsringen, men den lär väl gulna lika fort igen. Det visade sig att de inte ens säljer de Schalinsringar som jag sett ut. Gifter mig om en månad, så jag har inget att välja på heller.

    Fasiken vad jag ångrar mig!

    Detta är ju inte det enda som strulat med bröllopet, så nu går jag bara och deppar över allting. 

     

  • Anonym (ring)
    Palolem skrev 2012-06-19 20:41:49 följande:
    Men åh, jag trodde jag hade köpt Schalin, eftersom det var det jag gick in i affären och bad om. Sambon har Schalin, men jag har lyckats köpa 2 ringar av Albrekts gulds eget märke. Känns värdelöst, det var ju inte det jag ville ha. Ungefär som att ha fått H&M-kvalitet på ringarna när man ville ha Tiger.

    Nu vill jag inte ha dem, men antar att jag inte har något val, för man kan väl inte häva köpet för att man själv inte har vrålkoll på exakt vad de säljer på en? De ska rodinera om förlovningsringen, men den lär väl gulna lika fort igen. Det visade sig att de inte ens säljer de Schalinsringar som jag sett ut. Gifter mig om en månad, så jag har inget att välja på heller.

    Fasiken vad jag ångrar mig!

    Detta är ju inte det enda som strulat med bröllopet, så nu går jag bara och deppar över allting. 

     
    Gör som jag, gå till butiken och be att få häva köptet. Produkten motsvarar inte dina förväntningar. 
    Jag fick heller ingen information om att den ringen jag köpte var "oren" i grunden och kunde komma att gulna efter några månader. Säg samma sak. Stå på dig. Vänligt men bestämt. Du vill minst att ditt ärende utreds av divisionschef eller dyligt. Har de redan sänt ringen på reparation så spelar det ingen roll. Vägrar de ta sig an ditt ärende, ring divisionschef eller dyligt direkt själv.
    I mitt fall försökte också personalen köra över mig och sända min ring på reparation och omrhoidinering men som sagt ovan, jag ringde till huvudkontoret och berättade om det dåliga bemötande jag fått och hur ledsen jag var över ringen. Ja, man känner sig väldigt lurad! 
    Vänta inte med detta, ju tidigare du begär att få häva köpet desto bättre!
    Stå på dig och all lycka till! 
     
  • Anonym (ring)
    Anonym (ring) skrev 2012-06-20 14:08:31 följande:
    Gör som jag, gå till butiken och be att få häva köptet. Produkten motsvarar inte dina förväntningar. 
    Jag fick heller ingen information om att den ringen jag köpte var "oren" i grunden och kunde komma att gulna efter några månader. Säg samma sak. Stå på dig. Vänligt men bestämt. Du vill minst att ditt ärende utreds av divisionschef eller dyligt. Har de redan sänt ringen på reparation så spelar det ingen roll. Vägrar de ta sig an ditt ärende, ring divisionschef eller dyligt direkt själv.
    I mitt fall försökte också personalen köra över mig och sända min ring på reparation och omrhoidinering men som sagt ovan, jag ringde till huvudkontoret och berättade om det dåliga bemötande jag fått och hur ledsen jag var över ringen. Ja, man känner sig väldigt lurad! 
    Vänta inte med detta, ju tidigare du begär att få häva köpet desto bättre!
    Stå på dig och all lycka till! 
    Be att få häva köpet för båda ringarna samtidigt då du med all rätt har anledning att förutsätta att även vigselringen kan komma se lika förfälig ut efter någon månad. Tappat förtroende för deras egna märke helt enkelt.
  • Annamolly

    Jag vet jattemanga andra som har samma problem. Vitguld ar ju en legering, och det kan goras med manga olika halter och kombinationer av metaller, sa det gar inte att garantera hur ett vitguldssmycke kommer att aldras. Detta tycker jag inte ar nagon bra egenskap i en forlovningsring eller vigselring da tanken ar att man ska ha den hela livet, sa jag antar att dess popularitet kommer delvis av att man inte far veta detta nar man koper det. 'Gult' guld ar ju likadant hela vagen igenom och behover inte platteras i en annan metall for att se fint ut och man slipper obehagliga overraskningar. 

  • polkapinne

    Nej, vad tråkigt. Jag blir ju lite orolig nu eftersom båda mina ringar i vitguld från Schalin.

    Men min förlovningsring som är 10 mån, visade inga spår av att gulna så det känns skönt. Köpte vigselringen nu förra veckan och passade på att lämna in den andra också för rhodinering så att de skulle passa ihop.
    Säljaren sa att min ring var jättefin och att det knappt synts att  jag använt den.

    Så det finns antagligen bra och dåliga ringar i vitguld. 

  • Anonym (ring)
    polkapinne skrev 2012-06-20 21:30:35 följande:
    Nej, vad tråkigt. Jag blir ju lite orolig nu eftersom båda mina ringar i vitguld från Schalin.

    Men min förlovningsring som är 10 mån, visade inga spår av att gulna så det känns skönt. Köpte vigselringen nu förra veckan och passade på att lämna in den andra också för rhodinering så att de skulle passa ihop.
    Säljaren sa att min ring var jättefin och att det knappt synts att  jag använt den.

    Så det finns antagligen bra och dåliga ringar i vitguld. 
    Vill bara förtydliga att det är inte min ring från Schalins som gulnat. Förlovningsringen från Schalins är lika fin idag som när vi köpte den i nov. 2011. Den som gulnade var av Guldfynds egen design.
Svar på tråden vitt guld gulnar efter någon månad,ringen kostar 13000!