• Anonym (ring)

vitt guld gulnar efter någon månad,ringen kostar 13000!

min förlovningsring är en schalins stjärnsfall 7mm vit guld - kostade SEK 7000
    min vigselring är en av Guldfynds egen designade ringar som kostade SEK 13 000 

båda ringarna köptes samtidigt i november 2011 alltså knappt 3 månader sedan och redan i julas såg vi att vigselringen börjat gulna i färgen!!

Jag hade tyvärr ingen aning om det där med att en alltför låg halt av palladium i vitguldet kan leda till att smyckena får en gul ton med tiden, ingen i affären informerade om det heller...  

med tiden.... efter några år har någon sagt til mig... men jisses knappa månaden och ringen börjar gulna!

nu är det så stor skillnad mellan förlovningsringen och vigselringen att jag skäms att visa ringarna och ni vet vi räknas ju ännu som "ny gifta" så jag visar ju upp ringarna för de jag inte träffat sedan innan vigseln och fyyyy vad det är jobbigt

Jag vet att man kan lämna in den för Rhodinering men det kostar 2-300 och det vill jag inte betala var annan månad...

Har inte affären "skyldighet" att informera om detta när man köper? 

vad ska jag göra? kan man reklamera ringen tro? 

för låg halt av palladium sägs vara risken med billiga ringar men är en ring för 13.000 billigt??

någon som vet något om detta? har jag "rätt" att reklamera den och välja en ny? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-18 14:04
    Tänkte jag skulle uppdatera så ni får svar på hur det gick

Jag önskar jag visste det jag vet nu om vitguld innan jag köpte min vigselring. Nu står jag utan ring. Den ring jag fick på mitt finger när vi två blev ett...finns inte mer. Känns lite märkligt att idag ha en ring på mitt finger som inte ser ut som den på bröllopsbilderna.

Jag gick tillbaka till affären och sa att jag ville häva köpet. Butiksbiträdet vägrade. Märkligt men sant. Hon stod och körde ett övertalningstal om att alla vitguldsringar blir så här - jag visade upp min schalinsring som inte visar ett spår av gulhet men nej, inget hjälpte... "vi lämnar in den på Rhodiering" sa butiksbiträdet - Jag protesterade men nej. Det var väldigt genant att stå där och bli "överkörd",övriga kunder skruvade på sig så jag beslöt mig för att bita ihop och gå hem och ringa Guldfynds chef istället. Jag ringde och förklarade situationen och på 15 min var det klart. Självklart skulle jag få häva köpet!. Jag fick mina pengar tillbaka. Hyllas ska Guldfynd för det!

Jag hoppas detta är till hjälp för alla er blivande brudpar när ni ska till att välja ring!
    Döm inte ut Guldfynd, jag hade säkert otur och fick en ring ur ett dåligt parti + en ej så proffsig säljare.

Detta visar verkligen att även om en vara är dyr så ska man aldrig ta förgivet att det är kvalitet!
    Be att få information om ringen och ta med hem och googla den.
    Ringen är i grunden "oren" vilket inte syns på ytan då den är rodierad - då ytan nöts bort framträder en gulaktig färg. Vill man helt försäkra sig om att detta inte skall hända, kan man medvetet kräva ringar som inte är rodierad. Dessa vitguldsringar är lite "gråare" i färgen men du riskerar aldrig någon överraskning. Vill man senare ha en vitare färg så kan man lämna in dem för rodiering men det är självskrivet att det nöts bort och den vanliga lite gråare nyansen kommer fram. ca 1 ggr året får man rodiera om ifall vitguldsringen skall se ljust och fräsch ut hela tiden.

• Svar på tråden vitt guld gulnar efter någon månad,ringen kostar 13000!
  • Vingilot

Oj, vad trist!

Vi köpte våra vitguldsringar på Albrekts guld (trooor jag..., herregud, hur kan jag glömma en sån sak...?!Skäms) och trots att vi där blev informerade om att de kunde gulna och skulle behöva rodineras om efter ett par år, så är de lika "silvervita" idag, nästan 5 år senare, som när vi köpte dem.
    Precis som litenkaka säger har de dock blivit hemskt repiga och det blanka är ett minne blott.

• 1700tal
    litenkaka skrev 2012-02-20 17:44:50 följande:
    Det är ju viss skillnad på två år och några månader...

Mnja, fast ändå inte. Reklamationsrätt har man i 3 år på alla varor i Sverige. S.k "garanti" (schalins har tex 2 år) är utökade rättigheter säljaren (otvunget) ger oss konsumenter på saker/händelser som inte täcks av den vanliga reklamationsrätten. Bara så ni vet. Tro inte att fabrikationsfel är för sent att reklamera, man har 3 år på sig!

• Anonym
    1700tal skrev 2012-02-20 20:18:56 följande:

Mnja, fast ändå inte. Reklamationsrätt har man i 3 år på alla varor i Sverige. S.k "garanti" (schalins har tex 2 år) är utökade rättigheter säljaren (otvunget) ger oss konsumenter på saker/händelser som inte täcks av den vanliga reklamationsrätten. Bara så ni vet. Tro inte att fabrikationsfel är för sent att reklamera, man har 3 år på sig!

Men skillnad på 2 år och på några månader är det ju så klart. Den treåriga reklamationsrätten gäller ju inte normalt slitage, så en en vitguldsring som gulnat efter två år kan man knappast reklamera eftersom det oftast informeras om att det vita guldet kommer behöva en uppfräschning efter ett par år. Men är det en så markant skillnad efter bara några veckor så är det ju inte ett normalt slitage så då ska reklamationsrätten såklart gälla. Det går ju inte att reklamera ett par skor som fått hål i sulan efter 2 1/2 år, men är sulan så sliten att den går sönder efter bara några veckor så är det ju tillverkningsfel.

Nå, helt klart är ju iallafall att TS ska ha rätt att byta sin ring, eller kanske ännu hellre ha pengarna tillbaka och kunna köpa en ny ring någon annanstans.

Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av dessa "dussinkedjor" med mellandagsreor heller. Köpte en enstensring som skulle kostat nästan 10.000 kr, men var på rea och kostade bara 6000 kr. Ett superfynd trodde vi, speciellt då det var exakt en sådan ring jag drömt om. Diamanten skulle vara toppkvalité, men när vi hämtat ut den så såg jag att det var något som inte stämde. Vi gick till en annan guldsmed med stenexpert på plats som genast konstaterade att diamanten var av den sämsta kvalitén, det gick alltså att se orenheterna med blotta ögat. Antagligen hade ringen vi valt råkat "hamna fel" och var felskyltad, men det är ju hemskt att dom som säljer vet så lite och är så slarviga att dom inte upptäcker det. Vi fick pengarna tillbaka som tur var, men jag kommer aldrig köpa något så viktigt från någon som inte vet vad dom håller på med.
  • carolineu

Håller med alla andra om att du absolut skall gå och klaga. Alla kedjor som säljer vigsel och förlovningsringar eller vilka guldringar som helst borde kunna informera om vitguld och att de gulnar.

Blir så arg! När man skall förlova sig och gifta sig så tror man ju och litar på dem som säljer ringarna.

• 1700tal
    Anonym skrev 2012-02-20 20:41:28 följande:
    Men skillnad på 2 år och på några månader är det ju så klart. Den treåriga reklamationsrätten gäller ju inte normalt slitage, så en en vitguldsring som gulnat efter två år kan man knappast reklamera eftersom det oftast informeras om att det vita guldet kommer behöva en uppfräschning efter ett par år. Men är det en så markant skillnad efter bara några veckor så är det ju inte ett normalt slitage så då ska reklamationsrätten såklart gälla. Det går ju inte att reklamera ett par skor som fått hål i sulan efter 2 1/2 år, men är sulan så sliten att den går sönder efter bara några veckor så är det ju tillverkningsfel.

Varför ligger tråden anonymt förresten och varför svarar du anonymt när tråden uppenbarligen ligger fel?

Hursom, jag vet inte hur vitguldssmycken ska "bete" sig men inte kan det väl anses som normalt slitage att behöva rhodera om dem varje eller vartannat år?? Det kanske är så, i så fall är det ju som du skriver... Men det låter lite tokigt och inte alls som guldsmeden förklarade för oss. Nu valde vi dock i vanligt guld.

För övrigt var mitt sista inlägg generellt riktat, inte just till TS.

• CookieKaka

Vi hade också problem med Guldfynd när vi köpte våra förlåvningsringar.
    Vi hittade en Schalins ring till min sambo och en GF egna design till mig, en jättefin med 12 diamanter i, dessa skulle komma om två veckor. Efter två och en halv vecka ringer jag och frågar om dom kommit vilket ringen från Schalins hade gjort. Den hade legat där graverad och klar i över en vecka men min hade inte kommit, den skulle komma snart.....
    Efter några dagar så ringer jag igen och frågar om den kommit men nej det har den inte men dom  har fått ett nytt datum från centrallagret och den ska komma om två veckor (!) Bara att vänta! När två veckor gått så ringer jag och frågar om min ring har kommit men NEJ det har den inte den ska komma på fredagen vilket är om 4 dagar till då! På lördag ringer dom och säger att ringen har kommit :)

Vi åker dit direkt för att hämta den men då är den FÖR LITEN..... Jag frågar vad det är för mått på ringen och expediten säger 15.5 som är det jag beställde men ringen är supertrång. Jag ber att få prova deras "mått ringar" i samma str. dvs 15.5 och den sitter superbra. Provar min ring igen men den ÄR för liten. Expediten mäter då ringen med deras mått pinne som man trär ringen över och då är det en med mått 15 som jag fått...

Jag frågar då när dom kan få in ringen i RÄTT storlek och det kan dom på torsdagen veckan efter men då kommer dom inte hinna gravera den då, så det kan dom skicka iväg den på tisdagen veckan efter det och sen tar det ytterligare två veckor Demon  Det som då skulle ta två veckor kunde dom inte leverera förens om tidigast åtta (8!) veckor och så länge ville jag inte vänta på min ring när min sambo redan hade sin på sig så jag blev arg och bad om pengarna tillbaka men där fick jag nej!
    Man kan inte lämna tillbaka ringar som man har graverat! Varpå jag påpekar att det är dom som gett mig fel str lixom och att ta hem rätt skulle ju inte vara några bekymmer för dom (vilket i mina ögon är samma sak, dvs dom får en graverad ring över i vilket fall) Dom har ju inte beställt hem de måttet som dom skrivit på beställningsorden så jag anser att jag mycket väl kan häva köpet då dom inte gett mig ringen jag redan betalat för...... Får återkomma på måndagen och prata med butikschefen och då går det tydligen att häva köpet!

Får mina pengar och åker till en liten men seriös juvelerare. En sån där gammal man som tittar på smyckena i lupp och är kunnig och hjälpsam.
    Vi hittar då en Schalinsring även till mig, också den med tolv diamanter i, detta är på en måndag och farbror'n hälsar oss välkommna tillbaka på fredagen samma vecka. Vi kommer på fredag och ringen finns där graverad och klar Hjärta 

Guldfynd får sämsta tänkbara recensioner av oss! 

• Dannedo
    1700tal skrev 2012-02-20 21:06:40 följande:

Varför ligger tråden anonymt förresten och varför svarar du anonymt när tråden uppenbarligen ligger fel?

Hursom, jag vet inte hur vitguldssmycken ska "bete" sig men inte kan det väl anses som normalt slitage att behöva rhodera om dem varje eller vartannat år?? Det kanske är så, i så fall är det ju som du skriver... Men det låter lite tokigt och inte alls som guldsmeden förklarade för oss. Nu valde vi dock i vanligt guld.

För övrigt var mitt sista inlägg generellt riktat, inte just till TS.

Jag klickade visst anonymt utan att tänka på det. Jag har inga problem med att skriva under mitt nick.

Jag förstod att du menade det generellt och det gjorde jag med. Uppenbarligen så är det ju många vars ringar håller sig hur snygga som helst år efter år, men jag oftast när jag läst om vitguldsringar så står det att dom kan behöva rhoderas om efter ett tag. Då antar jag att guldsmederna har ryggarna fria och har ingen skyldighet att ersätta en ring som ändrat färg med tiden. Men en att en ring blir gul på det där sättet har jag verkligen aldrig hört talas om!
  • lilly7

Men varför skriver du en tråd här istället för att kontakta affären där du har köpt dem?

• Dannedo

Ibland kanske man vill höra vad andra har för erfarenheter, så blir det lättare att stå på sig när det är dags att gå och klaga om man vet att man har rätt. Trist att man inte är ensam om att ha haft otur med ringköp! Jag fick dessutom helt fel ring först och en av dom i butiken vägrade tro mig när jag sa att det var fel, även efter att hon vi beställt av kunde bekräfta att det var fel så stod tanten och himlade med ögonen... Ångrar att vi inte redan där tackade för oss! (Ska tilläggas att detta inte var guldfynd utan en affär i Oslo).

• 1700tal
    lilly7 skrev 2012-02-21 08:37:13 följande:
    Men varför skriver du en tråd här istället för att kontakta affären där du har köpt dem?

Det är väl jättebra att man kan ventilera sånt här på forum. Som konsument är man ganska utsatt, särskilt om vissa företag kör med fula trick. Det finns ju en anledning till att vitguldssmycken från Guldfynd gulnar på några mån när det tar flera år i vanliga fall, vad nu den kan vara.

Det ironiska är att jag fyller år idag och öppnade just ett paket från min sambo. Ett smyckesetui, från Guldfynd. Med ett jättefint halsband i vitguld! Så mkt kom han ihåg från det han själv sa ovan... Men de har öppet köp så tänker faktiskt byta det mot ett annat från en annan butik.

Svar på tråden vitt guld gulnar efter någon månad,ringen kostar 13000!