• evigtkär

    många frågor kring buketten, hjälp!

    Hur långt innan bröllopet måste man beställa en brudbukett?


    Kan man köpa en helt vanlig blomsterbukett och ha istället?


    Någon här som haft en "vanlig" bukett vid sin vigsel?

  • Svar på tråden många frågor kring buketten, hjälp!
  • evigtkär
    Elegant BOU10_160Den här buketten har jag beställt. Blir spännande att se om det blir bra :)
  • evigtkär
    liva skrev 2012-02-16 14:54:48 följande:
    Viktigt dock att tänka på att "I alla produkter har vi försökt att använda oss av blommor och växter som är tillgängliga. Sortimentet kan växla mellan olika florister. Sortimentet växlar även beroende på vilken säsong som blommor finns tillgängliga. Om en blomma eller växt inte är tillgänglig kommer den att ersättas av en liknande blomma eller växt med samma färg och form." (från euroflorists villkor)

    Så man kan få en bukett som ser väldigt annorlunda ut, det har jag varit med om flera gånger när jag beställt blommor till folk, buketterna har alltid varit fina men det är långt ifrån säkert att den bild du ser motsvarar vad som levereras. Tänka bara så att ingen blir besviken
    De gånger jag tidigare har beställt blommor så har jag varit nöjd. Det har varit samma som bilden eller väldigt likt. Så länge min bukett är vit och liknar buketten på bilden ovan så blir det bra. Min vigsel hänger inte på buketten :)
  • Evelinas
    evigtkär skrev 2012-02-16 22:20:25 följande:
    Elegant BOU10_160Den här buketten har jag beställt. Blir spännande att se om det blir bra :)
    Fin!! Du måste uppdatera sen hur det blev!
  • Chicita

    Jättefin bukett Skrattande

    Jag har också beställt många gånger, och dom få gånger som dom fått lov att ersätta med någon annan blomma så har dom ringt och frågat om det varit ok. Och oftast har dom valt en dyrare blomma då att ersätta med, eller många fler blommor om dom ersätter med en billigare.
    Så jag är defenitivt nöjd med deras service Glad

  • liva
    evigtkär skrev 2012-02-16 22:22:13 följande:
    De gånger jag tidigare har beställt blommor så har jag varit nöjd. Det har varit samma som bilden eller väldigt likt. Så länge min bukett är vit och liknar buketten på bilden ovan så blir det bra. Min vigsel hänger inte på buketten :)
    Det trodde jag nog inte heller att din vigsel gjordeGlad.  Jag tycker också att det är en väldigt bra service och buketterna blir väldigt fina.

    Jag menade bara att argumentet att man får se hur den verkligen blir är lite farligt då det inte är en garanti. Jag har dock aldrig blivit uppringd när de bytt ut blommor vilket jag inte tycker är märkligt då jag automatiskt godkänner att de får byta ut blommor då jag lägger beställningen
    evigtkär skrev 2012-02-16 22:20:25 följande:
    Elegant BOU10_160Den här buketten har jag beställt. Blir spännande att se om det blir bra :)
    Den var väldigt fin, önskar dig en härlig dag på lördag! {#emotions_dlg.flower}
  • Chicita
    liva skrev 2012-02-17 11:30:15 följande:
    Jag menade bara att argumentet att man får se hur den verkligen blir är lite farligt då det inte är en garanti. Jag har dock aldrig blivit uppringd när de bytt ut blommor vilket jag inte tycker är märkligt då jag automatiskt godkänner att de får byta ut blommor då jag lägger beställningen
    evigtkär skrev 2012-02-16 22:20:25 följande:
    Elegant BOU10_160Den här buketten har jag beställt. Blir spännande att se om det blir bra :)
    Det finns en kommentarsruta. Om det är väldigt viktigt att buketten ser ut exakt som den gör på bilden så kan man ju skriva det där, och be att dom tar kontakt med en om dom inte har en viss blomma inne.

    Nu har jag aldrig behövt göra det, utan den lokala floristen har ringt upp mig om det har varit något.
    Så antingen har du haft otur med floristerna som gör buketterna eller haft otur med typen av buketter/ blommor du beställt.
    Visst finns det en chans att det inte blir exakt som på bilden. Men om det inte är viktigt att det är exakt den blomstersorten utan bara att det är samma visuella intryck så spelar det ju ingen större roll.

    Och om det är viktigt så kan man som sagt alltid be dom kontakta en om dom inte kan leva upp till bilden.
  • knyttan

    När jag fyllde trettio så beställde mina föräldrar blommor via interflora, det skulle vara en bukett med snittblommor, mest rosa rosor (fick jag veta sedan). När de kom var det ett arrangemang i kruka med mestadels rosa nejlikor. Jag blev väldigt förvånad, först av allt för att varken jag eller min mamma tycker om nejlikor överhuvudtaget och för det andra så var arrangemanget väldigt "tantigt". Till saken hör att jag har ett förnamn som är lite "ålderdomligt" nu för tiden, blomsterbudet sa rakt ut när jag öppnade dörren "oj, jag trodde du var äldre".
    Så antagligen har de inte haft de blommor inne som beställdes, kollat på mitt namn och dragit lite egna slutsatser och försökt göra något som de trodde att den genomsnittliga kunden skulle kunna uppskatta... och det blev verkligen helt fel. Jag menar, det var inte ens en bukett!
    Det kan säkert bli bra med men i det fallet så blev det inte det.

  • pulmonate
    Chicita skrev 2012-02-16 11:36:45 följande:
    Sen dog ju mamma, och vi bestämde oss för att göra en miniversion av mammas kistdekoration och ställa på en minnesplats vid festlokalen.
    Vad tråkigt att höra om din mamma. Vad fint att ni hedrade henne på det sättet. 
    Min pappa dog också ett tag sen och jag vill gärna hylla honom men jag vet inte hur. Han var så otroligt viktig för mig och har alltid föreställt mig att han skulle leda mig ner för gången och att vi skulle dansa far/dotter dansen. Vi brukade alltid dansa ihop. Jag vill samtidigt inte hålla ett tal som får alla att böla, men vill på något sätt hedra honom och visa att jag tänker på honom på min dag. Hur kan man göra det på ett fint sätt?
  • Chicita
    pulmonate skrev 2012-02-18 13:03:57 följande:
    Vad tråkigt att höra om din mamma. Vad fint att ni hedrade henne på det sättet. 
    Min pappa dog också ett tag sen och jag vill gärna hylla honom men jag vet inte hur. Han var så otroligt viktig för mig och har alltid föreställt mig att han skulle leda mig ner för gången och att vi skulle dansa far/dotter dansen. Vi brukade alltid dansa ihop. Jag vill samtidigt inte hålla ett tal som får alla att böla, men vill på något sätt hedra honom och visa att jag tänker på honom på min dag. Hur kan man göra det på ett fint sätt?
    Vi hade ju mammas placeringskort klart, så det var det vi utgick ifrån...
    Hon skulle alltså få sin plats. Men vi ville inte låta hennes plats vara vid bordet.
    Det fanns en öppen spis i lokalen som inte används, där ställde vi en tallrik med tre stora blockljus (lite för att simulera en brasa) och sen hennes minivariant på kistdekoration, samt placeringskortet...
    Det blev jättefint och det kändes så skönt att liksom ha henne med...

    Ställ upp ett kort på din pappa på presentbordet om ni ska ha ett sådant (om inte annat så kommer vissa med blommor i alla fall, så det är bra att ha någonstans där dom kan ställa sådant eller lämna gratulationskort) och lägg några blommor från din bukett där (eller ställ/ lägg hela buketten där efter bröllopet).
    Ett annat alternativ är ju att du köper såna där "nyckelringsramar" och helt enkelt hänger en bild av din pappa i buketten Glad

    Om han hade en favoritblomma eller en favoritfärg så kanske du kan använda det under dagen på något sätt, eller ni kanske kan dansa er första dans till hans favoritsång?
    Det finns många diskreta sätt att hedra sina närstående. Det viktigaste är att det är meningsfullt för dig, inte att alla förstår innebörden
    *kram*
  • pulmonate
    Chicita skrev 2012-02-18 16:40:02 följande:
    Vi hade ju mammas placeringskort klart, så det var det vi utgick ifrån...
    Hon skulle alltså få sin plats. Men vi ville inte låta hennes plats vara vid bordet.
    Det fanns en öppen spis i lokalen som inte används, där ställde vi en tallrik med tre stora blockljus (lite för att simulera en brasa) och sen hennes minivariant på kistdekoration, samt placeringskortet...
    Det blev jättefint och det kändes så skönt att liksom ha henne med...

    Ställ upp ett kort på din pappa på presentbordet om ni ska ha ett sådant (om inte annat så kommer vissa med blommor i alla fall, så det är bra att ha någonstans där dom kan ställa sådant eller lämna gratulationskort) och lägg några blommor från din bukett där (eller ställ/ lägg hela buketten där efter bröllopet).
    Ett annat alternativ är ju att du köper såna där "nyckelringsramar" och helt enkelt hänger en bild av din pappa i buketten Glad

    Om han hade en favoritblomma eller en favoritfärg så kanske du kan använda det under dagen på något sätt, eller ni kanske kan dansa er första dans till hans favoritsång?
    Det finns många diskreta sätt att hedra sina närstående. Det viktigaste är att det är meningsfullt för dig, inte att alla förstår innebörden
    *kram*
    Tack ska du ha för dina fina idéer!  Jag ska verkligen tänka på dem när jag gör resten av planeringen!
    Vad svårt det måste ha varit för dig med tanke på att det hände så tätt inpå bröllopet! Jag vet inte om jag hade kunna hålla lugnet. Första månaderna bara brast jag i gråt bara jag nämnde hans namn. Det börjar bli bättre nu. 
  • Chicita
    pulmonate skrev 2012-02-18 17:02:50 följande:
    Tack ska du ha för dina fina idéer!  Jag ska verkligen tänka på dem när jag gör resten av planeringen!
    Vad svårt det måste ha varit för dig med tanke på att det hände så tätt inpå bröllopet! Jag vet inte om jag hade kunna hålla lugnet. Första månaderna bara brast jag i gråt bara jag nämnde hans namn. Det börjar bli bättre nu. 
    Mamma hade varit sjuk så länge att vi hade förväntat oss det.
    Men vi hade ju hoppats att det skulle hända efter bröllopet. Nåja, hon hade i alla fall något att se fram emot och längta till sista året i sitt liv Glad
    I vissa sammanhang är det fortfarande jobbigt att prata om henne. Men många gånger är det nästan bättre att försöka prata mer om det man blir ledsen av. Inte för att trubba av sig, utan för att verkligen få bearbeta det som gör en ledsen. För det är så lätt att undvika saker som gör en ledsen, och då tar det längre tid att bearbeta det...

    Hoppas du hittar ett bra sätt att få med din pappa på din dag.
    Och hur det än är så sitter han säkert på en molnkant och dinglar med fötterna och tittar på dig och din blivande den dagen Solig
  • Skogsblomma

    Mitt råd är att ni istället för att beställa av interflora eller euroflorist är att ni går in i blomsteraffären och ber om en låg kompaktbukett med lite bladmaskett runt och sen säger att ni vill ha något fint band eller snöre runt. Jag hade en tjej som kom in till mig så förra veckan, hennes brudbukett kostade henne 200 kr. Men så var det ju ingen konsultation, inga specialbeställningar eller något annat arbete. Då blir det vanligt bukettpris helt enkelt!

    Lycka till!

  • evigtkär
    LISA Artisitc Flower Creations skrev 2012-02-22 15:49:52 följande:
    Mitt råd är att ni istället för att beställa av interflora eller euroflorist är att ni går in i blomsteraffären och ber om en låg kompaktbukett med lite bladmaskett runt och sen säger att ni vill ha något fint band eller snöre runt. Jag hade en tjej som kom in till mig så förra veckan, hennes brudbukett kostade henne 200 kr. Men så var det ju ingen konsultation, inga specialbeställningar eller något annat arbete. Då blir det vanligt bukettpris helt enkelt!

    Lycka till!

    Jätte bra tipps. Men jag hade inte tiden till att göra så, därför var det kanon att beställa och få buketten levererad hem till dörren.


    Men för de som inte är sjuka dagarna innan och vill ha en billig bukett så är det ett jätte bra tipps!

Svar på tråden många frågor kring buketten, hjälp!