• Eimi147

Vitvinsglas eller rödvinsgal?!

Min fråga är.. Ä det verkligen viktigt att ha med både vitvin-och rödvinsglas? Kan man inte ha bara ett utav dom? Känns lite överflödigt med båda glasen där och så kanske de inte används osv.

Så hur viktigt är det?
    Hur gör ni?

• Svar på tråden Vitvinsglas eller rödvinsgal?!
  • JesFre

Det beror helt på typen av middag tycker jag. Ska ni ha flera uppsättningar bestik bredvid tallriken bör ni kanske ha båda två plus vattenglas. Kör ni en mer avslappnad så varför inte köra på ett glas (men ett vattenglas bredvid är fortfarande bra att ha)

• Chicita

Vi hade bara keramikbägare Flört (medeltidsbröllop förvisso då)...
    Men jag skulle säga att det hänger mycket på hur "fin" dukning ni kommer ha i övrigt.
    Korrekt är att ha ett vitvinsglas till förrätten, ett rödvinsglas till varmrätten och ett dessertvinsglas till efterrätten samt ett vattenglas.
    Och så byter servitörerna ut vinglaset mot ölglas om gästen hellre vill ha öl till någon rätt.
    Men ni behöver ju inte "restaurangduka".

Om ni har bordsservering och ska ha vitt vin till förrätten och rött vin till efterrätten så ska ni nog ha båda sorterna glas. För det är inte så kul att få rödvin i samma glas man druckit vitvin och det kan dessutom kännas stressande att behöva hinna dricka upp. Men om man får välja vad man vill ha för dryck så räcker det med ett rödvinsglas eftersom det går utmärkt att dricka vitt vin i det också Flört

• daniiel

Vi hade både och, två glas (likadana dock) + vattenglas och även kaffekopp framme under hela middagen. Vi hade dessutom rätt smala bord, men jag tycker ändå inte att det kändes så fullt på bordet, så det kunde gott få vara så :) Vi hade ju servering vid borden och 3-rätters, så det var faktiskt bra, precis som Chicita skrev ovan här.

• aniara

Om det är servering vid borden och det kommer finnas mer än en sorts vin så tycker jag att det ska dukas med flera vinglas. Om det är buffé och man tar vin själv så kan man ha oanvända vinglas på ett bord vid sidan av, t.ex. vid buffén. Sen om det är just rödvinsglas eller vitvinsglas tycker jag inte spelar så stor roll.

• Eimi147

ok. vi kommer ha rätt enkelt men ändå fin dukning. och det kommer inte bli någon servering då det är buffémiddag.
    jag tänkte att man kande ha rödvinsglas, vattenglas, drinkglas och kaffekopp med fat. det borde väl funka? gästerna får välja själv vad de vill dricka. kommer finnas, vitvin, rödvin, läsk o 2 sprit flaskor i lika sorter (inte bestämt vilka ännu) på varje bord. eller varje ö.  ska testduka här hemma och se om det funkar..

men som chicita säger.. om man får välja själv vad man vill dricka kan man ju köra på ett vinglassort

• Chicita
    Eimi147 skrev 2012-02-08 12:19:16 följande:
    ok. vi kommer ha rätt enkelt men ändå fin dukning. och det kommer inte bli någon servering då det är buffémiddag.
    jag tänkte att man kande ha rödvinsglas, vattenglas, drinkglas och kaffekopp med fat. det borde väl funka? gästerna får välja själv vad de vill dricka. kommer finnas, vitvin, rödvin, läsk o 2 sprit flaskor i lika sorter (inte bestämt vilka ännu) på varje bord. eller varje ö.  ska testduka här hemma och se om det funkar..

men som chicita säger.. om man får välja själv vad man vill dricka kan man ju köra på ett vinglassort
    Det blir jättebra.
    aniaras tips ovan att ha lite extra glas vid dryckesbordet är bra också. Många vill ha vitt till förrätten och rött till varmrätten (även om det är i bufféformat) och då vill man gärna byta glas. Men det räcker nog med 25% - 50% extra glas.
    Jag skulle inte ha ställt drycken direkt på borden eftersom att det tar stor plats och ser inte snyggt ut. Vattenkaraffer är en annan sak.
    Gör ett eller två dryckesbord där ni ställer allt drickbart och låt gästerna gå och ta därifrån istället.
    På så sätt minskar ni risken för fylla också.
    Det är mycket enklare att fylla på glaset flera gånger om det står framför näsan än om man måste resa sig och hämta Flört
  • Eimi147
    Chicita skrev 2012-02-08 12:34:44 följande:
    Det blir jättebra.
    aniaras tips ovan att ha lite extra glas vid dryckesbordet är bra också. Många vill ha vitt till förrätten och rött till varmrätten (även om det är i bufféformat) och då vill man gärna byta glas. Men det räcker nog med 25% - 50% extra glas.
    Jag skulle inte ha ställt drycken direkt på borden eftersom att det tar stor plats och ser inte snyggt ut. Vattenkaraffer är en annan sak.
    Gör ett eller två dryckesbord där ni ställer allt drickbart och låt gästerna gå och ta därifrån istället.
    På så sätt minskar ni risken för fylla också.
    Det är mycket enklare att fylla på glaset flera gånger om det står framför näsan än om man måste resa sig och hämta Flört
    jo det är sant det där med drycken. ska definitvt diskutera med fästmannen om det.
    hittade precis detta på table.se

man kan hyra detta:

Varmrättstallrik
    Desserassiett
    Rödvinsglas 24,5 cl
    Vattenglas
    Kaffemugg
    Gaffel
    Kniv
    Dessertsked eller dessertgaffel
    Kaffesked

för endast 16 kr /person exkl moms.

Det är väl bra? och det räcker väl?
  • Chicita
    Eimi147 skrev 2012-02-08 14:26:52 följande:
    jo det är sant det där med drycken. ska definitvt diskutera med fästmannen om det.
    hittade precis detta på table.se

man kan hyra detta:

Varmrättstallrik
    Desserassiett
    Rödvinsglas 24,5 cl
    Vattenglas
    Kaffemugg
    Gaffel
    Kniv
    Dessertsked eller dessertgaffel
    Kaffesked

för endast 16 kr /person exkl moms.

Det är väl bra? och det räcker väl?
    Om du inte vill att dom ska ha en speciell tallrik att ta förrätt på så duger det utmärkt. Det beror ju på hurdan buffé ni ska ha Glad
    Om ni har buffé med utpräglade "förrätter" så kan det vara trevligt att få ta en ren tallrik när man tar varmrätten sen. Och tänk i så fall på att om ni dukar med efterrättsassietten direkt så ska ni ställa kaffekopp med fat ovanpå denna så att ingen misstar det för förrättstallrik Glad
  • Eimi147
    Chicita skrev 2012-02-08 14:30:33 följande:
    Om du inte vill att dom ska ha en speciell tallrik att ta förrätt på så duger det utmärkt. Det beror ju på hurdan buffé ni ska ha Glad
    Om ni har buffé med utpräglade "förrätter" så kan det vara trevligt att få ta en ren tallrik när man tar varmrätten sen. Och tänk i så fall på att om ni dukar med efterrättsassietten direkt så ska ni ställa kaffekopp med fat ovanpå denna så att ingen misstar det för förrättstallrik Glad
    tänkte redan på det. i så fall hyra förrättstallrikar också.. :)
  • Chicita
    Eimi147 skrev 2012-02-08 14:48:40 följande:
    tänkte redan på det. i så fall hyra förrättstallrikar också.. :)
    Tummen upp Glad
Svar på tråden Vitvinsglas eller rödvinsgal?!